دوستان گلم خیلی وقته با این پست ها مواجه میشم که توش درخواست شده ولتاژ گیری چیه و چگونه انجام میشه . و پاسخ کاملی دریافت نمیشه چون مبحث ولتاژ گیری تخصصی هستش و با یه پست نمیشه تشریح کاملی کرد .
برای ابتدا باید بدونید ولتاژ لپتاپ مثل سایر لوازم DC هستش که از طریق باطری یا سوکت شارژ وارد دستگاه میشه . من کلی براتون میگم نه تشریحی خاص .
[hide]اما ولتاژ گیری چیه ؟
وقتی شما نه باطری به دستگاهتون وصله و نه شارژر و نه باطری بکاپ توی مادربرد هیچ ولتاژی نیست . وقتی شما سوکت شارژ رو وصل میکید به دستگاه ولتاژ وارد دستگاه میشه . از سوکت ولتاژ حرکت میکنه و به تمام قطعات میرسه . مثلا روی کلید پاور . سی پی یو و هر قطعه ای که روی مدار باشه .
برای ولتاژ گیری بهتره یک اهمتر دیجیتال داشته باشید . اگه اتو رنج باشه خیلی بهتر . شما کلید اهمتر رو روی قسمتی که DC نوشته میزارید . همیشه به یاد داشته باشید برای ولتاژ گیری باید پراپ مشکی اهمتر به قسمت فلزی مادربرد وصل باشه . مثل جای پیچ ها یا بدنه USB و یا هر جای دیگری که بدنه ی دستگاه ( مادربرد ) باشه .
همونطور که میدونید ولتاژ ورودی دستگاه 19 تا 21 ولت DC هستش . البته دستگاه ها با هم فرق داره .
این ولتاژ به یک ایسی اصلی میرسه به نام ایسی تغذیه . قبل این ایسی باید شما رو سلف هاتون یا خازن ها و موسفت ها ولتاژ 19 رو داشته باشید . این ایسی 19 ولت ورودی داره . و با توجه به دیتاشیت ان میتونید پایه های ورودی رو چک کنید که 19 رو داره یا نه . اگه داشت یعنی تا اونجا همه چی اکی هستش . این ایسی 19 رو به 3.3 ولت و 5 ولت تقسیم میکنه که شما با توجه به دیتاشیت باز هم میتونید ایسی رو چک کنید .
یک سری استاندارد ها هست مثلا روی کلید پاور باید 3.3 ولت باشه . برای این منظور پراپ مشکی به بدنه مادربرد و پراپ قرمز به پایه های این کلید وصل کنید . روی یکی باید اهمتر به 3.3 ولت رو نشون بده .

پس اگه 3.3 بود یعنی ولتاژ کلید پاور رو دارین .
در مثال دیگر روی IC I/O باید هم 3.3 و هم 5 رو داشته باشید .

بدین صورت که پراپ مشکی روی بدنه مادربرد و پراپ قرمز رو باید روی پایه های ایسی بزارید و ولتاژ ها رو چک کنید . یه وقت هایی میشه وقتی پراپ قرمز رو پایه ای میزارید ولتاژ عجیبی رو به شما نشون میه . مثلا 50 مگا ولت یا .... . به خاطر اینه که اون پایه هم بدنه میباشد . یعنی شما پراپ قرمز رو هم به بدنه وصل کرده اید
هر ایسی پایه یا پایه هایی داره که به بدنه وصل میشن .
مثال دیگه ایسی بایوس هستش که باید 3.3 ولت رو داشته باشه . پراپ مشکی به بدنه مادربرد و قرمز به پایه های ایسی که باید 3.3 ولت رو بهتون اهمتر نشون بده .

یک سری استاندارد ها رو براتون میزارم که باید این ولتاژ ها رو روی این ها چک کنید .
اگه هیچ جای مادربرد 3.3 و 5 رو نداشتید ببینید ایا ورودی 19 ولت رو دارین از شارژر . اگه داشتید و ولتاژ تا ایسی تغذیه رفته بود و خروجی نمیداد مشکل ایسی تغذیست .
اگه قبل ایسی تغذیه ( پایه های ورودی ولتاژ ) 19 ولت رو نداشتید فیوز های ورودی ولتاژ از شارژر ، سلف ها و خازن ها و مقاومت ها و موسفت ها باید چک بشه . معمولا با نگاهی دقیق میشه قطعه معیوب رو پیدا کرد .البته یک سری مقاومت ها هستند که مثل فیوز عمل میکنند و معمولا روشون نوشته 000 .
یک راهی که معمولا واسه من جواب میده اینه :
یک ترانس داشته باشید با ولتاژ کمتر از 19 ولت ولی امپر بالاتر از اداپتور لپتاپ . منبع اگه داشته باشید که تا 5 امپر بده خوبه . به دستگاه مثلا 11 ولت با امپر بالاتر وصل کنید قطعه سوخته داغ میشه و دود میکنه . فقط سریع باید انجام بشه . نه که بزارین و برین .
نکته ***** = وقتی شما سوکت شارژر رو وصل میکنید حتما به چراغ شارژر روی لپتاپ توجه کنید . چون روشن شدن یا نشدنش خیلی مهمه . اگه روشن بشه ولی دستگاه پاور نشه و 3.3 ولت کلید پاور هست احتمال عیب تو مدار پاور دستگاه کم میشه . بیشتر برین سراغ بایوس و کریستال و کلید پاور . البته تجربه بندست .
اگه روشن نشد ایراد از تغذیه دستگاهه . خاموشی کامل یعنی سوختگی و قطعی ولتاژ در مدار . روشن شدن و سریع خاموش شدن یعنی اتصال شدن قطعه ای در مدار به قول خودمون شورتی کردن .
وقتی روی مادربرد اثری از سوختگی نمیبینید سریعا نرید دنبال دراوردن قطعه . با تینر بشورین و یه هیت نرم روی ان بگیرید . شاید لحیم سردی باشه .
البته تجارب برای هر کسی زیاده . ولی با ولتاژ گیری میتونید جلو بیفتید . نقشه خوانی هم خیلی کمک میکنه بهتون . نقشه خوانی راحته . فقط حوصله میخواد . میتونید راحت بفهمید که ولتاژ از چیا رد میشه تا به کلید پاور برسه . وقتی 3.3 ولت رو کلید پاور نباشه چه قطعاتی تو مسیرش هست که احتمال سوختنش هست و با نقشه میتونید راحت تر پیدا کنید .
معمولا جریان کشیدن توسط دستگاه که با منبع قابل مشاهده هست به خاطر داغ شدن قطعه ایست که سوخته . و اگه دستی به برد بکشید میتونید داغی رو احساس کنید .
البته یه چی هم بهتون بگم :
شاید براتون پیش ومده قطعه ای داره شدیدا داغ میکنه . و حتی با تعویض اون هم مشکل بر طرف نمیشه و باز داغ میکنه . اگه توجه کرده باشی اگه اون قطعه رو از مدار خارج کنید قطعه دیگری شروع به داغ کردن میکنه . و شاید چندین تا قطعه رو در بیارید و باز هم قطعه دیگری داغ کنه .
این به خاطر اینه که یه قطعه ای شورتی کرده و داره ولتاژ رو رد میکنه از خودش و باعث داغی قطعات بعدی میشه .
من خودم انقدر قطعات و در میارم تا به آخرین قطعه برسم . وقتی اصلی رو پیدا کنید ( یعنی با برداشتن اون دیگه قطعه ای داغ نکنه ) با تعویضش مشکلتون برطرف میشه .
***** = برای کار روی مدار حتما باطری بکاپ رو دربیارد . یه اتصالی کوچیک میتونه بایوس رو خالی کنه و باید پروگرامش کنید . دستگاه بوده خاموش بوده ، بایوس پروگرام کردم جواب نداده بود . ایراد شناسایی شد ولی با تعویض ایسی تغذیه باز هم پاور نشد . چرا ؟ چون بایوس تو کار پریده بود
امیدوارم علم کم من به کارتون بیاد .
دوستدار همتون حیدری[/hide]
برای ابتدا باید بدونید ولتاژ لپتاپ مثل سایر لوازم DC هستش که از طریق باطری یا سوکت شارژ وارد دستگاه میشه . من کلی براتون میگم نه تشریحی خاص .
[hide]اما ولتاژ گیری چیه ؟
وقتی شما نه باطری به دستگاهتون وصله و نه شارژر و نه باطری بکاپ توی مادربرد هیچ ولتاژی نیست . وقتی شما سوکت شارژ رو وصل میکید به دستگاه ولتاژ وارد دستگاه میشه . از سوکت ولتاژ حرکت میکنه و به تمام قطعات میرسه . مثلا روی کلید پاور . سی پی یو و هر قطعه ای که روی مدار باشه .
برای ولتاژ گیری بهتره یک اهمتر دیجیتال داشته باشید . اگه اتو رنج باشه خیلی بهتر . شما کلید اهمتر رو روی قسمتی که DC نوشته میزارید . همیشه به یاد داشته باشید برای ولتاژ گیری باید پراپ مشکی اهمتر به قسمت فلزی مادربرد وصل باشه . مثل جای پیچ ها یا بدنه USB و یا هر جای دیگری که بدنه ی دستگاه ( مادربرد ) باشه .
همونطور که میدونید ولتاژ ورودی دستگاه 19 تا 21 ولت DC هستش . البته دستگاه ها با هم فرق داره .
این ولتاژ به یک ایسی اصلی میرسه به نام ایسی تغذیه . قبل این ایسی باید شما رو سلف هاتون یا خازن ها و موسفت ها ولتاژ 19 رو داشته باشید . این ایسی 19 ولت ورودی داره . و با توجه به دیتاشیت ان میتونید پایه های ورودی رو چک کنید که 19 رو داره یا نه . اگه داشت یعنی تا اونجا همه چی اکی هستش . این ایسی 19 رو به 3.3 ولت و 5 ولت تقسیم میکنه که شما با توجه به دیتاشیت باز هم میتونید ایسی رو چک کنید .
یک سری استاندارد ها هست مثلا روی کلید پاور باید 3.3 ولت باشه . برای این منظور پراپ مشکی به بدنه مادربرد و پراپ قرمز به پایه های این کلید وصل کنید . روی یکی باید اهمتر به 3.3 ولت رو نشون بده .

پس اگه 3.3 بود یعنی ولتاژ کلید پاور رو دارین .
در مثال دیگر روی IC I/O باید هم 3.3 و هم 5 رو داشته باشید .

بدین صورت که پراپ مشکی روی بدنه مادربرد و پراپ قرمز رو باید روی پایه های ایسی بزارید و ولتاژ ها رو چک کنید . یه وقت هایی میشه وقتی پراپ قرمز رو پایه ای میزارید ولتاژ عجیبی رو به شما نشون میه . مثلا 50 مگا ولت یا .... . به خاطر اینه که اون پایه هم بدنه میباشد . یعنی شما پراپ قرمز رو هم به بدنه وصل کرده اید
هر ایسی پایه یا پایه هایی داره که به بدنه وصل میشن .
مثال دیگه ایسی بایوس هستش که باید 3.3 ولت رو داشته باشه . پراپ مشکی به بدنه مادربرد و قرمز به پایه های ایسی که باید 3.3 ولت رو بهتون اهمتر نشون بده .

یک سری استاندارد ها رو براتون میزارم که باید این ولتاژ ها رو روی این ها چک کنید .
Usb = 5 v . هم سوکت ها هم ایسی مربوطه
Ps2 = 5 v هم سوکت ها هم ایسی مربوطه
Com = 10 v هم سوکت ها هم ایسی مربوطه
Ic sound =
پایه های 35 و 36 باید 2/5 v ولتاژ داشته باشند
1394 = 3/3 v
Osc i/o = 3.3 – 1/9 v ( کریستال کنار I/O )
Osc s.b = 1/9 – 1/27 v ( کریستال کنار S.B )
Osc ic clock = 1/2 – 1/9 v کریستال اصلی
Vga = 1/5 v روی ترانزیستور های اطراف
Hi voltag = 3/3 – 5 * max v
Ram = 2/5 روی پایه های رم
در پایه کریستال که شماره 14/38 روی آن نوشته
اگر ولتاژ 1/2 -1/9 نداشت ای سی کلاک ایراد دارد ( با تشکر از آقای احمد پور که اندازه این ولتاژ ها رو نوشته بودند در پست دیگری )
این یعنی ولتاژ گیری . حالا اگه ولتاژی نباشه باید دنبال قطعه ای که سوخته باشید . Ps2 = 5 v هم سوکت ها هم ایسی مربوطه
Com = 10 v هم سوکت ها هم ایسی مربوطه
Ic sound =
پایه های 35 و 36 باید 2/5 v ولتاژ داشته باشند
1394 = 3/3 v
Osc i/o = 3.3 – 1/9 v ( کریستال کنار I/O )
Osc s.b = 1/9 – 1/27 v ( کریستال کنار S.B )
Osc ic clock = 1/2 – 1/9 v کریستال اصلی
Vga = 1/5 v روی ترانزیستور های اطراف
Hi voltag = 3/3 – 5 * max v
Ram = 2/5 روی پایه های رم
در پایه کریستال که شماره 14/38 روی آن نوشته
اگر ولتاژ 1/2 -1/9 نداشت ای سی کلاک ایراد دارد ( با تشکر از آقای احمد پور که اندازه این ولتاژ ها رو نوشته بودند در پست دیگری )
اگه هیچ جای مادربرد 3.3 و 5 رو نداشتید ببینید ایا ورودی 19 ولت رو دارین از شارژر . اگه داشتید و ولتاژ تا ایسی تغذیه رفته بود و خروجی نمیداد مشکل ایسی تغذیست .
اگه قبل ایسی تغذیه ( پایه های ورودی ولتاژ ) 19 ولت رو نداشتید فیوز های ورودی ولتاژ از شارژر ، سلف ها و خازن ها و مقاومت ها و موسفت ها باید چک بشه . معمولا با نگاهی دقیق میشه قطعه معیوب رو پیدا کرد .البته یک سری مقاومت ها هستند که مثل فیوز عمل میکنند و معمولا روشون نوشته 000 .
یک راهی که معمولا واسه من جواب میده اینه :
یک ترانس داشته باشید با ولتاژ کمتر از 19 ولت ولی امپر بالاتر از اداپتور لپتاپ . منبع اگه داشته باشید که تا 5 امپر بده خوبه . به دستگاه مثلا 11 ولت با امپر بالاتر وصل کنید قطعه سوخته داغ میشه و دود میکنه . فقط سریع باید انجام بشه . نه که بزارین و برین .
نکته ***** = وقتی شما سوکت شارژر رو وصل میکنید حتما به چراغ شارژر روی لپتاپ توجه کنید . چون روشن شدن یا نشدنش خیلی مهمه . اگه روشن بشه ولی دستگاه پاور نشه و 3.3 ولت کلید پاور هست احتمال عیب تو مدار پاور دستگاه کم میشه . بیشتر برین سراغ بایوس و کریستال و کلید پاور . البته تجربه بندست .
اگه روشن نشد ایراد از تغذیه دستگاهه . خاموشی کامل یعنی سوختگی و قطعی ولتاژ در مدار . روشن شدن و سریع خاموش شدن یعنی اتصال شدن قطعه ای در مدار به قول خودمون شورتی کردن .
وقتی روی مادربرد اثری از سوختگی نمیبینید سریعا نرید دنبال دراوردن قطعه . با تینر بشورین و یه هیت نرم روی ان بگیرید . شاید لحیم سردی باشه .
البته تجارب برای هر کسی زیاده . ولی با ولتاژ گیری میتونید جلو بیفتید . نقشه خوانی هم خیلی کمک میکنه بهتون . نقشه خوانی راحته . فقط حوصله میخواد . میتونید راحت بفهمید که ولتاژ از چیا رد میشه تا به کلید پاور برسه . وقتی 3.3 ولت رو کلید پاور نباشه چه قطعاتی تو مسیرش هست که احتمال سوختنش هست و با نقشه میتونید راحت تر پیدا کنید .
معمولا جریان کشیدن توسط دستگاه که با منبع قابل مشاهده هست به خاطر داغ شدن قطعه ایست که سوخته . و اگه دستی به برد بکشید میتونید داغی رو احساس کنید .
البته یه چی هم بهتون بگم :
شاید براتون پیش ومده قطعه ای داره شدیدا داغ میکنه . و حتی با تعویض اون هم مشکل بر طرف نمیشه و باز داغ میکنه . اگه توجه کرده باشی اگه اون قطعه رو از مدار خارج کنید قطعه دیگری شروع به داغ کردن میکنه . و شاید چندین تا قطعه رو در بیارید و باز هم قطعه دیگری داغ کنه .
این به خاطر اینه که یه قطعه ای شورتی کرده و داره ولتاژ رو رد میکنه از خودش و باعث داغی قطعات بعدی میشه .
من خودم انقدر قطعات و در میارم تا به آخرین قطعه برسم . وقتی اصلی رو پیدا کنید ( یعنی با برداشتن اون دیگه قطعه ای داغ نکنه ) با تعویضش مشکلتون برطرف میشه .
***** = برای کار روی مدار حتما باطری بکاپ رو دربیارد . یه اتصالی کوچیک میتونه بایوس رو خالی کنه و باید پروگرامش کنید . دستگاه بوده خاموش بوده ، بایوس پروگرام کردم جواب نداده بود . ایراد شناسایی شد ولی با تعویض ایسی تغذیه باز هم پاور نشد . چرا ؟ چون بایوس تو کار پریده بود
امیدوارم علم کم من به کارتون بیاد .
دوستدار همتون حیدری[/hide]
آخرین ویرایش توسط مدیر: