آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

آموزش مونتاژ یک کامپیوتر

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
نصب Heatsink و فن

نصب Heatsink و فن :

راستش نصب فن و (Heatsink قطعه یی که در تصویر در زیر فن قرار دارد) بعضی وقت ها دردسرهای خودش را داراست (البته امروزه به ندرت دردسر دارد).
در برخی موارد میبایستی یک عایق حرارتی خاص را قبل از نصب Heatsink بر روی CPU قرار دهید (معمولا این نوع عایق ها به صورت یک لایه نازک و مسطح روی CPU قرار می گیرند.
) البته ناگفته نماند امروزه به ندرت از این عایق ها به صورتی که گفته شد استفاده می شود و اساسا چون فن و Heatsink در درون پکیچ CPU و به صورت یک قطعه مجزا وجود دارند خود Heatsink ها به این نوع عایق تجهیز شده اند و اگر در زیر Heatsink را نگاهی بیاندازید می بینید این عایق به صورت یک لایه خاکستری نازک و مسطح است.

معمولا در دور سوکت CPU پایه ای در نظر گرفته شده است که برای مونتاژ فن و متعلقتاش بر روی CPU است، بایستی Heatsink را با ین پایه تطبیق بدهید و بعد آن را سوار کنید و قفلش نمائید Heatsink های مختلف بر روی مادربرد های مختلف به شکل هایی گوناگون سوار و قفل می شوند ولی عملا اینکار دشواری خاصی ندارد.
پس از سوار شدن Heatsink و فن بایستی کابل برق فن را به کانکتور مرتبطش در روی مادربرد وصل کنید این کانکتور معمولا در نزدیکی CPU است و حتی در اکثر موارد عبارت Fan هم در کنارش هک شده است ولی برای اینکه راحت تر آن را بیابید به دفترچه ی راهنمای مادربرد سری بزنید خیلی سریع و راحت می توانید جایش را پیدا کنید.

 

پیوست‌ها

  • 9.6 کیلوبایت بازدیدها: 92

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
نصب مادربرد :



CPU و فن که روی مادربرد سوارشدند عملا می شود مادربرد را به داخل Case انتقال داد اما توصیه من این است که سایرقطعات را مونتاژ کنید کابل های پاور را متصل کنید ، سیستم را تا نصب ویندوز یا سیستم عامل مورد نظر تست نمائید و بعد اگر مشکلی نبود قطعات را داخل Case ببندید

چرا؟

اول اینکه اگر اشکالی در مونتاژ وجود داشته باشد یا قطعه یی معیوب باشد عیب یابی برروی سیستمی که در داخل Case پیچ شده مصیبت بار است.

دلیل دوم را هم قبلا گفتم اکثرفروشنده های قطعات کامپیوتری به شما 24 ساعت مهلت تست می دهند تا قطعات را تست نمائید اگر قطعه یی معیوب باشد تا 24 ساعت قابل تعویض است به شرطی که جای پیچ روی آن نیافتاده باشد
. :)


حالا اگر با توجه به شرایط بالا دوست داشتید میتوانید مادربردی که CPU و فن را رویش سوار کردیم را به داخل کیس واردکنید.

فقط قبلش فراموش نکنید پایه هایی که قبلا در موردشان صحبت کردیم و غلاف ورودی و خروجیها را تطبیق بدهید بعد مادربرد را در کیس بگذارید و پیچ کنید.


حالا چه مادربرد به کیس منتقل شده باشد یا چه کار را بیرون از کیس دنبال می کنید بایستی یکی از کابل های برق پاورتان را به کانکتور مربوط به آن روی مادربرد متصل کنید.

اینکاربسیار ساده است کافی است دفترچه ی راهنمای مادربرد را نگاهی بیاندازید تا محلی که کابل برق پاور بایستی روی مادربرد به آن وصل شود را بیابید و بعد کابل مناسب را به آن متصل کنید.
 
آخرین ویرایش:

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM

البته بعدا جداگانه در مورد انوع کابل های برق پاور صحبت می کنیم امابه هر حال با وصل کابل مورد نظر مرحله ی مونتاژ مادربرد و cpu به پایان میرسد.

 

پیوست‌ها

  • 65.6 کیلوبایت بازدیدها: 79

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
قسمت دوم / هارد درایو و درایوهای اپتیکال(CD/DVD-Rom) :


روزگاری بود که اگر یک هارددیسک 20گیگابایتی داشتی همه متحیر می شدند، البته داریم تقریبا در مورد همین چند سال اخیر حرف می زنیم و کاری به سالهای دورتر و هاردهای چند مگابایتی یا حتی چند کیلوبایتی نداریم .

