آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آموزشی: مدار نقطه جوش باتری با ولتاژ dc و Ac

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
برای باتری لیتیومی لازم دارم
سلاماین ترانس ۲۲۰ به ۲۴ بود سیم پیچ ثانویه اون رو باز کردم چند دور سیم ۶ پیچیدم ولی جواب نمیده ممنونم راهنمایی کنید
درود

پاسخ‌ها واضح باشه.
این جمله یعنی چی که گفتی؟
چند دور سیم ۶ پیچیدم
ضمنا چند دور پیچیدی ؟

ضخیم ترین سیمی که داری حدود ۱۵ الی ۲۰ دور بپیچ ولی طول سیم خیلی بیشتر باشه که در صورت نیاز بتونی تعداد دور بیشتری بپیچی بطوریکه سیم قطع نشده باشه .

یعنی اگر ۲۰ دور بپیچی و سیم اضافه نداشته باشه و ۲۵ دور نیاز باشه دراینصورت ناگزیر به اضافه کردن تکه سیم دیگری میشی که معایبی داره و لذا بهتره کل سیم پیچ یکسره باشه.

ازآنجاکه پاسخ شفافی ندادی و به ضرر خودت شد لذا باید متناسب با حجم نامشخص ترانس بشرح زیر عمل کنی.

۱_ ترانس را از سیستم الکترونیکی جدا کن و ضخیم‌ترین سیم موجود را آماده کن و اگه با ضخامتی که در تصویر ترانس دیده میشه ، از این سیم ، بمقدار کافی داری ( که چندان بد نیست و استفاده کن ) و اگه با این ضخامت نداری و سیم نازکتر داری باید دو‌لا یا چندلا استفاده کنی که هرچقدر ضخیمتر باشه بهتره ، بشرطی که سیم‌پیچ در ترانس جا بشه و فضای کافی داشته باشه.

۲_ حالا ۱۰ دور سیم بپیچ و اضافهُ سیم خارج از ترانس باشه و قطع و کوتاه نکن و ببین ولتاژ این ۱۰ دور سیم‌پیچ چند ولت شده و اعلام کن و بقیه مراحل را بشرح زیر اجرا کن.


۳_ ابتدا و انتهای سیم را با سوهان ، کمی تیز کن ( زیاد تیز نباشه ) و ورودی ترانس را مستقیما به برق شهر متصل کن و حالا ببین اگر ابتدا و انتهای این سیم ثانویه ضخیم را با کمی فشار روی دو فلز مورد نظر بگذاری کیفیت نقطه جوش خوبه یا نه ؟
مدت نقطه جوش مهمه و باید تجربه کنی که چند لحظه نوک‌های سیم را با فشار در محل نقطه جوش نگهداری .
و البته نهایتا سیستم الکترونیکی فرمان مدت لازم را صادر میکنه اما برای تهیه ترانس مناسب فعلا باید بدون سیستم الکترونیکی تست کنی.

اگه تجربه نداری مطلع کن توضیح بدم .

۴_ اگر کیفیت خوبی نداشت هر بار ۵ دور دیگه به سیم‌پیچ اضافه کن و تست کن تا تعداد دور متناسب با قدرت ترانس بشه و کیفیت خو بی حاصل بشه.

اگه با ۱۵ دور هم نشد باید ۵ دور دیگه اضافه و ۲۰ و ۲۵ و ۳۰ دور بپیچی و هر بار تست کنی تا به کیفیت خوبی برسی ، چون پاسخ شفافی ندادی و چاره دیگری نیست .
ولی با توجه به وزن ترانس حدس میزنم بین ۱۵ الی ۲۰ دور بپیچی کافی است اما تعداد دور دقیق با تست عملی مشخص میشه.

سپاس
 
بالا