آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

نکته اصلی در طراحی ردیاب

mehrdad1971s

کاربر
2013-06-09
97
228
تهران
دوستان عزیز قسمت اصلی این ردیاب که تعین رنج فرکانس رو انجام میده خذف شده این مدار قابل ساخت نیست .

5.jpg
با درود ............اگر هم حذف نشده بود همچین فرقی به حالش نمیکرد !!!
 

mehrdad1971s

کاربر
2013-06-09
97
228
تهران
سلام دوست عزيز
من فكر ميكنم آره اون حذف كننده در 555 هست ميدوني چرا؟
اون مدار كوچك فركانس متناسب وسنكرون شده با فركانس برگشتي از فلز رو توليد ميكنه با مدار برش دهنده نيم سيكهاي مثبت به يك دسته ونيم سيكلهاي منفي به دسته دوم اعمال ميشه در واقع يك نوع مدولاسيون فاز با امواج برگشتي از فلز حاصل ميشه دوره زماني چرخشي اين مدولاسيون ميتونه هارمونيكهاي اضافي رو حذف يا تشديد كنه تنظيمش دست خودتونه ديگه زياد توضيح نميدم چون ميدونم قاطي ميكنين
مشكل ما اينه كه فكر ميكنيم 555 هميشه نوسانسازه ولي ميتونه گيرنده هم باشه:nevreness::p:

با درود شما یه شماتیک از چگونگی آشکارسازی 555 ارائه بدین ممنون میشم مطمئن هم باشید من یکی قاطی نمیکنم
 

147369258

کاربر vip
vip
کاربر
2008-08-05
43
114
آببر طارم
پاسخ : پاسخ یه sybot

سلام دوست گرامی
کاملا حق با شماست . من خودم با مدل Gravitator کار کردم بیشتر چیزهای خرده پیدا می کنه
در سات ***electroscopes*** خود سازنده این امر را تائید می کند و می گوید این دستگاه ها به نوعی برای یافتن سکه ها ، اجسام کوچک عطیقه و ... طراحی شده .
این را هم بگم که من دستگاه
Gravitator را باز کردم و از نزدیک سیستم های ان را مورد بررسی قرار دادم که در مجال وقت و نیست که ان را بگویم ولی به این موضوع بسنده کنید که من در Gravitator با قطعات فرکانس بالا مواجه شدم بخصوص پکیج فرکانس اماده با فرکانس بالا و طراحی فیبر مدارچاپی با محاسبات فرکانس و ....

و اما دلیل علمی ان که چرا فقط اجسام کوچک توسط این دستگاه ها بیشتر مورد توجه است . بنظر من ،
بیشتر می تواند ه فرکانس بستگی داشته اشد و توان ان .
بزار مطلب را کمی باز تر کنم .
وقتی فرکانس یک سیگنال بالا میره چه اتفاقی می افته ؟ :
بطور کلی خاصیت فزیکی سیگنال به خاصیت فزیکی نور نزدیک می شه . یعنی از سه اصل پیروی می کنه !
1 = سرعت سیگنال به سرعت نور نزدیک تر می شه
2 = از اجسام ا چگال بالا عبور نمی کنه
3 = خاصیت انعکاص پذیری پیدا می کنه

خوب اگر دقت کنیم بدلیل استفاده از فرکانس بالا در تمام این نوع ردیاب ها ، انتظار داریم که اجسان کوچک که نسبت به اجسام بزرگ در عمق کمتری هستند (( در بیشتر مواقع ) انعکاس پذیری بیشتری را ارئه کنند البته بصورت خطی حال اگر این اجسام پراکنده باشند بیشتر باعث می شوند که سیگنال به عمق نفوذ نکند و در همانجا ( محل اجسام کوچک ) با عث انعکاس پذیری شوند .
نمی دانم چقدر با اصول مخابرات اشنا هستد بزارید قضیه توان سیگنال را بگویم . دوست گرامی ئر توان سیگنال در حوضه فازور و ac در توان الفا و گاما را داریم که اگر توان سیگنال به این سطوح برسد سیگنال بسیار مخرب می شود مثل اشعه ایکس و یا نور لیز و همچنین مدارات الکترونیکی گرانتر و خواص تر می شوند .
حال در دیاب ها از فرکانس بالا با توان کم ( نصبت به جدول استاندارد توان سیگنال ها )
استفاده می شود به همین دلیل اصولا ردیاب ها در بعضی از مناطق دارای عمق کاوش بسیار کمی هستند در ضمن یاداوری می کنم شما برا استفاده از ردیاب نباید دنیال یک ردیاب خوب بر اساس گاتولوگ ها و یا عمق کاوش برید این کار اشتباهی است چون بر اساس نوع منطقه رفتار ردیاب تفاوت پیدا می کند و هنوز ردیابی که بتواند با تمامی محیط ها ست شود ارائه نشده پس توصیه می کنم که بر اساس نوع منطقه ردیاب را برای کاوش انتخاب کنید . از بحث دور نشیم ، بهرحال توان کم سیگنال در ردیاب ها بیشتر باعث عمق کاوش کم ، زود انعکاس پذیری سیگنال لرسالی از سطح هایی که دارای اجسان کوچک هستند ، ایجاد رفتارها و تغییرات زیاد سیگنال توسط نوع مختلف خاک ، نفوذ کم سیگنال به اجسام سخت و ...
در بعضی از ردیاب ها سیگنال را از میان فلزات سنگین تششع زا عبور می دهند (( بحث در این مورد زیاد می باشد و من هم از ان زیاد اطلاعات ندارم )) به دلیل ان است که از توان فلزات سنگین برای ارسال استفاده کنند درواقع با سیگمال یک فرستنده کم قدرت مولکول های فلزات سنگین تششع زا را تحریک می کنند که بنوبه خود باعث انتشار سیگنالی با فرکانس ، فرکانس سیگنال فرسنده و توان اکتیو معادل توان گاما فلز شود (( اصول مخابرات اقای جرج کندی در بخش رادارها و فرستنده های پر توان )) این مطالب را اشکارتر بیان کرده است .
به هر حال من چنین فکر می کنم که استفاده از فرکانس بالا و توان کم باعث بروز این مشکلات در ردیاب ها می شود حال چرا از فرستنده با توان بالا استفاده نمی کنند را نمی دانم (( هزینه زیاد ، نبودن قطعات خاص ، طراحی متفاوت ، مضر بودن سیگنال برای انسان و ... )) و جای بحث تخصصی دارد ولی این را می دانم که مجبوراند از فرکانس های بالا استفاده کنند بدلیل قدرت انتشار زیرا هرچه فرکانس کمتر شود قدرت انتشار در پارامتر طول کمتر می شود لذا ذر ردیاب ها برای کاوش فلزات از فواصل دور مجبور به استفاده از فرکانسئ های بالا هستند .
این مطالب از پرسجو و گفتمان با چند نفر از دوستان متخصص در ضمینه الکترونیک بدست امده و بیشتر شبیه فرضیه می باشد حال اگر مطالب جامع تری بدست اوردم ارائه می کنم .
با سپاس Mohammad

سبلام مهندس یک گراویتاتور دستم اومده که سیم کشی داخل بکلی قطع هستش اگه میشه یه عکس از داخل دستگاه گراویتاتور برام بزار تا درستش کنم :lemo:
 

ehsanajal

کاربر
2010-11-07
38
51
سلام بهمه
من دنبال پروژه ردیاب معروف به مهدی میگردم . الان دارم ولی نمیدونم درسته یا نه .
این قسمت ترانساشم موندم خواهشا راهنمایی کنین
وسایل خریدم تو همین قسمتش موندم
 

ehsanajal

کاربر
2010-11-07
38
51
نه ممنون
من فقط ترانسشو موندم که چی بگیرم،امادش هس یا نه؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: d.rmardin

hadi-dindar

کاربر
2012-08-20
137
426
این طرح های فرکانس پایین گرچه تو فلز جدید نقطه رو هدف بزنند اما تو‌عمل اونی که میزنید فقط املاح و ریشه و سفال و لونه موش هست چون اینا اساسا فرکانس پایین هستند و ردیابم اینا رو میگیره و جز دو تا مدلی که تو ایران دارند کلاهبرداری میکنند ازشون تو هیچ جای دنیا همچین ردیابی رو پیدا نمیکنید . ردیاب باید فرکانس بالا حدالامکان سینوسی باشد با خروجی ولتاژ بالا و اپراتور هم زاوبه ۴۵ درجه رو رصد کنه . و اینجوری با تجربه اپراتوری امکان موفقیعت هست. و یک نمونه ردیاب با ولتاژ خروجی هم تازگی ها تولید شده با فرکانس و ولتاژ خروجی بالا هم هست و‌در حال تست میباشد که اونم باید جواب بده و بعدا بشه بهش فکر کرد . کلا ردیاب عصای معتبری برای کاوش نیست و باید کنارش حتما یک دستگاه دیگری داشته باشید. به نظر من چون اکثرا ما از ردیاب برای اهداف بزرگ و‌تومولوس ها استفاده میکنیم از یک دستگاه زمین شناسی هم استفاده میکنیم‌و اسکن واقعی میگیریم و بعدا اگه شد برنامه ریزی میکنیم .
 
بالا