آی پی امداد
abtahi

سوختن مکرر اداپتور

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
178
124
من یه اداپتور ۱۵ ولت ۲ امپر دارم که برای ماشین شارژی هست
وقتی باتری ۱۲ ولت ماشین رو مستقیم به این اداپتور میزنم شارژ میشه و مشکلی نداره
ولی وقتی اداپتور رو به سوکت ماشین وصل میکنم که از طریق اون شارژ بشه و مجبور نشم باتری رو دربیارم
بعد از مدتی که گذشت در خروجیاداپتور یه دیود sr5100 هست که میسوزه و دیگه شارژ نمیشه
میخاستم بدونم چرا اینجوری میشه و راهکارش چیه

اون دیودی که در عکس برد ماشین شارژی با شماره 1 زدم خیلی خیلی داغ میشه و فکر کنم اون باعث سوختن اداپتور میشه این دیود rl201 هست که من با her303 که 3 امپر هست هم عوضش کردم و وقتی تست کردم دوباره بعد از چند دقیقه اداپتور دیودش (sr5100) سوخت
میخاستم بدونم دلیل این کار چیه؟
ایا باید از اداپتور 12 ولت استفاده کنم؟

ممنون میشم راهنمایی کنید
 

پیوست‌ها

  • 176.1 کیلوبایت بازدیدها: 39
  • 267.9 کیلوبایت بازدیدها: 40

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
904
1,571
من یه اداپتور ۱۵ ولت ۲ امپر دارم که برای ماشین شارژی هست
وقتی باتری ۱۲ ولت ماشین رو مستقیم به این اداپتور میزنم شارژ میشه و مشکلی نداره
ولی وقتی اداپتور رو به سوکت ماشین وصل میکنم که از طریق اون شارژ بشه و مجبور نشم باتری رو دربیارم
بعد از مدتی که گذشت در خروجیاداپتور یه دیود sr5100 هست که میسوزه و دیگه شارژ نمیشه
میخاستم بدونم چرا اینجوری میشه و راهکارش چیه

اون دیودی که در عکس برد ماشین شارژی با شماره 1 زدم خیلی خیلی داغ میشه و فکر کنم اون باعث سوختن اداپتور میشه این دیود rl201 هست که من با her303 که 3 امپر هست هم عوضش کردم و وقتی تست کردم دوباره بعد از چند دقیقه اداپتور دیودش (sr5100) سوخت
میخاستم بدونم دلیل این کار چیه؟
ایا باید از اداپتور 12 ولت استفاده کنم؟

ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
مسیر سوکت ماشین تا سر باطری رو بررسی بفرمایید. اگر مستقیم با سیم به باطری وصل باشه؛ احتمالا این مسیر از سمت باطری قطع هست و از سمت سوکت اتصالی داره.
اگر هم برد در بین سوکت و باطری هست؛ برد ایراد پیدا کرده.
 

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
178
124
سلام
مسیر سوکت ماشین تا سر باطری رو بررسی بفرمایید. اگر مستقیم با سیم به باطری وصل باشه؛ احتمالا این مسیر از سمت باطری قطع هست و از سمت سوکت اتصالی داره.
اگر هم برد در بین سوکت و باطری هست؛ برد ایراد پیدا کرده.
وقتی اداپتور رو مستقیم به باتری وصل میکنم مشکلی نداره و شارژ میشه ولی وقتی با برد وصل میکنم این بلا سرش میاد

سوکت هم که مثبت اداپتور بعد از دیود مستقیم رفته به سر مثبت باتری ولی منفی اداپتور که به باتری هم میره اتصالاتش زیاده و به همه جای برد رفته
جالبیش اینجاست که وقتی اداپتور 12 ولتی میزارم مشکلی نداره ولی سرعت شارژ باتری خیلی پایین میاد چون باتری هم 12 ولت هست عملا نمیتونه شارژ کنه
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
904
1,571
از پشت و روی برد ماشین چندتا تصویر واضح بذارید؛ به نحوی که هم بشه قطعات رو درست تشخیص داد و هم بشه مسیر تِرَک‌ها رو دنبال کرد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: habbib

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
178
124
از پشت و روی برد ماشین چندتا تصویر واضح بذارید؛ به نحوی که هم بشه قطعات رو درست تشخیص داد و هم بشه مسیر تِرَک‌ها رو دنبال کرد.
خدمت شما . مثبت و منفی ورودی اداپتور هم مشخص کردم
 

