سلام
اگه ممکنه فرق موتورهایی که در آنها ذغال بکار رفته مثل موتور های دریل یا سنگ برقی و غیره ...
با موتورهایی که ذغال نداره مثل موتور پمپ آب و ... چیه؟
وقتی موتوری است که بدون ذغال کار میکنه چرا موتورهای ذغال دار استفاده میکنند ؟
با تشکر
سلام
ضمن تشکر بابت پاسخ اساتید عزیزم اضافه میکنم
موتورهای الکتریکی دو نوعند
1- موتورهای سنکرون که باید سیم پیچ روتور را هم تغذیه کنیم لذا نیاز به
جاروبک (زغالی ) و کلکتور داره
این نوع موتور در DC , AC قابل استفاده است و تعداد دور آن با افزایش بار تغییری نمیکنه و یعنی اگه بار زیادی بهش تحمیل کنیم با همون دور ثابت میچرخه تا باباش دربیاد که فوری درمیاد.
ضمنا موتور سنکرون حجم کمتری داره و تهیه تعداد دور بالا را بسادگی مقدور میکنه
2- موتورهای آسنکرون که جریان سیم پیچ روتور از طریق القاء استاتور تامین میشه و لذا نیاز به جاروبک نداره و در AC استفاده میشه و تعداد دور آن با افزایش بار کم میشه و در بار زیاد و تحت فشار ، دوام بیشتری نسبت به موتور سنکرون داره و بزودی باباش درنمیاد
موتور آسنکرونی که نمچرخه و گیر کرده دقیقا شبیه یک ترانسه که ثانویه اش اتصال کوتاه است
موتور سنکرون AC که نمیچرخه و گیر کرده دقیقا شبیه یک ترانسه که ثانویه اش را هم به برق متصل کردید و بهمین دلیل فورا دودش درمیاد.
موتور سنکرون DC که نمیچرخه دقیقا شبیه آنست که دو منبع DC را با دو سیم (روتور و استاتور ) اتصال کوتاه کرده اید چون مقاومت سلفی سیم پیچ در DC صفر یا اتصال کوتاه است.
سپاس