ولی این روزها حتی هارد های چند صد گیگابایتی هم جوابگوی نیاز کاربران نیست و عده ی بسیاری مجبور می شوند که هاردی با حجم بالاتر تهیه کنند و هارد قبلی را یا بفروشند یا به عنوان یک هارد پشتیبان استفاده کنند.

تهیه یک هارد دیسک جدید کار دشواری نیست و کافی است کمی در بازار گشت و گذار کنید تا بفهمید کدامیک با چه مارکی برای شما مناسب است، یا طبق آنچه همیشه توصیه می کنم از انجمن های اینترنتی مرتبط کمک بگیرید.


اما وقتی یک هارد جدید تهیه شده مونتاژ کردنش و جایگزین کردنش به جای هارد قدیمی یا در کنار هارد قدیمی از عهده ی خیلی ها بر می آید و از عهده خیلی ها هم نمی آید.

لذا امروز قصد داریم در این رابطه و مونتاژ یک هارد دیسک جدید صحبت کنیم فرقی هم ندارد که قصدتان ارتقا باشد یا جمع آوری و مونتاژ یک کامپیوتر نو اگر نمی دانید چگونه هارد دیسک را مونتاژ می کنند این پست احتمالا به کارتان خواهد آمد.


 

پیوست‌ها

  • 9.8 کیلوبایت بازدیدها: 87
آخرین ویرایش:

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
توصیه های ایمنی:

کسانی که سلسله پست های سخت افزاری آپدیت بلاگ را دنبال می کنند حتما به خاطر دارند که پیشتر در پستی در مورد مونتاژ مادربرد وcpu صحبت کردیم.

در آن پست تعدادی توصیه ایمنی شده بود مثل اطمینان از عایق بودن محیطی که مونتاژ یا پیش مونتاژ بر روی آن انجام می شود و غیره.

نیازی به تکرار مکررات نمی بینم فقط به خاطر داشته باشید هارد دیسک جز قطعاتی است که احتمال خرابی اش بالاست و در حین پیش مونتاژ شدیدا احتمال اتصالی ش در صورت استقرار در محل نامناسب وجود دارد پس بنابراین در حین کار با این قطعه دقت دو چندان لازم است.

از اینها که بگذریم اگر شما همه ی قطعات یک کامپیوتر نو را از یک فروشنده تهیه کنید احتمال گرفتن مهلت تست برای هارددیسک به همراه سایر قطعات وجود دارد.

ولی وقتی فقط یک هارد دیسک به صورت جداگانه تهیه می کنید بعید است فروشنده یی به شما مهلت تست بدهد و کلا هارددیسک جز قطعاتی است که در تک فروشی به هیچ عنوان با مهلت تست عرضه نمی شود پس بنابراین گارانتی قطعه یی که می خرید را در اینگونه موارد در نظر بگیرید و سعی کنید هارددیسکی با گارانتی معتبر و اسم و رسم دار تهیه کنید.



 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
از مبحث توصیه هایایمنی که خارج شویم می رسیم به یک مسئله، آن هم اینکه تفاوتی ندارد شما یک هارددیسک را به صورت IDE (مخفف: Integrated Drive Electronics است و به نوعی از کابلهای کانکتور و مرتبط کننده ی مادربرد و قطعاتی مثل هارد دیسک و سی دی رام ها و دی وی دی رام ها گفته می شود) و یا به صورتSata (مخفف: Serial Advanced Technology Attachment نوع جدید تری از این کابلهای رابط که سریعتر کارآمد تر است و توسط مادربرد های مدرن تر که در سالهای اخیر تولید شده اند پشتیبانی می شود) نصب می کنید.

شیوه ی نصب هر دو تقریبا یکسان است و این با شماست که حالا با انداختن یک نگاه به داخل کیس تان یا مطالعه دفترچه مادربرد دریابید که بایستی از کدام نوع رابط استفاده کنید و هاردی تهیه کنید که از رابط مورد نظر شما استفاده کند.



مواد لازم:

* هارددیسک یا احینا به جایش یک DVD-Rom) یا CD-Rom (از همینجا حتما دریافتید این راهنما برای این دو مورد نیز کاربرددارد.

