آی پی امداد
abtahi

سوال: خرابی ولوم در مدار جاروبرقی و برداشتن ولوم

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
981
2,683
اگه کاری که کردم از نظر الکترونیک اشتباه است بازم مشکلی نداره . صاحب جاروبرقی آشنا است و همشهری . میتونم بگم جاروبرقی را بیاره و طبق فرمایش استاد غزال دو پایه تریاک را به هم وصل کنم . منتظر نظرات شما هستم . با تشکر
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
اگه کاری که کردم از نظر الکترونیک اشتباه است بازم مشکلی نداره . صاحب جاروبرقی آشنا است و همشهری . میتونم بگم جاروبرقی را بیاره و طبق فرمایش استاد غزال دو پایه تریاک را به هم وصل کنم . منتظر نظرات شما هستم . با تشکر

درود

عزیزم نیاز به دستکاری مجدد نیست و نگفتم توصیه ها اشتباه بوده و نه تنها هیچیک از توصیه ها را رد نکردم بلکه تصریح کردم کلیه راه حل ها جوابگو است اما همراه با استدلال علمی و فنی بهترین راه حل را معرفی کردم و لذا پس از پاسخ دومم هم توجهی به پست ها نکردی

بطوریکه اگر قصد انتقال آب به فاصله 10 متری را داشته باشه و در بین راه شیر آب ( ترایاک ) وجود داشته باشه که قراره همیشه تا انتها باز باشه بهتره شیر آب یا ترایاک را حذف و از لوله سراسری (سیم برق ) استفاده کنی.
زیرا اگر شیر آب یا ترایاک در مسیر جریان باشه نه تنها هیچ اثر و ثمر مفیدی نداره بلکه عامل دو نقیصه زیر میشه

1- احتمال خرابی واشر ها و قطعات شیر آب ( ترایاک ) پس از حدود 5 سال محتمله و لذا بی جهت موجبات خرابی قطعه ای را فراهم کردیم که وجودش بی ثمر بوده
2- خرابی شیر آب یا ترایاک موجب اختلال مسیر جریان و از کارافتادگی جارو برقی میشه .

ولی اگه از لوله سراسری یا سیم برق بجای شیر آب یا ترایاک استفاده میکردی عمر مسیر جریان متناسب با عمر لوله و لذا تقریبا بینهایت میشد

و لذا درسته که اتصال کوتاه کردن ترایاک و یا پتانسیومتر تفاوتی در سرعت موتور نداره اما اتصال کوتاه کردن ترایاک یا شیر آب دارای مزایایی است که عرض کردم.
لذا اگر پست ها را با دقت بیشتری مطالعه میکردی ، استدلال مربوطه تفهیم میشد و از بهترین راه حل استفاده میکردی که البته اهمیت چندانی نداره

آنچه مهم است روش و آداب مشاوره است

سپاس
 
آخرین ویرایش:

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
981
2,683
سلام
از دیروز فکرمو مشغول کرده بود که چرا فرمایشات استاد غزال را انجام ندادم و پایه های تریاک رو وصل نکردم تا زمان بیشتری بعد از تعمیر دست مشتری بمونه و رضایت بیشتری از نظر مشتری داشته باشم . به این خاطر امروز دوباره به مشتری گفتم بیاره و الان هم طبق گقته شما دوپایه تریاک رو وصل کزدم تا هم خودم از کاری که کردم رضایت داشته باشم و هم مشتری . بازم از کلیه اساتید تشکر میکنم . و اگه باعث نارحتی شدم به بزرگواریتون ببخشید . عکس برد را بعد از اتصال پایه میگزارم . با تشکر

تصویر0262.jpg
 
2014-09-23
15
21
با عرض سلام به دوستان
ن خودم تعمیر کارم زمانی جارو پتانسیومتر جارو خراب میشه هیچ گاه یکسره نکنیند موتور با قدرت 100% کار میکنه فشار زیادی به سیم پیچ و بلبرینگها میاد جای اون ولوم میتونی یدونه ولموم چرخونکی بزاری یه گوشه بدن سوارخ کنی ولوم نصب کنی و روی ولوم سرش وصل کنی برای تمیزی کار مثل فابریک کاری داره فقط جاش تغییر کرده یا اینکه ولوم فابریک در بیار و یک دیود معمولی نصب کن با این کار قدرت موتور روی80 % کار میکنه فشاری به موتور نمیاد.

فشار بیش از حد باعث اب شدن بدنه پلاستیکی یا از بین برن پایه های لاسستیکی موتور و زود سوختن موتور میشه حالا که این جارو موتور 1400 بود زیاد خطری نداره ولی از این به بعد این کار انجام بده خیات راحت باشه جارو های جدید مثل الجی موتور های 1800 دارن این کار کنی فشار خیلی زیاد وارد میکنه باززم کمکی بود درخدمتم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام
از دیروز فکرمو مشغول کرده بود که چرا فرمایشات استاد غزال را انجام ندادم و پایه های تریاک رو وصل نکردم تا زمان بیشتری بعد از تعمیر دست مشتری بمونه و رضایت بیشتری از نظر مشتری داشته باشم . به این خاطر امروز دوباره به مشتری گفتم بیاره و الان هم طبق گقته شما دوپایه تریاک رو وصل کزدم تا هم خودم از کاری که کردم رضایت داشته باشم و هم مشتری . بازم از کلیه اساتید تشکر میکنم . و اگه باعث نارحتی شدم به بزرگواریتون ببخشید . عکس برد را بعد از اتصال پایه میگزارم . با تشکر

مشاهده فایل‌پیوست 113994

درود

بابت لطف و توجه شما سپاسگزارم
هرچند با اجرای جدید خیلی بهتره ولی در حدی اهمیت نداشت که زحمت مجدد بکشی .
اما تعداد چرخش با این شیوه دقیقا برابر با شورت کردن پتانسیومتره با این تفاوت که دو مزیت داره که قبلا عرض کردم.
ضمنا توصیه استاد نریمان رجایی هم صحیح نیست که اگر آهسته تر بچرخه عمر موتور بیشتر میشه .

البته این استنباط عامیانه در خصوص قطعات مکانیکی مانند بلبرینگ و یا پیستون کمپرسور و امثالهم صحیحه اما اینکه دور نرمال موجب کاهش عمر سیم پیچ الکتروموتور بشه ناصحیحه و به عوامل متعددی بستگی داره که با روابط علمی قابل اثباته و لذا اینکه کم کردن تعداد چرخش روتور موجب افزایش عمر سیم پیچ بشه در همه موارد صحیح نیست .

اگر ولتاژ بیش از نرمال به سیم پیچ موتوری اعمال کنید بدیهی است که در عمده موتور ها موجب افزایش چرخش میشه که اگر ولتاژ را بمقدار نرمال کم کنید دور موتور کم میشه و عمر سیم پیچ هم با ولتاژ نرمال بیشتر میشه
اما اگر ولتاژ اعمالی کمتر از ولتاژ نرمال بشه در اکثر موارد هم تعداد چرخش و هم عمر سیم پیچ کم میشه .

زیرا اگر گشتاور حاصل از جریان و ولتاژ کمتر از حداقل مقدار لازم بشه سیم پیچ را تحت فشار قرار میده و به ترانس اتصال کوتاه نزدیکتر میشه

برای درک پدیده تاثیر گشتاور قطعا یخچال هایی که با کاهش ولتاژ برق شهر ( حتی اگه 20 یا 30 ولت کمتر بشه ) مواجه شده اند دیده اید که بگونه ای تحت فشار قرار میگیره که محافظ الکتروموتور را فعال و برق کمپرسور را قطع میکنه و لذا ناگزیر به استفاده از ترانس افزاینده هستید تا ولتاژ بمقدار نرمال برسه که تحت فشار شدید نباشه.

البته کمپرسور یخچال بار سنگینی داره و تاثیر کاهش ولتاژ بوضوح و بسادگی دیده میشه که در مورد موتورهای فاقد بار و dc و با بار کم با این شدت مشاهده نمیشه

اما آنچه حائز اهمیت است توصیه باید کارآمد باشه یعنی با فرض صحت که تعداد چرخش 80 درصدی موجب دو برابر شدن طول عمر بلبرینگ جارو برقی بشه با این وجود هم هرگز مشتری حاضر به استفاده از چنین جارویی با این درجه از ضعف و ناکارآمدی نیست مضافا که با کاهش 20 درصدی تعداد چرخش ، ناگزیر به افزایش ساعت کار هم میشه

یعنی اگه مساحتی با تعداد چرخش نرمال ظرف نیم ساعت جارو بشه جارو کردن همان مساحت با بازدهی 80 درصد ظرف یکساعت هم مقدور نمیشه و کیفیت تمیز کردن هم کمتر میشه

لذا درسته که کاهش ولتاژ تغذیه موجب افزایش عمر دستگاههای الکترونیکی میشه اما کاهش ولتاژ نرمال الکتروموتور موجب افزایش عمر آن نمیشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

nekooee

Senior Technical Supervisor
مدیرکل
معاونت انجمن
2007-09-21
6,782
29,869
ایران
سلام
ولوم سرعت جاروبرقی خراب شده و میخوام ولوم را بردارم و تک سرعت باشه( به درخواست مشتری ). سوال اینه که به جای ولوم دو سر پایه ولوم را با سیم وصل کنم یا با یه مقاومت . اگه مقاومت بهتر است مقاومت چند بزارم که سرعتش هم کم نباشه ؟ عکس مدار رو میزارم . روی ولوم هم نوشته I3500KB با تشکر .

نوشتن برند و مدل دقیق دستگاه در عناوین تاپیک ها اجباریست لطفا قوانین را رعایت کنید!
 

aslani_k

کاربر
2014-01-27
53
92
دوست عزیز ولوم را تمیز میکردی وبا تعویض BTA16 مشکل حل میشد.در ضمن بجای کاری که کردی میشد سیم های موتور را مستقیم به برق ورودی وصل کرد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: arstan

bita tel

کاربر
2014-04-11
23
81
دوستان عزیز تو بازار دیمر هایی هستند که برای چراق خواب طراحی شدن میتونید با تعویض ترایاک به BT139 یا BT138 برای جارو استفاده کنید خوب هم جواب میده
 

bita tel

کاربر
2014-04-11
23
81
سلام
از دیروز فکرمو مشغول کرده بود که چرا فرمایشات استاد غزال را انجام ندادم و پایه های تریاک رو وصل نکردم تا زمان بیشتری بعد از تعمیر دست مشتری بمونه و رضایت بیشتری از نظر مشتری داشته باشم . به این خاطر امروز دوباره به مشتری گفتم بیاره و الان هم طبق گقته شما دوپایه تریاک رو وصل کزدم تا هم خودم از کاری که کردم رضایت داشته باشم و هم مشتری . بازم از کلیه اساتید تشکر میکنم . و اگه باعث نارحتی شدم به بزرگواریتون ببخشید . عکس برد را بعد از اتصال پایه میگزارم . با تشکر

مشاهده فایل‌پیوست 113994
با یه ولم معمولی میتونستی درستش کنی مثل شکل
 

پیوست‌ها

abbas136824

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2013-09-03
658
5,567
سلام
دوستان ناگفته نماند
همه موتورهای جاروبرقی دارای اورلود داخلی هستن
زمانی که از موتور بیش حد استفاده کنن یا زیر فسار باشه که موتور داغ کنه اورلود عمل میکنه و برق موتورو قطع میکنه هروقت موتور خنک شد دوباره میشه ازش استفاده کرد
 
بالا