با سلام خدمت همه همکاران و دوستان عزیز ؛ بعد از مطالعه این تاپیک راستش منم از دوست خوبم اقای شاهمرادی سوالاتی عینا مشابه سوالات جناب غزال عزیز به ذهنم اومد که منتظرم اقا حیدر عزیز رفع ابهام بفرمایند . و اما راجب شارژر باطری ماشین ؛ بنظرم بهتر است ولتاژ خروجی خیلی صاف و DC نشود و از خازن ظرفیت پایین استفاده شود که در عمل نتیجه بهتر خواهد بود . موید و پیروز باشید
سلام
استاد عزیز
دقیقا همینطوره
اصولا شارژ باطری (باتری ) فقط و فقط بحث تزریق انرژی به باطری (باتری ) است و فقط یک نکته (
جریان شارژ ) حائز اهمیت است و والسلام
یعنی اگر هر باطری را با جریان زیادی شارژ کنید در زمان کوتاهی حداکثر انرژی مورد نیازش را دریافت میکند و فورا شارژ کامل میشود ولی عمر آن کاهش می یابد و هرچه با جریان کمتری شارژ کنید در زمان طولانی تری شارژ میشود و صدمه ای به عمر باطری هم نمیزند (
البته با احتراز از افراط و تفریط و رعایت اعتدال و لذا بدیهی است که جریان شارژ میکرو و نانو آمپری مورد نظر نیست )
بنابمراتب فوق از حیث رسیدن به مقصود با حداقل صدمه حتی اگر باطری را با یکسوسازی نیم موج برق شهر (با یک دیود) و حتی بدون خازن شارژ کنید (
صرفنظر از زمان شارژ ناشی از نیم موج ) هیچ تفاوتی با ولتاژ بسیار صاف ندارد
یکسوسازی تمام موج و وجود خازن صافی صرفا از این حیث بهتر است که موجب کاهش زمان شارژ میشود و قادریم با شارژر کوچکتری به همان مقصود ( همان مدت زمان ) برسیم زیرا در لحظاتی که ولتاژ نیم موج کمتر از ولتاژباطری است از ولتاژ ذخیره شده خازن استفاده میکند و بیکار نمیشود
ضمنا استفاده از تغذیه سوئیچینگ نیز موجب کاهش حجم شارژر میشود ولی در عوض احتمال صدمه شارژر را بیشتر میکند (
بدلیل وفور قطعات آن )
به نظر من اگر محدودیت وزن و حجم نداریم بهترین شارژر فقط شامل یک ترانس و دیود و خازن و مقاومت کم اهم سری مناسب است (
در آمپر پایین با دو یا 4 دیود ولی در آمپر بالا یک دیود مقرون بصرفه است زیرا اگرچه زمان شارژ زیاد میشود که با افزایش توان و حجم ترانس جبران میشود ولی در عوض دیرتر میسوزد و ارزانتر تمام میشود )
و بر حسب تصادف ، اساتید محترم سایت با توجه ویژه ای اطلاعات جامع و کامل و کم نظیری در این خصوص مطرح فرموده اند
سپاس