درود دوست عزیز
بیشتر این نوع عیبها میتواند از دینام باشد روی صفحه کیلومتر بیشتر خودروهایی که در دهه اخیر ساخته شدهاند، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است. شما ابتدا آنرا چک بفرمایید در بسیاری از خودروها، این چراغ شبیه یک باتری است و عبارت "ALT" یا "GEN" را نشان میدهد که هر دو به معنای دینام است. بسیاری از افراد وقتی روشن شدن این چراغ را میبینند، فکر میکنند باتری مشکلی پیدا کرده است و رسیدگی به آن را به بعد موکول میکنند ولی دلیل واقعی روشن شدن چراغ این نیست. این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی میکند. اگر ولتاژ خروجی از دینام از محدوده تعیین شده بالاتر یا پایینتر برود، چراغ روی داشبورد روشن میشود گاهی اوقات هم وقتی برفپاککن را روشن میکنید، چراغ روشن میشود. در این صورت میتوانید برفپاککن را خاموش کنید و به راهتان ادامه بدهید. شاید در نگاه اول، مشکلی جدی به نظر نرسد ولی چراغ هشدار دهنده دارد کارش را درست انجام میدهد. برق خروجی بیشتر دینام ها بین 13 تا 14.5 است و طوری طراحی شدهاند که میزان برق خروجی را دائم در همین سطح نگه دارند. وقتی چراغ های جلو، برفپاککن، رادیو ضبط، گرمکن صندلی و گرمکن شیشه عقب و سایر تجهیزاتی که برق بیشتری مصرف میکنند روشن باشند، دینام مجبور است بیشتر کار کند تا ولتاژ مورد نیاز این دستگاه ها را در اختیارشان بگذارد.تشخیص یک باتری خوابیده بسیار آسانتر از تشخیص دینام از کار افتاده است. به نظر من طریقه صحیح تست کردن سلامتی دینام این است اول خودرو را با هل دادن روشن کنید، سپس وایرهای باتری را بردارید. کمی صبر کنید. اگر دینام نتواند سیستم را شارژ کند، خودرو خیلی زود خاموش خواهد شد و مشخص خواهد شد مشکل از کجاست. اگر ماشین روشن بماند و درجا کار کند، پس به احتمال زیاد مشکل از باتری است. البته باید توجه داشته باشید باتری خوابیده باید برای مدتی طولانی زیر شارژ قرار بگیرد و دینام هر چقدر هم شدید کار کند نمیتواند آن را شارژ کند. باتری را میتوان با استفاده از اهم متر تست کرد. بیشتر تعمیرگاه ها ابزارهایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند.بدرود