با سلام، جناب آقای دلیری شما لطف دارید، بنده پیش اساتید درس پس میدم.
یکی دیگه از دلایل سوختن سیم پیچ ها خوب عایق بندی نشدن شیارهاست. بنده چند نمونه شاهد بودم که از طلق های رادیولوژی برای عایق نمودن شیارها استفاده می کنند
خوب این طلق ها دارای استحکام حرارتی کمتری هستن و در مواقعی ( از قبیل اضافه بار ، اضافه ولتاژ شبکه و ... ) که دمای الکتروموتور بالا می رود این طلق ها ذوب شده و باعث اتصال سیم پیچ به بدنه دستگاه شده و می سوزد!!!!
برای نتیجه گیری بهتر ، خوبه که موقع عایق کاری شیارها ، از چسب کاغذی برای انعطاف بیشتر و استحکام بالا استفاده کنیم. این کار باعث می شود موقع خم کردن کلافه داخل شیار و فرم دهی ، لبه استاتور عایق سیم را زخمی نکرده و باعث اتصالی کلافها به استاتور گردد
اگه کل عایق داخل شیار را چسب کاغذی بزنید که خیلی خوبه ، برای مثال شما همان برگه های شفاف را که اندازه و قیچی می کنید و به انداز شیار ها در می آورید چه بهتر که از چسب 5 سانتی چسب کاغذی این صفحات را بپوشانید و بعد برش داده و داخل شیار قرار دهید در این حالت استحکام حرارتی چندین برابر خواهد شد
بنده یه بار موتور برف پاکن مینی بوس را آوردن برای سیم پیچی!
در بررسی اولیه دیدم این موتور مدت زمان( کارکرد )زیادی داشته مثلا قرار گرفتن در شرایط جوی و بارندگی چند ساعته که برف پاک کن مدت زمان زیادی مجبور به روشن بودن است
در ثانی بعلت داغ شدن سیم لاکی عایق داخل شیار ذوب شده و سیم لاکی به بدنه اتصالی کرده و باعث سوختن سیم پیچ شده است!
بنده به همان روش ذکر شده در بالا طلق شفاف رادیولوژی رو آورده و یک طرف آن را با چسب کاغذی پوشاندم
سپس از هر طرف به اندازه 10 میلی متر طول اضافی برای ایجاد لبه و ثابت ماندن عایق در داخل شیار در نظر گرفته و شیارها را عایق بندی نمودم
در نهایت بعد از اتمام سیم پیچی از چوب نی خوشنویسی ، برای محکم نگه داشتن سیم پیچ در داخل شیار استفاده نموده و بعد از تست و ... لاک کاری نمودم
خود راننده تعریف می کرد در کولاک گردنه اسد آباد همدان گیر کرده بودم ! و با خودم می گفتم موتور برف پاکن الان می سوزد ! یه دقیقه دیگه می سوزد؟؟؟
باور کنید چند سال نون همین تبلیغات مجانی را می خوردم و بازار سیم پیچی ام داغ داغ شده بود