آی پی امداد
abtahi

درخواست: درخواست تحلیل کنترل دور جاروبرقی با راه انداز از استاد غزال

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
عرض ادب و احترام خدمت دوستان و همکاران عزیز و اساتید بزرگوار


امروز هنگام تعمیر جاروبرقی عملکرد بسیار جالب کنترل دور موتور توجه بنده رو به خودش جلب نمود
لذا بر آن شدم تا از تحلیل و عملکرد مدار اطلاعات بیشتری کسب نمایم
امیدوارم برای دیگر دوستان نیز مفید واقع گردد
از دوستان و اساتید محترمی که در بخش تحلیل دستی بر آتش دارند خواهشمندم لطف و همکاری نمایند مدار فوق را تحلیل نمایند تا بیشتر مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد

زحمت رسم نقشه مدار را یکی از دوستان بسیار عزیزم متقبل شدند که در پست بعد تقدیم خواهم نمود
اساتید محترم لطفا مساعدت فرمایند
با تشکر فراوان
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
پاسخ : درخواست تحلیل نقشه کنترل دور جاروبرقی مجهز به راه انداز

عرض ادب و احترام خدمت دوستان و همکاران عزیز و اساتید بزرگوار


امروز هنگام تعمیر جاروبرقی عملکرد بسیار جالب کنترل دور موتور توجه بنده رو به خودش جلب نمود
لذا بر آن شدم تا از تحلیل و عملکرد مدار اطلاعات بیشتری کسب نمایم
امیدوارم برای دیگر دوستان نیز مفید واقع گردد
از دوستان و اساتید محترمی که در بخش تحلیل دستی بر آتش دارند خواهشمندم لطف و همکاری نمایند مدار فوق را تحلیل نمایند تا بیشتر مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد

زحمت رسم نقشه مدار را یکی از دوستان بسیار عزیزم متقبل شدند که در پست بعد تقدیم خواهم نمود
اساتید محترم لطفا مساعدت فرمایند
با تشکر فراوان

همانطور که در پست قبل ذکر گردید مدار فوق که نقشه آن را به پیوست تقدیم می نمابم
متعلق به کنترل دور موتور جارو برقی می باشد
از جهتی که مدار فوق مجهز به راه انداز بودد و پس از روشن شدن با کمی تاخیر دور میگرفت خیلی برام جالب بود
تصور میکنم این خاصیت بتونه برای موتور خیلی مفید باشه و باعث افزایش طول عمر بلبرینگ ، بوش و نهایت خود موتور گردد و در شرایط کنونی کمی از هزینه های جاری ما بکاهد

متاسفانه خودم در رسم نقشه هبچ تبحری ندارم و ضعیف هستم
لذا از دوست بزرگواری که در انجمن نیز حضور دارند تغاضا نمودم زحمت رسم نقشه را بکشند
فقط خواهشمندم در صورتی که نقشه فوق مورد توجه و استفاده عزیزان گرامی قرار گرفت برای این بزرگوار صمیمانه آرزوی سلامتی و تندرستی نمایند چون ایشان به رایگان نقشه را به بنده تحویل دادند
بتده نیز جهت پیشبرد دانش با کمال میل تقدیم می نمایم

اگر زحمت تحلیل مدار را هم یکی از بزرگواران بعهده بگیرند قطعا تکمیل خواهد شد و بنده مدیون ایشان میگردم

خدمت شما...

۲۰۲۰۰۹۲۴_۲۰۳۹۰۳.png
 

Newman1

VIP+ افتخاری
کاربر
2018-04-12
354
912
پاسخ : درخواست تحلیل نقشه کنترل دور جاروبرقی مجهز به راه انداز

