آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آموزشی: گاورنر چيست؟

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,670
گاورنر دستگاهي است که ميزان سوخت ورودي به موتوررا برايدستيابي به بهترين دور ممکن, تنظيم مي کند.
انواعسيستم هاي سوخت§ رساني کاترپيلار به ترتيب قدمت ساختکدامند؟
1.
سيستمسوخت رساني(Mechanically Unit Injection): در اين سيستم پاشش سوختبه طور کامل توسط اجزاي مکانيکي انجام ميگيرد.
2.
سيستمسوخت رساني EUI (Electronically controlled UnitInjection): در اين سيستم پمپ انژکتور و نازل با هم ترکيب شد و به صورت يکمجموعه واحد به نام "يونيت انژکتور" تبديل گرديد. درسيستم EUI کنترل پاشش سوخت توسط کامپيوتر مرکزي موتور ECM(Electronic Control Module) صورت مي گيرد اما عملگر پاشش همچنان مکانيکي بافي مانده است.
3.
سيستمسوخت رساني :HEUI (Hydraulically actuated/Electronically controlled Unit Injection)
در اينسيستم کنترل پاشش سوخت توسط ECM صورت مي گيرد و عملگرهيدروليکي جايگزين عملگر مکانيکي پاشش شدهاست.
محلقرارگيري گاورنر در کجاي سيستم سوخت رساني§ است؟
در سيستم MUI ,گاورنر و پمپ انژکتور به هم متصل هستند و يک مجموعه يکپارچه را تشکيل مي دهند به اين معنا که انتهاي ميل بادامک پمپانژکتور با گاورنرکوپل مي شود, اما درسيستم EUI _ که فاقد پمپ انژکتور مجزاست _ گاورنر به صورت مستقل در مدار سوخت قرار مي گيرد.

نماي خارجيمجموعه گاورنر و پمپ انژکتور
1.
گاورنرسرو 2. پمپ انژکتور 3. درپوش 4. ورودي روغن از بلوکه موتور به پمپ 5. خروجي روغن از پمپ به بلوکه موتور 6.. ميرا کننده مکانيکي (dashpot)7. پوسته عقبي گاورنر 8. پوسته مرکزي گاورنر
گاورنردر کداميک از سيستم هاي سوخت رساني کاترپيلار§ استفاده مي شود؟
گاورنرمکانيکي و هيدرومکانيکي درسيستم سوخت رسانيMUI و EUI استفاده مي شود و درسيستم سوخت رساني HEUI ,ECM وظايف گاورنر را انجام مي دهد.
گاورنر از چه اجزايي تشکيل شده است؟§
هر گاورنر بر حسب نوع طراحي و اجزاي متفاوتيممکن است داشته باشد.
اجزاي مورد بحث در گاورنر اين مقاله به شرح زير است:
1. Governor Servo (گاورنر سرو)
گاورنر سرو وظيفه کمک هيدروليکي به حرکت "شانهسوخت" (شانه سوخت ياFuel rack بخشي از پمپ انژکتور است که ميزان سوخت ارسالي به سمت"نازل" را به ميزان تعيين شده توسط گاورنر محدود مي کند) را بر عهده دارد.

گاورنر سرو
1. شير(Valve) 2. پيستون 3. سيلندر4. غلاف سيلندر 5. شانه سوخت (A ورودي روغنB) خروجي روغن (C کانال روغن (D کانال روغن
2. Dashpot )ميرا کننده مکانيکي)
بخشي از گاورنر است که در هنگام اعمال بارهاي ناگهاني,گاورنر را در کنترل بهتر
سرعت کمک مي کند.
Dashpot
1.
شيرسوزني 2. محفظه روغن 3. سيلندر 4. پيستون 5. فنر 6.نشيمنگاه فنر

3. Fuel RatioControl (کنترلکننده ميزان سوخت)
بخشي ازگاورنر است که در هنگام افزايش سرعت, با کاستن از ميزان سوختارسالي بهسيلندرها, ميزان گازهاي خروجي از اگزوز را کاهش مي دهد.

Fuel Ratio Control
1.
محفظهورودي هوا 2. مجموعه ديافراگم 3. شير داخلي (internal valve) 4. کانال تخليه روغن 5. ورودي روغن 6. ساق(stem) 7. فنر8. پيستون 9. کانال روغن 10. مخزن روغن 11. اهرم
4. ) Automatic Timing Advance Unitآوانسر زمانيخودکار)
آوانسرزماني خودکار يکي از مکانيزم هاي مکمل گاورنر است که از يک طرف به ميل بادامک پمپ انژکتور متصل بوده و از طرف ديگر با چرخدنده تايمينگ جلوي موتور درگير است. اين يونيت بااستفاده از فشار روغن موتور, تايمينگ پاشش سوخت را متناسببا سرعتموتور تغيير مي دهد, که اين خود سبب بهبود عمل احتراق در دورهاي مختلف مي گردد.

AutomaticTiming Advance Unit
1.
فنر 2.وزنه دوار(flyweight)3. چرخدنده تايمينگ 4. حامل (carrier) 5. ميل بادامک پمپ انژکتور 6. پيچ 7.
پيچ تنظيم8. فنر 9. پيچ 10. رينگ 11. رينگ 12. اسپول 13. بدنه(body)

نحوه عملکرد گاورنر چگونهاست؟§
اساس کار گاورنر بر پايه تعامل دو نيروي متقابل است. نيروي اول نيرويحاصل از فشار اهرم گاز است که اين نيرو مايل استمجموعه فنر گاورنر (شماره 1) را از سمت چپ به راست حرکتدهد (با اينعمل ميزان سوخت ارسالي به نازل افزايش مي يابد), نيروي دوم نيروي حاصل از گردش وزنه هاي درون گاورنر (شماره 2) است که مايل به حرکتدادن مجموعه فنر (شماره1) از سمت راست به چپ است (کهاين حرکت در جهت کاهش ميزان سوخت ارسالي به سمتنازل است).
هنگامي کهدور موتور را بالا مي بريم مجموعه فنر گاورنر براي افزايشسوخت ارساليبه نازل از چپ به راست فشرده مي شود, با افزايش سوخت, دور موتور بالا مي رود, افزايش دور موتور سبب افزايش دور ميل بادامک پمپانژکتورشده که در نتيجه آن, وزنه هاي گاورنر(شماره 8) سريعتر به چرخش در مي آيند. هر چه وزنه ها با دوربيشتريبچرخند نيروي بزرگتري را در خلاف جهت نيروي اول به مجموعه فنرگاورنر (شماره 1) وارد مي آورند. نهايتاً بر اثر تعامل اين دو نيروي متقابل کشويي (شماره10)- که موقعيت آن وابسته به موقعيت مجموعهفنر گاورنر است - در هر موقعيتي که قرار گيرد, سوخت بر اساس آن موقعيتبه نازل ها ارسال خواهد شد.
نماي دروني گاورنر
1. فنر گاورنر 2. ساق 3. شير (valve) 4. پيستون 5. گاورنر سرو 6.شانه سوخت 7. اهرم 8. وزنه 9. فنر افزاينده سوخت (over fueling spring) 10. کشويي 11.نشيمنگاه فنر
 
بالا