آی پی امداد
abtahi

سوال: علت کم دور شدن موتور کولر آبی 4000

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با سلام
جناب بهبود 68 با تشکر از شما امیدوارم جسارت من را به بزرگی خود ببخشید.
موتور موبوطه کلافه ام کرده است.
همانطور که عرض شد موتور یک موتوژن 1/2 میباشد که غیر از موارد ذکر شده چیز زیادی روی پلاک جز ولتاژ و فرکانس (برق خانگی) و توان در دور کند و تند ، نمیباشد و فکر کنم این موتور معرف حضور همگان باشد.
مساله این است که هم این موتور هم موتور فبلی که 1/3 بود و بی جهت تعویض شد و هم موتور کولر کناری که 1/3 است همگی داغ میکند بصورتی که نمیتوان دست را روی آن نگه داشت و پس از یک ثانیه دست را میسوزاند.
ولی من موتور کولر از همین نوع دیده ام که در حدی بسیار کمتر و فقط گرم میشود و گرمای آن هم قابل تحمل با دست است.
به گفته جناب غزال (ضمن تشکر از ایشان) سیستم آبرسانی بدون اشکال است و احتمالا این گرما باعث سوختن موتور نمیشود.تسمه و سایر موارد نیز مشکلی ندارد و مطمئنا ایراد از جانب آنها نمیباشد.
من موتور بدون بار را هم که روشن میکنم فرایند گرم شدن بعد از چند دقیقه شروع میشود و معلوم است در صورت ادامه به همان دما میرسد.ولی مانده ام چرا اینطور است.من ولتاژ و جریان را هم اندازه گیری و قید کردم.
اگر موردی را با اندازه گیری و مقایسه میتوانم کنترل کنم بفرمایید ، انجام میدهم.
معیار اکثر سیم پیچی های محترم هم راه افتادن و چرخیدن موتور است و فراتر از آن نمیدانند که البته نمیتوان از ایشان خرده گرفت.

سلام

بله این موتور ها داغ میکنند و تقریبا دست را میسوزونه و از این جهت اشکالی نداره و دلیل علمی هم داره

سپاس
 

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام
یه جای کار ایراد داره،اگه موتور شما با ولتاژ و جریان نامی کار میکنه نباید داغ کنه،مثل انسانی که فشارخونش اندازه گیری میشه و معلوم میشه حالش خوبه یا بده،آمپر گیری از یه موتور هم دقیقا شبیه این عمل هستش،یعنی اگه بار موتور شما زیاد باشه ،جریان مصرفی زیاد و افت ولتاژ ایجاد میشه و موتور با کمبود توان روبه رو میشه و یک علامت بارز این موضوع داغ کردن هستش،چونکه داره جریان غیر مجازی از سیم پیچی موتور عبور میکنه،نمیدونم تا چه حد در مورد آمپر گیری و ولتاژ گیری حساسیت به خرج دادین و چقد صحیح هستن ولی آمپر موتور با داغ کردنش تناقض داره
مقطع سیم تغذیه ی الکتروموتور رو اعلام کنی
سلامت و پیروز باشی
 
آخرین ویرایش:

smaeel

کاربر
2008-02-27
66
335
ممنون از توجه شما
من هم میدانم موتورهای مذکور حین کار گرم میشوند ، به گفته جناب غزال داغ هم میشوند و دست را هم میسوزانند.
اما فکر نمیکنم تا این حد داغ شدن طبیعی باشد.به هر حال من با دماسنج دمای بدنه موتور را اندازه نگرفتم ولی دست را نمیتوان به آن چسباند و 1 ثانیه نگه داشت.
همانطور که عرض کردم موتور مشابه (کولر همسایه) را دیده ام که ابدا در این حد داغ نیست.همین است که باعث تعجب است.
اگر محصولات تولیدی جدید افتضاح است ، یک مورد هم قدیمی است آنهم داغ میکند در همین حد.
مقادیر ولتاز و جریان را دقیق اندازه گیری کردم.
جناب بهبود شما بزرگواری میفرمایید همین مقادیر را با کولر خودتان یا کولری در دسترس اندازه گیری و همراه نوع موتور اعلام فرمایید.
بعلاوه توضیح شما در مورد مقادیر جریان با و بدون تسمه که اعلام کردم چیست؟(البته ذکر کنم که تسمه در آن اندازه گیری نسبتا شل بسته شده بود)
مانده ام یک سیم مستقیما به پریز پشت بام بکشم و با آن تست کنم ، شاید سیم برق داخل کانال مشکل دارد.ولی کولر دیگر مربوط به یک طبقه دیگر با سیمکشی مجزا است.آنهم همینطور است.
سیم برق ، سیمی است که همه جا دیده ام برای سیم کشی کولر استفاده میشود از نوع مفتولی.
با تشکر
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
ممنون از توجه شما
من هم میدانم موتورهای مذکور حین کار گرم میشوند ، به گفته جناب غزال داغ هم میشوند و دست را هم میسوزانند.
اما فکر نمیکنم تا این حد داغ شدن طبیعی باشد.به هر حال من با دماسنج دمای بدنه موتور را اندازه نگرفتم ولی دست را نمیتوان به آن چسباند و 1 ثانیه نگه داشت.
همانطور که عرض کردم موتور مشابه (کولر همسایه) را دیده ام که ابدا در این حد داغ نیست.همین است که باعث تعجب است.
اگر محصولات تولیدی جدید افتضاح است ، یک مورد هم قدیمی است آنهم داغ میکند در همین حد.
مقادیر ولتاز و جریان را دقیق اندازه گیری کردم.
جناب بهبود شما بزرگواری میفرمایید همین مقادیر را با کولر خودتان یا کولری در دسترس اندازه گیری و همراه نوع موتور اعلام فرمایید.
بعلاوه توضیح شما در مورد مقادیر جریان با و بدون تسمه که اعلام کردم چیست؟(البته ذکر کنم که تسمه در آن اندازه گیری نسبتا شل بسته شده بود)
مانده ام یک سیم مستقیما به پریز پشت بام بکشم و با آن تست کنم ، شاید سیم برق داخل کانال مشکل دارد.ولی کولر دیگر مربوط به یک طبقه دیگر با سیمکشی مجزا است.آنهم همینطور است.
سیم برق ، سیمی است که همه جا دیده ام برای سیم کشی کولر استفاده میشود از نوع مفتولی.
با تشکر


درود

عزیزم اگه مرغ همسایه غازه به این دلیله که درحال کار طبیعی که ریزش آب روی پوشال موجب خنک شدن موتور کولر همسایه شده یکلحظه یکی از دریچه ها را باز میکنی و می بینی موتور کولر همسایه خنک تر از کولر شماست
ولی چون میترسی از کولر خودت استفاده کنی و همه دریچه ها یا لااقل یک دریچه همیشه بازه لذا موتور خنک میشه و دست را میسوزونه
اگه پمپ آب کولر همسایه را خاموش کنی و بعد از چند دقیقه تست کنی می بینی مرغ همسایه سوسک هم نیست

لذا اگر هر دو کولر را در شرایط مشابه تست کنی حرارت هر دو موتور یکسانه
البته موتوری که قدرت کمتری داشته باشه بیشتر داغ میکنه ولی موتور کولر شما اشکال نداره

سپاس
 
آخرین ویرایش:

smaeel

کاربر
2008-02-27
66
335
با تشکر از جناب غزال
اینجانب در شرایط یکسان تست کردم.
کولرهای تحت تست ( لااقل نصف روز در حالت عادی و بسته بودن دریچه های جانبی و کار کردن پمپ آب ) کارکرده و سپس به پشت بام رفته دریچه را باز کرده و این مساله را گزارش کردم.
در ضمن موتور اشاره شده 1/2 موتوژن و دقیقا مشابه غاز همسایه است.
با اینحال از توضیحات شما سپاسگزارم.
ظاهرا نباید حساسیت به خرج داد.تا زمانیکه موتور میچرخد ، چرخ آسمان هم میچرخد.
گور پدر مصرف برق و راندمان و ...
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با تشکر از جناب غزال
اینجانب در شرایط یکسان تست کردم.
کولرهای تحت تست ( لااقل نصف روز در حالت عادی و بسته بودن دریچه های جانبی و کار کردن پمپ آب ) کارکرده و سپس به پشت بام رفته دریچه را باز کرده و این مساله را گزارش کردم.
در ضمن موتور اشاره شده 1/2 موتوژن و دقیقا مشابه غاز همسایه است.
با اینحال از توضیحات شما سپاسگزارم.
ظاهرا نباید حساسیت به خرج داد.تا زمانیکه موتور میچرخد ، چرخ آسمان هم میچرخد.
گور پدر مصرف برق و راندمان و ...
سپاس


درود


شرایط مشابه یعنی ولتاژها یکسان - دمای محیط یکسان ( یکی زیر سایه و دیگری وسط آفتاب شرایط یکسان نیست) - اصطکاک دو سیستم و مدت تست و ... یکسان
اگر در شرایط یکسان تست کردی بدون تردید قدرت موتورها متفاوته و پلاک موتور شما الکی نصب شده.

ولی با مشخصاتی که اعلام کردی مطمئنم موتور شما سالمه
اساسا موتوری که نقص کوچکی در سیم پیچ داشته باشه نیم ساعت کار نمیکنه و دود میشه
سیستم آبرسانی کولر درست باشه مطمئن باش مشکلی پیش نمیاد

اساس کار موتورهای آسنکرون بگونه ای است که متناسب با بار حرارت بیشتری تولید میکنه و اگه ایرانی هم باشه مزید بر علت میشه و تخم مرغ را هم پخته میکنه.
به کمپرسور (موتور یخچال) دست بزن متوجه میشی

سپاس
 

smaeel

کاربر
2008-02-27
66
335
با تشکر از شما جناب غزال که با وجود مشغله روزانه با حوصله پاسخ میدهید.و عذر خواهی بابت مزاحمت های پی در پی. من دیگر حساسیت به خرج نمیدهم و با این مساله کنار آمدم.و حرف شما را قبول دارم چون از تعمیرکار هم شنیدم که گفت موتور معیوب پس از مدتی کارکرد از بین میرود و مشخص میشود. این موتور 1 ماهی میشود در این شرایط کار میکند (موتور دیگر 8 سال) پس دیگر در این مورد بحثی ندارم. مسلما ایجاد شرایط کاملا یکسان فقط در محیط آزمایشگاهی مقدور است . ولی این تجربه هم در بالای یک پشت بام 74 متر مربعی که هر دو کولر کنار هم و به فاصله 2 متری از هم (شرایط تابش و رطوبت و دما) تقریبا یکسان و نرمی قسمت گردنده و یاتاقانها و تسمه و ... هم به گونه ای است که تاثیر محسوس نمیگذارد.اندازه گیری هم چند بار در روزهای مختلف انجام شد. مسلما شرایط آزمایشگاهی نیست ولی نتایج هم نیاز به اندازه گیری آزمایشگاهی ندارد چون یکی بسیار داغ و دیگری فقط گرم است. به هر حال به فرمایش شما و گذشت این مدت من نیز دیگر این بحث را ادامه نمیدهم و همانطور که گفتم با آن کنار آمدم. راستش دلم به حال انرژی که هدر میرود میسوخت چون انگار داخل کولر یک اطو روشن کردی. ظاهرا این خصوصیت موتورهای آسنکرون وطنی است. با سپاس از توجه شما و آرزوی سلامتی برایتان
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,178
تهران- تهران پارس
با سلام خدمت اساتید محترم:
در یک کولر آبی 4000 دور موتور کم تر از حد نرمال شده، تسمه کولر از نظر سفتی در حد معمول، موتور با دور کند و تند بصورت جداگانه براحتی کار می کند، حلزونی کولر هم براحتی با دست می چرخد ولی موتور داغ نمی کند، لطفا راهنمایی فرمائید.

با سلام :
وقتی در هنگام غروب و تاریکی هوا مشغول حرکت کند دور موتور کولر بودم متوجه شدم در ترمینال برق 5 تایی ، سیم نول جرقه بسیار کوچکی قابل مشاهده است برق کولر را خاموش و با سفت کردن پیچ ترمینال برق جرقه قطع و دور موتور کولر عادی شد. خواستم بعنوان یک تجربه این پست را در اختیار دیگر کاربران عزیز قرار دهم.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
با تشکر از شما جناب غزال که با وجود مشغله روزانه با حوصله پاسخ میدهید.و عذر خواهی بابت مزاحمت های پی در پی. من دیگر حساسیت به خرج نمیدهم و با این مساله کنار آمدم.و حرف شما را قبول دارم چون از تعمیرکار هم شنیدم که گفت موتور معیوب پس از مدتی کارکرد از بین میرود و مشخص میشود. این موتور 1 ماهی میشود در این شرایط کار میکند (موتور دیگر 8 سال) پس دیگر در این مورد بحثی ندارم. مسلما ایجاد شرایط کاملا یکسان فقط در محیط آزمایشگاهی مقدور است . ولی این تجربه هم در بالای یک پشت بام 74 متر مربعی که هر دو کولر کنار هم و به فاصله 2 متری از هم (شرایط تابش و رطوبت و دما) تقریبا یکسان و نرمی قسمت گردنده و یاتاقانها و تسمه و ... هم به گونه ای است که تاثیر محسوس نمیگذارد.اندازه گیری هم چند بار در روزهای مختلف انجام شد. مسلما شرایط آزمایشگاهی نیست ولی نتایج هم نیاز به اندازه گیری آزمایشگاهی ندارد چون یکی بسیار داغ و دیگری فقط گرم است. به هر حال به فرمایش شما و گذشت این مدت من نیز دیگر این بحث را ادامه نمیدهم و همانطور که گفتم با آن کنار آمدم. راستش دلم به حال انرژی که هدر میرود میسوخت چون انگار داخل کولر یک اطو روشن کردی. ظاهرا این خصوصیت موتورهای آسنکرون وطنی است. با سپاس از توجه شما و آرزوی سلامتی برایتان

درود

از گزارش شما استنباط میشه که مارک موتورها متفاوته که دراینصورت موتوری که کمتر داغ میکنه مرغوبتره
تا آنجاکه من مطلعم تولید کنندگان ایرانی موتور کولر آبی ، از ورق بسیار نامرغوب با حجم نامناسب استفاده کرده اند و لذا بشدت داغ میکنه و تا زمانیکه سیستم آبرسانی پوشال ها مختل نشه ازآنجاکه موتور در محیط خنکی قرار داره نمیسوزه

ولذا موتوری که داغ نمیکنه قطعا از انواع مرغوبه و احتمالا سیم پیچ آن هم با توان متناسب با حجم استاتور پیچیده شده و دارای توان و قدرت پایینتری است.
د ر هر صورت موتور کولر آبی ساخت ایران بسیار بسیار نامرغوب و مصیبته

سپاس
 

Behnamdaliri

کاربر
2018-12-26
51
60
34
دلیل داف کردن موتور می‌تونه از بسته بودن تمام درب و پنجره ای داخل خونه باشه چون فن های سانتر فیوژی فشار زیادی ایجاد می‌کنه که اگه راه خرج نداشته باشه به موتور فشار مضاعف میاره . تو این مورد شک نکن دوست من
 
بالا