آی پی امداد
abtahi

سوال: مشکل منبع تغذیه 50 ولتی 5 آمپر متغیر

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
228
483
قم
با سلام. دوستان من مدار زیر رو مونتاژ کردم. خروجی مدار مقدار ولتاژی که پیش بینی شده رو نمایش میده در ماژول ولتمر آمیتر. اما به محض اینکه به بار وصلش میکنم مثل یه چراغ 12 ولتی ماشین که 55 وات هست اولا جرقه میزنه موقع اتصال دوما ولتاژ کلا از بین میره و ماژول هم شروع میکنه به ریپ زدن میکنه. به نظرتون مشکل چی میتونه باشه

www.uupload.ir/files/lgym_asdgasdgas.jpg


**************************

آقا این اخطار چیه من نمیتونم عکس مدارم رو اضافه کنم
Post denied. New posts are limited by number of URLs it may contain and checked if it doesn't contain forbidden words
 
آخرین ویرایش:

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,554
7,104
IRANTK
با سلام. دوستان من مدار زیر رو مونتاژ کردم. خروجی مدار مقدار ولتاژی که پیش بینی شده رو نمایش میده در ماژول ولتمر آمیتر. اما به محض اینکه به بار وصلش میکنم مثل یه چراغ 12 ولتی ماشین که 55 وات هست اولا جرقه میزنه موقع اتصال دوما ولتاژ کلا از بین میره و ماژول هم شروع میکنه به ریپ زدن میکنه. به نظرتون مشکل چی میتونه باشه


**************************

آقا این اخطار چیه من نمیتونم عکس مدارم رو اضافه کنم
Post denied. New posts are limited by number of URLs it may contain and checked if it doesn't contain forbidden words

سلام
لینک عکس را بزارید و یا در سایت از طریق سیستم آبلود کنید
 

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
228
483
قم
دوستان لازم دونستم این مطلب رو اضافه کنم شاید به خاطر این باشه. اما چون سئوال کردم قبلا بهم گفتن نزنم این قسمت رو. اگر به ورودی مدار که برق 220 ولت شهری باشه نگاه کنید یک سر برق شهر رو به زمین مدار متصل کرده. من این اتصال رو انجام ندادم. بهم گفتن اشتباهه و مدار میسوزه. آیا ممکنه از اون باشه و به اشتباه راهنماییم کرده باشن؟ و اینکه اگر باید متصل کنم؛ اون یک سر برق شهر لزوما باید نول باشه یا فرقی نداره هر سری دوشاخ چطور به برق وصل بشه
 

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,554
7,104
IRANTK
دوستان لازم دونستم این مطلب رو اضافه کنم شاید به خاطر این باشه. اما چون سئوال کردم قبلا بهم گفتن نزنم این قسمت رو. اگر به ورودی مدار که برق 220 ولت شهری باشه نگاه کنید یک سر برق شهر رو به زمین مدار متصل کرده. من این اتصال رو انجام ندادم. بهم گفتن اشتباهه و مدار میسوزه. آیا ممکنه از اون باشه و به اشتباه راهنماییم کرده باشن؟ و اینکه اگر باید متصل کنم؛ اون یک سر برق شهر لزوما باید نول باشه یا فرقی نداره هر سری دوشاخ چطور به برق وصل بشه
درسته نباید وصل کنی.
شما این مدار رو از منبع موثق گرفتی که همه جواب گرفتن؟
و شما مانند تمام المان های مشخص شده مدار رو جمع کردید؟
از ترانس ۶ امپری استفاده کردید؟
اما برای رفع عیب شما فردا مدار را بررسی و در اسرع وقت جمع میکنم و نتیجه از صحت و سلامت برد آگاه میکنم.
 

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
228
483
قم
درسته نباید وصل کنی.
شما این مدار رو از منبع موثق گرفتی که همه جواب گرفتن؟
و شما مانند تمام المان های مشخص شده مدار رو جمع کردید؟
از ترانس ۶ امپری استفاده کردید؟
اما برای رفع عیب شما فردا مدار را بررسی و در اسرع وقت جمع میکنم و نتیجه از صحت و سلامت برد آگاه میکنم.

درود

توی چندین کانال تلگرامی این مدار رو دیدم. همینطور سایت اصلی اون رو هم دیدم. برخی دوستان گفتند که مدار رو ساختند. صحت و سقم گفته هاشون رو دیگه نمیدونم.
قطعات رو هم تک تک به دقت سعی کردم بهترین جنس رو بخرم. حتی دو ترانزیستور MJ15004 رو هم گشتم و اصلش رو پیدا کردم. از قطعات اتصالات و صحت بورد هم مطمئن هستم.
ترانس رو هم 48 ولت 6 آمپر هست.

بهرحال ممنون از وقتی که میگذارید و بنده رو راهنمایی میکنید. منتظر راهنمایی و نکته های شما هستم. gol
 

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,554
7,104
IRANTK
به جز

چراغ 12 ولتی ماشین که 55 وات هست

از مصرف کننده دیگه ای استفاده کردی؟
افت ولتاژ داری؟
در زمان افت ولتاژ , ولتاز زنر D5 چقدره؟
هم چنین ولتاژ خازن C4 را در افت ولتاژ و در حالت عادی اعلام کنید
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zizu.zmr

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
228
483
قم
به جز



از مصرف کننده دیگه ای استفاده کردی؟
افت ولتاژ داری؟
در زمان افت ولتاژ , ولتاز زنر D5 چقدره؟
هم چنین ولتاژ خازن C4 را در افت ولتاژ و در حالت عادی اعلام کنید

درود

در مصرف کننده های با توان پایین افت ولتاژ از 58 به حدود 4 ولت میرسه مثل فن پاور 12 ولتی. در مصرف کننده های با توان بالاتر مثل همون لامپ خودرو که کلا شروع میکنه ولتمتر به ریپ زدن. و صفر میشه ولتاژ

ولتاژ دیود زنر در حدود 9.1 ولت بود وقتی به فن پاور وصل کردم خروجی رو. خازن c4 هم حدود 41.5 ولت بود.

در حالت بدون اتصال به مصرف کننده وقتی ولوم ها تا انتها باز هستند و بالاترین ولتاژ یعنی 58 ولت رو میده ، ولتاژ دیود زنر 10.2 ولت هست و ولتاژ خازن 58.2 ولت هست
و زمانی که ولوم ها بسته هستند و ولتاژ خروجی صفر هست ، ولتاژ دیود زنر 8.6 ولت و ولتاژ خازن 54.5 هست


و اما دوتا نکته. وقتی که به مصرف کننده با توان بالا مثل همون لامپ خودرو وصل می کنم مقاومت های 5 واتی R15 & R16 و همچنین مقاومت یک واتی R10 به شدت داغ میکنن
از طرفی به خاطر اینکه مقاومت 510 اهم در شماره 16 و 15 پیدا نمیشد به ناچار مقاومت 560 اهم پنج واتی گذاشتم که با اهم متر هر دو حدود 531 اهم بودن

همینطور مقاومت R24 که 100 میلی اهم هست رو پیدا نکردم و مقاومت یک اهم گذاشتم که خیال کردم از این باشه. در اوردم به جاش یه سیم اتصال دادم که تاثیری نداشتن مجدد.

نکته هایی بود که به ذهنم رسید.

بازم ممنون از وقتی که گذاشتید و بنده رو راهنمایی میکنید.

یا حق gol
 

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,554
7,104
IRANTK
R24 هم فعلا با سیم جمپر بزار باشه.
R10 هم داغ میکنه احتمالا به خاطر اتصال کوتاه گردن R24 هست .
که در کوتاه مدت مشکل ایجاد نمیکنه و بعد رفع عیب این مشکل اصلاح میشود.

مقاومت 1 اهمی آجری ۵ واتی و یا کربنی ۳ واتی , ۲ سر هر یک از مقاومت های R16 و R15 موازی و نتیجه رو اعلام کن.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zizu.zmr

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
228
483
قم
R24 هم فعلا با سیم جمپر بزار باشه.
R10 هم داغ میکنه احتمالا به خاطر اتصال کوتاه گردن R24 هست .
که در کوتاه مدت مشکل ایجاد نمیکنه و بعد رفع عیب این مشکل اصلاح میشود.

مقاومت 1 اهمی آجری ۵ واتی و یا کربنی ۳ واتی , ۲ سر هر یک از مقاومت های R16 و R15 موازی و نتیجه رو اعلام کن.


درود

با تشکر از شما و وقتی که میگذارید

خدمتتون عرض کنم که مقاومت 1 اهمی 5 وات رو با هر دو مقاومت 560 اهم موازی کردم. نتیجه خیلی بهتر شد. افت ولتاژ خیلی کم شد و حتی لامپ خودرو رو اینبار روشن کرد. تا قبل از این ترانزیستور های قابلمه ای اصلا گرم هم نمیشدن اما توی این تست نسبتا داغ شدن. اما وقتی حدود سه آمپر از مدار جریان کشیدم خازن C3 باد کرد و شروع به دود کردن که کمی قبل از ترکیدن مدار رو خاموش کردم. خازن C9 هم یه نمه باد کردگی محسوس داره که به نظر اونم در تایم بیشتر خواهد ترکید.

این نکته هایی که فرمودید انجام بدم و نتیجه اش.


و نکته دیگه ای که خواستم بگم اینه که با اینکه ولوم مختص به جریان بسته بود اما با افزایش ولتاژ جریان هم در ماژول افزایش پیدا میکرد. آیا این طبیعیه؟ آیا از مولتی ترن باید استفاده کنم یا ولوم های دسته ای که یک دور هستند کفایت میکنه؟



سپاس
یا حق gol
 
آخرین ویرایش:
بالا