آی پی امداد
abtahi

سوال: سوختن الکترو موتور سه فاز 1.1 کیلو وات بعد از سیم پیچی

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
با درود دوباره ///دوست گرامی یک نکته استاد غزال فرمودن که من قبلا دقت نکرده بودم اینکه مجدد هر 4متور باز با هم سوخته؟؟؟؟چون اگر هر 4 متور با هم سوخته باشند مسئله فرق میکنه چون قبل تعمیر هم با هم سوختن بودن و اگر بلبیرینگ و یا ...مشکل داشتن نباید هر 4تا با هم بسوزه ....در ضمن واسه 3فاز حدود 2.5 امپر جریان باید بکشه و3امپر قطعا زیاد هستش

دوست خوبم جریان کنتاکتور 25 امپر جریان بی متال 2.5 الی 6 جریان فیوز سه فاز را به علت نبودن فیوز 6 آمپر 10 آمپر نصب کردم و کنترل فاز در نظر گرفتم.
اگر جریان بکشه باید بی متال عمل میکرد که رنج 4.5 تنظیم کردم . اگر تک فاز یا دو فاز میشد باید کنترل فاز عمل میکرد.
 

alirezarasol

کاربر
2014-01-03
138
603
سلام بر استاد مهربانم
نه استاد به مدت سه چهار روز الکتروموتور ها کار کردن بعد از اینها دو تا الکتروموتور سیم پیچی کردم با همین مشخصات 4 ماه کار میکنه .3 آمپر برق میکشه.
2- استاد به صورت تک ضرب راه اندازی شده ستاره ( راندازی مشخصات پلاک ستاره است)
3- این الکتروموتورها قبلا سیم پیچ شده بود. دوباره من سیم پیچی کردم نمره سیم 0.70 تک لا تعداد دور سیم 73 دور
4-سیم ها در داخل شیارها برای افزایش دور یا افزایش قطر سیم وجود نداشت.
5-بله استاد در یکی از موتورخانه هر دو الکترو موتور سوخته بود . یکی سیم پیچ شده بود . یکی سیم پیچ کارخانه بود .( شبی که این موتور ها سوخته بودن نوسانات برق داشتن که طبق گفته خودشون قرار اداره برق هزینه را پرداخت کنند. ویکی از این دینام ها را من سیم پیچی کردم هنوزم داره کار میکنه )
6- بله استاد الکترو موتور ها در محیط گرم هستن. ( برای پمپاژ آب گرم حمام است)
7- فقط در این دو موتور خانه الکترو موتور ها سوخته اند.
استاد مهربانم ممنونم از پاسختون

با سلام خدمت دوست عزیزم امیر سجاد عزیز
مطمئنا با راهنمائی استاد غزال عزیز به نتیجه خواهی رسید.
با این حال من چند نکته عرض میکنم:
1-اگه رو پلاک موتور 3 آمپر نوشته بنابراین موتور در حالت حداکثر بار بایستی 3 آمپر بکشه نه بدون بار.
2-اگه موتور حداکثر 3 آمپر میکشه پس بیمتال 4.5 آمپر براش زیاده شما حداکثر بایستی 3.2 آمپر بزارید(بیمتال نه کلید فیوز 0-1).
3-علت سوختن موتور فقط آمپر نیست چه بسا آمپر درسته ولی گرما هم باعث سوختن میشه بهمین دلیل داخل موتور ها سنسور کنترل دما(معمولا ntc) میزارن.
و اگه سیستم خنک کننده موتور درست عمل نکنه بدون اینکه آمپر بالا بره موتور بعلت گرمای زیاد میسوزه.
پیشنهاد من در خصوص دما اینه که حتما موتوری که سالم در حال کاره با کنترل دما هم سمت بلبرینگ جلو و هم سمت بلبرینگ عقب دماهاشونو در ساعات مختلف تست کن.
امیدوارم به یاری حق این مساله ختم بخیر بشه.
یاد شعر امضا استاد غزال افتادم:
گر بد آمد از قضای روزگار.........
با سپاس فراوان
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
با سلام خدمت دوست عزیزم امیر سجاد عزیز
مطمئنا با راهنمائی استاد غزال عزیز به نتیجه خواهی رسید.
با این حال من چند نکته عرض میکنم:
1-اگه رو پلاک موتور 3 آمپر نوشته بنابراین موتور در حالت حداکثر بار بایستی 3 آمپر بکشه نه بدون بار.
2-اگه موتور حداکثر 3 آمپر میکشه پس بیمتال 4.5 آمپر براش زیاده شما حداکثر بایستی 3.2 آمپر بزارید(بیمتال نه کلید فیوز 0-1).
3-علت سوختن موتور فقط آمپر نیست چه بسا آمپر درسته ولی گرما هم باعث سوختن میشه بهمین دلیل داخل موتور ها سنسور کنترل دما(معمولا ntc) میزارن.
و اگه سیستم خنک کننده موتور درست عمل نکنه بدون اینکه آمپر بالا بره موتور بعلت گرمای زیاد میسوزه.
پیشنهاد من در خصوص دما اینه که حتما موتوری که سالم در حال کاره با کنترل دما هم سمت بلبرینگ جلو و هم سمت بلبرینگ عقب دماهاشونو در ساعات مختلف تست کن.
امیدوارم به یاری حق این مساله ختم بخیر بشه.
یاد شعر امضا استاد غزال افتادم:
گر بد آمد از قضای روزگار.........
با سپاس فراوان

