آی پی امداد
abtahi

آموزشی: نکات مهم ترانس ها ‌(و محل طرح سوال در خصوص ترانس ها )

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073

درود

با توجه به اینکه موضوعات و نکته های اساسی ترانس ها ، در تاپیک های مختلف و بصورت آشفته مطرح شده و جستجو و بهره گیری از آنها را پرمشقت ساخته لذا تاپیک حاضر جهت تجمیع و گردآوری و طرح سوالات و موضوعات مرتبط با ترانس اختصاص یافته است.

بنابرین ابهامات و سوالات خود را در خصوص ترانس ها در این تاپیک مطرح فرمایید.

سپاس


بررسی اشباع ترانس ها در پست ۳۰۴ تاپیک زیر اینجا
https://www.irantk.ir/threads/99745...لیل-و-عیب-یابی?p=572737&viewfull=1#post572737

کاهش دلخواه ولتاژ ترانس بدون باز کردن هسته
https://www.irantk.ir/threads/48462-کاهش-دلخواه-ولتاژ-ترانس-بدون-باز-کردن-هسته
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود

با توجه به اشباع ترانس ها که در پست ۳۰۴ تاپیک زیر بررسی و مطرح شده

https://www.irantk.ir/threads/99745...لیل-و-عیب-یابی?p=572737&viewfull=1#post572737

سوال

نظر به اینکه هسته آهنی در فرکانس بالا اشباع و ناکارآمد میشه و لذا هسته آهنی ( با آلیاژ مناسب) در فرکانس پایین و هسته فریت در فرکانس بالا استفاده میشه.

درحالیکه فرکانس بالا ، حرارت شدیدی در هسته آهنی تولید میکنه ، چگونه فرکانس پایین هم میتونه در هر نوع هسته ای ازجمله در هسته آهنی ، حرارت شدیدی تولید کنه ؟
عجیب و باورنکردنی است اما حقیقت داره


چرا هسته آهنی در فرکانس بالا بشدت داغ میشه
؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس که در پست ۵۴۶ تاپیک زیر تقدیم کردم بشرح کپی زیر است.

https://www.irantk.ir/threads/48462...%AF%D9%86- D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87SIZE=5]

۱- ولتاژ ترانس
همیشه یادت باشه تعداد دور ، تعیین کننده ولتاژه
و برای مشخص شدن تعداد دور باید «دور بر ولت» را پیدا کنی اما چطور؟
قبلا توضیح کوچیک در مورد « دور بر ولت » و به این معناست که باید چند دور بپیچیم که یک ولت بده
زیرا در ترانس های مختلف متفاوت و به حجم و قدرت ترانس بستگی داره
بنحویکه در ترانس پرقدرت و حجیم مثلا هر یک دور بپیچی یک ولت میده ( چه در ثانویه و چه در اولیه ) و در ترانس های کوچیک و ضعیف باید مثلا ۲۰ دور بپیچی تا یک ولت بده

فلسفه تعداد دور های مختلف در ترانس ها
یعنی چرا در ترانس کوچیک برای هر یک ولت باید تعداد دور بیشتری بپیچیم تا یک ولت بده یا تحمل کنه.

زیرا در کلام کوتاه ، هنگامی که تعداد دور کم باشه مقاومت اهمی و سلفی سیم پیچ اولیه کم میشه و لذا جریان بالا میره که اگه سیم نازک باشه دود میشه و سیم ضخیم هم نیاز به حجم زیاد داره و لذا به این دلیله که در ترانس بزرگ میتونیم از تعداد دور کم استفاده کنیم چون فضای کافی برای سیم ضخیم داره که جریان زیاد را تحمل کنه.

بنابرین در ترانس بزرگ تعداد دور کم مقدوره اما در ترانس کوچیک که جای کافی نداره و مجبوریم سیم نازک استفاده کنیم درنتیجه باید مقاومت سلفی و اهمی را بالا ببریم تا جریان اولیه کم بشه و بتونه تحمل کنه .
و لذا چاره ای نداریم جز افزایش تعداد دور تا مقاومت بالا بره و جریان پایین بیاد و برای سیم نازک قابل تحمل بشه.
من ترانس بزرگ با تعداد دور اولیه ۱۰۰ دور که ۲۲۰ ولت را تحمل کنه پیچیدم و همچنین ترانس کوچیک با تعداد دور اولیه حدود ۳۰۰۰ دور هم پیچیدم.

اما چطور « دور بر ولت » را برای هر ترانس پیدا کنیم یعنی چطور بفهمیم برای هر ولت باید چند دور بپیچیم؟

روش پیدا کردن دور بر ولت
کافیه ولتاژ یکی از سیم پیچ ها رو بدونی و تعداد دورش را هم بشمری
حالا باید تعداد دور را بر ولتاژ تقسیم کنی که «دور بر ولت» بدست میاد
مثلاً تعداد دور یکی از ثانویه ها ۱۲۰ دور هست و ولتاژش ۱۲ ولت بوده درنتیجه « ۱۰ دور بر ولت» داریم یعنی هر ۱۰ دور که بپیچیم ۱ ولت میده.

حالا براحتی تعداد دور هر ولتاژی قابل محاسبه است و مثلاً میخوای ببینی اولیه باید چند دور باشه کافیه ۱۰ دور بر ولت را در ۲۲۰ ولت ضرب کنی یعنی ۲۲۰۰ دور باید برای اولیه بپیچی
یا مثلاً برای ۸ ولت باید ۸۰ دور بپیچی

۲- جریان ترانس
همیشه جریان هر ترانس به دو عامل بستگی داره

الف) - حجم ترانس
هرچقدر حجمش بیشتر و بزرگتر باشه می‌تونه جریان بیشتری بده

ب)- قطر سیم
هرچقدر قطر سیم اولیه و ثانویه ضخیم تر باشه جریان بیشتری میده

بنابراین اگه ترانسی می بینی که فضای خالی داره یعنی تولید کننده بلد نبوده بدرستی محاسبه کنه و شبیه کامیونی است که همیشه بخشی از توانایی و ظرفیتش استفاده نمیشه یعنی صاحبش بجای نیسان ، کامیون بزرگی خریده و سود کمتری نصیبش میشه و بخشی از توانایی کامیون را تلف می‌کنه مضافاً که هزینه بیشتری هم صرف نگهداری کامیون می‌کنه و بناگزیر باید باطری و لاستیک گرون تر بخره و بجای سرعت بالای نیسان از سرعت و قدرت مانور پایین تر کامیون هم استفاده کنه و قس علیهذا.

بنابراین باید از حداکثر فضای ترانس استفاده بشه
اما اگه سیمی بضخامت نخ بتعداد ۱۲۰ دور ولتاژ ۱۲ ولت میده چنانچه بضخامت انگشت هم بپیچی باید همون ۱۲۰ دور بپیچی تا ۱۲ ولت بده اما سیم نازک قادر به تحمل جریان قابل توجه نیست و داغ میکنه و میسوزه
و سیم ضخیم قادر به تحمل جریان زیاد هست و تا جایی که بقیه عناصر ترانس کم نیارن از ناحیه این سیم ضخیم کم نمیاره

بنابرین مهمترین و ارزشمندترین فوت که اغلب تعمیر کاران سیم پیچ هم اطلاع ندارن اینه :

کلک افزایش عمر ترانس ها و الکتروموتورها
عامل صدمه ترانس ها ، حرارته و مهمترین عامل تولید حرارت ، مقاومت اهمی است
و ازآنجاکه ترانس دارای سیم های طولانی است و هر سیمی دارای مقاومت است که به قطر و طول سیم بستگی داره لذا ترانس واقعی علاوه بر مقاومت سلفی مقاومت اهمی هم داره و لذا حرارت زاست
اما هرچقدر مقاومت اهمی را کم کنیم حرارت ترانس را کم کرده ایم
و تنها راه کم کردن مقاومت ، افزایش قطر سیم است
بنابرین هر ترانس یا الکتروموتوری دیدی که فضای خالی برای افزایش ضخامت سیم ها داره تا آنجاکه میتونی از سیم ضخیم تر استفاده کن تا مقاومت اهمی کمتری داشته باشه و به این ترتیب بدلایل علمی که مختصرا تشریح شد از حالت تولید شده هم کمتر داغ کنه بطوریکه اگه بتونیم از سیم بسیار ضخیم نزدیک به صفر اهم استفاده کنیم مانند یخچال خنک خواهد بود و کوچکترین حرارتی تولید نمیکنه که البته مقاومت صفر اهم نداریم و فضای ترانس هم اجازه استفاده از سیم بسیار ضخیم را نمیده .

مضافا که سیم ضخیم تر بسادگی نمیسوزه ، همانطور که قطعا تجربه کرده اید که سیم نازک بمحض اتصال کوتاه با جریان زیاد ذوب میشه ولی سیم ضخیم با این حرفا تکون نمیخوره

اما تعمیرکاران سیم پیچ ، اشتباها مانند اغلب تعمیرکاران هر صنفی تصور میکنن حفظ مشخصات اولیه قطعات هر محصولی واجبه و لذا تصور میکنن افزایش قطر سیم ها زیان بار است و قطر سیم ها را باید مطابق نظر تولید کننده تقلید کنند .

من با این شیوه پمپ کولر آبی حدود ۳۰ سال قبل پیچیدم که اگه یکسال هم گریپاژ و قفل باشه نمیسوزه بطوریکه به کرات گریپاژ کرد و مدت زیادی حتی چند روز قفل بود و نمیچرخید ولی هنوز سالمه و فقط چند بار بوش آنرا که با مرور زمان گشاد میشه، عوض کردم.
البته گیر کردن و استپ کردن روتور در موتورهای قوی تر ، در زمان طولانی حتما منجر به سوختن سیم پیچ میشه ولی با سیم ضخیم تر زمان بیشتری طول میکشه که بسوزه.

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس همین بود و فوت دیگه نداره
توضیح : مباحث فوق صرفا در خصوص مواردی مطرح شده که قادر به اصلاح و تغییر آنها هستیم و لذا بدیهی است که جریان فوکو و هیسترزیس و لذا نوع و آلیاژ هسته و ضخامت ورق های هسته و ضریب نفوذ و دیگر موارد در حرارت ترانس موثرند اما ازآنجاکه قادر به تغییر و اصلاح آنها نیستیم و برای ما کاربردی نداره از تشریح آنها صرفنظر شده
مثلا یک سیم پیچ قادر به تعویض آلیاژ هسته نیست و لذا اینگونه اطلاعات به دردش نمیخوره.


سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام استاد عزیزم تا انجا که من اطلاع دارم تلفات هیسترزیس با فرکانس رابطه مستقیم داره وهر چقدر فرکانس بیشتر باشه تلفات بیشتر میشه وبه صورت حرارت در هسته به وجود میاد.
درود

با توجه به اشباع ترانس ها که در پست ۳۰۴ تاپیک زیر بررسی و مطرح شده

https://www.irantk.ir/threads/99745...لیل-و-عیب-یابی?p=572737&viewfull=1#post572737

سوال

نظر به اینکه هسته آهنی در فرکانس بالا اشباع و ناکارآمد میشه و لذا هسته آهنی ( با آلیاژ مناسب) در فرکانس پایین و هسته فریت در فرکانس بالا استفاده میشه.

درحالیکه فرکانس بالا ، حرارت شدیدی در هسته آهنی تولید میکنه ، چگونه فرکانس پایین هم میتونه در هر نوع هسته ای ازجمله در هسته آهنی ، حرارت شدیدی تولید کنه ؟
عجیب و باورنکردنی است اما حقیقت داره


چرا هسته آهنی در فرکانس بالا بشدت داغ میشه
؟

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام استاد عزیزم تا انجا که من اطلاع دارم تلفات هیسترزیس با فرکانس رابطه مستقیم داره وهر چقدر فرکانس بیشتر باشه تلفات بیشتر میشه وبه صورت حرارت در هسته به وجود میاد.

درود

بله درسته اما این سوال از منظر دیگری مطرح شده
بطوریکه کلیه عناصر در فرکانس پایین ، آرامش بیشتری احساس میکنن و بهمین دلیل هر نوع هسته ای در فرکانس پایین داغ نمیکنه چون در سرعت پایین ناشی از فرکانس پایین ، قادر به تحمل تغییر جهت شار مغناطیسی هستند .

اما در شرایطی حتی هسته فریت هم در فرکانس پایین داغ میکنه چه رسد به هسته آهنی.
لذا بفرمایید چگونه کاهش فرکانس که باید موجب کاهش حرارت بشه ، موجب افزایش شدید حرارت میشه؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
درود

با توجه به اشباع ترانس ها که در پست ۳۰۴ تاپیک زیر بررسی و مطرح شده

https://www.irantk.ir/threads/99745...لیل-و-عیب-یابی?p=572737&viewfull=1#post572737

سوال

نظر به اینکه هسته آهنی در فرکانس بالا اشباع و ناکارآمد میشه و لذا هسته آهنی ( با آلیاژ مناسب) در فرکانس پایین و هسته فریت در فرکانس بالا استفاده میشه.

درحالیکه فرکانس بالا ، حرارت شدیدی در هسته آهنی تولید میکنه ، چگونه فرکانس پایین هم میتونه در هر نوع هسته ای ازجمله در هسته آهنی ، حرارت شدیدی تولید کنه ؟
عجیب و باورنکردنی است اما حقیقت داره


چرا هسته آهنی در فرکانس بالا بشدت داغ میشه
؟

سپاس

درود بر شما
سپاس فراوان از تاپیکی که ایجاد فرمودید
بنده علاقه وافری به ترانسها دارم و البته باب آشنایی با استاد گرانقدر هم همین بحث ترانسها و منابع تغذیه بود

متاسفانه اطلاعات علمی ندارم و جواب سوال رو نمیدونم ولی حدس میزنم ممکنه فرکانس بالا باعث لرزش بیشتر در هسته های آهنی گردد و این عامل مسبب داغی ترانس گردد.
در رابطه با ترانسها هم در تاپیک
https://www.irantk.ir/threads/48462-کاهش-دلخواه-ولتاژ-ترانس-بدون-باز-کردن-هسته
چندین ترانس رو با کمک و راهنمایی شما به ولتاژهای دلخواه تبدیل نمودیم
ضمن اینکه چندین ترانس رو هم مجدد باز پیچی و تقویت نمودیم تصاویر رو هم به پیوست تقدیم نمودم کاربرانیکه علاقه داشته باشند میتونن از پست
469 به بعد مطالعه نمایند
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
درود

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس که در پست ۵۴۶ تاپیک زیر تقدیم کردم بشرح کپی زیر است.

https://www.irantk.ir/threads/48462...%AF%D9%86- D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87SIZE=5]

۱- ولتاژ ترانس
همیشه یادت باشه تعداد دور ، تعیین کننده ولتاژه
و برای مشخص شدن تعداد دور باید «دور بر ولت» را پیدا کنی اما چطور؟
قبلا توضیح کوچیک در مورد « دور بر ولت » و به این معناست که باید چند دور بپیچیم که یک ولت بده
زیرا در ترانس های مختلف متفاوت و به حجم و قدرت ترانس بستگی داره
بنحویکه در ترانس پرقدرت و حجیم مثلا هر یک دور بپیچی یک ولت میده ( چه در ثانویه و چه در اولیه ) و در ترانس های کوچیک و ضعیف باید مثلا ۲۰ دور بپیچی تا یک ولت بده

فلسفه تعداد دور های مختلف در ترانس ها
یعنی چرا در ترانس کوچیک برای هر یک ولت باید تعداد دور بیشتری بپیچیم تا یک ولت بده یا تحمل کنه.

زیرا در کلام کوتاه ، هنگامی که تعداد دور کم باشه مقاومت اهمی و سلفی سیم پیچ اولیه کم میشه و لذا جریان بالا میره که اگه سیم نازک باشه دود میشه و سیم ضخیم هم نیاز به حجم زیاد داره و لذا به این دلیله که در ترانس بزرگ میتونیم از تعداد دور کم استفاده کنیم چون فضای کافی برای سیم ضخیم داره که جریان زیاد را تحمل کنه.

بنابرین در ترانس بزرگ تعداد دور کم مقدوره اما در ترانس کوچیک که جای کافی نداره و مجبوریم سیم نازک استفاده کنیم درنتیجه باید مقاومت سلفی و اهمی را بالا ببریم تا جریان اولیه کم بشه و بتونه تحمل کنه .
و لذا چاره ای نداریم جز افزایش تعداد دور تا مقاومت بالا بره و جریان پایین بیاد و برای سیم نازک قابل تحمل بشه.
من ترانس بزرگ با تعداد دور اولیه ۱۰۰ دور که ۲۲۰ ولت را تحمل کنه پیچیدم و همچنین ترانس کوچیک با تعداد دور اولیه حدود ۳۰۰۰ دور هم پیچیدم.

اما چطور « دور بر ولت » را برای هر ترانس پیدا کنیم یعنی چطور بفهمیم برای هر ولت باید چند دور بپیچیم؟

روش پیدا کردن دور بر ولت
کافیه ولتاژ یکی از سیم پیچ ها رو بدونی و تعداد دورش را هم بشمری
حالا باید تعداد دور را بر ولتاژ تقسیم کنی که «دور بر ولت» بدست میاد
مثلاً تعداد دور یکی از ثانویه ها ۱۲۰ دور هست و ولتاژش ۱۲ ولت بوده درنتیجه « ۱۰ دور بر ولت» داریم یعنی هر ۱۰ دور که بپیچیم ۱ ولت میده.

حالا براحتی تعداد دور هر ولتاژی قابل محاسبه است و مثلاً میخوای ببینی اولیه باید چند دور باشه کافیه ۱۰ دور بر ولت را در ۲۲۰ ولت ضرب کنی یعنی ۲۲۰۰ دور باید برای اولیه بپیچی
یا مثلاً برای ۸ ولت باید ۸۰ دور بپیچی

۲- جریان ترانس
همیشه جریان هر ترانس به دو عامل بستگی داره

الف) - حجم ترانس
هرچقدر حجمش بیشتر و بزرگتر باشه می‌تونه جریان بیشتری بده

ب)- قطر سیم
هرچقدر قطر سیم اولیه و ثانویه ضخیم تر باشه جریان بیشتری میده

بنابراین اگه ترانسی می بینی که فضای خالی داره یعنی تولید کننده بلد نبوده بدرستی محاسبه کنه و شبیه کامیونی است که همیشه بخشی از توانایی و ظرفیتش استفاده نمیشه یعنی صاحبش بجای نیسان ، کامیون بزرگی خریده و سود کمتری نصیبش میشه و بخشی از توانایی کامیون را تلف می‌کنه مضافاً که هزینه بیشتری هم صرف نگهداری کامیون می‌کنه و بناگزیر باید باطری و لاستیک گرون تر بخره و بجای سرعت بالای نیسان از سرعت و قدرت مانور پایین تر کامیون هم استفاده کنه و قس علیهذا.

بنابراین باید از حداکثر فضای ترانس استفاده بشه
اما اگه سیمی بضخامت نخ بتعداد ۱۲۰ دور ولتاژ ۱۲ ولت میده چنانچه بضخامت انگشت هم بپیچی باید همون ۱۲۰ دور بپیچی تا ۱۲ ولت بده اما سیم نازک قادر به تحمل جریان قابل توجه نیست و داغ میکنه و میسوزه
و سیم ضخیم قادر به تحمل جریان زیاد هست و تا جایی که بقیه عناصر ترانس کم نیارن از ناحیه این سیم ضخیم کم نمیاره

بنابرین مهمترین و ارزشمندترین فوت که اغلب تعمیر کاران سیم پیچ هم اطلاع ندارن اینه :

کلک افزایش عمر ترانس ها و الکتروموتورها
عامل صدمه ترانس ها ، حرارته و مهمترین عامل تولید حرارت ، مقاومت اهمی است
و ازآنجاکه ترانس دارای سیم های طولانی است و هر سیمی دارای مقاومت است که به قطر و طول سیم بستگی داره لذا ترانس واقعی علاوه بر مقاومت سلفی مقاومت اهمی هم داره و لذا حرارت زاست
اما هرچقدر مقاومت اهمی را کم کنیم حرارت ترانس را کم کرده ایم
و تنها راه کم کردن مقاومت ، افزایش قطر سیم است
بنابرین هر ترانس یا الکتروموتوری دیدی که فضای خالی برای افزایش ضخامت سیم ها داره تا آنجاکه میتونی از سیم ضخیم تر استفاده کن تا مقاومت اهمی کمتری داشته باشه و به این ترتیب بدلایل علمی که مختصرا تشریح شد از حالت تولید شده هم کمتر داغ کنه بطوریکه اگه بتونیم از سیم بسیار ضخیم نزدیک به صفر اهم استفاده کنیم مانند یخچال خنک خواهد بود و کوچکترین حرارتی تولید نمیکنه که البته مقاومت صفر اهم نداریم و فضای ترانس هم اجازه استفاده از سیم بسیار ضخیم را نمیده .

مضافا که سیم ضخیم تر بسادگی نمیسوزه ، همانطور که قطعا تجربه کرده اید که سیم نازک بمحض اتصال کوتاه با جریان زیاد ذوب میشه ولی سیم ضخیم با این حرفا تکون نمیخوره

اما تعمیرکاران سیم پیچ ، اشتباها مانند اغلب تعمیرکاران هر صنفی تصور میکنن حفظ مشخصات اولیه قطعات هر محصولی واجبه و لذا تصور میکنن افزایش قطر سیم ها زیان بار است و قطر سیم ها را باید مطابق نظر تولید کننده تقلید کنند .

من با این شیوه پمپ کولر آبی حدود ۳۰ سال قبل پیچیدم که اگه یکسال هم گریپاژ و قفل باشه نمیسوزه بطوریکه به کرات گریپاژ کرد و مدت زیادی حتی چند روز قفل بود و نمیچرخید ولی هنوز سالمه و فقط چند بار بوش آنرا که با مرور زمان گشاد میشه، عوض کردم.
البته گیر کردن و استپ کردن روتور در موتورهای قوی تر ، در زمان طولانی حتما منجر به سوختن سیم پیچ میشه ولی با سیم ضخیم تر زمان بیشتری طول میکشه که بسوزه.

کل فوت و فن سیم پیچی ترانس همین بود و فوت دیگه نداره
توضیح : مباحث فوق صرفا در خصوص مواردی مطرح شده که قادر به اصلاح و تغییر آنها هستیم و لذا بدیهی است که جریان فوکو و هیسترزیس و لذا نوع و آلیاژ هسته و ضخامت ورق های هسته و ضریب نفوذ و دیگر موارد در حرارت ترانس موثرند اما ازآنجاکه قادر به تغییر و اصلاح آنها نیستیم و برای ما کاربردی نداره از تشریح آنها صرفنظر شده
مثلا یک سیم پیچ قادر به تعویض آلیاژ هسته نیست و لذا اینگونه اطلاعات به دردش نمیخوره.


سپاس

درود بر شما

بنابرین در ترانس بزرگ تعداد دور کم مقدوره اما در ترانس کوچیک که جای کافی نداره و مجبوریم سیم نازک استفاده کنیم درنتیجه باید مقاومت سلفی و اهمی را بالا ببریم تا جریان اولیه کم بشه و بتونه تحمل کنه .
و لذا چاره ای نداریم جز افزایش تعداد دور تا مقاومت بالا بره و جریان پایین بیاد و برای سیم نازک قابل تحمل بشه.
من ترانس بزرگ با تعداد دور اولیه ۱۰۰ دور که ۲۲۰ ولت را تحمل کنه پیچیدم و همچنین ترانس کوچیک با تعداد دور اولیه حدود ۳۰۰۰ دور هم پیچیدم.
در ترانس بزرگ میتونیم از تعداد دور کم استفاده کنیم چون فضای کافی برای سیم ضخیم داره که جریان زیاد را تحمل کنه.
پس اون محاسبات ترانس چگونه میشود؟

یعنی بر طبق این فرمایش شما به نوعی میشود ترانس رو دور زد؟
یعنی اگر ترانس بزرگ باشد سیم پیچ اولیه رو کلفت در نظر بگیریم و تعداد دور رو کم نماییم
چگونه محاسبه کنیم که بجای ۳۳۰۰ دور همانطور که فرمودید ۱۰۰ دور سیم کلفت برای ترانس بزرگ در اولیه بپیچیم ؟

ممنون
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود بر شما



پس اون محاسبات ترانس چگونه میشود؟

یعنی بر طبق این فرمایش شما به نوعی میشود ترانس رو دور زد؟
یعنی اگر ترانس بزرگ باشد سیم پیچ اولیه رو کلفت در نظر بگیریم و تعداد دور رو کم نماییم
چگونه محاسبه کنیم که بجای ۳۳۰۰ دور همانطور که فرمودید ۱۰۰ دور سیم کلفت برای ترانس بزرگ در اولیه بپیچیم ؟

ممنون

درود

مواردی که مطرح کردم برای سیم پیچی تزانس موجود است که سوخته نه برای تولید ترانس
و ترانس مطلوب و مرغوبی که سوخته باید اولیه را با همان تعداد دور بپیچید اما اگر ولتاژهای دلخواهی نیاز دارید که قبلا نداشته باید به روشی که تقدیم شد عمل کنید تا تعداد دور ثانویه برای ولتاژ دلخواه مشخص بشه

مثلا اگه قبلا ۱۲ ولت بوده میخوای ۱۵ ولت بشه به روشی که تقدیم شد عمل میکنیم
اگه در بی باری هم زیاد داغ میکرده یعنی تعداد دور اولیه کم بوده و باید بصورت تقریبی بیشتر بشه.
اگه فضای خالی داشته باید سیم ها ضخیم تر بشه .

اساسا تولید ترانس مطلوب با شرایط بازار ما بسادگی میسر نیست
زیرا آلیاژ هسته های موجود بازار قابل اعتماد نیست و لذا قابل استفاده در فرمول نیست و موجب بدست آمدن ناصحیح تعداد دور در فرمول مربوطه میشه
من ترانس هایی دیدم که برای هسته از حلب روغن نباتی استفاده کرده که بخوبی کار هم میکنه اما با راندمان پایین
و لذا برای تولید ترانس با هسته و قرقره خالی نیاز به آزمایش متعدد و استفاده از روش سعی و خطا داریم
و یا باید از اطلاعات و مشخصات نمونه مشابهی استفاده کنید که با همون هسته ای که تهیه کردید ، تولید شده باشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود بر شما
سپاس فراوان از تاپیکی که ایجاد فرمودید
بنده علاقه وافری به ترانسها دارم و البته باب آشنایی با استاد گرانقدر هم همین بحث ترانسها و منابع تغذیه بود

متاسفانه اطلاعات علمی ندارم و جواب سوال رو نمیدونم ولی حدس میزنم ممکنه فرکانس بالا باعث لرزش بیشتر در هسته های آهنی گردد و این عامل مسبب داغی ترانس گردد.
در رابطه با ترانسها هم در تاپیک
https://www.irantk.ir/threads/48462-کاهش-دلخواه-ولتاژ-ترانس-بدون-باز-کردن-هسته
چندین ترانس رو با کمک و راهنمایی شما به ولتاژهای دلخواه تبدیل نمودیم
ضمن اینکه چندین ترانس رو هم مجدد باز پیچی و تقویت نمودیم تصاویر رو هم به پیوست تقدیم نمودم کاربرانیکه علاقه داشته باشند میتونن از پست
469 به بعد مطالعه نمایند

درود

این پست را ندیده بودم
پاسخ ناصحیح است
و نیاز به مبحثی داره که تابحال موجبی برای شرح و بسط عمقی آن نبوده که مطرح کنم و یا بخاطر ندارم مطرح کرده باشم و گرنه موضوع سوال نمیکردم.

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام استاد مهربانم ترانس در برق acکاربرد دارد نه در برق dcچون در برق ac سیم پیچ (سلف)فلوی مقناطیسی ایجاد میکنند و نه در برق dc ایا من درست متوجه شده ام یا نه ؟
درود

بله درسته اما این سوال از منظر دیگری مطرح شده
بطوریکه کلیه عناصر در فرکانس پایین ، آرامش بیشتری احساس میکنن و بهمین دلیل هر نوع هسته ای در فرکانس پایین داغ نمیکنه چون در سرعت پایین ناشی از فرکانس پایین ، قادر به تحمل تغییر جهت شار مغناطیسی هستند .

اما در شرایطی حتی هسته فریت هم در فرکانس پایین داغ میکنه چه رسد به هسته آهنی.
لذا بفرمایید چگونه کاهش فرکانس که باید موجب کاهش حرارت بشه ، موجب افزایش شدید حرارت میشه؟

سپاس
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا