با سلام
با تشکر از استاد غزال بزرگوار بابت ارائه اطلاعات مفیدشون
بیشتر نیاز من برای استابلایزر و بار مصرفی سلفی میباشد،اینجا بدلیل افت ولتاژشبکه تو فصول گرم سال از استابلایزر برای مصارف کشاورزی و خانگی استفاده میشود،همان طور که استاد فرمودن بارهای سلفی مثل الکتروموتورها هنگام استارت نیازمند جریان راه اندازی میباشند که چند برابر جریان نامی خود الکترموتور میباشد که شوک شدیدی موقع استارت ایجاد میکند و موجب سرگردانی استابلایزر و قطع خروجی میشود حالا شما در بیشتر مواردعدم تطابق استابلایزر با بار،عدم تطابق بار با الکتروموتور،کم بودن مقطع هادی ها،افت ولتاژ شبکه و بالاتر از همه ی اینا عدم اطلاعات کافی مصرف کننده گرامی از موانع یاد شده و مافیای حضور یک برند "معتبر نامعتبر" رو در منطقه به موارد بالا اضافه کنید
اگه بشه مصرف کننده ای طراحی کرد که حالت استارت موتور رو شبیه سازی کنه و این حالت استارت قابل تنظیم باشه میشه روی برد دستگاه تحت تعمیر تغیراتی متناسب با عکس العمل دستگاه ایجاد کرد که در شرایط ناگوار مذکور بتونه نیاز مصرف کننده رو تامین بکنه
درضمن استاد عزیز بار مشتری در شرایط ایده ال خود قرار دارد (برای مثال موتور زیربار کامل داخل چاه در عمق40 متری زمین و متصل به لوله های آبیاری تحت فشار میباشد)و محاله که بشه باری که خود مشتری استفاده میکنه رو من در کارگاه ایجاد کنم صرف نظر از اینکه توان موتورهائی که به این استابلایزرها متصل میشه خیلی متفاوت از یکدیگر هستند و شامل یک موتور نمیشود.تنها شبیه سازی حالت کار موتور میتونه امکان پذیر باشه و محیا کردن شرایط واقعی موتور محاله
استاد غزال بزرگوار شما لطف بفرمائید رو همین استابلایزر و بار سلفی نظرات گرانبهای خودتون رو مرقوم بفرمایئد.باقی لوازم رو میشه طبق فرمایشات شما با لامپ یا المنت و بارهای اهمی دیگر تست کرد و نیازی نیست روشون وقت گذاشته بشه
استاد در ضمن یک سوال هم داشتم درمورد اینکه چرا بارهای سلفی با اینورترهای DC به AC و UPS ها مشکل دارن؟(البته صرف نظر از خاصیت حالت استارت )آیا یکی از عوامل مربعی یا غیر سینوسی بودن شکل موج خروجی این لوازم هستش؟ چرا الکترموتور ها بدون هیچ مشکلی با اینورترهای کنترل دور کارمیکنند و هیچ مشکلی برای موتور یا اینورتر بوجود نمیاد در حالی که خروجی این گونه اینورترها هم مربعی هستش.میشه ذر این باره هم توضیح بفرمائین؟
سپاس
درود
فرمودی دلیل جریان بالای استارت چیه ؟
اساس کار موتور الکتریکی و ترانس ، حرکت سیم در شار مغناطیسی است
میتونی یا یک آزمایش ساده و یک سیم پیچ و آهنربا این پدیده را الان تست کنی و ببینی
بطوریکه اگه یک سیم پیچ را در مجاورت یک آهنربا با سرعت حرکت دهید که شار مغناطیسی آهنربا را قطع کنه دراینصورت ولتاژی در سیم پیچ تولید میشه که اگه به دو LED موازی و معگوس متصل باشه در حرکت رفت یکی از آنها و در برگشت دیگری روشن میشه.
موتورهای الکتریکی مانند موتور چاه و موتور کولر و یخچال و لباسشویی و .. درواقع شبیه ترانس اتصال کوتاهی است که سیم پیچ اولیه ثابت و سیم پیچ ثانویه آن اتصال کوتاه و قادر به چرخش حول محوری است. ( بندرت اولیه متحرک و ثانویه ثابت است )
باین ترتیب بموجب فرکانس و جریان سیم پیچ اولیه ، مغناطیس نامرئی در اولیه داریم که متناسب با فرکانس برق شهر در حال چرخش است و در ثانویه ولتاژی القا میکنه و ازآنجاکه ثانویه اتصال کوتاهه لذا بواسطه جریان ثانویه هم مغناطیسی در ثانویه تولید میشه حالا این دو تا مغناطیس در بی باری که محور ثانویه فشاری تحمل نمیکنه تقریبا با هم قفل میشن و لذا تقریبا با هم حرکت میکنن و گویی دو تا آهنربا داریم که روبروی یکدیگرند وباوجودیکه سیم پیچ اولیه ظاهرا ثابته ولی آهنربای تولیدی داره متناسب با فرکانس میچرخه و لذا آهنربای ثانویه را همراه خودش میچرخونه .
و لذا در بی باری تقریبا با یک سرعت میچرخن ( البته حرکت مغناطیس اولیه نامرئی و ثانویه مرئی است ) یعنی وقتی آهنربای اولیه بصورت نامرئی میچرخه آهنربای ثانویه هم مجبوره تقریبا با همون سرعت بصورت مرئی بچرخه و البته اگه تلفاتی از جمله اصطکاک و غیره نداشتیم میتونست ثانویه دقیقا با همون سرعت مغناطیسی سیم پیچ اولیه بچرخه نه تقریبا ولی بواسطه وجود تلفات عملا سرعت مغناطیسی ثانویه کمی کمتر از اولیه است تا بدین ترتیب بمیزان تلفات موتور ، گشتاور ناچیزی ناشی از برخورد مغناطیس سیم پیچ اولیه با سیم ثانویه حاصل بشه و تلفات را جبران کنه
و زمان بارداری که نیاز به انرژی برای چرخاندن بار داریم سرعت ثانویه بناگزیر کمتر میشه تا برخورد شارمغناطیسی اولیه با سیم پیچ ثانویه بیشتر بشه تا جریان بیشتری در ثانویه القا بشه و گشتاور بزرگتری تولید بشه که قادر به غلبه بر بار و تولید انرژی لازم باشه
و لذا هر چقدر بار بزرگتر باشه سرعت ثانویه هم کمتر میشه تا گشتاور بزرگتری تولید کنه
با توجه به توضیحات فوق الذکر دلیل جریان بسیار زیاد استارت هم مشخص میشه زیرا ثانویه در زمان استارت ساکن است و لذا تفاوت سرعت اولیه و ثانویه بسیار زیاد و ماکزیمم است و بالاترین گشتاور ممکن تولید میشه زیرا برای افزایش سرعت جسمی که سرعتش صفر است ، شتاب و انرژی بسیار زیادی نیاز داره و بهمین دلیل بشترین فشاری که به موتور اتومبیل وارد میشه زمانی است که ساکن است و سرعت از صفر کیلومتر درحال افزایش است
بعبارت دیگر موتور الکتریکی در زمان استارت درواقع دقیقا ترانس اتصال کوتاه است و بهمین دلیل باید بسرعت از این حالت خارج بشه و تفاوت سرعت مغناطیسی اولیه و ثانویه کم بشه وگرنه باباش درمیاد.
برای تهیه بار سلفی ارزانقیمت باید ترانس افزاینده قدیمی که سلکتوری بود و بعد از کنتور نصب میشد تهیه کنی که با قیمت نازلی میتونی بخری
سپس ( متناسب با قدرت ترانس ) باید حدود 5 الی 10 دور سیم بضخامت انگشت شصت بعنوان ثانویه بپیچی و اتصال کوتاه کنی و از سلکتور برای جریان های متفاوت استفاده کنی .
اگه فضای کافی نداشت باید مقداری از سیم ثانویه خودش را خارج و حذف کنی . (بدون باز کردن هسته )
سپاس