- 2013-06-26
- 2,459
- 2,142
دروود::
❇️ حرف P :
⬅️ حرف P روی گیربکس اتومات مخفف کلمه PARK به معنی پارک میباشد. زمانی که دسته دنده در حالت پارک قرار میگیرد، دندههای موجود داخل گیربکس قفل میشوند. موضوعی که حرکت چرخها به سمت جلو یا عقب را محدود میکند. جالب است بدانید در بسیاری از خودروهای دنده اتومات به علت مسائل ایمنی، برای روشن شدن خودرو، دسته دنده حتماً باید روی P قرار داشته باشد.
❇️ حرف R :
⬅️ حرف R روی گیربکس اتومات مخفف کلمه REVERSE به معنی معکوس بوده که برای دنده عقب استفاده میشود. زمانی که دسته دنده را از روی P به R جابجا میکنید، دنده عقب گیربکس اتومات فعال میشود. استارت زدن خودرو در دنده عقب از آن جایی که میتواند بسیار خطرناک باشد، در خودروهای اتوماتیک امکان پذیر نیست.
❇️ حرف N :
⬅️ حرف N روی گیربکس اتومات مخفف کلمه NEUTRAL است؛ بدین معنی که گیربکس شما در حالت خلاص قرار گرفته است. این حالت دندههای جلو و عقب را آزاد کرده و اجازه میدهد چرخها به صورت آزادانه بچرخند. بسیاری از رانندهها از این حالت استفاده نمیکنند، مگر زمانیکه خودروی آنها استارت نمیخورد و میخواهند آن را هل بدهند یا بکسل کنند.
❇️ حرف D :
حرف D روی گیربکس اتومات مخفف کلمه DRIVE میباشد. در این حالت دندههای رو به جلوی گیربکس اتوماتیک فعال میشوند. با فشردن پدال گاز، دنده D قدرت موتور را به چرخها منتقل کرده و با افزایش سرعت دندهها را رو به جلو تعویض میکند. در واقع با افزایش دور موتور به محدوده مورد نظر، دندهها بزرگ میشوند. به محض این که سرعت خودرو شروع به کم شدن میکند، گیربکس اتومات دندهها را کوچک خواهد کرد. گاهی اوقات از دنده D با نام اوردرایو نیز یاد میشود.
☝️اگر گیربکس اتوماتیک خودروی شما مجموعهای از اعداد بعد از حرف D دارد، در واقع این اعداد تنظیمات دندههای دستی هستند که ۱ مربوط به دندههای کوچکتر و عددهای بزرگتر مربوط به دندههای بزرگتر میباشند. از این دندهها معمولاً زمانی که دنده D به درستی کار نمیکند یا در سربالاییها و سرپایینیهای تند استفاده میشود.
❇️ دنده D1 :
⬅️ این دنده گشتاور را در مسیرهای سخت مانند مسیرهای گلی یا شنی افزایش میدهد.
❇️ دنده D2 :
⬅️ این حالت در سربالاییها مانند جادههای کوهستانی به کمک خودرو میآید. این دنده همچنین امکان افزایش لحظهای قدرت موتور را مانند گیربکسهای دستی دارد.
❇️ دنده D3 :
⬅️ گاهی اوقات با نام OD یا دکمه اوردرایو نشان داده میشود. در این دنده خودرو معمولاً با دور موتور بالا حرکت میکند. ضریب دنده اوردرایو به گونهای است که در حالت درگیر شدن آن، تایرها سریعتر از موتور حرکت میکنند.
❇️ حرف L :
⬅️ آخرین حرفی که معمولاً روی یک گیربکس اتومات دیده میشود، حرف L میباشد که نشان دهنده دنده سنگین میباشد. گاهی اوقات حرف L با M جایگزین میشود، بدین معنی که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار گرفته است. در این حالت راننده میتواند به صورت دستی با استفاده از شیفترهای روی فرمان یا به شیوهای دیگر (معمولاً در سمت چپ یا راست دسته دنده) نسبت به تعویض دندهها اقدام کند. در خودروهایی که دنده L دارند، از این حالت برای حرکت در سربالاییها یا مسیرهای سخت گلی و برفی استفاده میشود.
❇️ حرف P :
⬅️ حرف P روی گیربکس اتومات مخفف کلمه PARK به معنی پارک میباشد. زمانی که دسته دنده در حالت پارک قرار میگیرد، دندههای موجود داخل گیربکس قفل میشوند. موضوعی که حرکت چرخها به سمت جلو یا عقب را محدود میکند. جالب است بدانید در بسیاری از خودروهای دنده اتومات به علت مسائل ایمنی، برای روشن شدن خودرو، دسته دنده حتماً باید روی P قرار داشته باشد.
❇️ حرف R :
⬅️ حرف R روی گیربکس اتومات مخفف کلمه REVERSE به معنی معکوس بوده که برای دنده عقب استفاده میشود. زمانی که دسته دنده را از روی P به R جابجا میکنید، دنده عقب گیربکس اتومات فعال میشود. استارت زدن خودرو در دنده عقب از آن جایی که میتواند بسیار خطرناک باشد، در خودروهای اتوماتیک امکان پذیر نیست.
❇️ حرف N :
⬅️ حرف N روی گیربکس اتومات مخفف کلمه NEUTRAL است؛ بدین معنی که گیربکس شما در حالت خلاص قرار گرفته است. این حالت دندههای جلو و عقب را آزاد کرده و اجازه میدهد چرخها به صورت آزادانه بچرخند. بسیاری از رانندهها از این حالت استفاده نمیکنند، مگر زمانیکه خودروی آنها استارت نمیخورد و میخواهند آن را هل بدهند یا بکسل کنند.
❇️ حرف D :
حرف D روی گیربکس اتومات مخفف کلمه DRIVE میباشد. در این حالت دندههای رو به جلوی گیربکس اتوماتیک فعال میشوند. با فشردن پدال گاز، دنده D قدرت موتور را به چرخها منتقل کرده و با افزایش سرعت دندهها را رو به جلو تعویض میکند. در واقع با افزایش دور موتور به محدوده مورد نظر، دندهها بزرگ میشوند. به محض این که سرعت خودرو شروع به کم شدن میکند، گیربکس اتومات دندهها را کوچک خواهد کرد. گاهی اوقات از دنده D با نام اوردرایو نیز یاد میشود.
☝️اگر گیربکس اتوماتیک خودروی شما مجموعهای از اعداد بعد از حرف D دارد، در واقع این اعداد تنظیمات دندههای دستی هستند که ۱ مربوط به دندههای کوچکتر و عددهای بزرگتر مربوط به دندههای بزرگتر میباشند. از این دندهها معمولاً زمانی که دنده D به درستی کار نمیکند یا در سربالاییها و سرپایینیهای تند استفاده میشود.
❇️ دنده D1 :
⬅️ این دنده گشتاور را در مسیرهای سخت مانند مسیرهای گلی یا شنی افزایش میدهد.
❇️ دنده D2 :
⬅️ این حالت در سربالاییها مانند جادههای کوهستانی به کمک خودرو میآید. این دنده همچنین امکان افزایش لحظهای قدرت موتور را مانند گیربکسهای دستی دارد.
❇️ دنده D3 :
⬅️ گاهی اوقات با نام OD یا دکمه اوردرایو نشان داده میشود. در این دنده خودرو معمولاً با دور موتور بالا حرکت میکند. ضریب دنده اوردرایو به گونهای است که در حالت درگیر شدن آن، تایرها سریعتر از موتور حرکت میکنند.
❇️ حرف L :
⬅️ آخرین حرفی که معمولاً روی یک گیربکس اتومات دیده میشود، حرف L میباشد که نشان دهنده دنده سنگین میباشد. گاهی اوقات حرف L با M جایگزین میشود، بدین معنی که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار گرفته است. در این حالت راننده میتواند به صورت دستی با استفاده از شیفترهای روی فرمان یا به شیوهای دیگر (معمولاً در سمت چپ یا راست دسته دنده) نسبت به تعویض دندهها اقدام کند. در خودروهایی که دنده L دارند، از این حالت برای حرکت در سربالاییها یا مسیرهای سخت گلی و برفی استفاده میشود.