سلام
دوست خوبم این تست ها انجام بده . جواب تست ها را صد در صد گزارش بده.
مراحل عیب یابی هیتر
جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.
حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)
ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .
5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.
6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.
7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن
8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته
شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن
توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه
عیب یابی پمپ
سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .
1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید
2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )
حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.
4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید
5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام
دوست خوبم نقشه را میتونی از نرم افزار خود ویندوز ( نرم افزار paint) ویرایش و بزرگنمایی کنید. در صورتی که نقشه یکی بود که صد در صد یکی است . گزارش تست ها در اینجا گزارش بده.
متشکرم.
دوست خوبم این تست ها انجام بده . جواب تست ها را صد در صد گزارش بده.
مراحل عیب یابی هیتر
جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.
حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)
ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .
5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.
6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.
7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن
8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته
شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن
توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه
عیب یابی پمپ
سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .
1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید
2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )
حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.
4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید
5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام
دوست خوبم نقشه را میتونی از نرم افزار خود ویندوز ( نرم افزار paint) ویرایش و بزرگنمایی کنید. در صورتی که نقشه یکی بود که صد در صد یکی است . گزارش تست ها در اینجا گزارش بده.
- انجمن
- انجمن آموزش الكترونیک
- مدارات الكترونیک | Electronic Circuits
- آموزشی: تحلیل و عیب یابی گرداک 952 و یاکسان 701,702 بخش هیتر
متشکرم.