پیوست‌ها

  • 385.6 کیلوبایت بازدیدها: 36
  • 428.1 کیلوبایت بازدیدها: 32
  • 420.7 کیلوبایت بازدیدها: 28

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
904
1,571
سلام
1- آیا منبع تغذیه در اختیار دارید؟
2- وقتی ولتاژ رو از طریق کانکتور روی برد اعمال می کنید؛ مدار چه مقدار جریان میکشه؟
3- وقتی باطری رو مستقیم و بدون استفاده از برد شارژ می کنید چه مقدار آمپر میکشه؟
4- باطری چند ولت هست؟
الف- لطفا یه تصویر از مشخصات روی باطری بذارید.
ب- با اهمتر چک بفرمایید و ولتاژ باطری رو بگید.
5- محبت بفرمایید خروجی برد به باطری رو هم روی برد مشخص بفرمایید. هم بر روی برد، و هم در پشت برد.
6- لطفا علت اینکه دیود D1 و ZD1 رو دستگاری کردید بفرمایید.
7- الف- ZD1 که ولتاژ آیسی رو تامین میکنه و همچنین
ب- دیود زنر کنار D1 که برای چپ گرد و راستگرد موتور هست چند ولت می باشد؟ پارت نامبر هر دو رو بفرمایید.
8- آیا برد سالم هست و فرمانها رو در صورت شارژ بودن باطری میگیره؟
9- لطفا بفرمایید کانکتور 5 پین که در پایین برد قرار گرفته به کجا وصل هست.
10- دو تا سیم قرمز مشکی هم روی برد هست؛ که یکی از اونها در تصویر سرش کانکتور داره؛ لطفا مشخص بفرمایید هر دو این زوج سیم ها به کجا وصل هست.
۱۱- اهمتر دارید؟
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: habbib

م ر پارس

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2015-08-15
236
234
کوهبنان کرمان
درود اون دوتا دیود بزرگ و رله هایی که برقو از دیودها دریافت میکنن رو چک کردید؟ بنظرمیاد اتصال کوتاه از داخل اون رله های کوچک رخ میده. چون پایه هاشون به مثبت ومنفی مدار وصله
 

پیوست‌ها

م ر پارس

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2015-08-15
236
234
کوهبنان کرمان
میتونید رله های کوچک رو یکی یکی از مدار جدا کنید و شارژ رو چک کنید. ممکنه رله ها یااتصال داخلی دارن یا تحریک نابجا پیدا میکنن باعث اتصال مثبت ومنفی بشن
 

nima20-20

کاربر vip
کاربر
2007-03-18
178
124
سلام
1- آیا منبع تغذیه در اختیار دارید؟
2- وقتی ولتاژ رو از طریق کانکتور روی برد اعمال می کنید؛ مدار چه مقدار جریان میکشه؟
3- وقتی باطری رو مستقیم و بدون استفاده از برد شارژ می کنید چه مقدار آمپر میکشه؟
4- باطری چند ولت هست؟
الف- لطفا یه تصویر از مشخصات روی باطری بذارید.
ب- با اهمتر چک بفرمایید و ولتاژ باطری رو بگید.
5- محبت بفرمایید خروجی برد به باطری رو هم روی برد مشخص بفرمایید. هم بر روی برد، و هم در پشت برد.
6- لطفا علت اینکه دیود D1 و ZD1 رو دستگاری کردید بفرمایید.
7- الف- ZD1 که ولتاژ آیسی رو تامین میکنه و همچنین
ب- دیود زنر کنار D1 که برای چپ گرد و راستگرد موتور هست چند ولت می باشد؟ پارت نامبر هر دو رو بفرمایید.
8- آیا برد سالم هست و فرمانها رو در صورت شارژ بودن باطری میگیره؟
9- لطفا بفرمایید کانکتور 5 پین که در پایین برد قرار گرفته به کجا وصل هست.
10- دو تا سیم قرمز مشکی هم روی برد هست؛ که یکی از اونها در تصویر سرش کانکتور داره؛ لطفا مشخص بفرمایید هر دو این زوج سیم ها به کجا وصل هست.
۱۱- اهمتر دارید؟
منبع تغذیه متغیر 30 ولت دارم
اگه با اداپتور 12 ولت وصل کنم در حد 0.1 دهم و کمتر و اگه با اداپتور 15 ولتی که وقتی وصل میکنم بعد از مدتی میسوزه در حد 0.8 امپر ولی امپر هی صفر میشه و دوباره 0.8 میشه
وقتی مستقیم اداپتور رو وصل میکنم هم 12 و هم 15 امپری نمیشکه کلا و صفر نشون میده
باتری 12 ولت هست
ولتاژ الان باتری 11.5 ولت هست
دیود زنر هم اینه مشخصاتش
C3V9
5T
برد هم سالم هست و مشکلی نداره
اون کانکتور 5 پین هم به قسمت های مختلف برد رفته مثل موزیک و دکمه روشن و خاموش
اونم به موتور ها وصله فکر کنم

این ماشین دوتا باتری 6 ولت 10 امپر داشت که بصورت سری وصل بودن و با اون مشکلی نداشتم و شارژ میکرد ولی من بجای دوتا باتری یه باتری 12 ولت 7 امپر گرفتم و این مشکل ایجاد کرده وگرنه با باتری های 6 ولتی مشکلی نداشت

اون دیود هم که میبینید عوضش کردم گفتم شاید امپرش بره بالا مشکل حل بشه
 

پیوست‌ها

  • 387.6 کیلوبایت بازدیدها: 20
  • 435 کیلوبایت بازدیدها: 24

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
904
1,571
سلام
** در ابتدا خواهش می کنم برای اینکه مشخص شود پاسخ شما به کدام بخش از سوالم می باشد؛ لطفا فقط آن بخش از سوال که قصد پاسخ به آن را دارید؛ مارک دار کنید و سپس روی نوشته پاسخ که در زیر بخش مارک دار ظاهر شده؛ کلیک و بعد از آن پاسخ خود را درج فرمایید. به این شکل لازم نیست بارها صفحه را برای یافتن پاسخ شما بالا و پایین کرده و گاها مردد شوم پاسخ مربوط به کدام سوال می‌باشد.

منبع تغذیه متغیر 30 ولت دارم

1- امیدوارم منبع تغذیه شما دارای ولتمتر و آمپر متر باشد. اگر ندارد؛ بفرمایید.
ضمنا از این پس محبت کنید و ولتاژ را از طریق منبع تغذیه اعمال نمایید تا آمپر و ولتاژ کاملا مشخص شود.

این ماشین دوتا باتری 6 ولت 10 امپر داشت که بصورت سری وصل بودن و با اون مشکلی نداشتم و شارژ میکرد ولی من بجای دوتا باتری یه باتری 12 ولت 7 امپر گرفتم و این مشکل ایجاد کرده وگرنه با باتری های 6 ولتی مشکلی نداشت

2- بخاطر اینکه بین ایراد برد و باطری تفکیک ایجاد کنیم؛ ابتدا باطری های 6 ولت را مجددا جاگذاری فرمایید و امتحان کنید آیا شارژ انجام می شود یا خیر؟
اگر شارژ شد؛ برد بدون ایراد است.

اون کانکتور 5 پین هم به قسمت های مختلف برد رفته مثل موزیک و دکمه روشن و خاموش

3- لطفا از این پس طی مراحل تست؛ تا زمانی که اعلام نکردم؛ هیچ کانکتور و اتصالی به غیر از باطری را به برد وصل نفرمایید.

وقتی مستقیم اداپتور رو وصل میکنم هم 12 و هم 15 امپری نمیشکه کلا و صفر نشون میده

4- قبلا فرمودید: وقتی آدابتور را مستقیما به باطری وصل می کنید؛ باطری شارژ می شود. اما حالا میفرمایید هیچ آمپری نمی کشد. آیا درست متوجه شدم؟
با توجه به اینکه ولتاژ باطری شما 11.5V است؛ طبیعتا باید حداقل 200~300mA جریان کشی داشته باشد.

۵- در صورتی که پس از تست بند ۲ از سلامت باطری اطمینان یافتید؛ مسیر ذیل را انجام دهید.
اتصال قطب مثبت آدابتور به نقاط دیگر برد؛ توسط ۳ دیود صورت گرفته. D1 و ZD1 و دیود زنری که کنار D1 قرار گرفته (کد دیود در تصویر مشخص نیست)
الف- برای تفکیک عیب، یک پایه از هر ۲ دیود زنر را آزاد کنید.
ب- یک پایه از دیود D7 که در مسیر منفی برد قرار دارد را هم آزاد کنید.
ج- باطری را به برد متصل کرده؛ سپس منبع تغذیه را با رعایت پلاریته و ولتاژ ۱۴ ولت به کانکتور مربوطه، بر روی برد وصل نموده و بررسی فرمایید آیا باطری شارژ می‌شود و یا هنوز هم بصورت غیر عادی آمپر می‌کشد؟
 
آخرین ویرایش:
بالا