آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

عیبی عجیب در منبع تغذیه سوئیچینگ

pedi

کاربر
2007-04-02
160
1,055
فقط میشه یه لطفی کنین علت رو هم برام شرح بدین.اگه خازن نشتی شده چرا ولتاژهمچنان برقرار بود.بدون کوچکترین افتی؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

pedi

کاربر
2007-04-02
160
1,055
سلام.نه همانطور که گفتم من ولتاژ را در هر دو حالت تست کردم.
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,554
فقط میشه یه لطفی کنین علت رو هم برام شرح بدینگه خازن نشتی شده چرا ولتاژهمچنان برقرار بود.بدون کوچکترین افتی؟
با سلام :
- اصطلاح خازن نشتی در این موارد اشتباه هست باید بگید خازن خشک شده و ظرفیت نامی ان کم شده .
- اصطلاح نشتی خازن را در مواردی بکار ببرید که موجب افزایش جریان میگردد و ان بخاطر مصرف اضافی هست که نشتی خازن در دو سر ولتاژ منبع .
- نقش اساسی خازن بالا بردن دامنه ولتاژ از RMS به P2P میباشد در حالت بی باری ممکن هست همون ظرفیت کم شده خازن این دامنه را در خود ذخیره کند اما در حالت تحت بار قطعا با افت ولتاژ مواجه خواهد شد زیرا خازن به دلیل کم شدن ظرفیت اسمی خود قادر نیست با استفاده از P2P فضای خالی بین پالس های خروجی از دیود رکتفایر را پر کند فلذا موجب کم شدن ولتاژ میگردد .
- اما اینکه چرا در تست حالت بی باری و با بار ولتاژ گرفته شده شما تقریبا یکسان هست ؟؟؟ یکی از دلایل ان برمیگرده به نوع ولتمتر بکار برده شده که خیلی از این ولتمتر های موجود فقط قادر هستند ولتاژ را نسبت به دامنه RMS اندازه گیری کنند در حالیکه نیاز هست P2P ان اندازه گیری شود .
قبلا در این مورد { RMS / P2P } در بخش اموزشی گام به گام توصیحات مفصلی ارایه کرده ام به اختصار اینجا اشاره میکنم تا رفع شبهه گردد .
دامنه RMS در حقیقت همون اندازه ولتاژی هست که بدان ولتاژ موثر { اثر بخش } گفته میشه اما P2P در ولتاژ گیری همون دامنه هست که در حداکثر قله موج قرار دارد برای اینکه ولتاژ پیک تا پیک یک ولت موثر را محاسبه کنید فرمولش چنین خواهد بود :
[hide] مقدار عددی ولتاژ موثر + 0.444 = ولتاژ P2P
مثال عملی : اگر خروجی یک ترانسی مساوی 12 ولت AC اندازه گیری شود پس از یکسو سازی و قرار دادن خازن مناسب در دو سر خروجی ولتاز اندازه گیری شده معادل : 12 × 0.444 = 5.3 ولت حال باید این مقدار را به ولتاژ موثر اضافه کنید تا ولتاژ پیک تو پیک بدست بیاد یعنی :
12 + 5.3 = 17.3 ولت .
حال متوجه شدیم که ولتاژ RMS 12 ولت = با P2P 17.3 ولت .
ولتاژ 220 ولت { RMS } برق شهر 220 ولت مساویست با {220 × 0.444 = 97.68} >>{ 220 + 97.68 = 317.68} ولت . [/hide]
امیدوارم براتون مفید واقع شود .
موفق باشید .
 

pedi

کاربر
2007-04-02
160
1,055
استاد عزیز ممنون از توضیحات خوب و کاملتان.اما من همان چیزی را که مشاهده کردم نوشتم، ولتاژ در حالتی که منبع زیر بار بود بیشتر میشد(منطقی نیست نمیدانم چرا اینگونه میشد.ولی من در همه حالات امتحان کردم).تازه مشکل این دستگاه را زمانی توانستم حل کنم که خازن را کلا برداشتم.وقتی که خازن جدیدی با همان مقدار و ولتاژ کار را نصب کردم مشکل مجددا برگشت.
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,554
استاد عزیز ممنون از توضیحات خوب و کاملتان.اما من همان چیزی را که مشاهده کردم نوشتم، ولتاژ در حالتی که منبع زیر بار بود بیشتر میشد(منطقی نیست نمیدانم چرا اینگونه میشد.ولی من در همه حالات امتحان کردم).تازه مشکل این دستگاه را زمانی توانستم حل کنم که خازن را کلا برداشتم.وقتی که خازن جدیدی با همان مقدار و ولتاژ کار را نصب کردم مشکل مجددا برگشت.
با سلام و تشکر متقابل :
اولا نوع ولتمتر را اشاره نفرمودین { دیجیتالی یا انالوگ ؟} >> یک توضیحی در این رابطه گذاشتم .
با این توصیف شما ... به نظر میرسد دیود رکتفایر مربوط به یکی از خروجی ها مشکل داره - میتونید در مسیر فیدبک یا همین خروجی عیب را جستجو کنید - هدف از پاسخ بنده صرفا در نگارش ها و توصیف صحیح { نشتی در خازن یا خشک شدن ... } در ایرادات بود و اشاره ای هم به انواع ولتاژ گیری ها ...
- البته با برداشتن خازن مشکل اساسی حل نشده بلکه صورت مسله ... در نهایت نتیجه را بزارید تا از رفع مورد عیب ابهامی نماند و منطقی که موجب افزایش میشه هم امری طبیعی میباشد که بعد از نتیجه گیری بهتر و دقیقتر میتوان دلیلش پی برد که در سر فرصت در خدمتیم.
موفق باشید .
 

aslani_k

کاربر
2014-01-27
53
92
2عدد خازن 1000میکرو تعویض -بین خروجی 5و3.3ولت روی دیود یک مقاومت 10اهم بزار دیگه به طورکل بر طرف میشه
 

آریان رحیمی

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2013-11-14
656
9,924
دوستان لطفا به پستهای این چنینی جواب ندهید چون ممکن است باعث ف ی ل ت ر ش د ن س ای ت بشه این سوال را باید در سایت برادر عنوان میکردند
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام دوستان، یک دستگاه SR-X95 USB بدستم رسیده که روی صفحه آن عبارت Boot ظاهر میشود و پس از مدتی فقط یک B روی سون سگمنت پنل جلو میماند. از قضا یک دستگاه سالم از همان نوع را در خانه داشتم و تصمیم گرفتم پیش از آنکه روی مادربرد دستگاه کار کنم تغذیه آن دستگاه را روی این دستگاه خراب نصب کنم تا از سالم بودن تغذیه مطمئن شوم .که پس از نصب تغذیه سالم دیدم دستگاه درست شد. حال که از خراب بودن تغذیه مطمئنم میخواهم درستش کنم اما مشکل عجیب اینجاست که تمام ولتاژهای خروجی تغذیه خراب مطابق آنچه روی PCB و کنار کانکتور نوشته شده درست میباشد. حتی عجیب تر اینکه در حالت بی باری ولتاژهای خروجی 0.5تا 1 ولت کمتر از مقدار نوشته شده هستند ولی به محص اینکه به مادربرد متصل میکنم (زیر بار قرار میدهم) ولتاژها افزایش یافته و مطابق اعداد نوشته شده روی برد میشوند. ولی از خرابی این تغذیه مطمئنم .خواهش کمک کنید



سلام

سوال تاپیک حاضر که سوال بسیاری از دوستان هم هست اینه که

چرا ولتاژ منبع تغذیه در مواردی بدون بار ، کمتر از نرماله
و با اتصال به بار بیشتر میشه ؟

این سوال در کلیه موارد احتمالی پاسخ مبسوطی میطلبد اما در مورد مطروحه تاپیک حاضر همانگونه که استاد رجبی عزیز فرمودند پس از شناسایی و رفع عیب بسادگی قابل تحلیل است و اکنون با توجه به رفع عیب ، پاسخ و تحلیل مربوطه را بین دوستان عزیز به مناقصه میگذاریم تا ضمن تبادل نظر جمعی ، پاسخ صحیح و جامع مربوطه مطرح شود

سپاس
 
آخرین ویرایش:

seee

Banned
2009-02-05
141
616
با سلام.
بنده نظر خود را اعلام میکنم و امیدوارم درست باشد.
به نظر میرسد یکی از دیود های یکسوساز نشتی خفیفی دارد و مقداری از سیکل منفی نیز در خروجی ظاهر میشود و مقدار متوسط یا dc کاهش میابد. بدون خازن دیود هدایت زیادی ندارد ولی با شارژ شدن خازن دیود هدایت بیشتری دارد. بهترین کار این است که خروجی دیود با یک اسیلوسکوپ مشاهده شود.
با تشکر.
 
بالا