با سلام تحلیل این مدار انصافا خیلی ساده هست تا پل دیود یک دیمر کلاسیک و معمولیه اما بعد از مثبت و منفی پل دیود شاهد یک تاخیر دهنده تریستوری هستیم به این صورت که تا مادامی که خازن شانزده ولت خالی هست و در حاله شارژه توسط مقاومت 300کیلو اون دور کم اولیه توسط مقاومت 150 کیلو تامین میشه و ولوم عملا از دور خارجه اما به محض کامل شارژ شدن خازن به ولتاژ زنر وبه طبع خازن 220میکرو گیت تریستور روشن شده و مسر ولوم 470 کیلو رو کامل میکنه و بعد از این انگار مثبت و منفی پل دیود با مقاومت یک کیلو به هم اتصال شده ولومم که سرعت موتور رو کم و زیاد میکنه وجود پل دیود هم به این خاطره که سمت ac رو به سمت dc مناسب برای مدار تاخیر دهنده تبدیل میکنه خوبیه این مدار همون تاخیر اولیه هست که بقول شما مانع از ضربه موتور و شکسته شدن نگهدارنده موتور و یا خوده موتور میشه
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,101
پاسخ : درخواست تحلیل نقشه کنترل دور جاروبرقی مجهز به راه انداز

با سلام تحلیل این مدار انصافا خیلی ساده هست تا پل دیود یک دیمر کلاسیک و معمولیه اما بعد از مثبت و منفی پل دیود شاهد یک تاخیر دهنده تریستوری هستیم به این صورت که تا مادامی که خازن شانزده ولت خالی هست و در حاله شارژه توسط مقاومت 300کیلو اون دور کم اولیه توسط مقاومت 150 کیلو تامین میشه و ولوم عملا از دور خارجه اما به محض کامل شارژ شدن خازن به ولتاژ زنر وبه طبع خازن 220میکرو گیت تریستور روشن شده و مسر ولوم 470 کیلو رو کامل میکنه و بعد از این انگار مثبت و منفی پل دیود با مقاومت یک کیلو به هم اتصال شده ولومم که سرعت موتور رو کم و زیاد میکنه وجود پل دیود هم به این خاطره که سمت ac رو به سمت dc مناسب برای مدار تاخیر دهنده تبدیل میکنه خوبیه این مدار همون تاخیر اولیه هست که بقول شما مانع از ضربه موتور و شکسته شدن نگهدارنده موتور و یا خوده موتور میشه

مشاهده فایل‌پیوست 170142

درود

آفرین تحلیل شما کاملا درسته .
البته نقشه ، خیلی عالی و حرفه ای کشیده شده و به تفهیم عملکرد سیستم کمک شایانی میکنه.

جناب habbib عزیز که برای پاسخگویی به این تاپیک دعوت فرمودید نقشه را بنحوی که در پیام خصوصی توضیح میدم آماده کنید تا تحلیل صحیح جناب newman1 را به روش خودم تحلیل کنم.

اما تا زمانیکه نقشه آماده بشه بفرمایید

علاوه بر مواردی که جناب habbib فرمودند.
این راه انداز چه ثمر و فایده ای داره

سپاس
 

Efmohsen

کاربر
2018-03-26
31
76
سلام ویژه به جناب استاد غزال عزیز و سلام بر جناب habbib گرامی، به نظر بنده مزایای این راه انداز این است که برق به یک باره به موتور داده نمیشه تا موتور دارای شک و ضربه شود لذا همین کار باعث میشه که آمپر اولیه زیادی برای راه اندازی نکشد در نتیجه دمای اولیه ایجاد شده هم کم میشود 
اگر دقت کرده باشید وقتی که یخچال های قدیمی استارت میزدن و موتور شروع به کار میکرد اولش که استارت میزد برق منازل ضعیف و قوی میشد یعنی امپر اولیه بالا برای راه اندازی می کشیدند ولی در یخچال های جدید دیگر چنین چیزی رخ نمیدهد چرا چون که یه هم چین مداری موتور را کنترل میکند که در واقع یک مدار اینورتر هست یعنی موتور در ابتدا استارت با دور کم روشن می شود و سپس به دور می افتاد بنابراین فشار کمتری به موتور وارد میشه و به طبع طول عمر هم افزایش پیدا می کند.
 

