آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

تجربیات: مطالبی درباره الکتروموتور

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
موتورهاي فرمان يار DC بدون جاروبك
یک سرو موتور، یا یک موتورDC یا AC یا یک موتور DC بدون جاروبک می‌باشد که ترکیب شده با یک دستگاه تعیین محل موقعیت (کدبردار دیجیتالی). سروو موتورها در ربات‌ها کاربرد خیلی زیادی دارند. این موتورها کوچک ولی نسبت به اندازه‌شان بسیار پرقدرت می‌باشند. موتور DC بدون جاروبک یک موتورDC معمولی نیست، اما یک ماشین سنکرون آهنربای دائم است. این نام بردن واقعی است زیرا مشخصات عملیاتی آن همانند همان موتورهای DC شنت با جریان میدان ثابت است.
موتورهاي پله‌اي
نوع خاصی از موتور سنکرون که برای چرخیدن محور به اندازه یک زاویه خاص برای همه پالس‌های الکتریکی که از واحد کنترل کننده خودش دریافت می‌کند، در نظر گرفته شده است. نوعی از پله‌ها 5/7 یا 15 درجه در هر پالس محور را می‌چرخانند. این است یک موتور که می‌تواند با دو دستورالعمل بچرخد، حرکت کند در زاویه‌‌هایی با فواصل کوچک و دقیق،گشتاور موجود در سرعت صفر را تحمل می‌کند و با مدار دیجیتالی کنترل می‌شود. حرکت می‌کند در زاویه‌های دقیق با فواصل کوچک معلوم به عنوان گام، در پاسخ به استفاده از پالس‌های دیجیتالی به مدار راه‌انداز الکتریکی. به طور کلی، این قبیل موتورها با گام‌هایی در هر دور ساخته می‌شوند. گام‌های موتورها دو قطبی هستند که نیاز به دو منبع قدرت دارند با تک قطبی هستند که تنها نیاز به یک منبع قدرت دارند.
موتورهاي يونيورسال
موتورهای یونیورسال موتورهای چرخشی هستند شبیه به موتورهای DC اما طراحی شده‌اند برای ولتاژ DC با AC تکفاز. سیم‌پیچی‌های استاتور و رتور این موتورها به صورت سری بین کموتاتور رتور متصل شده‌اند. بنابراین موتورهای یونیورسال همچنین معروف هستند به موتورهای AC سری یا یک موتور با کموتاتور AC. موتورهای یونیورسال می‌توانند کنترل شوند با راه‌انداز زاویه فاز و یا راه‌اندازهای برشگر.
موتورهای یونیورسال یک مشخصه گشتاور- سرعت با افت زیاد از یک موتور DC را دارد.
نمونه کاربرد در جاروبرقی، دریل و وسایل آشپزخانه
موتور القايي تك فاز
چندین نوع موتور القایی تک فازکه امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود دارد. به طور اساسی آنها یکسان هستند مگر برای وسایل راه‌اندازی. آنها طبقه‌بندی می‌شوند به : موتور‌های القایی با انشقاق فاز، موتور با استارت خازنی.
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
معيارهاي انتخاب موتور
1-دردست بودن منبع تغذیه
2- شرط یا عوامل راه اندازی
3-مشخصه‌های راه اندازی (گشتاور – سرعت) مناسب
4-سرعت عملکرد کار مطلوب
5- قابلیت کارکردن به جلو و عقب
6- مشخصه‌هی شتاب (وابسته به بار)
7- بازده مناسب در بار اسمی
8-توانایی تحمل اضافه بار
9-اطمینان الکتریکی و حرارتی
10-قابلیت نگهداری و عمر مفید
11-ظاهر مکانیکی مناسب (اندازه، وزن،‌ میزان صدا، محیط اطراف)
12- پیچیدگی کنترل و هزینه
چند نوع موتور القایی
موتور القايي AC فاز شكسته
1. موتور القايي با استارت خازني
2. موتورهاي AC القايي با خازن دائمي اسپليت
3. موتورهاي AC القايي استارت با خازن/ كاركرد با خازن
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
موتور القايي AC فاز شكسته
موتور فاز شكسته همچنين به عنوان Induction start/Induction run (استارت القايي/كاركرد القايي)هم شناخته مي شود كه دو پيچه دارد.پيچه استارت از سيم نازكتر و تعداد دور كمتر نسبت به پيچه اصلي براي بوجود آوردن مقاومت بيشتر ساخته شده است.همچنين ميدان پيچه استارت در زاويه اي غير از آنچه كه پيچه اصلي دارد قرار مي گيرد كه سبب آغاز چرخش موتور مي شود.پيچه اصلي كه از سيم ضخيم تري ساخته شده است موتور را هميشه درحالت چرخش باقي نگه مي دارد.
تورك آغازين كم است مثلا 100 تا 175 درصد تورك ارزيابي شده.موتور براي استارت جرياني زياد طلب مي كند.تقريبا 700 تا 1000 درصد جريان ارزيابي شده.تورك بيشينه توليد شده نيز در محدوده 250 تا 350 درصد از تورك براوردشده مي باشد.
