آی پی امداد
abtahi

سوختن مکرر اداپتور

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
190
132
1- امیدوارم منبع تغذیه شما دارای ولتمتر و آمپر متر باشد. اگر ندارد؛ بفرمایید.
ضمنا از این پس محبت کنید و ولتاژ را از طریق منبع تغذیه اعمال نمایید تا آمپر و ولتاژ کاملا مشخص شود.
بله منبع تغذیه ازمایشگاهی هست و ولت و امپر رو نشون میده
2- بخاطر اینکه بین ایراد برد و باطری تفکیک ایجاد کنیم؛ ابتدا باطری های 6 ولت را مجددا جاگذاری فرمایید و امتحان کنید آیا شارژ انجام می شود یا خیر؟
اگر شارژ شد؛ برد بدون ایراد است.
با باتری 6 ولتی مشکلی نیست و شارژ میکنه چون 12 ولت در خروجی داره و این رای شارژ باتری 6 ولتی کافیه

4- قبلا فرمودید: وقتی آدابتور را مستقیما به باطری وصل می کنید؛ باطری شارژ می شود. اما حالا میفرمایید هیچ آمپری نمی کشد. آیا درست متوجه شدم؟
با توجه به اینکه ولتاژ باطری شما 11.5V است؛ طبیعتا باید حداقل 200~300mA جریان کشی داشته باشد.
وقتی با منبع تغذیه مستقیم وصل میکنم اولش تا 1.5 امپر هم میکشه بعد از مدتی در حد نیم امپر نشون میده

- در صورتی که پس از تست بند ۲ از سلامت باطری اطمینان یافتید؛ مسیر ذیل را انجام دهید.
اتصال قطب مثبت آدابتور به نقاط دیگر برد؛ توسط ۳ دیود صورت گرفته. D1 و ZD1 و دیود زنری که کنار D1 قرار گرفته (کد دیود در تصویر مشخص نیست)
الف- برای تفکیک عیب، یک پایه از هر ۲ دیود زنر را آزاد کنید.
ب- یک پایه از دیود D7 که در مسیر منفی برد قرار دارد را هم آزاد کنید.
ج- باطری را به برد متصل کرده؛ سپس منبع تغذیه را با رعایت پلاریته و ولتاژ ۱۴ ولت به کانکتور مربوطه، بر روی برد وصل نموده و بررسی فرمایید آیا باطری شارژ می‌شود و یا هنوز هم بصورت غیر عادی آمپر می‌کشد؟
اون دیود کنار دیود D1 دیود معمولی 1n4148 میباشد و زنر نیست

من الان یک پایه از دیود زنر و دیود 1n4148 و D7 رو ازاد کنم و امتحان کنم؟
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
934
1,627
سلام و درود
تو پست ۹ فرمودید:
این ماشین دوتا باتری 6 ولت 10 امپر داشت که بصورت سری وصل بودن

اگر بصورت سری بوده؛ میشه ۱۲ ولت و قاعدتا جایگزینی اون با باطری ۱۲ ولت (به غیر از کمتر بودن آمپر، که اونم توی مدت کارکرد و کم آوردن آمپر تاثیر داره) هیچ مشکلی نداره.
اما اینجا می‌فرمایید:

با باتری 6 ولتی مشکلی نیست و شارژ میکنه چون 12 ولت در خروجی داره و این رای شارژ باتری 6 ولتی کافیه

این دو فرمایش شما تناقض داره.
☆ اگر همانطور که تو پست ۱۱ فرمودید مجموع باطریها ۶ ولت باشه؛ پس اونها رو موازی کرده و در حقیقت آمپر رو بالا برده.
☆ اما با توجه به اینکه بوبین رله‌ها ۱۲ ولت هست؛ احتمال اینکه با ۶ ولت درست عمل نکنه زیاده.

☆ درثانی شما می‌فرمایید با باطری ۶ ولت مشکل شارژ ندارید. این یعنی برد شما سالم هست و هیچ نیازی به دستکاری نداره.
☆ فقط تاکیدا می‌پرسم آیا بعد از اینکه عرض کردم؛ باطری ۶ ولت رو مجددا روی برد ببندید؛ این کار رو انجام دادید و یا بر اساس داشته‌های قبلی می‌فرمایید مشکلی نداره؟

☆ سوال بعد اینه که مگر آدابتور ۱۵ ولت، آدابتور فابریک این دستگاه نیست؟
اگر نیست؛ آدابتور اصلی چند ولت هست؟

من الان یک پایه از دیود زنر و دیود 1n4148 و D7 رو ازاد کنم و امتحان کنم؟

با توجه به فرمایشات شما، به نظر میرسه برد ایرادی نداشته باشه؛ لذا فعلا هیچ کاری روی برد انجام ندید.
ابتدا پاسخ سوالات بالا رو بفرمایید و ضمنا:

☆ از موتورهای ماشین، به نحوی که برچسب اطلاعات اون کامل و خوانا مشخص باشه؛ یه عکس بذارید.