behi0021

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-01-18
542
882
تهران
سلام ویژه به جناب استاد غزال عزیز و سلام بر جناب habbib گرامی، به نظر بنده مزایای این راه انداز این است که برق به یک باره به موتور داده نمیشه تا موتور دارای شک و ضربه شود لذا همین کار باعث میشه که آمپر اولیه زیادی برای راه اندازی نکشد در نتیجه دمای اولیه ایجاد شده هم کم میشود 
اگر دقت کرده باشید وقتی که یخچال های قدیمی استارت میزدن و موتور شروع به کار میکرد اولش که استارت میزد برق منازل ضعیف و قوی میشد یعنی امپر اولیه بالا برای راه اندازی می کشیدند ولی در یخچال های جدید دیگر چنین چیزی رخ نمیدهد چرا چون که یه هم چین مداری موتور را کنترل میکند که در واقع یک مدار اینورتر هست یعنی موتور در ابتدا استارت با دور کم روشن می شود و سپس به دور می افتاد بنابراین فشار کمتری به موتور وارد میشه و به طبع طول عمر هم افزایش پیدا می کند.

دوست عزیز یه همچین مداری بهیچ وجه در مدار اینورتر ها نیست هنوزم یخجالها و اسپیلت ها موقع استارت کمپرسور افت جریان را سبب میشن بله یخچالها واسپیلت های اینورتر بسته به نوع داریو و کمپرسور Dcاینورتر و Acاینورتر تقسیم میشن شوک استارت ندارن .مثلا زمان استارت در نوع dcولتاژ 40ولت و با فرکانس 20هرتز در مدار قرار میگیره و در ماکزیمم توان ولتاژ 100ولت فرکانس 120هرتز نوع acهم که ما در واقع در خروجی سه فاز سا ختگی داریم در کل مدارشون بسیار پیچیده تر از این هست . این بنظرم
یه نمونه ساده سافت استارت میتونه استفاده بشه..
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,101
سلام ویژه به جناب استاد غزال عزیز و سلام بر جناب habbib گرامی، به نظر بنده مزایای این راه انداز این است که برق به یک باره به موتور داده نمیشه تا موتور دارای شک و ضربه شود لذا همین کار باعث میشه که آمپر اولیه زیادی برای راه اندازی نکشد در نتیجه دمای اولیه ایجاد شده هم کم میشود 
اگر دقت کرده باشید وقتی که یخچال های قدیمی استارت میزدن و موتور شروع به کار میکرد اولش که استارت میزد برق منازل ضعیف و قوی میشد یعنی امپر اولیه بالا برای راه اندازی می کشیدند ولی در یخچال های جدید دیگر چنین چیزی رخ نمیدهد چرا چون که یه هم چین مداری موتور را کنترل میکند که در واقع یک مدار اینورتر هست یعنی موتور در ابتدا استارت با دور کم روشن می شود و سپس به دور می افتاد بنابراین فشار کمتری به موتور وارد میشه و به طبع طول عمر هم افزایش پیدا می کند.

درود

بله یکی از دلایل مورد نظر شما کاملا درسته.

اصولا کلیه موتورها بدون راه اندازی ، چندین برابر جریان نامی از شبکه جریان میکشه و این سوال مطرح میشه که
چرا در لحظه استارت جریان چندین برابری مصرف میکنه ؟

و این جریان معایبی داره که به طول عمر موتور اشاره فرمودید اما نفرمودید چه عواملی موجب افزایش عمر موتور میشه و چه معایب دیگری داره
ضمنا لحظه استارت حرارت چندانی تولید نمیکنه زیرا مدت زمان استارت کوتاه است .

ضمنا همانطور که فرمودید موتورهای کم مصرف مجهز به اینورتر هم تمهیدات مشابهی منظور شده که البته بسادگی این راه انداز نیست .

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,101
دوست عزیز یه همچین مداری بهیچ وجه در مدار اینورتر ها نیست هنوزم یخجالها و اسپیلت ها موقع استارت کمپرسور افت جریان را سبب میشن بله یخچالها واسپیلت های اینورتر بسته به نوع داریو و کمپرسور Dcاینورتر و Acاینورتر تقسیم میشن شوک استارت ندارن .مثلا زمان استارت در نوع dcولتاژ 40ولت و با فرکانس 20هرتز در مدار قرار میگیره و در ماکزیمم توان ولتاژ 100ولت فرکانس 120هرتز نوع acهم که ما در واقع در خروجی سه فاز سا ختگی داریم در کل مدارشون بسیار پیچیده تر از این هست . این بنظرم
یه نمونه ساده سافت استارت میتونه استفاده بشه..

درود

همانطور که فرمودید این مدار ساده در موتور ها و کمپرسورهای مجهز به اینورتر وجود نداره ولی مقصود ایشان هم این نبود که دقیقا از این سیستم ساده راه اندازی در موتورها و کمپرسورهای کم مصرف استفاده میشه بلکه این مقصود مورد نظر ایشان است که با روش مشابهی راه اندازی میشه که از اعمال شوک و ضربه ناگهانی جلوگیری میکنه که درسته .
اما راه اندازی چه محاسن و مزایایی داره ؟

سپاس
 

behi0021

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-01-18
542
882
تهران
درود

همانطور که فرمودید این مدار ساده در موتور ها و کمپرسورهای مجهز به اینورتر وجود نداره ولی مقصود ایشان هم این نبود که دقیقا از این سیستم ساده راه اندازی در موتورها و کمپرسورهای کم مصرف استفاده میشه بلکه این مقصود مورد نظر ایشان است که با روش مشابهی راه اندازی میشه که از اعمال شوک و ضربه ناگهانی جلوگیری میکنه که درسته .
اما راه اندازی چه محاسن و مزایایی داره ؟

سپاس

سپاس منظور منم همین بود که مقایسه نمیشه کرد
در خصوص این سیستم راه انداز یا درایو ها بنظرم چون موتور بیکاره با حداکثر توان در مدار قرار میگیره ودر زمان استارت که یک یا دو ثانیه است و جربانی حتی نزدیک به دوبرابر جریان پیک موتور طلب میکنه برای موارد مصرف خانگی با کنتور 25امپر کافیه ما چند مصرف کننده دیگر نیز روشن داشته باشیم و استارت این موتور های پرمصرف همزمان با روشن شدن مثلا لباسشویی قرار بگیره که در این مورد باعث فشار شدید به موتور و وسایل دیگر بخاطر افت ولتاژ و جریان ببش از حد میشه پریدن مینیاتوری ری استارت شدن سیستم صوتی نصویری و... همچنین اعمال این شوک به شبکه و در موتور های توان بالا اثرذخازنی که اعمال میکنن.. که با استفاده از این مدار ها این نقیصه جبران میشه از طرفی گردش موتور با دور کم ور سیدن به توان اسمی از فشار شلاقی مانند روتور و استاتور جلوگیری میکنه، کنترل سرعت را میتوان در دست داشت، افزایش عمر قطعات و سیم پیچ به کنار سروصدای کار کرد موتور و افزایش ان به مرور زمان را گاهش داده .(کاهش 20تا30درصدی مصرف در موتورهای که زیاد خاموش و روشن میشوند)اما معایب میتونه قرار گرفتن مدار و قطعات زیادی برای این نوع راه اندازی باشه و هزینه ساخت بالا بره از طرفی درسیستم معمولی این مدارها و پیچیدگی وجود نداره و در قسمت های که ما در ان واحد به توان کامل نیاز داریم سییتم معمولی بهتر و هزینه و دانش تعمیرش کمتر میشه در بحث تهویه که این نوع راه اندازی و درایو های اینورتر نتنها پیچدگی و نبود قطعات مدار باعث هزینه بالای تعمیر و عیب یابی میشه بلکه در مواردی دستگاه قابل استفاده نمیباشد .ولی بنظرم در راه اندازی با درایو ما بیشترین توان را میتونیم از موتور بگیریم تا در مورد موتورهای که مستقیم یا استارتی راه اندازی میشن...(در موتور های دایم کار که اتومات خیلی کمی دارن این نوع راه اندازی اختلاف مصرف خیلی کمی با موتور های که معمولی راه‌اندازی میشوند دارند)
 
آخرین ویرایش:
بالا