آی پی امداد
abtahi

آموزشی: ساخت "بار مصرفی مصنوعی"

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام خدمت اساتید و دوستان

این تاپیک راجع به تحلیل طراحی و ساخت یک بار مصنوعی میباشد که به عنوان مصرف کننده برای ما ایفای نقش خواهد کرد
برای تحلیل و بررسی این مطلب از استاد غزال بزگوار دعوت به عمل آمده که قبول زحمت بفرمایند و مطابق معمول کاربران انجمن وبنده رو از حضور پر مهر خودشون مستفیض بفرمایند.ودر اینجا از ایشون کمال تشکر رو دارم
برای تست نهائی صحت عملکرد لوازمی همچون استابلایزر،ups،اینورتر و....همیشه نیاز به بار و مصرف کننده میباشد که در شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی نمیتوان بار ایده آلی همانند وضعیتی که خود دستگاه در آن شرایط کار میکرده یا خواهد کرد،ایجاد نمود.پس در اینجا احتیاج به یک بار مصنوعی احساس میشود که این بار باید بتواند توان دستگاه مورد تعمیر را به چالش کشیده و موجبات بروز حالاتی که در واقعیت اتفاق خواهد افتاد را به نمایش بگذارد تا بشود تصمیمات درستی برای اصلاح وضعیت حاصله اعمال کرد و نتیجه را تا حدود زیادی به حد ایده آل نزدیک نمود
از استاد بزرگوار تقاضا دارم مرحمت بفرمایند ادامه بحث رو همراهی بفرمایند،(استاد اطلاعات لازم را بفرمائید تا به عرض برسونم.)
سپاس

 
آخرین ویرایش:

hamid.elec

VIP+ افتخاری
کاربر
2014-08-22
571
2,021
آبیک-قزوین
ایده بسیار جالبی هستش البته همچین چیزی برای تست باطری ماشین هست که باطری رو با یک المنت اتصال کوتاه میکنن که درصورت سالم بودن باطری معمولا تا ۱۵۰ امپر جریان میده شایدم بیشتر ولی تا بحال قسمت نشده داخل دستگاه رو ببینم

Sent from my SM-J500F using Tapatalk
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام خدمت اساتید و دوستان

این تاپیک راجع به تحلیل طراحی و ساخت یک بار مصنوعی میباشد که به عنوان مصرف کننده برای ما ایفای نقش خواهد کرد
برای تحلیل و بررسی این مطلب از استاد غزال بزگوار دعوت به عمل آمده که قبول زحمت بفرمایند و مطابق معمول کاربران انجمن وبنده رو از حضور پر مهر خودشون مستفیض بفرمایند.ودر اینجا از ایشون کمال تشکر رو دارم
برای تست نهائی صحت عملکرد لوازمی همچون استابلایزر،ups،اینورتر و....همیشه نیاز به بار و مصرف کننده میباشد که در شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی نمیتوان بار ایده آلی همانند وضعیتی که خود دستگاه در آن شرایط کار میکرده یا خواهد کرد،ایجاد نمود.پس در اینجا احتیاج به یک بار مصنوعی احساس میشود که این بار باید بتواند توان دستگاه مورد تعمیر را به چالش کشیده و موجبات بروز حالاتی که در واقعیت اتفاق خواهد افتاد را به نمایش بگذارد تا بشود تصمیمات درستی برای اصلاح وضعیت حاصله اعمال کرد و نتیجه را تا حدود زیادی به حد ایده آل نزدیک نمود
از استاد بزرگوار تقاضا دارم مرحمت بفرمایند ادامه بحث رو همراهی بفرمایند،(استاد اطلاعات لازم را بفرمائید تا به عرض برسونم.)
سپاس


درود

مصرف کننده ها یا بارهای الکتریکی دو نوع هستند که در برابر منابع رفتار متفاوتی دارند
یکدسته از بارهای الکتریکی اهمی خالص هستند مانند مقاومت و المنت و ...
و دسته دیگر دارای بار سلفی یا خازنی هستند .

جریان بارهای اهمی همیشه یکسانه
اما جریان بارهایی که دارای مولفه های راکتیو خازنی و سلفی هستند همیشه یکسان نیستند و در لحظه استارت دارای چندین برابر جریان نرمال هستند .

بهمین علت حتی اگه توان بارهای خازنی و سلفی مانند موتورهای کولر و امثالهم نصف توانایی UPS و استابلایزر هم باشه با این وجود UPS و استابلایزر قادر به تغذیه مناسب آنها نیست و در لحظه استارت با مشکل جدی مواجه میشن.

لذا باید ببینی چه نوع باری مورد مصرف دستگاه مشتری است تا با بار مناسب و مشابهی تست کنی .
برای بار اهمی میتونی از لامپ های اهمی ( فیلامانی ) پرقدرت یا المنت استفاده کنی ولی اگه بار سلفی نیاز داری اعلام کن تا در فرصت آتی پیشنهاد کنم.