* کابلهای رابط مورد نیاز (این کابلها معمولا به همراه پکیج مادربرد و یاکیس به شما عرضه می شوند، البته در برخی از مدلهای استثنائی از هارد دیسک کابلهایمورد نیاز به همراه خود هارد پک شده اند).

* پیچ گوشتی به میزان لازم (ترجیحاچهار سو و در ابعاد مختلف)

* دم باریک یا ابزاری مشابه (برای کسانی که مثل مندست و بالشان لمس است نیاز می شود!(
 

پیوست‌ها

  • 15.4 کیلوبایت بازدیدها: 82
آخرین ویرایش:

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
در این راهنما قصد داریم این هاردIDE که در بالا مشاهده می کنید را بر روی یک کامپیوتر سوار کنیم البته در مورد هاردهایSata هم به قدر کافی صحبت خواهیم کرد.

گام اول: نصب نرم افزار درایو جدید

در برخی موارد بسیار نادر ممکن است به همراه هارد دیسک یا درایو اپتیکال مورد نظر ما نرم افزاری نیز عرضه شده باشد و کمپانی سازنده توصیه کرده باشد که قبل/بعد از نصب درایو نرم افزار مذکور اجرا شود.


در 99 درصد موارد پروسه ی نصب و راه اندازی درایو جدید بدون اجرای نرم افزار توصیه شده هم بدون مشکل پیش می رود ولی خوب اگر فکر می کنید ممکن است به مشکل بر بخورید.

تصمیم گیری با خودتان است معمولا این نرم افزارها در حین پارتیشن بندی و و تنظیمات اولیه درایو جدید یا شناسائی آن در موارد خاص توسط سیستم عامل کمک شایانی می کنند.

(ناگفته نماند من روی کمتر هارد دیسکی در ایران همچین چیزی دیدم و روی هارد های معمول در بازار عمدتا نرم افزار خاصی عرضه نمی شود).


 

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام دوم: آماده سازی کامپیوتر


یک کلید در پشت پاور کامپیوتر وجود دارد، اول با استفاده از آن کلید اطمینان حاصل کنید که برق ورودی به کامپیوتر به صورت کامل قطع است (بعد از زدن این کلید و قطع برق توصیه می شود تا حداقل 10 ثانیه صبر کنید تا جریان موجود بر روی مادربرد به صورت کامل تخلیه شود).
بعد از قطع برق به صورت کامل می توانید یک نفس راحت بکشید چون بزرگترین خطری که یک هارد دیسک را در حین نصب همواره تهدید می کند یعنی جریان الکتریسیته را از بین برده اید و حالا می توانید وارد کیس شوید!

باز کردن کیس با خودتان است چون هر نوع کیسی شیوه ی خاص باز شدن خودش را دارد و البته در کیس های جدید برداشتن پنل کناری کیس کار بسیار ساده ای است، اگر هم وسط مونتاژ یک کامپیوتر جدید هستید که هیچ :) کیس باز است دیگر)
 

پیوست‌ها

  • 21.7 کیلوبایت بازدیدها: 84

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
معمولا در کلاس های آموزشی یک توصیه در اینگونه موارد می شود که فرض محال است ولی بد نیست بگوئیم تا فردا اگر اتفاقی افتاد از چشم من نبینید.

درست است که پاور را قطع کرده اید ولی حواستان باشد که ممکن است الکتریسیته ساکن موجود در کیس و مدارها بعضا باعث یک اتصالی کوتاه و صدمه زدن به سخت افزار شود .

البته خوشبختانه تا به حال نه همچین چیزی دیده ام نه برایم اتفاق افتاده ولی خوب در برخی فروشگاه ها ابزارهای ایمنی ویژه اینگونه موارد عرضه می شود که می توانید تهیه کنید یا الکتریسیته ساکن احتمالی را به روش های معمول تخلیه نمائید (ولی شخصا الزام و نیازی به اینگونه موارد نمی بینم).



 

پیوست‌ها

  • 80.7 کیلوبایت بازدیدها: 82

kami_in2000

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2009-02-04
558
2,880
QOM
گام سوم: یافتن فضای مناسب و خالی برای جا زدن درایو


در اکثر مواردجای مخصوص هارد درایو ها در قسمت جلویی کیس ها تعبیه شده است (در کیس های استاندارد که به این صورت است) و پیدا کردن یک فضای خالی و مناسب جا زدن درایو کار چندان دشواری نخواهد بود.




 

پیوست‌ها

  • 26.8 کیلوبایت بازدیدها: 78
بالا