آی پی امداد
abtahi

ساخت شارژر باطری ماشین با استفاده از پاورهای سوخته کامپیوتر

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
استاد عزیز
سلام
ابتدا بشرح زیر از تجربیات اطلاعات خود بهره مندمان فرمودید.

نقل قول نوشته اصلی توسط حیدر شاهمرادی
با سلام مدتها پیش بنده این کار را انجام میدادم یک عدد ترانس داخل تلویزیون های سیاه و سفید دیود پل و خازن صافی آی سی رگولاتور 8 ولت جهت تامین برق فن و یک عدد ال ای دی همه اینارو داخل جعبه خالی پاور کامپیوتر نصب میکردم و میشد یک شارژر عالی هنوز پس از گذشت سالها دوستان باز هم سفارش ساخت شارژر به این شکل را میدن آی سی رگولاتور هم بخاطر اینه که اگر دو قطب مثبت . منفی به هم دیگه بخورند فن بدون هیچ معطلی خواهد سوخت این شارژر تقریبا به مدت 15 الی 30 دقیقه باتری های سالم را به حدی شارژ میکند که میتوان استارت زد و بستگی به عملکرد و عمر باتری هم دارد این هم داستان جعبه پاور کامپیوتر.

و در پاسخ به ابهامات فرمودید

با سلام خیر دوست عزیز چقدر عجولانه جبهه گیری کردید فن جهت خنک کردن ترانس است و آی سی رگوراتور هم صرفا جهت تغذیه فن میباشد امتحان کن خودت به نتیجه میرسی . شماره ایسی هم 7808 میباشد نکنه میخواهید با فرمولهای عجیب و غریب سوختن آی سی هال افکت داخل فن را هم برایتان توضیح بدم .

لذا تشریح و تحلیل علمی مورد تمناست و قبلا هم تقاضای رفع ابهام مربوطه را مطرح کردم اما تشریح نفرمودید که
چگونه ممکن است ، فن ( که مستقلا توسط رگلاتور تغذیه میشود ) با اتصال خروجی صدمه ببیند


سوء برداشت با تشریح و اثبات رفع میشود ،

دو مورد محتمل است

یا از علوم شما بی خبر و بی بهره ام که با تشریح شما بهره مند میشوم

یا نکته ای در انتقال اطلاعات شما مغفول مانده که درک آنرا ناممکن میسازد

مضافا که ابهام تازه ای هم افزودید که من تابحال فن 8 ولتی ندیدم

البته تردید ندارم همانطور که فرمودید با اتصال تغذیه شاهد سوختن فن بوده اید اما نکته و ابهام و مغایرتی در تشریح اجمالی شما وجود دارد
بطوریکه تشریح شما مداری متصور میسازد که در چنین مداری سوختن فن ناشی از اتصال خروجی ( با اطلاعات ناچیز من ) محال است
و احتمالا باید تصویر مدار ذهنی من با تشریح تازه و کامل شما اصلاح شود

صرفنظر از مراتب فوق ، اساسا سوختن فن چه کاربردی دارد
آیا اگر فن نسوزد خسارتی وارد میشود و سوختن آن از خسارت بیشتری ، جلوگیری میکند ؟

و قطع نظر از کلیه موارد ، تابحال منبعی پیدا نکردم که با نحوه کار و سیستم فن آشنا شوم و بنظر میرسد اطلاعات عمیقی دارید و لذا مشتاق بذل عنایت شما هستم​
سپاس
 

حمید فرهادی

VIP+ افتخاری
کاربر
2011-08-14
914
15,970
KERMANSHAH
با سلام خدمت همه همکاران و دوستان عزیز ؛ بعد از مطالعه این تاپیک راستش منم از دوست خوبم اقای شاهمرادی سوالاتی عینا مشابه سوالات جناب غزال عزیز به ذهنم اومد که منتظرم اقا حیدر عزیز رفع ابهام بفرمایند . و اما راجب شارژر باطری ماشین ؛ بنظرم بهتر است ولتاژ خروجی خیلی صاف و DC نشود و از خازن ظرفیت پایین استفاده شود که در عمل نتیجه بهتر خواهد بود . موید و پیروز باشید
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام خدمت همه همکاران و دوستان عزیز ؛ بعد از مطالعه این تاپیک راستش منم از دوست خوبم اقای شاهمرادی سوالاتی عینا مشابه سوالات جناب غزال عزیز به ذهنم اومد که منتظرم اقا حیدر عزیز رفع ابهام بفرمایند . و اما راجب شارژر باطری ماشین ؛ بنظرم بهتر است ولتاژ خروجی خیلی صاف و DC نشود و از خازن ظرفیت پایین استفاده شود که در عمل نتیجه بهتر خواهد بود . موید و پیروز باشید

سلام
استاد عزیز
دقیقا همینطوره
اصولا شارژ باطری (باتری ) فقط و فقط بحث تزریق انرژی به باطری (باتری ) است و فقط یک نکته ( جریان شارژ ) حائز اهمیت است و والسلام

یعنی اگر هر باطری را با جریان زیادی شارژ کنید در زمان کوتاهی حداکثر انرژی مورد نیازش را دریافت میکند و فورا شارژ کامل میشود ولی عمر آن کاهش می یابد و هرچه با جریان کمتری شارژ کنید در زمان طولانی تری شارژ میشود و صدمه ای به عمر باطری هم نمیزند ( البته با احتراز از افراط و تفریط و رعایت اعتدال و لذا بدیهی است که جریان شارژ میکرو و نانو آمپری مورد نظر نیست )

بنابمراتب فوق از حیث رسیدن به مقصود با حداقل صدمه حتی اگر باطری را با یکسوسازی نیم موج برق شهر (با یک دیود) و حتی بدون خازن شارژ کنید ( صرفنظر از زمان شارژ ناشی از نیم موج ) هیچ تفاوتی با ولتاژ بسیار صاف ندارد

یکسوسازی تمام موج و وجود خازن صافی صرفا از این حیث بهتر است که موجب کاهش زمان شارژ میشود و قادریم با شارژر کوچکتری به همان مقصود ( همان مدت زمان ) برسیم زیرا در لحظاتی که ولتاژ نیم موج کمتر از ولتاژباطری است از ولتاژ ذخیره شده خازن استفاده میکند و بیکار نمیشود

ضمنا استفاده از تغذیه سوئیچینگ نیز موجب کاهش حجم شارژر میشود ولی در عوض احتمال صدمه شارژر را بیشتر میکند (بدلیل وفور قطعات آن )

به نظر من اگر محدودیت وزن و حجم نداریم بهترین شارژر فقط شامل یک ترانس و دیود و خازن و مقاومت کم اهم سری مناسب است ( در آمپر پایین با دو یا 4 دیود ولی در آمپر بالا یک دیود مقرون بصرفه است زیرا اگرچه زمان شارژ زیاد میشود که با افزایش توان و حجم ترانس جبران میشود ولی در عوض دیرتر میسوزد و ارزانتر تمام میشود )

و بر حسب تصادف ، اساتید محترم سایت با توجه ویژه ای اطلاعات جامع و کامل و کم نظیری در این خصوص مطرح فرموده اند
سپاس
 

ghzare

کاربر
2012-02-20
2
3
دوستان می شود ار برق 12 منفی و 5 مثبت پاور کامپیوتر که 17 ولت می باشد جهت شارژ باطری های موتور سیکلت استفاده کرد؟ در صورت امکان استفاده از این ولتاژ بهترین زمان مناسب جهت شارژ و جلوگیری از آسیب دیدن باتری چقدر می باشد؟
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,177
تهران- تهران پارس
با سلام خدمت همه همکاران و دوستان عزیز ؛ بعد از مطالعه این تاپیک راستش منم از دوست خوبم اقای شاهمرادی سوالاتی عینا مشابه سوالات جناب غزال عزیز به ذهنم اومد که منتظرم اقا حیدر عزیز رفع ابهام بفرمایند . و اما راجب شارژر باطری ماشین ؛ بنظرم بهتر است ولتاژ خروجی خیلی صاف و DC نشود و از خازن ظرفیت پایین استفاده شودکه در عمل نتیجه بهتر خواهد بود . موید و پیروز باشید

با سلام :
منایب ترین ولتاژ خروجی شارژر ها حدود 14 ولت یکسو شده است( pulsating d.c ). خروجی شارژر ها اصلا نیازی به خازن صافی ندارند، چون خود باتری بعنوان یک خازن چند هزار میکرو فارادی در مدار عمل می کند.
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,177
تهران- تهران پارس
دوستان می شود ار برق 12 منفی و 5 مثبت پاور کامپیوتر که 17 ولت می باشد جهت شارژ باطری های موتور سیکلت استفاده کرد؟ در صورت امکان استفاده از این ولتاژ بهترین زمان مناسب جهت شارژ و جلوگیری از آسیب دیدن باتری چقدر می باشد؟
با سلام :
خیر، چون جریان ولتاژ منفی 12 ولتی خیلی کم است و وقتی با ولتاژ مثبت 5 ولت بصورت سری وصل شود، درست است که 17 ولت می شود و جریان ولتاژ +5 ولت زیاد است، اما بخاطر این اختلاف جریان مناسب این کار نمی باشد.
 
بالا