آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

شاقول جیوه ای - ایده طراحی فلزیاب براساس این شاقول

Mr MeTaL

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
2012-02-02
408
1,801
39
تهران-مشهد
جنسش همونطور که مهندس IIII گفتن برنج باشه.دقت کنید برای ساخت مخزن نمونه(خوراک) باید داخل مخزن سیقلی صاف باشه و به صورت استوانه ای و گوشه نداشته باشه.
در ضمن دنبال دلیل علمی که که با فرمول و ... اثبات کنه نباشید چون تیجه ای نمی گیرید!! دلیل علمی داره جون هر اتفاق و هر حقیقتی دلیل علمی داره اما علم ما هنوز کم هست و نمی تونیم اثباتش کنیم.
 

w_mirzaii

کاربر
2013-03-12
121
219
کرمان
خیلی ممنون دوستان بابت راهنمایی ها
فعلا به صورت موقت من از یه سرنگ برای مخزن استفاده کردم و خوراک رو به میله بالایی گیر میدم
حرکات لحظه ای یا همون دل زدن که در سایت های دیگه خوندم وجود داره و تایید میشه!


ولی هنوز قلقش دستم نیومده انشا الله با راهنمایی دوستان قلقش رو پیدا میکنیم.......

احتمالا این یا شاقول یا براساس الکتریسیته ساکن عمل میکنه یا مغناطیس
اگر فرض کنیم بر اساس براساس الکتریسیته کار کنه به ذهنم رسید اگه سر راه سیم رابط خوراک و جیوه دیود بزارم شاید با این کار خطای شاقول کمتر بشه
(البته دیود رو در هر دو جهت تست میکنم)
اگر بر اساس مغناطیس باشه دیگه چیزی به ذهنم نرسید روش تست کنم!


WP_20140619_07_43_47_Pro.jpg
 
آخرین ویرایش:

w_mirzaii

کاربر
2013-03-12
121
219
کرمان
دوستان شاید باور نکنید !
استفاده از 2 تا دیود در 2 طرف خیلی قدرت و دقتش رو بیشتر کرد

کاملا حس میشه به سمت طلا نبض داره
طلا رو جابه جا کردم بعد از حدود 15ثانیه در جهت جدید و به سمت طلا نبض نشون داد
به چند نفر دیگه هم دادم نبض رو تایید کردن
اگر امکانش هست امتحان کنید تا خودتون ببینید (جهت دیود ها مهمه دقت کنید)

این اتفاق رو چطور میشه توجیه کرد؟
(استفاده از خوراک در 2 طرف و دو تا دیود)

d.jpg
 
آخرین ویرایش:

mehrdad1971s

کاربر
2013-06-09
97
228
تهران
با درود
صرفا جهت اطلاع دوستان "" قبل از استفاده از جیوه نکات امنیتی رو حتما رعایت کنید همانطور که میدانید فلز جیوه سمی بوده و اثرات جبران ناپذیری روی سیستم عصبی میگذارد دارای بخار سمی بی بو بوده و میتواند باعث مسمومیت شود " در منزل و در دسترس اطفال قرار ندهید که بعدا پشیمانی سودی نخواهد داشت . قبل از استفاده حتما دوستان اطلاعات کافی از نحوه استفاده آن را داشته باشند .

با سپاس
 

w_mirzaii

کاربر
2013-03-12
121
219
کرمان
در تایید فرمایشات دوست عزیز
جیوه از راه پوست جذب می شود
در تمامی مراحل کار با جیوه یا در فضای باز باشید یا در زیر هود قوی
جیوه با طلا واکنش میدهد و آنرا در خود حل میکند


البته اینها در مورد جیوه نقره ای بود
جیوه قرمز ظاهرا برعکسه و گفته میشه همون اکسیر جوانی هست به طوری که پادشاه عربستان که مریض بوده مقدار اندکی از آنرا به قیمت گرانی خریده و خورده و الان روبراه شده!
سرچ بزنید
ملک عبدالله جیوه قرمز
سپاس
 

bina

کاربر
2008-11-08
11
16
سلام دوستان
w_mirzaii جان عاليه دوست من
راستي اون ديودها آيا رنج خاصي بايد باشه ؟
لطفا بيشتر توضيح بدين و عكس جديد هم بزارين.
ياحق
:confused:
 

w_mirzaii

کاربر
2013-03-12
121
219
کرمان
فکر کنم هر چه مقاومت دیود ها کمتر باشه بهتره
1n4007 مقاومتش 500 اهم و خورده ای هست که با موازی کردن این دیود ها میشه به مقاومت های کمتر هم دست پیدا کرد (بنده 3 تا موازی کردم و مقاومت کمتر شد و استحکامش بیشتر)
اگر کسی دیود با مقاومت کمتر سراغ داره معرفی کنه
دیود های دیگه هم وقت نکردم تست کنم (شاتکی ، سرعت بالا و ....)
یه تجربه هم پیدا کردم و اون اینه که اگه خوراک رو عوض کنید و دوباره طلا بزنید میبینید حساسیتش کم شده
هنوز نتونستم درستش کنم مثل روز اولش بشه
اون اولا عین آهنربا که میره طرف آهن میکشید به سمت طلا :narahat:

WP_20140622_22_08_44_Pro.jpg
 
آخرین ویرایش:

mehrdad1971s

کاربر
2013-06-09
97
228
تهران
در تایید فرمایشات دوست عزیز
جیوه از راه پوست جذب می شود
در تمامی مراحل کار با جیوه یا در فضای باز باشید یا در زیر هود قوی
جیوه با طلا واکنش میدهد و آنرا در خود حل میکند


البته اینها در مورد جیوه نقره ای بود
جیوه قرمز ظاهرا برعکسه و گفته میشه همون اکسیر جوانی هست به طوری که پادشاه عربستان که مریض بوده مقدار اندکی از آنرا به قیمت گرانی خریده و خورده و الان روبراه شده!
سرچ بزنید
ملک عبدالله جیوه قرمز
سپاس
با درود . دوست عزیز هرچند دیده و شنیده میشود که گفته میشود جیوه در انواع رنگها مثل قرمز و سبز وجود دارند اما جیوه فقط یک نوع هست و آن هم نقره ای که در جدول عناصر شناخته شده وجود دارد و به هیچ عنوان خوراکی نیست شاید موادی باشند که به عنوان اکسیر از آنها نام میبرند و یا مواد مشابهی که به عنوان جیوه سبز در برخی ردیابها استفاده میکنند اما به نظرم موادی غیر از جیوه هستند که به این نامها مورد استفاده قرار گرفته اند. بر آن شدم تا مطالبی در این مورد در این پست قرار دهم البته با اجازه مدیر محترم بخش فلزیابها Mr Metal و با تشکر از w_mirzaii که تحقیقات ایشان موجب پیشرفت و آگاهی دیگر دوستان در این زمینه میباشد .


جیوه ( Mercury ) :
جیوه عنصری فلزی به رنگ نقره ای با ساختار رومبوئدرال که در دمای معمولی مایع است . جیوه به صورت آزاد در طبیعت نادر یافت می شود و به صورت عمده در سنگ معدن سینابر در اسپانیا و ایتالیا یافت می شود . جیوه رسانایی ناچیزی از حرارت در مقایسه با فلزات دیگر دارد اما رسانای متوسطی از الکتریسیته دارد .

این عنصر در گذشته در کشورهای چین و هند شناخته شده بود و در1500 سال قبل از میلاد در اهرام مصر نیز وجود داشته است. این عنصر به حالت آزد در طبیعت پیدا می شود. مهمترین کانی این عنصر سینابر است. حدود 50 درصد از تولیدات این عنصردر دنیا در کشورهای ایتالیا و اسپانیا تولید می شود. این فلز از گرما دادن به سینابر در هوا توسط متراکم کردن بخار تولید می شود.
این عنصر فلزی سنگین، به رنگ سفید نقره ای است. رسانایی ضعیف گرما است. نمکهای مهم جیوه عبارتند از کلرید جیوه، فولمینات جیوه ، که کاربرد گسترده ای به عنوان چاشنی در مواد منفجره دارد . از دیگر نمکهای جیوه می توان سولفید جیوه را نام برد.
جیوه دارای خاصیت سمی است و به آسانی توسط دستگاه تنفسی جذب می شود. و به معدن و روده آسیب می رساند. وجود این عنصر در هوا خطرناک به نظر می رسد.
جیوه موجود در هوا اگر از یک حدی تجاوز کند خطرناک به نظر می رسد. با افزایش درجه حرارت وجود جیوه در هوا خطرناکتر به نظر می رسد. بنابراین در موقع استفاده با آن مخصوصاً با دست باید دقت لازم را به عمل آورد. متیل جیوه یک نوع آلاینده خطرناک است که به طور گسترده در آب و بخار یافت می شود.
از جیوه به طور گسترده در آزمایشگاه ها برای ساخت فشار سنج ها و پمپهای تخلیه فشار و دیگر تجهیزات استفاده می شود. از جیوه بخار برای ساخت لامپها و تابلوهای تبلیغاتی و غیره استفاده می شود. و همینطور برای ساخت سوئیچهای جیوه ای و دیگر دستگاههای الکترونی استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این عنصر برای ساخت آفت کش ها و پیلهای جیوه ای و دندانسازی و عامل ضد رسوب در رنگها و باتریها است و همچنین به عنوان کاتالیزوراستفاده می شود.

ساختار بلوري عنصر Hg

اثرات جیوه بر روی سلامتی
جیوه ترکیبی است که به طور طبیعی در محیط زیست وجود دارد. این ماده به شکل فلزی و به صورت نمکهای جیوه یا به صورت ترکیبات آلی جیوه یافت می شود.
جیوه فلزی در بسیاری از لوازم خانگی مانند فشارسنج، دماسنج، و لامپ فلورسنت به کار می رود. جیوه در این لوازم در فضایی محصور شده و باعث ایجاد عارضه ای نمی شود. اما وقتی دماسنج بشکند، مقدار زیادی از جیوه از راه تنفس و طی مدتی کوتاه ضمن تبخیر وارد بدن می شود. این جیوه باعث اثرات مضری مانند آسیب اعصاب، مغز و کلیه، سوزش ریه، سوزش چشم، تحریک پوست، اسهال و استفراغ می شود.
جیوه به طور طبیعی در غذا وجود ندارد اما از طریق جانداران کوچکتری که انسان آنها را می خورد، نظیر ماهیها، وارد زنجیره غذایی می شود. معمولا غلظت جیوه موجود در ماهی ها بیشتر از غلظت جیوه موجود در آبی که در آن زندگی می کنند، بیشتر است. محصولات لبنی گاوها هم ممکن است دارای غلظت بالایی جیوه باشد. معمولا جیوه در مواد گیاهی وجود ندارد اما وقتی در کشاورزی اسپری های حاوی جیوه مورد استفاده قرار گیرد، این جیوه از طریق گیاهان وارد بدن انسان می شود.
جیوه بر روی انسان اثراتی دارد که می توان آنها رابه صورت زیر خلاصه کرد:
-اختلال سیستم عصبی
-اختلال در عملکرد مغز
-آسیب DNA و آسیب کروموزوم
-واکنشهای آلرژیک شامل خارش پوست، خستگی و سردرد
-اثرات منفی بر روی باروری مانند آسیب اسپرم، اثرگذاری منفی بر روی زایمان و سقط جنین
اختلال در عملکرد مغز باعث کاهش قدرت یادگیری می شود، تغییر شخصیت، رعشه، تغییر قدرت دید، کری، ناهماهنگی ماهیچه ها و از دست دادن حافظه می شود. آسیب کروموزوم باعث مونگولیسم می شود.

اثرات زیست محیطی جیوه
جیوه فلزی است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد. جیوه در اثر شکسته شدن طبیعی کانیهای موجود در سنگ و خاک و از طریق باد و آب وارد محیط زیست می شود. انتشار جیوه حاصل از منابع طبیعی سالها است که رخ می دهد. هنوز هم غلظت جیوه موجود در اثر فعالیتهای بشری، در محیط در حال افزایش است. قسمت عمده جیوه حاصل از فعالیتهای بشری به واسطه احتراق سوختهای طبیعی، فعالیتهای معدنی، احتراق و ذوب زباله های جامد وارد هوا می شود. بعضی از فعالیتهای بشری مانند کودهای کشاورزی و شیرابه های صنعتی باعث می شوند که جیوه به طور مستقیم وارد خاک یا آب شود. کل جیوه ای که در محیط زیست پراکنده می شود در نهایت در خاک یا آبهای سطحی تجمع می یابد.
جیوه موجود در خاک، در قارچها تجمع می یابد. آبهای سطحی اسیدی مقدار قابل توجهی جیوه دارند. وقتی pH آب بین 5 و 7 باشد، غلظت جیوه موجود در آب به علت حرکت و جابه جایی جیوه در زمین بالا می رود. وقتی جیوه به آبهای سطحی یا میکروارگانیسمهای خاک برسد، به متیل جیوه تبدیل می شود که جانداران به سرعت این ماده را جذب می کنند و این ماده باعث آسیب سیستم عصبی می شود. ماهی ها هر روز مقدار زیادی از متیل جیوه را از آبهای سحی جذب می کنند. در نتیجه متیل جیوه در بدن آنها تجمع می یابد و با توجه به این که ماهی ها بخشی از زنجیره غذایی هستند، وارد زنجیره غذایی می شود.
اثراتی که جیوه بر روی جانوران دارد عبارتند از آسیب کلیه، اختلال عملکرد معده، آسیب روده، ناباروری و تغییر DNA.
خود فلز جیوه به صورت مایع براق نقره ای رنگی است و جیوه ی قرمز به صورت واقعی وجود ندارد. بلكه تركیب HgO یعنی جیوه II اكسید قرمز رنگ می باشد. HgO قرمز رنگ در نتیجه ی پیرولیز ملایم نیترات مركور یا مركوریك ، یا به وسیله ی واكنش مستقیم عناصر مربوطه در 300-350 درجه سانتیگراد، یا به صورت بلورهای قرمز رنگ از گرم كردن محلول قلیایی K2HgI4 تشكیل می شود.

عنصر Hg در طبيعت
خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر جیوه :
عدد اتمی : 80
جرم اتمی : 200.59
نقطه ذوب : C° -38.83
نقطه جوش : C° 356.73
شعاع اتمی : 1.76 Å
ظرفیت : 2+ و 1+
رنگ : سفید نقره ای
حالت استاندارد : مایع
نام گروه : 12
انرژی یونیزاسیون : Kj/mol 1007.1
شکل الکترونی : [Xe]6s24f145d10
شعاع یونی : Å 1.02
الکترونگاتیوی : 2.00
حالت اکسیداسیون : 2
دانسیته : 1.3579
گرمای فروپاشی : Kj/mol 295
گرمای تبخیر : Kj/mol 59.229
مقاومت الکتریکی: Ohm m 0.000000961
گرمای ویژه: J/g Ko 0.139
دوره تناوبی : 6

درجه اشتعال : در حالت مایع غیر قابل اشتعال
شماره سطح انرژی : 6
اولین انرژی : 2
دومین انرژی : 8
سومین انرژی : 18
چهارمین انرژی : 32
پنجمین انرژی : 18
ششمین انرژی : 2
ایزوتوپ :
ایزوتوپ نیمه عمر
Hg-194 520.0 سال
Hg-196 پایدار
Hg-197 2.7 روز
Hg-197m 23.8 ساعت
Hg-198 پایدار
Hg-199 پایدار
Hg-200 پایدار
Hg-201 پایدار
Hg-202 پایدار
Hg-203 46.6 روز
Hg-204 پایدار
Hg-206 8.2 دقیقه

اشکال دیگر :
اکسید جیوه HgO
دی کلرید جیوه HgCl2 و دی کلرید دی جیوه Hg2Cl2

منابع : سولفید جیوه
کاربرد : جیوه در دماسنج ، هواسنج ، و لامپهای فلورسنت و باتریها به کار می رود . جیوه به آسانی با بسیاری از فلزات از قبیل طلا ، نقره و قلع آلیاژ می شود . این آلیاژها آمالگام نامیده می شود به آسانی با طلا آمیخته می شود و در بازیافت طلا در سنگ معدن های آن مصرف می شود .
منبع : http://daneshju-club.com/
 
آخرین ویرایش:

w_mirzaii

کاربر
2013-03-12
121
219
کرمان
به نظرم این شاقول از هر ردیابی بهتره
بسازید و تجربیاتی که بدست میارید رو به اشتراک بزارید
:goodjob:
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: pps2011
بالا