آی پی امداد
abtahi

در خواست کمک و راهنمایی از دوستان

ali4258

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2006-10-12
89
191
با سلام
دوستان با فرا رسیدن فصل تابستان هر روز شاهد کاهش ولتاژ برق هستم .مخصوصا در جنوب که از وسایل خنک کننده از جمله کولر گازی استفاده میکنند این کاهش بیشتر است
دیروز رفتم یک ترانس تقویت برق بخرم از اونهای که دارای یک ترانس افزاینده +یک سلکتور بزرگ هستند ولی با قیمتهای گزافی بالای 150 روبرو شدم دست اخر دست خالی برگشتم
اصولا کارکرد این نوع ترانسهای افزاینده چگونه است ؟
ایا نمیتوان با تغییر کاربری ترانسهای شارژر باطری ماشین استفاده کرد؟
الان من چندتایی از این ترانسهای غول پیکر شارژر باطری ماشین در اختیار دارم هم 12 ولت هستند هم 24 ولت ایا امکان تغییر اونها وجود ندارد؟
ایا دستور ساخت اینگونه ترانسهای افزاینده را در اختیار ندارید؟
متشکرم
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام
دوستان با فرا رسیدن فصل تابستان هر روز شاهد کاهش ولتاژ برق هستم .مخصوصا در جنوب که از وسایل خنک کننده از جمله کولر گازی استفاده میکنند این کاهش بیشتر است
دیروز رفتم یک ترانس تقویت برق بخرم از اونهای که دارای یک ترانس افزاینده +یک سلکتور بزرگ هستند ولی با قیمتهای گزافی بالای 150 روبرو شدم دست اخر دست خالی برگشتم
اصولا کارکرد این نوع ترانسهای افزاینده چگونه است ؟
ایا نمیتوان با تغییر کاربری ترانسهای شارژر باطری ماشین استفاده کرد؟
الان من چندتایی از این ترانسهای غول پیکر شارژر باطری ماشین در اختیار دارم هم 12 ولت هستند هم 24 ولت ایا امکان تغییر اونها وجود ندارد؟
ایا دستور ساخت اینگونه ترانسهای افزاینده را در اختیار ندارید؟
متشکرم
با سلام :
دوست عزیز ترانس های افزاینده در دو نوع متداول تولید میشوند :
1- نوع اول دستی یا سلکتوری هستند که به ازای هر قدم سلکتور که قرار است یک مرحله تقویت کند برای مرحله نخست 20 ولت و بعد از ان به ازای هر قدم 20+5 ولت سیم پیچی میشوند یعنی در قدم اول 20 ولت و قدم دوم 25 ولت و قدم سوم 30 ولت و الی اخر ....
این ولتاز بعلاوه 20 بخاطر این است که در ولتاز های کمتر خروجی ترانس شما نیز کمتر از مقدار تعریف شده (برای هر گام 20 ولت ) تولید خواهد شد و برای جبران 20 ولت کامل در ولتاز های پایینتر میباشد .
نوع دوم اتوماتیک هستند که استابلیزر نیز گفته میشوند : ( نوعی از اینها اخیرا با هسته فریت هستند که وارد بحث انها نمیشوم ).
این ترانس ها معمولا در سه گام تقویتی تولید میشوند که دارای دو عدد رله که اولی تک کنتاکت و دومی دو کنتاکت میباشد در این نوع نیز ابتدا با کاهش اولین مرحله ولتاز رله یک عمل کرده و مقدار 20 ولت به خروجی اضافه میکند با کاهش ولتاز مرحله دوم رله اولی قطع و رله دوم فعال میگردد که مقدار 20 +25 (در حقیقت 40 ولت موثر ) را به خروجی اضافه میکند و با ادامه کاهش در مرحله سوم هر دو رله فعال شده و توسط کنتاکت های انها این بار 20 +25+ 30 ولت (در حقیقت 60 ولت موثر ) را به خروجی اضافه میکند .
با این حساب این ترانس ها قادر هستند که 160 ولت برق شهر ورودی را به 220 ولت تبدیل کنند .
حال با افزایش دوباره برق شهر به نسبت افزایش گام های رله ها از ولتاز خروجی کم کرده و باز معمولا 220 ولت را خواهید داشت .
این بود مختصری از عمل کرد ترانس های تقویتی افزاینده خدمت شما .
و اما شما که ترانس شارز 12 و 24 ولتی دارید به امپر خروجی اشاره نکردید تا قدرت واقعی ترانس شما مشخص گردد ولی معمولا نصفه ای از حجم مقطع این ترانس ها باید در اولیه ان مصرف گردد که شما مجاز به تغییرات در این قسمت نیستید و چنانچه در ثانویه ترانس های موجود شما از سیم های قطور (برای دریافت امپر بیشتر ) استفاده شده باشد میتونید با محاسبه دور بر ولت (سیم هایی که مثلا برای 24 ولت پیچیده شده را با احتیاط که باز میکنید دقیقا بشمارید که چند دور بوده و با تقسیم کل تعداد دور در 24 (یا 12 ) دور بر ولت بدست خواهد امد که با کم کردن قطر سیم و محاسبه برای هر گام طبق راهنمایی مشروحه بالا ترانس شارز خود را به تقویتی تبدیل کنید .
امیدوارم در این مختصر مفید واقع شوم .
با تشکر .
موفق باشید .
 

sabzi

کاربر
2009-02-24
14
8
با عرض سلام خدمت همه دوستان
از همه دوستان خواهشمندم اگر كسي آدر س وشماره تلفن فروشنده سيم شيلد قابل استفاده در ماينر رو دار ه برام بفرسته [email protected]
 
بالا