سلام دوست خوبم آقا علیرضا
انتخاب جریان رنج فیوز و بی متال و کنتاکتور از روی جدول کتاب هنرستانم انتخاب میکنم.سال هاست با این جدول کار کردم
ولتاژ 380 ولت 1.1 کیلو وات 1.5 اسب جریان کنتاکتور 9 آمپر که 25 آمپر در نظر گرفتم جریان بی متال 2.5 الی 4 جریان فیوز 2 اای 4 امپر که به علت نبودن فیوز 4 امپر 10 آمپر در نظر گرفتم.
سیستم تهویه هوا هم فقط پره است . و در این الکتروموتور ها در داخل سیم پیچ از بی متال ( فیوز حرارتی استفاده نشده)
اما موتور در محیط گرم کار میکنه . بخصوص که الکتروموتور که پمپ را به چرخش در میاورد در مسیر رفت آب گرم است.که باید در مسیر برگشت نصب میشد.
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
سلام بر استاد مهربانم
نه استاد به مدت سه چهار روز الکتروموتور ها کار کردن بعد از اینها دو تا الکتروموتور سیم پیچی کردم با همین مشخصات 4 ماه کار میکنه .3 آمپر برق میکشه. (بعد از یک ساعت حرارت بدنه معمولی بود دست را روی بدنه بود)
2- استاد به صورت تک ضرب راه اندازی شده ستاره ( راه ندازی مشخصات پلاک ستاره است)
3- این الکتروموتورها قبلا سیم پیچ شده بود. دوباره من سیم پیچی کردم نمره سیم 0.70 تک لا تعداد دور سیم 73 دور( این الکتروموتورها ساخت موتوژن تبریز . )
4-سیم ها در داخل شیارها برای افزایش دور یا افزایش قطر سیم وجود نداشت.
5-بله استاد در یکی از موتورخانه هر دو الکترو موتور سوخته بود . یکی سیم پیچ شده بود . یکی سیم پیچ کارخانه بود .( شبی که این موتور ها سوخته بودن نوسانات برق داشتن که طبق گفته خودشون قرار اداره برق هزینه را پرداخت کنند. ویکی از این دینام ها را من سیم پیچی کردم هنوزم داره کار میکنه )
6- بله استاد الکترو موتور ها در محیط گرم هستن. ( برای پمپاژ آب گرم حمام است)
7- فقط در این دو موتور خانه الکترو موتور ها سوخته اند.
استاد مهربانم ممنونم از پاسختون

درود

آیا از این نوع موتور جای دیگه هم دارن ؟
موتور سه فاز ۱ کیلو وات چطور با ۳ آمپر داغ نمیکنه ؟
اگه نمونه دیگری پیچیدی که جای خنک هست و سالمه ، دلیل محکمه پسندی هست .

احتمالا قبلا فعالیت موتور یا حرارت محیط کمتر بوده که نسوخته
اما هیچوقت تعمیر دستگاهی که در محیط گرم قرار گرفته قبول نکن

ضمنا در تعزیرات همیشه جانب ارگان دولتی را نمیگیرن .
چند روز کار کرده و دلیل صحت سیم پیچی هست و بهشون باج نده و دیگه سیم پیچی نکن و در محکمه بگو بهشون گفتم در چنین محیط گرمی اگه مداوم کار کنه میسوزهو لذا گفتم اینو تعمیر نمیکنم ولی اصرار کردند و گفتند اشکال نداره

دیگه براشون سیم پیچی نکن ومحکم بایست حق با شماست نگران نباش و باج نده .
در چنین شرایطی بنفع شماست که بایستی و دیگه تعمیرش نکنی و موضوع را حتی المقدور کش بده و عقب بیانداز که تابستون و هوا گرم بشه و بگو ببرین جای دیگه تعمیر کنین ، بعد میام با نظارت من موتور را مداوم روشن و در همین محیط استفاده کنین ، اگه سوخت کلیه هزینه های ازکارافتادگی من بعهده شماست .
اما اگه نسوخت هزینه این موتور را عودت میکنم .
نگران نباش و دیگه سیم پیچی نکن و محکم بایست و فقط در صورت رسیدگی ناعادلانه با احتمال ۱۰٪ محکومیت مالی داره که بازم بنفع شماست و کمتر از خسارت سیم پیچی مکرری است که هرگز رضایت متقاضی جلب نمیشه.

ضمنا دلایل و مستندات خودتو برای شاکی مطرح نکن و فقط برای محکمه نگهدار ، ازجمله اقرار شاکی که افزایش ولتاژ میتونه عامل صدمه باشه که اگه به خودش بگی در اینصورت در محکمه اقرار نمیکنه و نمیتونی بنفع خودت ثابت و استفاده کنی

در صورت امکان عکس پلاک موتور را ارسال کن .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
درود

آیا از این نوع موتور جای دیگه هم دارن ؟
موتور سه فاز ۱ کیلو وات چطور با ۳ آمپر داغ نمیکنه ؟
اگه نمونه دیگری پیچیدی که جای خنک هست و سالمه ، دلیل محکمه پسندی هست .

احتمالا قبلا فعالیت موتور یا حرارت محیط کمتر بوده که نسوخته
اما هیچوقت تعمیر دستگاهی که در محیط گرم قرار گرفته قبول نکن

ضمنا در تعزیرات همیشه جانب ارگان دولتی را نمیگیرن .
چند روز کار کرده و دلیل صحت سیم پیچی هست و بهشون باج نده و دیگه سیم پیچی نکن و در محکمه بگو بهشون گفتم در چنین محیط گرمی اگه مداوم کار کنه میسوزهو لذا گفتم اینو تعمیر نمیکنم ولی اصرار کردند و گفتند اشکال نداره

دیگه براشون سیم پیچی نکن ومحکم بایست حق با شماست نگران نباش و باج نده .
در چنین شرایطی بنفع شماست که بایستی و دیگه تعمیرش نکنی و موضوع را حتی المقدور کش بده و عقب بیانداز که تابستون و هوا گرم بشه و بگو ببرین جای دیگه تعمیر کنین ، بعد میام با نظارت من موتور را مداوم روشن و در همین محیط استفاده کنین ، اگه سوخت کلیه هزینه های ازکارافتادگی من بعهده شماست .
اما اگه نسوخت هزینه این موتور را عودت میکنم .
نگران نباش و دیگه سیم پیچی نکن و محکم بایست و فقط در صورت رسیدگی ناعادلانه با احتمال ۱۰٪ محکومیت مالی داره که بازم بنفع شماست و کمتر از خسارت سیم پیچی مکرری است که هرگز رضایت متقاضی جلب نمیشه.

در صورت امکان عکس پلاک موتور را ارسال کن .

سپاس
سپاس
استاد عزیزم بله عینه این الکتروموتور را برای موتورخانه گردان دیگری سیم پیچی کردم با همان مشخصات ( نمره سیم و تعداد دور و.....) یکی است .و این الکترو موتور به صورت شبانه روزی کار میکند .آلان هم داره کار میکنه.
دلیل محکم هم اینکه الکتروموتور سه چهار روز در یک شرایط کار کرده.اگر الکتروموتوری از نظر سیم پیچی مشکلی داشت در عرض یک ساعت میسوزه چه برسه چند روزی کار کرده.
استاد عزیزم به علت پادگان بودن و جای نظامی است . در موقع رفتن به داخل پادگان گوشی ها را تحویل میگیرند.عکس نمیتونم بگیرم.
استاد مهربانم ممنونم و متشکرم از پاسختون .
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,425
گنبد کاووس
امیر سجاد عزیز
موتوری که در گردان دیگه سیم پیچی کردی از لحاظ رفت و برگشت آب گرم و سرد چگونه میباشد

الکترو موتوری که سوخته گفتی در مسیر رفت آب گرم قرار داره
و احتمال سوختن ممکن همین باشه
آیا الکتروموتوری که قبلا پیچیدی و سالم در حال کار میباشد هم دقیقا مانتد همین میباشد ؟
یا اینکه مسیر آب گرم این یکی بصورت دیگری میباشد ؟

اگر بتونیم دلیل سوختن رو پیدا کنیم کمک بزرگی خواهد شد
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
امیر سجاد عزیز
موتوری که در گردان دیگه سیم پیچی کردی از لحاظ رفت و برگشت آب گرم و سرد چگونه میباشد

الکترو موتوری که سوخته گفتی در مسیر رفت آب گرم قرار داره
و احتمال سوختن ممکن همین باشه
آیا الکتروموتوری که قبلا پیچیدی و سالم در حال کار میباشد هم دقیقا مانتد همین میباشد ؟
یا اینکه مسیر آب گرم این یکی بصورت دیگری میباشد ؟

اگر بتونیم دلیل سوختن رو پیدا کنیم کمک بزرگی خواهد شد
سلام دوست خوبم آقا حبیب
طراحی موتورخانه ها یکی است . و پمپ در مسیر رفت قرار دارد .فقط اتاق موتورخانه کمی بزرگتر است . نسبت به موتور خانه قبلی. و همچنین تنظیم حرارت مشعل ها به وسیله ترموستات است . مونده به مسئول موتورخانه روی 80 تنطیم کنه ویا روی 65 تنظیم کنه. و یا ترموستات های الکتروموتورها روی چه درجه ای تنظیم کرده مثلا در یک ساعت 10 دقیقه استراحت کنه یا کلا درجه را بالا ببره کلا کار کنه.
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد عزیزم بله عینه این الکتروموتور را برای موتورخانه گردان دیگری سیم پیچی کردم با همان مشخصات ( نمره سیم و تعداد دور و.....) یکی است .و این الکترو موتور به صورت شبانه روزی کار میکند .آلان هم داره کار میکنه.
دلیل محکم هم اینکه الکتروموتور سه چهار روز در یک شرایط کار کرده.اگر الکتروموتوری از نظر سیم پیچی مشکلی داشت در عرض یک ساعت میسوزه چه برسه چند روزی کار کرده.
استاد عزیزم به علت پادگان بودن و جای نظامی است . در موقع رفتن به داخل پادگان گوشی ها را تحویل میگیرند.عکس نمیتونم بگیرم.
استاد مهربانم ممنونم و متشکرم از پاسختون .

درود

اشکالی نداره دیگه براشون تعمیر نکن
آیا ۳ آمپر را با کلمپ دیدی
موضوع ۳ آمپر را توضیح ندادی که روی پلاک نوشته یا با کلمپ دیدی و عدم تناسب با توان برام معماست ؟

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,388
ایران
درود

اشکالی نداره دیگه تعمیر نکن
آیا ۳ آمپر را با کلمپ دیدی
موضوع ۳ آمپر را توضیح ندادی که روی پلاک نوشته یا با کلمپ دیدی و عدم تناسب با توان برام معماست ؟

سپاس


استاد با کلمپ اندازه گیری کردم. و هر سه فاز جریانش برابر نیست . یک فاز 3.25 آمپر . فاز دیگری 3.15 فاز دیگری 3 آمپر
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
استاد با کلمپ اندازه گیری کردم. و هر سه فاز جریانش برابر نیست . یک فاز 3.25 آمپر . فاز دیگری 3.15 فاز دیگری 3 آمپر

درود

پس باید بالاتر از ۱،۱ کیلو وات باشه و یا اشکالی در تعداد دور سیم ها یا سربندی داشته.
آیا زیر بار ۳ آمپر بود ؟
آیا روی پلاکش ۱،۱ کیلو وات نوشته بود .

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا