سلام استاد خیلی ممنون که کمک کردید راستش من تاپیک براش باز کرده بودم ولی خوب ممنون که شما هم قبول زحمت کردید
استاد من از خیلی ها پرسیدم در مورد کار دیمر به صورت کتابی از از زاویه آتش برای من گفتند اما من مفهومش رو زیاد نفهمیدم
سوالات من اینجا اینه
این خازن اینجا با عملکرد xc که در ولتاژ AC داره ولتاژ 220 ورودی را کاهش میده و جریان مورد نیاز گیت را فراهم می کنه یا با نقش شارژ و دشارژش و زاویه آتش ترایاک راه میفته؟
چرا اصلا خازن میگذارند مگه با یک تقسیم مقاومتی ساده نمیشد جریان مورد نیاز گیت را دایم به گیت اعمال می کردیم تا دو تا کنتاکت a1 ,a2 به هدایت بروند و هر موقع هم میخواستیم ولتاژ ورودی را قعط میکردیم که ترایاک از کار بیفته؟
درود
اتفاقا با روشی که گفتی هویه های هفت تیری ولر تعمیرگاهم کار میکنه
چون کلید این هویه ها خیلی زود بدلیل جرقه خراب میشه لذا با استفاده از ترایاک و بدون دیاک و فقط با یک مقاومت حدود ۴۷ کیلو و ترایاک میتونیم هویه را خاموش و روشن کنیم
بطوریکه جریان گیت که با ۴۷ کیلو سری شده و خیلی ناچیزه توسط کلید قطع و وصل میشه و ۱۰۰ سال دیگه هم کلید جرقه ای نمیزنه و سالم میمونه
اما بحث دیمر فقط خاموش و روشن کردن نیست و باید بتونه ولتاژهای دلخواه را به ما بده و لذا در اغلب موارد وجود دیاک و خازن اجتناب ناپذیره
طرز کار دیمر بشرح زیر است
مقدمه
ابتدا باید بدونی که برق شهر از صفر ولت شروع میشه و بشکل سینوسی بیشتر و بیشتر میشه تا ۳۱۰ ولت بالا میره و اینجا بسمت پایین میاد و لذا ولتاژ کمتر و کمتر میشه تا به صفر ولت برسه
حالا جای مثبت و منفی عوض میشه یعنی اگه قبلا سیم فاز دارای ولتاژ مثبت بود الان سیم فاز دارای ولتاژ منفی میشه و همون داستان ادامه پیدا میکنه
از طرفی باید بدونی که دیاک ها قادرند از عبور و هدایت ولتاژ های تا ۳۰ ولت جلوگیری کنند ولی ۳۰ ولت ببینن زیرش میزان و دیگه نمیتونن مانع عبور ولتاژ بشن مگر دوباره ولتاژ کم بشه که مجددا مانع میشن
و ترایاک قطعه ای است که قادر به هدایت ولتاژ متناوبه
و اگه تحریک بشه دیگه خاموش نمیشه تا زمانیکه ولتاژ یا جریان خروجی (a1,a2) صفر بشه
بعبارت دیگر وقتی ترایاک روشن بشه دیگه تا پایان نیم سیکل نمیتونی خاموشش کنی
اما عملکرد دیمر
ابتدا خازن c1 در مدت زمانی که توسط پتانسیومتر قابل تنظیمه ، شروع به شارژ میکنه و به ۳۰ ولت میرسه و وقتی ۳۰ ولت بشه از دیاک عبور میکنه و گیت ترایاک را تحریک میکنه و روشنش میکنه و تا پایان نیم سیکل هدایت میکنه و پایان نیم سیکل خاموش میشه و داستان در نیم سیکل های بعدی تکرار میشه
حالا فرض کنید نیم سیکل برق شهر که از صفر بسمت ۳۱۰ ولت درحال افزایش است وضعیت پتانسیومتر را بگونه ای تنظیم کردیم که وقتی ولتاژ برق شهر مثلا ۱۰۰ ولت بشه ولتاژ خازن ۳۰ ولت میشه بنابرین ترایاک روشن و از ۱۰۰ ولت به بعد تا پایان نیم سیکل را هدایت میکنه و اگر دیگه به پتانسیومتر دست نزنیم ، همیشه این دیمر در هر نیم سیکل بعد از ۱۰۰ ولت را هدایت میکنه و بنابرین ولتاژ موثر برق شهر که همیشه ۲۲۰ ولته با این دیمر ، کمتر از ۲۲۰ میشه و مثلا ۱۹۰ ولت موثر بهمون میده.
حالا پتانسیومتر را میچرخانی جوریکه مقاومتش بیشتر بشه که دراینصورت مدت بیشتری طول میکشه تا ولتاژ خازن بمقدار ۳۰ ولت شارژ بشه و لذا وقتی ۳۰ ولت میشه که برق شهر مثلا ۱۳۰ ولته
بنابرین حالا دیمر برای همیشه تا. ۱۳۰ ولت را حذف میکنه و بعد از ۱۳۰ ولت را هدایت میکنه و لذا ولتاژ موثر از حالت قبل هم کمتر میشه و مثلا ولتاژ موثر ۱۷۰ ولت بهمون میده
و بهمین ترتیب هر چقدر مقاومت پتانسیومتر را بیشتر کنی بخش بیشتری از هر نیم سیکل برق شهر را حذف میکنی و ترایاک در هر نیم سیکل خیلی دیرتر روشن میشه چون ولتاژ خازن در زمان طولانی تری ۳۰ ولت میشه.
اما اگه بخوایم بیشترین ولتاژ و تقریبا کل برق شهر را هدایت کنه باید پتانسیومتر صفر اهم باشه که فورا خازن بمقدار ۳۰ ولت برسه و لذا وقتی برق شهر ۳ح ولت بشه فورا خازن ۳۰ ولت میشه و تقریبا در اوایل نیم سیکل ، ترایاک روشن میشه و تا انتهای هر نیم سیکل هدایت میکنه و به این ترتیب تقریبا کل هر نیم سیکل برق شهر را بهمون بده .
سپاس