البته غالبا استفاده UPS و استابلایزر با بار پرقدرت سلفی و خازنی اشتباهه و باید مشتری را از این واقعیت مطلع کنی مگر در مواردی که قدرت UPS و استابلایزر چندین برابر بار مصرفی باشه تا مشکلی پیش نیاد.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
درود

مصرف کننده ها یا بارهای الکتریکی دو نوع هستند که در برابر منابع رفتار متفاوتی دارند
یکدسته از بارهای الکتریکی اهمی خالص هستند مانند مقاومت و المنت و ...
و دسته دیگر دارای بار سلفی یا خازنی هستند .

جریان بارهای اهمی همیشه یکسانه
اما جریان بارهایی که دارای مولفه های راکتیو خازنی و سلفی هستند همیشه یکسان نیستند و در لحظه استارت دارای چندین برابر جریان نرمال هستند .

بهمین علت حتی اگه توان بارهای خازنی و سلفی مانند موتورهای کولر و امثالهم نصف توانایی UPS و استابلایزر هم باشه با این وجود UPS و استابلایزر قادر به تغذیه مناسب آنها نیست و در لحظه استارت با مشکل جدی مواجه میشن.

لذا باید ببینی چه نوع باری مورد مصرف دستگاه مشتری است تا با بار مناسب و مشابهی تست کنی .
برای بار اهمی میتونی از لامپ های اهمی ( فیلامانی ) پرقدرت یا المنت استفاده کنی ولی اگه بار سلفی نیاز داری اعلام کن تا در فرصت آتی پیشنهاد کنم.

البته غالبا استفاده UPS و استابلایزر با بار پرقدرت سلفی و خازنی اشتباهه و باید مشتری را از این واقعیت مطلع کنی مگر در مواردی که قدرت UPS و استابلایزر چندین برابر بار مصرفی باشه تا مشکلی پیش نیاد.

سپاس

با سلام
با تشکر از استاد غزال بزرگوار بابت ارائه اطلاعات مفیدشون
بیشتر نیاز من برای استابلایزر و بار مصرفی سلفی میباشد،اینجا بدلیل افت ولتاژشبکه تو فصول گرم سال از استابلایزر برای مصارف کشاورزی و خانگی استفاده میشود،همان طور که استاد فرمودن بارهای سلفی مثل الکتروموتورها هنگام استارت نیازمند جریان راه اندازی میباشند که چند برابر جریان نامی خود الکترموتور میباشد که شوک شدیدی موقع استارت ایجاد میکند و موجب سرگردانی استابلایزر و قطع خروجی میشود حالا شما در بیشتر مواردعدم تطابق استابلایزر با بار،عدم تطابق بار با الکتروموتور،کم بودن مقطع هادی ها،افت ولتاژ شبکه و بالاتر از همه ی اینا عدم اطلاعات کافی مصرف کننده گرامی از موانع یاد شده و مافیای حضور یک برند "معتبر نامعتبر" رو در منطقه به موارد بالا اضافه کنید

اگه بشه مصرف کننده ای طراحی کرد که حالت استارت موتور رو شبیه سازی کنه و این حالت استارت قابل تنظیم باشه میشه روی برد دستگاه تحت تعمیر تغیراتی متناسب با عکس العمل دستگاه ایجاد کرد که در شرایط ناگوار مذکور بتونه نیاز مصرف کننده رو تامین بکنه
درضمن استاد عزیز بار مشتری در شرایط ایده ال خود قرار دارد (برای مثال موتور زیربار کامل داخل چاه در عمق40 متری زمین و متصل به لوله های آبیاری تحت فشار میباشد)و محاله که بشه باری که خود مشتری استفاده میکنه رو من در کارگاه ایجاد کنم صرف نظر از اینکه توان موتورهائی که به این استابلایزرها متصل میشه خیلی متفاوت از یکدیگر هستند و شامل یک موتور نمیشود.تنها شبیه سازی حالت کار موتور میتونه امکان پذیر باشه و محیا کردن شرایط واقعی موتور محاله

استاد غزال بزرگوار شما لطف بفرمائید رو همین استابلایزر و بار سلفی نظرات گرانبهای خودتون رو مرقوم بفرمایئد.باقی لوازم رو میشه طبق فرمایشات شما با لامپ یا المنت و بارهای اهمی دیگر تست کرد و نیازی نیست روشون وقت گذاشته بشه

استاد در ضمن یک سوال هم داشتم درمورد اینکه چرا بارهای سلفی با اینورترهای DC به AC و UPS ها مشکل دارن؟(البته صرف نظر از خاصیت حالت استارت )آیا یکی از عوامل مربعی یا غیر سینوسی بودن شکل موج خروجی این لوازم هستش؟ چرا الکترموتور ها بدون هیچ مشکلی با اینورترهای کنترل دور کارمیکنند و هیچ مشکلی برای موتور یا اینورتر بوجود نمیاد در حالی که خروجی این گونه اینورترها هم مربعی هستش.میشه ذر این باره هم توضیح بفرمائین؟
سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام
با تشکر از استاد غزال بزرگوار بابت ارائه اطلاعات مفیدشون
بیشتر نیاز من برای استابلایزر و بار مصرفی سلفی میباشد،اینجا بدلیل افت ولتاژشبکه تو فصول گرم سال از استابلایزر برای مصارف کشاورزی و خانگی استفاده میشود،همان طور که استاد فرمودن بارهای سلفی مثل الکتروموتورها هنگام استارت نیازمند جریان راه اندازی میباشند که چند برابر جریان نامی خود الکترموتور میباشد که شوک شدیدی موقع استارت ایجاد میکند و موجب سرگردانی استابلایزر و قطع خروجی میشود حالا شما در بیشتر مواردعدم تطابق استابلایزر با بار،عدم تطابق بار با الکتروموتور،کم بودن مقطع هادی ها،افت ولتاژ شبکه و بالاتر از همه ی اینا عدم اطلاعات کافی مصرف کننده گرامی از موانع یاد شده و مافیای حضور یک برند "معتبر نامعتبر" رو در منطقه به موارد بالا اضافه کنید

اگه بشه مصرف کننده ای طراحی کرد که حالت استارت موتور رو شبیه سازی کنه و این حالت استارت قابل تنظیم باشه میشه روی برد دستگاه تحت تعمیر تغیراتی متناسب با عکس العمل دستگاه ایجاد کرد که در شرایط ناگوار مذکور بتونه نیاز مصرف کننده رو تامین بکنه
درضمن استاد عزیز بار مشتری در شرایط ایده ال خود قرار دارد (برای مثال موتور زیربار کامل داخل چاه در عمق40 متری زمین و متصل به لوله های آبیاری تحت فشار میباشد)و محاله که بشه باری که خود مشتری استفاده میکنه رو من در کارگاه ایجاد کنم صرف نظر از اینکه توان موتورهائی که به این استابلایزرها متصل میشه خیلی متفاوت از یکدیگر هستند و شامل یک موتور نمیشود.تنها شبیه سازی حالت کار موتور میتونه امکان پذیر باشه و محیا کردن شرایط واقعی موتور محاله

استاد غزال بزرگوار شما لطف بفرمائید رو همین استابلایزر و بار سلفی نظرات گرانبهای خودتون رو مرقوم بفرمایئد.باقی لوازم رو میشه طبق فرمایشات شما با لامپ یا المنت و بارهای اهمی دیگر تست کرد و نیازی نیست روشون وقت گذاشته بشه

استاد در ضمن یک سوال هم داشتم درمورد اینکه چرا بارهای سلفی با اینورترهای DC به AC و UPS ها مشکل دارن؟(البته صرف نظر از خاصیت حالت استارت )آیا یکی از عوامل مربعی یا غیر سینوسی بودن شکل موج خروجی این لوازم هستش؟ چرا الکترموتور ها بدون هیچ مشکلی با اینورترهای کنترل دور کارمیکنند و هیچ مشکلی برای موتور یا اینورتر بوجود نمیاد در حالی که خروجی این گونه اینورترها هم مربعی هستش.میشه ذر این باره هم توضیح بفرمائین؟
سپاس


درود

فرمودی دلیل جریان بالای استارت چیه ؟
اساس کار موتور الکتریکی و ترانس ، حرکت سیم در شار مغناطیسی است
میتونی یا یک آزمایش ساده و یک سیم پیچ و آهنربا این پدیده را الان تست کنی و ببینی
بطوریکه اگه یک سیم پیچ را در مجاورت یک آهنربا با سرعت حرکت دهید که شار مغناطیسی آهنربا را قطع کنه دراینصورت ولتاژی در سیم پیچ تولید میشه که اگه به دو LED موازی و معگوس متصل باشه در حرکت رفت یکی از آنها و در برگشت دیگری روشن میشه.

موتورهای الکتریکی مانند موتور چاه و موتور کولر و یخچال و لباسشویی و .. درواقع شبیه ترانس اتصال کوتاهی است که سیم پیچ اولیه ثابت و سیم پیچ ثانویه آن اتصال کوتاه و قادر به چرخش حول محوری است.
( بندرت اولیه متحرک و ثانویه ثابت است )

باین ترتیب بموجب فرکانس و جریان سیم پیچ اولیه ، مغناطیس نامرئی در اولیه داریم که متناسب با فرکانس برق شهر در حال چرخش است و در ثانویه ولتاژی القا میکنه و ازآنجاکه ثانویه اتصال کوتاهه لذا بواسطه جریان ثانویه هم مغناطیسی در ثانویه تولید میشه حالا این دو تا مغناطیس در بی باری که محور ثانویه فشاری تحمل نمیکنه تقریبا با هم قفل میشن و لذا تقریبا با هم حرکت میکنن و گویی دو تا آهنربا داریم که روبروی یکدیگرند وباوجودیکه سیم پیچ اولیه ظاهرا ثابته ولی آهنربای تولیدی داره متناسب با فرکانس میچرخه و لذا آهنربای ثانویه را همراه خودش میچرخونه .

و لذا در بی باری تقریبا با یک سرعت میچرخن ( البته حرکت مغناطیس اولیه نامرئی و ثانویه مرئی است ) یعنی وقتی آهنربای اولیه بصورت نامرئی میچرخه آهنربای ثانویه هم مجبوره تقریبا با همون سرعت بصورت مرئی بچرخه و البته اگه تلفاتی از جمله اصطکاک و غیره نداشتیم میتونست ثانویه دقیقا با همون سرعت مغناطیسی سیم پیچ اولیه بچرخه نه تقریبا ولی بواسطه وجود تلفات عملا سرعت مغناطیسی ثانویه کمی کمتر از اولیه است تا بدین ترتیب بمیزان تلفات موتور ، گشتاور ناچیزی ناشی از برخورد مغناطیس سیم پیچ اولیه با سیم ثانویه حاصل بشه و تلفات را جبران کنه

و زمان بارداری که نیاز به انرژی برای چرخاندن بار داریم سرعت ثانویه بناگزیر کمتر میشه تا برخورد شارمغناطیسی اولیه با سیم پیچ ثانویه بیشتر بشه تا جریان بیشتری در ثانویه القا بشه و گشتاور بزرگتری تولید بشه که قادر به غلبه بر بار و تولید انرژی لازم باشه
و لذا هر چقدر بار بزرگتر باشه سرعت ثانویه هم کمتر میشه تا گشتاور بزرگتری تولید کنه

با توجه به توضیحات فوق الذکر دلیل جریان بسیار زیاد استارت هم مشخص میشه زیرا ثانویه در زمان استارت ساکن است و لذا تفاوت سرعت اولیه و ثانویه بسیار زیاد و ماکزیمم است و بالاترین گشتاور ممکن تولید میشه زیرا برای افزایش سرعت جسمی که سرعتش صفر است ، شتاب و انرژی بسیار زیادی نیاز داره و بهمین دلیل بشترین فشاری که به موتور اتومبیل وارد میشه زمانی است که ساکن است و سرعت از صفر کیلومتر درحال افزایش است

بعبارت دیگر موتور الکتریکی در زمان استارت درواقع دقیقا ترانس اتصال کوتاه است و بهمین دلیل باید بسرعت از این حالت خارج بشه و تفاوت سرعت مغناطیسی اولیه و ثانویه کم بشه وگرنه باباش درمیاد.

برای تهیه بار سلفی ارزانقیمت باید ترانس افزاینده قدیمی که سلکتوری بود و بعد از کنتور نصب میشد تهیه کنی که با قیمت نازلی میتونی بخری
سپس ( متناسب با قدرت ترانس ) باید حدود 5 الی 10 دور سیم بضخامت انگشت شصت بعنوان ثانویه بپیچی و اتصال کوتاه کنی و از سلکتور برای جریان های متفاوت استفاده کنی .

اگه فضای کافی نداشت باید مقداری از سیم ثانویه خودش را خارج و حذف کنی . (بدون باز کردن هسته )

سپاس
 
آخرین ویرایش:

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
درود

فرمودی دلیل جریان بالای استارت چیه ؟
اساس کار موتور الکتریکی و ترانس ، حرکت سیم در شار مغناطیسی است
میتونی یا یک آزمایش ساده و یک سیم پیچ و آهنربا این پدیده را الان تست کنی و ببینی
بطوریکه اگه یک سیم پیچ را در مجاورت یک آهنربا با سرعت حرکت دهید که شار مغناطیسی آهنربا را قطع کنه دراینصورت ولتاژی در سیم پیچ تولید میشه که اگه به دو LED موازی و معگوس متصل باشه در حرکت رفت یکی از آنها و در برگشت دیگری روشن میشه.

موتور الکتریکی بویژه موتور آسنکرون مانند موتور چاه و موتور کولر و یخچال و لباسشویی و .. درواقع شبیه ترانسی است که سیم پیچ اولیه ثابت و سیم پیچ ثانویه آن که اتصال کوتاه شده قادر به چرخش است. ( بندرت اولیه متحرک و ثانویه ثابت است )

بنحوی که بموجب جریان سیم پیچ اولیه ، شار مغناطیسی متناسب با فرکانس برق شهر در حال چرخش است و در بی باری که محور ثانویه آزاده و فشاری تحمل نمیکنه اگه تلفاتی از جمله اصطکاک و غیره نداشتیم میتونست ثانویه دقیقا با همون سرعت مغناطیسی سیم پیچ اولیه بچرخه ولی بواسطه وجود تلفات عملا سرعت مغناطیسی ثانویه کمی کمتر از اولیه است تا بدین ترتیب بمیزان تلفات موتور ، گشتاور ناچیزی ناشی از برخورد مغناطیس سیم پیچ اولیه با سیم ثانویه حاصل بشه و تلفات را جبران کنه

و زمان بارداری که نیاز به انرژی برای چرخاندن بار داریم سرعت ثانویه بناگزیر کمتر میشه تا برخورد شارمغناطیسی اولیه با سیم پیچ ثانویه بیشتر بشه تا جریان بیشتری در ثانویه القا بشه و گشتاور بزرگتری تولید بشه که قادر به غلبه بر بار و تولید انرژی لازم باشه
و لذا هر چقدر بار بزرگتر باشه سرعت ثانویه هم کمتر میشه تا گشتاور بزرگتری تولید کنه

با توجه به توضیحات فوق الذکر دلیل جریان بسیار زیاد استارت هم مشخص میشه زیرا ثانویه در زمان استارت ساکن است و لذا تفاوت سرعت اولیه و ثانویه بسیار زیاد و ماکزیمم است و بالاترین گشتاور ممکن تولید میشه زیرا برای افزایش سرعت جسمی که سرعتش صفر است ، شتاب و انرژی بسیار زیادی نیاز داره و بهمین دلیل بشترین فشاری که به موتور اتومبیل وارد میشه زمانی است که ساکن است و سرعت از صفر کیلومتر درحال افزایش است

بعبارت دیگر موتور الکتریکی در زمان استارت درواقع دقیقا ترانس اتصال کوتاه است و بهمین دلیل باید بسرعت از این حالت خارج بشه و تفاوت سرعت مغناطیسی اولیه و ثانویه کم بشه وگرنه باباش درمیاد.

برای تهیه بار سلفی ارزانقیمت باید ترانس افزاینده قدیمی که سلکتوری بود و بعد از کنتور نصب میشد تهیه کنی که با قیمت نازلی میتونی بخری
سپس ( متناسب با قدرت ترانس ) باید حدود 5 الی 10 دور سیم بضخامت انگشت شصت بعنوان ثانویه بپیچی و اتصال کوتاه کنی و از سلکتور برای جریان های متفاوت استفاده کنی .

اگه فضای کافی نداشت باید مقداری از سیم ثانویه خودش را خارج و حذف کنی . (بدون باز کردن هسته )

سپاس

باسلام
استاد غزال بزرگوار بابت پاسخگوئی و تحلیل زیباتون بسیار ممنونم

دلیل استارت رو نگفتم استاد عرض کردم اگه بشه حالت استارت موتور رو شبیه سازی کرد نصف کار انجام شده،هدف فقط ایجاد بار مطلق نیست بلکه مصرف کننده باید طوری باشه تو لحظه استارت جریان ماکزیمم رو از استابلایزر بگیره و استابلایزر تا آستانه جون دادن این توان رو در اختیار موتور قرار بده تا راه بیفته اگه وضعیت خیلی قرمز شد و دید بابای استابلایزر داره در میاد خروجی رو قطع کنه،رو برخی از استابلایزر ها ترانس سی تی هستش که جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار رو حس میکنه و خروجی رو قطع میکنه اما این سیستم خیلی حساس طراحی شده و تا موتور جیک میزنه استابلایزر میگه شیون شده و زود خروجی رو پائین میکشه

استاد خیلی سال پیش ترانس سلکتوری عایق سوخته ای داشتم که در تمام موقعیت های سلکتور فیوز میپروند و غیرقابل استفاده شده بود همون موقع اقدام به تفکیک هسته و باز کردن سیم پیچی ترانس کردم برخلاف ترانس های افزاینده و کاهنده معمول که باهاشون سر کار داریم این ترانس اولیه و ثانویه ایزوله از هم نداشت و کل سیم پیچی یک رشته سیم قطور لاکی بود که دور قالب پیچیده شده بود که ذر فواصل مختلف این سیم لاکی قطور سیم افشان بهش لحیم شده بود و سر دیگر این سیم افشان به کلید سلکتور متصل بود،نحوه اتصال فاز و نول ورودی و خروجی دقیقا یادم نیست ولی فکر کنم نول ورودی مشترک بین بار و ترانس بود و فاز خروجی از کلید سلکتور انتخاب میشد اگر اشتباه گفتم اصلاح بفرمائید.

در ضمن استاد راجع به سوال آخر بنده توضیحی ندادین
;بهبود68 گفت:
استاد در ضمن یک سوال هم داشتم درمورد اینکه چرا بارهای سلفی با اینورترهای DC به AC و UPS ها مشکل دارن؟(البته صرف نظر از خاصیت حالت استارت )آیا یکی از عوامل مربعی یا غیر سینوسی بودن شکل موج خروجی این لوازم هستش؟ چرا الکترموتور ها بدون هیچ مشکلی با اینورترهای کنترل دور کارمیکنند و هیچ مشکلی برای موتور یا اینورتر بوجود نمیاد در حالی که خروجی این گونه اینورترها هم مربعی هستش.میشه ذر این باره هم توضیح بفرمائین؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
باسلام
استاد غزال بزرگوار بابت پاسخگوئی و تحلیل زیباتون بسیار ممنونم

دلیل استارت رو نگفتم استاد عرض کردم اگه بشه حالت استارت موتور رو شبیه سازی کرد نصف کار انجام شده،هدف فقط ایجاد بار مطلق نیست بلکه مصرف کننده باید طوری باشه تو لحظه استارت جریان ماکزیمم رو از استابلایزر بگیره و استابلایزر تا آستانه جون دادن این توان رو در اختیار موتور قرار بده تا راه بیفته اگه وضعیت خیلی قرمز شد و دید بابای استابلایزر داره در میاد خروجی رو قطع کنه،رو برخی از استابلایزر ها ترانس سی تی هستش که جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار رو حس میکنه و خروجی رو قطع میکنه اما این سیستم خیلی حساس طراحی شده و تا موتور جیک میزنه استابلایزر میگه شیون شده و زود خروجی رو پائین میکشه

استاد خیلی سال پیش ترانس سلکتوری عایق سوخته ای داشتم که در تمام موقعیت های سلکتور فیوز میپروند و غیرقابل استفاده شده بود همون موقع اقدام به تفکیک هسته و باز کردن سیم پیچی ترانس کردم برخلاف ترانس های افزاینده و کاهنده معمول که باهاشون سر کار داریم این ترانس اولیه و ثانویه ایزوله از هم نداشت و کل سیم پیچی یک رشته سیم قطور لاکی بود که دور قالب پیچیده شده بود که ذر فواصل مختلف این سیم لاکی قطور سیم افشان بهش لحیم شده بود و سر دیگر این سیم افشان به کلید سلکتور متصل بود،نحوه اتصال فاز و نول ورودی و خروجی دقیقا یادم نیست ولی فکر کنم نول ورودی مشترک بین بار و ترانس بود و فاز خروجی از کلید سلکتور انتخاب میشد اگر اشتباه گفتم اصلاح بفرمائید.

در ضمن استاد راجع به سوال آخر بنده توضیحی ندادین


سپاس


درود

درخصوص ترانس افزاینده موصوف همونطوره که فرمودید از نوع اتو ترانس هست زیرا برق ایزوله مورد هدف نیست و صرفا افزایش برق شهر مورد نیازه
اتو ترانس ها امکان استفاده از سیم ضخیم تر را ممکن میکنن و عیبش فقط ایزوله نبودنه لذا برای افزایش برق شهر از اتو ترانس استفاده میشه که درواقع ثانویه همون اولیه است باضافه چند دور اضافه تر
و برای ولتاژهای مختلف هر چند دور یک سیم به سلکتور متصل میشه که بدلخواهمون برق شهر را مثلا با پله های 20 ولتی ( 20 ولت و 40 ولت و 60 و ...) اضافه کنیم.

اینکه بار مشابهی بجای موتور خواستی
بنحوی که عرض کردم باید از ترانس استفاده کنی
زیرا اصولا سلف ها هم مانند موتورها در لحظه استارت جریان بیشتری میکشن و البته قابل قیاس با موتور نیست ولی پیشنهاد بهتری که برای امور تعمیر مقرون بصرفه باشه سراغ ندارم
و مشکلاتی که سلف ها در استارت بوجود میارن هم بدلیل فوق است

اما برای رفع مشکل
استابلایزر در زمان استارت
با استفاده از نقشه استابلایزر و اعمال تغییراتی میتونیم حساسیت آنرا بگونه ای تعریف کنیم که در زمان استارت با جریان استارت مصرف کننده مورد نظر پروتکت نکنه ولی به سیستم حفاظتی هم خدشه غیراصولی وارد نشه

مثلا فرض کن موتوری در مدت 3 ثانیه جریان نزولی با ماکزیمم 20 آمپر میکشه و استارت میشه و پس از 3 ثانیه نیاز به جریان دائمی 5 آمپر داره و لذا با استابلایزر 10 آمپری استارت نمیشه
دراینصورت باید تغییراتی اعمال کنیم که در مدت. 4 ثانیه با جریان 25 آمپر پروتکت کنه نه با 10 آمپر
و پس از 4 ثانیه کار عادی خودشو آغاز کنه و با همون 10 آمپر پروتکت کنه

اتفاقا این شیوه را به فاراتل پیشنهاد کردم که با تمهیدات ساده ای زمان و جریان استارت در محدوده معقولی توسط مشتری قابل تعریف و تنظیم باشه ولی طراحان فاراتل بدلیل احساس ضعف و تحقیر خود ، بسختی نواقص طراحی را می پذیرن و بسختی حاضر به رفع آن میشن بویژه که پیری هم مزید بر علت شده و دیگه حال و هوش مجادله و پشتکار ایام جوانی را ندارم .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
مثلا فرض کن موتوری در مدت 3 ثانیه جریان نزولی با ماکزیمم 20 آمپر میکشه و استارت میشه و پس از 3 ثانیه نیاز به جریان دائمی 5 آمپر داره و لذا با استابلایزر 10 آمپری استارت نمیشه
دراینصورت باید تغییراتی اعمال کنیم که در مدت. 4 ثانیه با جریان 25 آمپر پروتکت کنه نه با 10 آمپر
و پس از 4 ثانیه کار عادی خودشو آغاز کنه و با همون 10 آمپر پروتکت کنه
سپاس
بله این مورد رو میتونیم رو برد مربوطه اعمال بکنیم اما نیازمند بار هستش که بشه نتیجه رو تست کرد ودر صورت مناسب بودن به تمام استابلایزرهای هم مدل تعمیم داد
اتفاقا این شیوه را به فاراتل پیشنهاد کردم که با تمهیدات ساده ای زمان و جریان استارت در محدوده معقولی توسط مشتری قابل تعریف و تنظیم باشه ولی طراحان فاراتل بدلیل احساس ضعف و تحقیر خود ، بسختی نواقص طراحی را می پذیرن و بسختی حاضر به رفع آن میشن بویژه که پیری هم مزید بر علت شده و دیگه حال و هوش مجادله و پشتکار ایام جوانی را ندارم .
پس مشکل پروتکت زود هنگام رو خودتون هم داشته این و به فکر حل مسئله افتاده این،استاد راجع به ترانس : هسته اون ترانس رو من نگه داشته ام و موجود هستش میخوام اونو طبق فرمایش شما بپیچم و ازش استفاده کنم.اولیه و ثانویه باید چند دور و سایز سیم چقد باشد؟
برای استفاده در جریان هاو توان های مختلف چه ترفندی پیشنهاد میکنین؟

راستی استاد بزرگوار لطف بفرمائید جواب این سوال آخر منو بدین دهنم کف کرد بس که پرسیدم! سپاس
;بهبود68 گفت:
استاد در ضمن یک سوال هم داشتم درمورد اینکه چرا بارهای سلفی با اینورترهای DC به AC و UPS ها مشکل دارن؟(البته صرف نظر از خاصیت حالت استارت )آیا یکی از عوامل مربعی یا غیر سینوسی بودن شکل موج خروجی این لوازم هستش؟ چرا الکترموتور ها بدون هیچ مشکلی با اینورترهای کنترل دور کارمیکنند و هیچ مشکلی برای موتور یا اینورتر بوجود نمیاد در حالی که خروجی این گونه اینورترها هم مربعی هستش.میشه ذر این باره هم توضیح بفرمائین؟
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
بله این مورد رو میتونیم رو برد مربوطه اعمال بکنیم اما نیازمند بار هستش که بشه نتیجه رو تست کرد ودر صورت مناسب بودن به تمام استابلایزرهای هم مدل تعمیم داد

پس مشکل پروتکت زود هنگام رو خودتون هم داشته این و به فکر حل مسئله افتاده این،استاد راجع به ترانس : هسته اون ترانس رو من نگه داشته ام و موجود هستش میخوام اونو طبق فرمایش شما بپیچم و ازش استفاده کنم.اولیه و ثانویه باید چند دور و سایز سیم چقد باشد؟
برای استفاده در جریان هاو توان های مختلف چه ترفندی پیشنهاد میکنین؟

راستی استاد بزرگوار لطف بفرمائید جواب این سوال آخر منو بدین دهنم کف کرد بس که پرسیدم! سپاس
درود

عزیزم پاسخ دادم توجه نکردی
عرض کردم بار سلفی بنوعی شبیه موتور الکتریکی است اما با شدت کمتر
بهمین خاطر ترانس جوشی که در بی باری 15 آمپر میکشه گاهی فیوز 25 آمپری کنتور را می پرونه

اما اینکه ups با موتور مشکلی نداشته ولی با سلف کار نکرده به این دلیله که جریان موتور مورد آزمایش کمتر از سلف و خیلی کمتر از توانایی ups بوده
لذا اگه جریان نامی سلف یا ترانس و یک موتور یکسان باشه و این موتور برای ups مشکلی پیش نیاره و کار کنه دراینصورت سلف یا ترانس بطریق اولی راحت کار میکنه.
شبیه این مثال که بگی موتور سیکلتی را آزمایش کردی و قادره یک لوله 3 متری را براحتی حمل کنه ولی نمیدونم چرا برای حمل این لوله 2 متری خاموش میکنه ؟
دلیلش اینه که لوله 3 متری لوله پلیکای فشار ضعیف ساختمانی بوده ولی لوله 2 متری ، شاه لوله فولادی با قطر یک متر است .

بنابرین شما عکس العمل دو مصرف کننده که جریان دائمی متفاوت دارند مقایسه کردی زیرا زمان استارت سلف و ترانس بمراتب کمتر از موتورهاست .

برای پیچیدن ترانس بستگی به قدرت ترانس و حجم قرقره ترانس داره
برای ترانس 4 کیلو وات اگر اشتباه نکنم اولیه باید حدود 150 دور باشه ولی از سیم پیچ ها ، قطر و تعداد دور تقریبی را سوال کن
با توجه به اینکه برای تست میخوای و بصورت دائم استفاده نمیکنی دقت زیادی نمیخواد
ولی بهتره یک ترانس سالم تهیه کنی اگه در سمساری ها بگردی بقیمت بسیار نازلی پیدا میکنی چون نمیدونن ارزشش چقدره
اگه بخوای خودت بپیچی گرون تر تموم میشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
بله این مورد رو میتونیم رو برد مربوطه اعمال بکنیم اما نیازمند بار هستش که بشه نتیجه رو تست کرد ودر صورت مناسب بودن به تمام استابلایزرهای هم مدل تعمیم داد

پس مشکل پروتکت زود هنگام رو خودتون هم داشته این و به فکر حل مسئله افتاده این،استاد راجع به ترانس : هسته اون ترانس رو من نگه داشته ام و موجود هستش میخوام اونو طبق فرمایش شما بپیچم و ازش استفاده کنم.اولیه و ثانویه باید چند دور و سایز سیم چقد باشد؟
برای استفاده در جریان هاو توان های مختلف چه ترفندی پیشنهاد میکنین؟

راستی استاد بزرگوار لطف بفرمائید جواب این سوال آخر منو بدین دهنم کف کرد بس که پرسیدم! سپاس

با سلام :
با سپاس از راهنمایی های استاد گرانقدر (غزال ) که سنگ تموم میزارند و با متانت و حوصله موجب افتخار ... در انجمن تشریف دارند....
99.gif.pagespeed.ce.tR23r0sfh1.gif




با کسب اجازه از استاد :

نقل قول : طبق فرمایش شما بپیچم و ازش استفاده کنم.اولیه و ثانویه باید چند دور و سایز سیم چقد باشد؟
برای استفاده در جریان هاو توان های مختلف چه ترفندی پیشنهاد میکنین؟
بهبود جان برای محاسبه و سیم پیچی ترانس علاوه بر نرم افزار های خوبی که بهترین کارایی را دارند و در بخش برق صنعتی انجمن اپلود شده است ...چنانکه حوصله سر وکله زدن با ارقام و اعداد ندارید!! یک حساب سردستی که حاصل همون فرمول های پیچیده هست را براتون تقدیم میکنم :
ابتدا توسط خط کش یا سانتی متر سطح مقطع هسته { طول و عرض داخل قرقره که سیم ها روی ان پیچیده میشه } را بدست بیاورید ( طول × عرض = s ) حال همون عدد s را به 37.5 تقسیم کنید حاصل همون دور بر ولت شما خواهد بود حال با فرض اینکه در 220 ولت میخواهید سیم پیچی کنید عدد بدست امده { دور بر ولت } را در 220 یا هر عددی که ولتاژ مورد نظرتان هست ضرب کرده و حاصل نهایی سیم پیچی را بدست بیاورید .
برای قطر سیم هم امپر مورد نیاز خود را در نظر گرفته و بر عدد 4 تقسیم کنید حاصل سطح مقطع سیم مورد نیاز تان بدست میاد که باید به قطر تبدیل کنید ... بهمین راحتی ...
در همون تاپیک که اشاره شد توضیحات بیشتری ارایه شده است میتونید مطالعه کنید .
اما از همه ی اینا که بگذریم بقول استاد عزیزم سیم پیچی ترانس فوق در این اشفته بازاری مقرون بصرف نیست سعی کنید توصیه استاد را مد نظر و یک ترانس اسقاطی تهیه و تبدیل کنید که در این صورت ضمن اینکه به مقصود خود میرسید یک ارتقای علمی نیز به معلومات خود اضافه میکنید کافیست که هنگام باز کردن سیم ها تعداد دور انرا شمرده با فرمولها و توصیه ها هم مقایسه کنید .
موفق باشید .
 
بالا