☆ شماتیک اتصالات ۲ تا باطری ۶ ولت رو به نحوی روی کاغذ ترسیم کنید که
الف_ کاملا مشخص باشه این ۲ باطری چطور بهم وصل شده؛
ب- همچنین نحوه اتصال اونا به برد به چه شکل هست.

☆ لطفا چندتا عکس هم از باطری ها قرار بدید به نحوی که علاوه بر باطری، برچسب و یا نوشته‌های روی باطری هم کاملا مشخص باشه.

☆ و در انتها مدل دقیق این ماشین رو بفرمایید؛ تا ببینم اطلاعاتی فنی از اون تو اینترنت پیدا میشه؟
 
آخرین ویرایش:

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
190
132
الان که دوباره پایه های دیودها رو وصل کردم وقتی وصلش کردم دیگه دیود داغ نمیشه و فعلا داره کار میکنه جریانی هم که میکشه در حد 300 تا 500 میلی امپر هست.
در مورد باتری ها باید بگم که بصورت سری وصل بودن یعنی منفی باتری اول به مثبت باتری دومی وصل بود و مشخصاتش 6 ولت 10 امپر بود ولی متاسفانه چون خراب شده بودن انداختم بیرون و عکسی ندارم
ولی تا موقعی که داشتم شارژ میکرد و شارژر خودش 12 ولت 1 امپر بود ولی چون این باتری رو شارژ نکرد من 15 ولت گرفتم
اتصال باتری ها به برد هم که در بالا گذاشتم دوتا سیم قرمز و مشکلی کلفت که هست برای اتصال باتری هست

من خودم یه شارژر با lm317 ساختم تا اگه کار نکرد با این شارژ کنم و مسیر وصل شدن رو تغیرات بدم تا با این شارژر فعلا کار کنه

من بازم باید یکبار دیگه تست بگیرم ببینم برد اصلی شارژ میکنه یا نه و داغ میکنه بازم یا درست شده
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,152
11,459
سلام
اشکال کار اینجاست
شارژر خودش 12 ولت 1 امپر بود ولی چون این باتری رو شارژ نکرد من 15 ولت گرفتم
این مدل با آداپتور ترانسی 12 ولت یک آمپر یا شارژر باتری لید اسید 12 ولتی به درستی جواب میده و شما آداپتور سوییچینگ خریده اید.در نتیجه به محض اتصال جریان بیش از ظرفیت دیود رد میشه و دیود می سوزه
 

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
190
132
این مدل با آداپتور ترانسی 12 ولت یک آمپر یا شارژر باتری لید اسید 12 ولتی به درستی جواب میده و شما آداپتور سوییچینگ خریده اید.در نتیجه به محض اتصال جریان بیش از ظرفیت دیود رد میشه و دیود می سوزه
بنظرتون چیکار کنم که این مشکل پیش نیاد؟
همچنین ایا اداپتور خودش میتونه این باتری رو شارژ کنه؟
باتری 12 ولتی در حالت شارژ کامل چند ولت هست؟
و ایا مداری دارید که شارژر اتوماتیک باشه و خودش بعد از شارژ شدن جریان رو قطع کنه تا باتری اسیب نبینه؟
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
3,152
11,459
بنظرتون چیکار کنم که این مشکل پیش نیاد؟
همچنین ایا اداپتور خودش میتونه این باتری رو شارژ کنه؟
باتری 12 ولتی در حالت شارژ کامل چند ولت هست؟
و ایا مداری دارید که شارژر اتوماتیک باشه و خودش بعد از شارژ شدن جریان رو قطع کنه تا باتری اسیب نبینه؟
سلام
بهترین کار استفاده از شارژر باتری لید اسید یا آداپتور 12 ولت ترانسی یک آمپر هستش
آداپتور خودش منظورتون کدومه؟ چند تا عکس ازش بگذارید .به خصوص برچسبش
باتری اسیدی در حالت شارژ کامل 14.4 ولت میشه
نقشه ندارم.مدار شارژ اتوماتیک توی اینترنت و انجمن زیاده .
 
آخرین ویرایش:

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
190
132
من از دیروز باتری رو گذاشتم با مدار خودش شارژ بشه و شارژ هم شد و تا 14.5 ولت هم شارژ کرده ولی عیبی که داره این مدار قطع کن نداره و این عمر باتری رو کاهش میده البته وقتی از شارژ کشیدم باتری خودبخود ولتاژش کم میشه و تا 12.9 میرسه ایا این ایراد هست در حالی که باتری رو تازه خریدم
برای این مشکل کاهش ولتاژ و قطع نکردن جریان موقع شارژ کامل راهکار چی پیشنهاد میدید؟
 

HS13&86

VIP+ افتخاری
کاربر
2021-03-31
882
1,740
استان گلستان
خدمت شما . مثبت و منفی ورودی اداپتور هم مشخص کردم
با سلام و درود،
ولتاژ مثبت رو به بعد از دیود مذکور اعمال کنید و نتیجه رو بررسی کنید.
حدس میزنم که باتری ۱۲ ولتی که جایگزین شده،مقاومت درونی کمتری داره و باعث سوختن آداپتور میشه.
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
934
1,627
من از دیروز باتری رو گذاشتم با مدار خودش شارژ بشه و شارژ هم شد و تا 14.5 ولت هم شارژ کرده

الان که دوباره پایه های دیودها رو وصل کردم وقتی وصلش کردم دیگه دیود داغ نمیشه و فعلا داره کار میکنه جریانی هم که میکشه در حد 300 تا 500 میلی امپر هست.

سلام
۱- نکته‌ای که در فرمایش شما بود و به نظرم نادیده گرفتید و قابل بررسی هست؛ اینه:
ظاهرا شما بر اساس بند ۵ پست ۱۰ ، یک پایه‌ی تعدادی از دیودها رو آزاد نمودید؛ ولی با منتفی شدن موضع، اقدام به نصب مجدد اونها کردید و طبق فرمایش شما پس از اینکار؛ مشکل شارژ تا این لحظه حل شده.
لذا احتمال لحیم نشدن دقیق یک و یا چندتا از این دیودها که عامل مشکل مذکور باشه رو نباید از نظر پنهان کنید؛ مثلا پایه‌های D7 و یا احتمال اتصالی بین پایه‌ی D1 و GND مدار.

2.jpg


۲- برای شارژ باطری؛ همانطور که خودتون هم به درستی اشاره فرمودید؛ ولتاژ همسان شارژر با ولتاژ باطری، کفاف شارژ باطری رو نمیده و لازم هست بر اساس استانداردی که معمولا روی باطریها درج شده؛ ولتاژ لازم رو اعمال کرد.
در تصویر زیر نمونه‌ای از جدول درج شده بر روی باطری 12V , 9A درج شده.

20240621_035429.jpg


ولی عیبی که داره این مدار قطع کن نداره و این عمر باتری رو کاهش میده

۳- در خصوص این فرمایش شما چند نکته به ذهن میرسه.
الف- مگر شما قصد دارید باطری رو ۲۴ ساعته زیر شارژ قرار بدید که نگران کم شدن عمر اون هستید؟ معمولا به تناسب استفاده از باطری، طول مدت شارژ متفاوت هست.
ولی اگر شما ولتاژ و آمپر رو کنترل شده به باطری وصل کنید؛ مثلا حداکثر 1A و ولتاژ 13.6 الی 13.8V ، باطری به اندازه نیاز خودش آمپر مصرف میکنه و هرچه باطری به سمت فول شارژ میره؛ مقدار آمپر مصرفی کاهش پیدا میکنه‌.
لذا اگر شما یه آمپرمتر بر سر راه آدابتور بذارید؛ به تجربه دست‌تون میاد که در چه مدت زمانی شارژر رو قطع کنید.

ب- باید در نظر داشت که باطری اصلی ماشین هم مدار قطع کن شارژ نداشته و با استفاده از همین برد و آدابتور شارژ میشده.

ج- البته مشخص نفرمودید؛ در حال حاضر که شارژ بدون مشکل انجام میشه؛ برای شارژ باطری از منبع تغذیه استفاده کردید و یا همان ترانس سوئیچنگ 15Vرو بکار گرفتید.
با این حال اگر به توصیه جناب @mohammadhadi گوش کنید و از شارژر ترانسی استفاده بفرمایید؛ خیلی بهتر هست.

وقتی از شارژ کشیدم باتری خودبخود ولتاژش کم میشه و تا 12.9 میرسه ایا این ایراد هست در حالی که باتری رو تازه خریدم

خیر، این ایراد نیست و کاملا طبیعی هست.
حتی اگر زمان بیشتری صبر کنید؛ این ولتاژ تا نزدیکی 12V هم کم میشه.
 
آخرین ویرایش:
بالا