كاربريهاي خوب براي موتورهاي فاز شكسته شامل سمباده (آسياب) هاي كوچك , دمنده ها و فنهاي كوچك و ديگر دستگاههايي با نياز به تورك آغازين كم با و نياز به قدرت 1/20 تا 1/3 اسب بخار مي باشد.از استفاده از اين موتورها در كاربريهايي كه به دوره هاي خاموش و روشن و گشتاور زياد نيازدارند خود داري نماييد.
موتور القايي با استارت خازني
اين نوع , موتور اصلاح شده فاز شكسته با خازني سري با آن براي بهبود استارت است.همانند موتور معمولي فاز شكسته اين نوع موتور يك سوئيچ گريز از مركز داشته كه هنگامي كه موتور به 75 درصد سرعت ارزيابي شده مي رسد , پيچه استارت را از مدار خارج مي نمايد.از آنجا كه خازن با مدار استارت موازي است , گشتاور استارت بيشتري توليد مي كند , معمولا در حدود 200 تا 400 درصد گشتاور ارزيابي شده.و جريان استارت معمولا بين 450 تا 575 درصد جريان ارزيابي شده است.كه بسيار كمتر از موتور فاز شكسته و بعلت سيم ضخيمتر در مدار استارت است.
نوع اصلاح شده اي از موتو با استارت خازني ، موتور با استارت مقاومتي است.در اين نوع موتور خازن استارت با يك مقاومت جايگزين شده است.موتور استارت مقاومتي در كاربريهايي مورد استفاده قرار مي گيرد كه ميزان گشتاور استارتينگي كمتر از مقداري كه موتور استارت خازني توليد مي كند لازم است.صرف نظر از هزينه اين موتور امتيازات عمده اي نسبت به موتور استارت خازني ندارد.
اين موتورها در انواع مختلف كاربريهاي پولي و تسمه اي مانند تسمه نقاله هاي كوچك , پمپها و دمنده هاي بزرگ به خوبي بسياري از خود گردانها و كاربريهاي چرخ دنده اي استفاده مي شوند.
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
موتورهاي AC القايي با خازن دائمي اسپليت
اين موتور (PSC) نوعي خازن دائما متصل به صورت سري به پيچه استارت دارد.اين كار سبب آن ميشود كه پيچه استارت تازماني كه موتور به سرعت چرخش خود برسد بصورت پيچه اي كمكي عمل كند.از آنجا كه خازن عملكرد اصلي , بايد براي استفاده مداوم طراحي شده باشد , نميتواند توان استارتي معادل يك موتور استارت خازني ايجاد نمايد.گشتاور استارت يك موتور (PSC) معمولا كم و در حدود 30 تا 150 درصد گشتاور ارزيابي شده است.موتورهاي (PSC) جريان استارتي پايين , معمولا در كمتر از 200 درصد جريان برآورد شده دارند كه آنها را براي كاربريهايي با سرعتهاي داراي چرخه هاي خاموش روشن بالا بسيار مناسب مي سازد.
موتورهاي PSC امتيازات فراواني دارند.طراحي موتور براحتي براي استفاده با كنترل كننده هاي سرعت ميتواند اصلاح شود.همچنين مي توانند براي بازدهي بهينه و ضريب توان بالا در فشار برآورد شده طراحي شوند.آنها به عنوان قابل اطمينان ترين موتور تك فاز مطرح ميشوند.مخصوصا به اين خاطر كه به سوئيچ گريز از مركز نيازي ندارند.
موتورهاي PSC بسته به طراحيشان كاربري بسيار متنوعي دارند كه شامل فنها , دمنده ها با نياز به گشتاور استارت كم و چرخه هاي كاري غير دائمي مانند تنظيم دستگاهها (طرز كارها) , عملگر درگاهها و بازكننده هاي درب گاراژها ميشود.
موتورهاي AC القايي استارت با خازن/ كاركرد با خازن
اين موتور , همانند موتور با استارت خازن , خازني از نوع استارتي در حالت سري با پيچه كمكي براي گشتاور زياد استارت دارد.همچنين مانند يك موتور PSC خازني از نوع كاركرد كه دركنار خازن استارت در حالت سري با پيچه كمكي است كه بعد از شروع به كار موتور از مدار خارج مي شود.اين حالت سبب بوجود آمدن گشتاوري در حد اضافي مي شود.
اين نوع موتور مي تواند ... و بازده بيشتر طراحي شود.اين موتور بخاطر خازنهاي كاركرد و استارت و سوئيچ گريز از مركز آن پرهزينه است.
اين موتور مي تواند در بسياري از كاربريهايي كه از هرموتور تك فاز ديگري انتظار ميرود استفاده شود.اين كاربريها شامل ماشينهاي مرتبط با چوب , كمپرسورهاي هوا , پمپ های آب فشار قوي , پمپ های تخليه و ديگر كاربردهاي نيازمند گشتاورهاي بالا در حد 1 تا 10 اسب بخار مي شوند.
 

forud

کاربر vip
vip
کاربر
2013-05-05
420
1,642
سلام

بابت مطالب مفیدی که مطرح فرمودید سپاسگزارم

اما نحوه کار موتوری که بشرح زیر مطرح فرمودید برای من مفهوم نیست


درصورت امکان تشریح فرمایید چگونه سیم حامل جریان حول آهنربا میچرخه

احتمالا مطالبی از قلم افتاده یا من قادر به درک آن نیستم و در باورم نمیگنجه
آیا خودتان تست کرده اید ؟

سپاس
با سلام و عر ض ادب و اجازه خدمت اساتید و استاد عزیز جناب غزال
البته ما داریم درس پس میدیم.
تقابل کنش و واکنش دو میدان سیم و آهنربا سبب چرخش سیم به درو آهنربا میشه که تصویرشو کشیدم شاید گویاتر باشه
DSC_0001.jpg
DSC_0002.jpg
DSC_0003.jpg
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
سلام دوست من امتحان کردم نشد شاید جایی را از قلم انداختم شما به صورت قدم به قدم امتحان کردید ممنون میشم توضیح دهید با سپاس
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,798
با سلام و عر ض ادب و اجازه خدمت اساتید و استاد عزیز جناب غزال
البته ما داریم درس پس میدیم.
تقابل کنش و واکنش دو میدان سیم و آهنربا سبب چرخش سیم به درو آهنربا میشه که تصویرشو کشیدم شاید گویاتر باشه
مشاهده فایل‌پیوست 110928
مشاهده فایل‌پیوست 110929
مشاهده فایل‌پیوست 110930

درود

دوست عزیزم بابت انعکاس استدلال خود سپاسگزارم

صحت هر نظریه و ایده قابل تست ، با آزمایش عملی اثبات میشه
آزمایش مورد اشاره " چرخش سیم حامل جریان حول آهنربا " در بسیاری از سایت ها منتشر شده ولی صحت نداره
قطع نظر از اینکه ادعای موصوف تناقض شدیدی با اصول علمی داره اما با توجه به سادگی آزمایش ، احراز صحت و سقم این ادعا بسیار ساده است .

این درسته که نیرویی به سیم حامل جریان وارد میشه ولی بر اساس اصول متقن علمی ، کمترین گشتاوری حول آهنربا تولید نمیکنه .

از سوی دیگر بدون تست هم بدیهی است که اگر چنین گشتاوری به این سادگی تولید میشد دیگه در الکتروموتورها نیازی به تمهیدات لازم از جمله سیم پیچ کمکی و اختلاف فاز و غیره نداشتیم .

البته این استدلال که فلان شیوه بسیار ساده و سهل الوصول اگر قابل استفاده بود تابحال استفاده میشد دلیل نادرستی نظریه های تازه نیست بشرطی که تابحال به ذهن کسی خطور نکرده باشه .

اما نظر به اینکه ایده و روش بسیار ساده فوق در بسیاری از سایت ها منتشر شده لذا عدم بهره گیری از آن محکمترین دلیل نادرستی آن است زیرا چنانچه صحت میداشت قطعا موجب تحول قابل توجه در تولید الکتروموتورها میگردید .

سپاس
 

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
با سلام خدمت استاد غزال عزیز و سپاس بابت روشن کردن اینجانب که این آزمایش را عملی تست کردم خیلی تکان نا چیزی سیم مذکور داشت و طبق مقاله فوق عمل نکرد و صحت نداشت .
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
با سلام خدمت اساتید.
در یک موتور کولر آبی (موتور ژن) از میان سیم پیچ های کلافی درون موتور 4 سیم با رنگ های زرد (دور تند) ، سبز ( مشترک) ، قرمز ( راه انداز) و آبی ( کمکی ) بیرون آمده و به یک ترمینال فیبری ماننده مدار چاپی وصل می شود. (تخته کلم). اما سوال اینست این سیم با این رنگ ها باید به کدام ترمینال با این شماره ها طبق شکل زیر وصل شوند. وضعیت پلاتین های زیر در حالت خاموش بودن موتور چگونه باید باشد. (شماره پلاتین های که باید وصل و شماره آن هایی که نباید وصل باشند. با تشکر

motor peletin.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,798
با سلام خدمت اساتید.
در یک موتور کولر آبی (موتور ژن) از میان سیم پیچ های کلافی درون موتور 4 سیم با رنگ های زرد (دور تند) ، سبز ( مشترک) ، قرمز ( راه انداز) و آبی ( کمکی ) بیرون آمده و به یک ترمینال فیبری ماننده مدار چاپی وصل می شود. (تخته کلم). اما سوال اینست این سیم با این رنگ ها باید به کدام ترمینال با این شماره ها طبق شکل زیر وصل شوند. وضعیت پلاتین های زیر در حالت خاموش بودن موتور چگونه باید باشد. (شماره پلاتین های که باید وصل و شماره آن هایی که نباید وصل باشند. با تشکر

مشاهده فایل‌پیوست 127552

درود

البته اطمینان کامل ندارم و درصورتیکه در حالت عادی که در الکتروموتور نصب میشود ، کنتاکت 2 و 3 و نیز 4 و 5 بحالت بسته (متصل) باشه ، سیم بندی زیر را با تحلیل تقدیم میکنم و لذا با احتیاط تست کن اگه ایرادی نداشت استفاده کن ( باید درست باشه)
1 = سیم پیچ دور کند
2 = برق دور کند
3= سیم پیچ دور تند و برق دور تند
4 = به کنتاکت 3
5 = سیم پیچ کمکی

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا