آی پی امداد
abtahi

مشکل: کار نکردن المنت و عدم کنترا در هیتر گورداک 952 سری قدیم

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام
دوست خوبم این تست ها انجام بده . جواب تست ها را صد در صد گزارش بده.
مراحل عیب یابی هیتر
جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.

حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)

ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .

5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.

6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.

7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن


8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته

شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن

توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه

عیب یابی پمپ

سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .

1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید

2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )

حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.

4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید

5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام
دوست خوبم نقشه را میتونی از نرم افزار خود ویندوز ( نرم افزار paint) ویرایش و بزرگنمایی کنید. در صورتی که نقشه یکی بود که صد در صد یکی است . گزارش تست ها در اینجا گزارش بده.


متشکرم.
 

ali969

کاربر
2010-01-30
53
38
با درود فراوان ....بنده کوچیک شما هم هستم سپاس فراوان:eek:ok:
سلام
دوست خوبم این تست ها انجام بده . جواب تست ها را صد در صد گزارش بده.
مراحل عیب یابی هیتر
جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.

حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)

ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .

5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.

6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.

7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن


8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته

شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن

توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه

عیب یابی پمپ

سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .

1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید

2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )

حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.

4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید

5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام
دوست خوبم نقشه را میتونی از نرم افزار خود ویندوز ( نرم افزار paint) ویرایش و بزرگنمایی کنید. در صورتی که نقشه یکی بود که صد در صد یکی است . گزارش تست ها در اینجا گزارش بده.


متشکرم.
 

ali969

کاربر
2010-01-30
53
38
در ضمن اینجا چطور میشه عکس اپلود کرد ممنونم توضیح بفرمایید دوست عزیز اقای مهندس امیر سجاد
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
در ضمن اینجا چطور میشه عکس اپلود کرد ممنونم توضیح بفرمایید دوست عزیز اقای مهندس امیر سجاد

سلام
فکر میکنم دوست عزیز اول باید vip باشید تا بتونید عکس ارسال کنی.

در روی گزینه اضافه کردن عکس کلیک کن و بعد عکس مورد نطر را جستجو کن و بعد از انتخاب اپلود کن.
متشکرم
 

ali969

کاربر
2010-01-30
53
38
با درود به مهندس عزیز: ممنونم چون بنده عضو معمولی هستم ....مهندس شما دقیقا متوجه ایراد بنده شدید با گذاشتن ای سی BT134کلید یکسره میشه البته قطعه نو خریداری شده احتمال میره قطعه خراب باشه ولی از روی برد برمیدارمش با کلید خاموش و روشن میشه ...ضمنا این ایراد به غیر از پیگیری که لطف کردی فرستادی تجربه از طرف شما نبوده که درست همون قسمت و کنترل چک کنم ...حقیقت وقت نمیکنم اون لطف که شما اموزش دادیرو انجام بدم ...دقیقا کجای برد باید بگردم ...از اون دوتا ای سی بزرگ نمیتونه باشه؟؟؟بازم تشکر میکنم از شما
سلام
فکر میکنم دوست عزیز اول باید vip باشید تا بتونید عکس ارسال کنی.

در روی گزینه اضافه کردن عکس کلیک کن و بعد عکس مورد نطر را جستجو کن و بعد از انتخاب اپلود کن.
متشکرم
 

Alirezatorfi

کاربر
2020-04-11
18
25
34
خوزستان
سلام
دوست خوبم این تست ها انجام بده . جواب تست ها را صد در صد گزارش بده.
مراحل عیب یابی هیتر
جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و
سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.

حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)

ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .

5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.

6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.

7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن


8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته

شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن

توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه

عیب یابی پمپ

سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .

1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید

2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )

حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.

4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید

5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام
دوست خوبم نقشه را میتونی از نرم افزار خود ویندوز ( نرم افزار paint) ویرایش و بزرگنمایی کنید. در صورتی که نقشه یکی بود که صد در صد یکی است . گزارش تست ها در اینجا گزارش بده.


متشکرم.
سپاس فراوان از توضیحات جامع و بی نقص جنابتان 🙏❤️
 
بالا