آی پی امداد
abtahi

آموزشی: نکات مهم ترانس ها ‌(و محل طرح سوال در خصوص ترانس ها )

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود
استاد ترانسی که ثانویه آن 17ولت میباشد را به باری 3 اهمی با ولتاژ کاری 9.5 ولت متصل میکنم
ولتاژ خروجی ترانس در زیر بار به 9ولت میرسه و به خوبی جوابگوی بار میباشد و تغذیه مینماید
آیا در این شرایط به ترانس خیلی فشار وارد میشه وآیا احتمال سوختن اولیه ترانس میباشد؟

در رابطه با یکسوسازی تمام موج:
آیا یکسوسازی تمام موج از طریق دیود های سه پایه سه پایه یا شاتکی برای آندسته از ترانسهاییکه فقط دوسیم در خروجی آنها وجود دارد هم مقدور میباشد؟


سپاس.

درود

مبحث یکسوسازی ها رو جوری بهت یاد میدم که کمتر لیسانی به این حد مسلط باشه.
اما جهت پیشگیری از خلط مبحث در تاپیک مستقلی مطرح میکنم که بعدا هم قابل ارجاع باشه و با ترانس مخلوط نشه .

امشب پس از طرح تاپیک یکسوسازی ، ادرس را همینجا با ویرایش معرفی میکنم
https://www.irantk.ir/threads/102925-تحلیل-ساده-یکسوسازی-نیم-موج-و-تمام-موج?p=577614#post577614
سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
خلاصه مطالب در مورد ترانس با استاد غزال

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس

۱- ولتاژ ترانس
همیشه یادت باشه تعداد دور ، تعیین کننده ولتاژه
و برای مشخص شدن تعداد دور باید «دور بر ولت» را پیدا کنی اما چطور؟
قبلا توضیح کوچیک در مورد « دور بر ولت » و به این معناست که باید چند دور بپیچیم که یک ولت بده
زیرا در ترانس های مختلف متفاوت و به حجم و قدرت ترانس بستگی داره
بنحویکه در ترانس پرقدرت و حجیم مثلا هر یک دور بپیچی یک ولت میده ( چه در ثانویه و چه در اولیه ) و در ترانس های کوچیک و ضعیف باید مثلا ۲۰ دور بپیچی تا یک ولت بده

فلسفه تعداد دور های مختلف در ترانس ها
یعنی چرا در ترانس کوچیک برای هر یک ولت باید تعداد دور بیشتری بپیچیم تا یک ولت بده یا تحمل کنه.

زیرا در کلام کوتاه ، هنگامی که تعداد دور کم باشه مقاومت اهمی و سلفی سیم پیچ اولیه کم میشه و لذا جریان بالا میره که اگه سیم نازک باشه دود میشه و سیم ضخیم هم نیاز به حجم زیاد داره و لذا به این دلیله که در ترانس بزرگ میتونیم از تعداد دور کم استفاده کنیم چون فضای کافی برای سیم ضخیم داره که جریان زیاد را تحمل کنه.

بنابرین در ترانس بزرگ تعداد دور کم مقدوره اما در ترانس کوچیک که جای کافی نداره و مجبوریم سیم نازک استفاده کنیم درنتیجه باید مقاومت سلفی و اهمی را بالا ببریم تا جریان اولیه کم بشه و بتونه تحمل کنه .
و لذا چاره ای نداریم جز افزایش تعداد دور تا مقاومت بالا بره و جریان پایین بیاد و برای سیم نازک قابل تحمل بشه.
من ترانس بزرگ با تعداد دور اولیه ۱۰۰ دور که ۲۲۰ ولت را تحمل کنه پیچیدم و همچنین ترانس کوچیک با تعداد دور اولیه حدود ۳۰۰۰ دور هم پیچیدم.

اما چطور « دور بر ولت » را برای هر ترانس پیدا کنیم یعنی چطور بفهمیم برای هر ولت باید چند دور بپیچیم؟

روش پیدا کردن دور بر ولت
کافیه ولتاژ یکی از سیم پیچ ها رو بدونی و تعداد دورش را هم بشمری
حالا باید تعداد دور را بر ولتاژ تقسیم کنی که «دور بر ولت» بدست میاد
مثلاً تعداد دور یکی از ثانویه ها ۱۲۰ دور هست و ولتاژش ۱۲ ولت بوده درنتیجه « ۱۰ دور بر ولت» داریم یعنی هر ۱۰ دور که بپیچیم ۱ ولت میده.

حالا براحتی تعداد دور هر ولتاژی قابل محاسبه است و مثلاً میخوای ببینی اولیه باید چند دور باشه کافیه ۱۰ دور بر ولت را در ۲۲۰ ولت ضرب کنی یعنی ۲۲۰۰ دور باید برای اولیه بپیچی
یا مثلاً برای ۸ ولت باید ۸۰ دور بپیچی

۲- جریان ترانس
همیشه جریان هر ترانس به دو عامل بستگی داره

الف) - حجم ترانس
هرچقدر حجمش بیشتر و بزرگتر باشه می‌تونه جریان بیشتری بده

ب)- قطر سیم
هرچقدر قطر سیم اولیه و ثانویه ضخیم تر باشه جریان بیشتری میده

بنابراین اگه ترانسی می بینی که فضای خالی داره یعنی تولید کننده بلد نبوده بدرستی محاسبه کنه و شبیه کامیونی است که همیشه بخشی از توانایی و ظرفیتش استفاده نمیشه یعنی صاحبش بجای نیسان ، کامیون بزرگی خریده و سود کمتری نصیبش میشه و بخشی از توانایی کامیون را تلف می‌کنه مضافاً که هزینه بیشتری هم صرف نگهداری کامیون می‌کنه و بناگزیر باید باطری و لاستیک گرون تر بخره و بجای سرعت بالای نیسان از سرعت و قدرت مانور پایین تر کامیون هم استفاده کنه و قس علیهذا.

بنابراین باید از حداکثر فضای ترانس استفاده بشه
اما اگه سیمی بضخامت نخ بتعداد ۱۲۰ دور ولتاژ ۱۲ ولت میده چنانچه بضخامت انگشت هم بپیچی باید همون ۱۲۰ دور بپیچی تا ۱۲ ولت بده اما سیم نازک قادر به تحمل جریان قابل توجه نیست و داغ میکنه و میسوزه
و سیم ضخیم قادر به تحمل جریان زیاد هست و تا جایی که بقیه عناصر ترانس کم نیارن از ناحیه این سیم ضخیم کم نمیاره

بنابرین مهمترین و ارزشمندترین فوت که اغلب تعمیر کاران سیم پیچ هم اطلاع ندارن اینه :

کلک افزایش عمر ترانس ها و الکتروموتورها
عامل صدمه ترانس ها ، حرارته و مهمترین عامل تولید حرارت ، مقاومت اهمی است
و ازآنجاکه ترانس دارای سیم های طولانی است و هر سیمی دارای مقاومت است که به قطر و طول سیم بستگی داره لذا ترانس واقعی علاوه بر مقاومت سلفی مقاومت اهمی هم داره و لذا حرارت زاست
اما هرچقدر مقاومت اهمی را کم کنیم حرارت ترانس را کم کرده ایم
و تنها راه کم کردن مقاومت ، افزایش قطر سیم است
بنابرین هر ترانس یا الکتروموتوری دیدی که فضای خالی برای افزایش ضخامت سیم ها داره تا آنجاکه میتونی از سیم ضخیم تر استفاده کن تا مقاومت اهمی کمتری داشته باشه و به این ترتیب بدلایل علمی که مختصرا تشریح شد از حالت تولید شده هم کمتر داغ کنه بطوریکه اگه بتونیم از سیم بسیار ضخیم نزدیک به صفر اهم استفاده کنیم مانند یخچال خنک خواهد بود و کوچکترین حرارتی تولید نمیکنه که البته مقاومت صفر اهم نداریم و فضای ترانس هم اجازه استفاده از سیم بسیار ضخیم را نمیده .

مضافا که سیم ضخیم تر بسادگی نمیسوزه ، همانطور که قطعا تجربه کرده اید که سیم نازک بمحض اتصال کوتاه با جریان زیاد ذوب میشه ولی سیم ضخیم با این حرفا تکون نمیخوره

اما تعمیرکاران سیم پیچ ، اشتباها مانند اغلب تعمیرکاران هر صنفی تصور میکنن حفظ مشخصات اولیه قطعات هر محصولی واجبه و لذا تصور میکنن افزایش قطر سیم ها زیان بار است و قطر سیم ها را باید مطابق نظر تولید کننده تقلید کنند .

من با این شیوه پمپ کولر آبی حدود ۳۰ سال قبل پیچیدم که اگه یکسال هم گریپاژ و قفل باشه نمیسوزه بطوریکه به کرات گریپاژ کرد و مدت زیادی حتی چند روز قفل بود و نمیچرخید ولی هنوز سالمه و فقط چند بار بوش آنرا که با مرور زمان گشاد میشه، عوض کردم.
البته گیر کردن و استپ کردن روتور در موتورهای قوی تر ، در زمان طولانی حتما منجر به سوختن سیم پیچ میشه ولی با سیم ضخیم تر زمان بیشتری طول میکشه که بسوزه.

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس همین بود و فوت دیگه نداره
توضیح : مباحث فوق صرفا در خصوص مواردی مطرح شده که قادر به اصلاح و تغییر آنها هستیم و لذا بدیهی است که جریان فوکو و هیسترزیس و لذا نوع و آلیاژ هسته و ضخامت ورق های هسته و ضریب نفوذ و دیگر موارد در حرارت ترانس موثرند اما ازآنجاکه قادر به تغییر و اصلاح آنها نیستیم و برای ما کاربردی نداره از تشریح آنها صرفنظر شده
مثلا یک سیم پیچ قادر به تعویض آلیاژ هسته نیست و لذا اینگونه اطلاعات به دردش نمیخوره
درحالیکه فرکانس بالا ، حرارت شدیدی در هسته آهنی تولید میکنه ، چگونه فرکانس پایین هم میتونه در هر نوع هسته ای ازجمله در هسته آهنی ، حرارت شدیدی تولید کنه ؟
عجیب و باورنکردنی است اما حقیقت داره


چرا هسته آهنی در فرکانس بالا بشدت داغ میشه؟
ترانسی که برای هر فرکانسی محاسبه شده باید در همون فرکانس استفاده بشه وچنانچه فرکانس کم بشه درصورتی جریان مناسب عبور میکنه که مقاومت سلفی را مجددا محاسبه و لذا با تعداد دور بیشتری بپیچیم وگرنه بشدت داغ میکنه
و این حرارت ارتباطی با ناتوانی هسته در قبال فرکانس نداره بلکه بدلیل جریان زیاد اولیه است که بموجب کاهش فرکانس حاصل میشه زیرا همانطور که فرمودید مقاومت سلفی کم میشه و جریان اولیه بنحو غیرعادی و غیرمجاز بالا میره.
آفرین انتظار نداشتم به این زودی پاسخ صحیحی دریافت کنم بویژه که سوال را عمدا بشکل پیچیده ای مطرح کردم تا توجه مخاطب به مقاومت معطوف نشه و بناگزیر منجر به تحقیق مفصل و درک عمقی و تسلط جامع بشه
جنس هسته موجب محدودیت هایی از جمله محدودیت فرکانس میشه
بطوریکه شبیه افراد چاق که برخلاف افراد لاغر قادر به عکس العمل سریع نیستند و با حرکات ناگهانی بسرعت جوش میارن اما در حرکات آرام قدرتی بمراتب بیشتر از افراد لاغر دارند.
بهمین صورت مشتقات آهن بگونه ایست که قادر به تحمل تغییرات سریع شار مغناطیس نیست
بعبارتی اگه آهنی را آهنربا کنید که سمت چپ N باشه با سرعت زیاد سمت چپ S نمیشه زیرا تمایل شدیدی به حفظ حالت مغناطیسی داره فلذا اگه مجبورش کنی با سرعت زیادی تغییر جهت بده دراینصورت جوش میاره
سوال
میدانیم تنها عنصر تولید حرارت ، مقاومته
بنابرین در ترانسی که در بی باری داغ میکنه چرا باوجودیکه تعداد دور اولیه را اضافه میکنیم که دراینصورت مقاومتش بیشتر میشه با این وجود خیلی کمتر داغ میکنه ؟
چند نکته کلیدی مرتبط با سوال

در ترانس باید بدونیم ولتاژ اولیه ثابته و معمولا ۲۲۰ ولت
بهترین تعداد دور اولیه در هر ترانسی تعداد دوری است که با توجه به جنس هسته و حجم هسته و غیره قابل محاسبه است و نباید کم یا زیاد بشه
اما اگه داغ میکنه یعنی بخوبی محاسبه نشده و برای سود بیشتر ، سیم کمتری استفاده کرده و باید تعداد دور اضافه بشه
اگه تعداد دور اولیه بیشتر از تعداد ایده آل باشه دراینصورت کمتر داغ میکنه ولی ارزشی‌نداره چون قدرتش کم میشه و جریان کمتری میده و درواقع بازدهی کم میشه.
بهمین علت ترانسی که خنک خنکه یعنی تعداد دور اولیه بیشتر از ایده آله و ۲ زار نمیارزه
ترانس خوب در بی باری اندکی گرم میشه البته خیلی کم
تعداد دور اولیه تعیین کننده تعداد دور ثانویه است
چون باید از تناسب استفاده کن و اگه مثلا اولیه ۱۰۰۰ دور باشه باید بگی ۲۲۰ ولترا ۱۰۰۰ دو پیچیدم بنابرین ۱۲ ولت در ثانویه را چند دور بپیچم
پس باید ۱۲ ×۱۰۰۰ تقسیم بر ۲۲۰ یعنی باید ۵۵ دور بپیچی تا ۱۲ ولت در ثانویه بگیری
اما اگه اولیه ۲۰۰۰ دور بپیچی باید برای گرفتن ۱۲ ولت تعداد ۱۱۰ ولت بپیچی
مقاومت سلفی در ترانس تعیین کننده است
.
لذا فقط ظرفیت سلف سرنوشت سازه و تعیین کننده جریان ترانس

بنابرین زمانیکه بمنظور کاهش جریان بی باری ، تعداد دور زیاد میشه ظرفیت سلفی مهمه که چقدر اضافه میشه نه مقاومت اهمی.
اما چرا ؟
لذا برای تفهیم کامل موضوع باید پاسخ سوال بعدی را جستجو کنید

سوال بعدی
فرض کنید مقاومت سلفی و اهمی هر کدام دوبرابر بشه دراینصورت چرا فقط مقاومت سلفی بشدت موثره و مقاومت اهمی اثر ناچیزی داره؟

اما بزبان من بشرح زیر است

برای درک پدیده ای که متغیرهای مختلف موجب دشواری تجسم میشه باید برخی از متغیرهای نامحسوس را حذف کنیم پس

ازآنجاکه در ترانس های بزرگ ، مفاهیم لازم ، ساده تر درک میشه چون اعداد و مقاومت کوچکی داره این مثال را میزنم
که در یک ترانس اگه مقاومت اهمی 1 اهم باشه و مقاومت سلفی 100 اهم ، شبیه مخارج فرزند دانشجو و شیرخواره است که اگه هر دو فرزند ، دو برابر بشه اصلا به مخارج شیرخواره توجهی نداری چون محسوس نیست و با مخارج دانشجو محاسبه میکنیم و اشکالی هم نداره

بنابرین وقتی هر دو مقاومت دوبرابر بشه مقاومت اهمی ۲ میشه و سلفی ۲۰۰
لذا باوجودیکه افزایش مقاومت موجب افزایش حرارت میشه و نمیتونیم از حیث حرارت حذف کنیم اما برای محاسبه جریان میتونیم مقاومت اهمی را حذف و سادتر کنیم
بنابرین میتونیم بگیم فقط مقاومت سلفی موجب کاهش جریان میشه و جریان را نصف میکنه چون ولتاژ ثابت و ۲۲۰ هست

حالا با نصف شدن جریان ببینیم حرارت چطور تغییر میکنه
با توجه به فرمول حرارت Q= KRi²t که k ثابته
و با Ri² هم قابل ارزیابی است
بنابرین اگه مقاومت سلفی دو برابر بشه ، جریان نصف میشه
و وقتی جریان نصف بشه طبق فرمول فوق ، مربع جریان ۴ برابر کم میشه ( یعنی تقسیم بر ۴) و لذا مقاومت اهمی میتونه ۴ برابر بشه تا حرارت دقیقا شبیه حالت قبل بشه ولی حالا که نگفتیم ۴ برابر بشه بلکه گفتیم مقاومت اهمی هم ۲ برابر شده پس حرارت نصف میشه

دوباره به فرمول توجه کن اگه i² چهار برابر کم بشه (یعنی i نصف بشه ) دراینصورت R میتونه ۴ برابر بشه تا حرارت برابر حالت قبل بشه اما اگه کمتر از ۴ برابر بشه دراینصورت از نظر حرارت به سود ما شده و حرارت کم شده
و چون بجای ۴ برابر ۲ برابر شده پس حرارت نصف میشه.

بنابرین اگه مقاومت سلفی و اهمی دو برابر بشن باوجودیکه مقاومت اهمی تولید کننده حرارته و ۲ برابر هم شده ولی حرارتش نصف میشه

زیرا درصورتی حرارت متناسب با مقاومت اهمی زیاد میشه که جریان ثابت باشه نه اینکه مقاومت را ۲ برابر و مربع جریان را ۴ برابر کم کنیم
با توجه به اینکه افزایش مقاومت سلفی موجب کاهش حرارت میشه چرا تا حد امکان مقاومت سلفی را زیاد نمیکنیم که حرارت فوق العاده کم بشه ؟
در تمام پدیده های عالم هستی ، برای هر هدفی یک نقطه اوج نموداری وجود داره نموداری شبیه کوه که پس از قله نزول هست
نقطه اوج و مطلوب ، همان قله است و قبل و بعد از قله ، نامطلوب است و لذا تجاوز از اوج نمودار یا نرسیدن به نقطه اوج نامطلوب و زیانبار.

لذا درسته که هرچقدر متمکن و پولدارتر باشیم راحت تر و خوشبخت تریم
اما در اهداف شخصی اگه از حد معینی سرمایه بیشتری داشتیم جز عذاب و دغدغه دائمی و زندگی سگی چیز دیگه عاید نمیشه و هر فقیری راحت تر از ما زندگی میکنه.
و اگه هدف ملی است باید سطح سرمایه و امکانات نسبت به دیگر کشورها متعادل بشه
اما اگه فراتر از تعادل و فراتر از اوج نمودار باشه درواقع بسمت پایین درحال سقوطیم و مایه مصیبته و با کشور گشایی و احساس عظمت ، عاقبت ، کار دست خودمون میدیم

و با این مثال به ترانس برمیگردم که اگه یک معلم با صدای آهسته درس میده و خواهش کنیم با صدای بلندتری درس بده که بازدهی بیشتری داشته باشه

و معلم لجبازی کنه و با فریاد درس بده دراینصورت نه تنها بازدهی کمتر میشه بلکه هم خودشو پاره میکنه هم پرده گوش ما رو

در بحث ترانس هم
اولا هدف ما کاهش حرارت نیست بلکه حرارت عارضه هدف است که باید قابل تحمل بشه
درواقع هدف اصلی ، انتقال و القاء انرژی از اولیه به ثانویه است که می بینم حرارت ، عارض میشه
لذا باید حرارت را قابل تحمل کنیم که نه سیخ بسوزه و نه کباب
یعنی حرارت به نحوی باشه که موجب صدمه ترانس نشه
لذا درسته که بجای ۱۰۰۰ دور اگه اولیه را با ۱ میلیون دور سیم بسیار ریز بپیچیم شبیه یخچال خنکه ولی دیگه به دردمون نمیخوره و جریانی به ما نمیده

بنابرین باید نقطه اوجی براش پیدا کنیم که با کمترین عارضه به مقصود برسیم
لذا اگه ترانسی در بی باری خنک خنکه ، قطعا بازدهی پایینی داره
و اگه زیادی داغ میشه بازم زیان میکنیم چون بزودی تحت جریانی که به حرارت بحرانی برسه میسوزه.

بنابرین اگه ترانسی خیلی خنکه باید تعداد دور اولیه کم بشه تا کمی گرم بشه تا بازدهی بالا بره و جریان بیشتری بده که دراینصورت ولتاژ ثانویه هم کمی بالا میره
نیاز به باز کردن هسته هم نیست و بسرعت با روشی که در یک تاپیک تقدیم کردم میسره

اما اگه در بی باری داغ میکنه از مورد بالا بدتره زیرا اون صدمه نمی بینه و فقط بازدهی و جریاندهی کم داره ولی این مورد حتما منجر به صدمه و سوختن ترانس میشه و باید تعدادی به تعداد دور اولیه اضافه کنیم که طبیعتا ولتاژ ثانویه هم اندکی کمتر میشه.
و لازم نیست حتما به سیم پیچ اولیه دسترسی داشته باشیم تا تعدادی اضافه کنیم بلکه میتونیم روی ثانویه هم بپیچیم بطوریکه فقط ایزوله باشه و با جایی متصل نشه.
بنابمراتب ، رعایت نکات فوق ، حرفه ای ترین برخورد با ترانس هاست که کمتر استاد نظری و استاد عملی اطلاع داره.
چنانکه خودم با سیم پیچ های فراوانی برخورد کردم که پیچیدگی متغیرها موجب فریب آنها شده و باور ندارند که مثلا افزایش قطر سیم چه مزایایی داره و تصور میکنند شرایط مقرر از سوی تولید کننده , عالیترین و مطلوب ترین قطر یا تعداد دور سیم پیچ هست .
لذا اگه کسی بتونه استدلال علمی منو نقض کنه حتما جایزه خوبی نزد من داره و بینهایت ازش ممنون میشم که اصلاحم کرده.. ..
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
خلاصه مطالب در مورد ترانس با استاد غزال

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس

۱- ولتاژ ترانس
همیشه یادت باشه تعداد دور ، تعیین کننده ولتاژه
و برای مشخص شدن تعداد دور باید «دور بر ولت» را پیدا کنی اما چطور؟
قبلا توضیح کوچیک در مورد « دور بر ولت » و به این معناست که باید چند .. ..

درود
خیلی با محبتی عزیزم
امیدوارم جبران محبت شما مقدورم باشه.

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
درود
خیلی با محبتی عزیزم
امیدوارم جبران محبت شما مقدورم باشه.

سپاس
استاد مهربانم وظیفم وظیفم تک تک انگشتون رو ببوسم .متشکرم ممنونم.
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام :
با تشکر ویژه از استاد غزال گرامی و از دیگر دوستان در صورت نیاز به تاپیک های جداگانه بخشی مستقل در انجمن موجود داریم با عنوان انجمن برق صنعتی که میتونید در همون بخش و تاپیک های جداگانه ای که مربوط به ترانس + جوشکاری و... و .... ادامه دهید (مطالب و نرم افزارهای مثمری هم در همین رابطه ها اپلود شده است )
موفق باشید :
لینک انجمن فوق : https://www.irantk.ir/forums/99-انجمن-برق-صنعتی
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
استاد مهربانم وظیفم وظیفم تک تک انگشتون رو ببوسم .متشکرم ممنونم.

درود بر شما

سرور من هستید عزیزم
چه حرفیه؟
،من کوچکتر از این حرف ها هستم
منو بیشتر خجالت زده نکنید.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام :
با تشکر ویژه از استاد غزال گرامی و از دیگر دوستان در صورت نیاز به تاپیک های جداگانه بخشی مستقل در انجمن موجود داریم با عنوان[COLOR=#f2220] انجمن برق صنعتی [/COLOR]که میتونید در همون بخش و تاپیک های جداگانه ای که مربوط به ترانس + جوشکاری و... و .... ادامه دهید (مطالب و نرم افزارهای مثمری هم در همین رابطه ها اپلود شده است )
موفق باشید :
لینک انجمن فوق : https://www.irantk.ir/forums/99-انجمن-برق-صنعتی

درود بر استاد بزرگ و بسیار عزیزم جناب آقای رجبی

از آنجاکه ترانس مرتبط با منابع تغذیه هم هست لذا از این جهت در این بخش مطرح کردم.

اما اطاعت امر بزرگان واجب است و قابل مکاشفه نیست.
تصور میکنم مبحث به انتها رسیده و بعد از این اگر موضوع ترانس مطرح شد در تاپیکی که مقرر فرمودید منتقل خواهد شد .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
درود

مبحث یکسوسازی ها رو جوری بهت یاد میدم که کمتر لیسانی به این حد مسلط باشه.
اما جهت پیشگیری از خلط مبحث در تاپیک مستقلی مطرح میکنم که بعدا هم قابل ارجاع باشه و با ترانس مخلوط نشه .

امشب پس از طرح تاپیک یکسوسازی ، ادرس را همینجا با ویرایش معرفی میکنم
https://www.irantk.ir/threads/102925-تحلیل-ساده-یکسوسازی-نیم-موج-و-تمام-موج?p=577614#post577614
سپاس
درود
استاد عزیزم خیلی لطف و شرمنده فرمودید
توضیحات شیوا و شفاف شما در این بخش قابل استفاده زیادی خواهدبود و استفاده خواهیم نمود

در پست قبل سوال بنده در دوبخش تعریف گردید لذا بخش دوم را به خوبی وصف ناپذیر و غیر انتظاری در حال نگارش میباشید
حال اگر مقدور باشد و بخش اول سوال را نیز پاسخ فرمایید مدیون خواهم گردید
درود
استاد ترانسی که ثانویه آن 17ولت میباشد را به باری 3 اهمی با ولتاژ کاری 9.5 ولت متصل میکنم
ولتاژ خروجی ترانس در زیر بار به 9ولت میرسه و به خوبی جوابگوی بار میباشد و تغذیه مینماید
آیا در این شرایط به ترانس خیلی فشار وارد میشه وآیا احتمال سوختن اولیه ترانس میباشد؟

سپاسگزارم
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود
استاد عزیزم خیلی لطف و شرمنده فرمودید
توضیحات شیوا و شفاف شما در این بخش قابل استفاده زیادی خواهدبود و استفاده خواهیم نمود

در پست قبل سوال بنده در دوبخش تعریف گردید لذا بخش دوم را به خوبی وصف ناپذیر و غیر انتظاری در حال نگارش میباشید
حال اگر مقدور باشد و بخش اول سوال را نیز پاسخ فرمایید مدیون خواهم گردید


سپاسگزارم

درود بر شما

ضمن تشکر و تقدیر

قرار شد موضوعات ترانس را در بخش ترانس مطرح فرمایید
اما چون الباقی سوال قبل است و درواقع مربوط به تغذیه و مرتبط با بخش تغذیه است همینجا پاسخ تقدیم میکنم و تاپیک را با معرفی تاپیک دیگری میبندم

با شرایطی که گفتی باید ترانس داغ کنه که احتمالا داغ نمیکنه وگرنه سوال نمیکردی میدونستی مناسب نیست
لذا حدس میزنم داغ نمیکنه که دراینصورت در خروجی ترانس افت چندانی نداری و افت ولتاژ در قطعات و سیم رابط باید باشه لذا در تاپیکی که معرفی کردم پاسخ بده
خروجی متناوب ترانس چقدر افت میکنه ؟
آیا ترانس بشدت داغ میکنه یا حرارتش قابل تحمله؟
آیا سیم رابط طولانی است ؟
تمام موج یا نیم موج یکسو شده ؟
چه خازن صافی استفاده کردی ؟
https://www.irantk.ir/threads/102945-محل-طرح-سوال-در-خصوص-ترانس?p=577755#post577755

سپاس
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا