آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

دينام (ژنراتور خودروها) و اصول كار ان

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,555
god boy
عضو جدید

تاریخ عضویت: Aug 2007
نوشته ها: 23
Thanks: 4
Thanked 2 Times in 2 Posts
سوال در مورد دینام ماشین
با سلام به شمااستاد اگه ممکنه در مورد دینام ماشینتوضییح بدید چون این طور که من برسی کردم کار یه ژنراتور رو انجام می دهمن میخوام سر راه اینورترم یه دینام بزارم تا بتونه باطریمو به طور دائم شارژ کنهوفکرم به همین دینام ماشین رسید می خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ و آیا راه اسونتر وبهتری هم هست که بشه ازش استفاده کرد؟دوم اینکه اگه ممکنه آموزش طراحی ژنراتوررو هم لطف کنیدبا تشکر

با سلام :
دوست عزيز دينام ماشين هم بله يك ژنراتور ميباشد كه براي توليد ولتاژ مصرفي خودرو توسط محور و تسمه موتور ماشين به حركت در مياد در ساختار ان از يك روتور چرخنده (ارميچر ) كه داراي يك سيم پيچ جهت ايجاد ميدان مغناطيسي (قطع وصل فلو يا شار مغناطيسي ) مي باشد و حول اين ارميچر هم توسط بالشتك هايي كه داراي سيم پيچ هستند قرار دارد در اينگونه ژنراتور ها كه سيم هاي ارميچر توسط دو عدد ذغال سنگ به بيرون انتقال ميشود جهت كنترل توان و تثبيت ولتاژ توليد شده در دور هاي متفاوت خودرو استفاده ميگردد .
نحوه كار بدين شرح ميباشد .
تمام سيم پيچ هاي بالشتك ها بطور هم جهت و سري به همديگر وصل هستند كه دو سر خروجي ان به ديود يكسوكننده پر واتي (40 امپريا بيشتر ) وصل ميشود كه خروجي پل نيز همان خروجي ژنراتور به صورت مستقيم (DC ) باتري را شارژ ميكند .
براي توليد ولتاژ توسط اين تشك ها لازم است تا اين تشك ها در ميدان مغناطيسي متغييري قرار گيرند كه اين كار را ارميچر داخل تشك ها (روتور) بدين شرح تامين ميكند .
دو سر سيم پيچ ارميچر توسط ذغال هاي منصوبه به يك مدار كنترلي كه معمولا به افتامات مصطلح شده ميرود (مدار كنترلي شارژ اتوماتيك) ورودي اين مدار نيز از خود باتري موجود خودرو تامين ميشود در اينجا مدار فوق ولتاژ دو سر باتري را با يك ولتاژ مرجعي كه در همين مدار ساخته ميشود را مقايسه كرده اگر ولتاژ باتري كمتر از حد نصاب (12 ولت ) بود مدار كنترلي ولتاژي را به ارميچرجهت توليد ميدان مغناطيسي ارسال كرده و نتيجه ان توليد يك ولتاژ متناسب با ولتاژ دريافتي در تشكها شده و باتري نهايتا شارژ ميشود (تا ولتاژ به 14/4 برسد) چنانچه ولتاژ دو سر باتري با ولتاژ مرجع مساوي باشد مدار كنترلي ولتاژي متناسب با مصرف خودرو به ارميچر ارسال ميكند كه باتري با افت ولتاژ مواجه نشود .
بزودي هم نقشه مدار كنترلي( نوعي از خودرو پيكان ايراني) كه اكثرا تمام خودرو هاي ايراني و خارجي ( فقط جنس قطعات مصرفي و توان انها فرق ميكند ) از همين ارايش مداري استفاده مكنند .

حالا شما دوست عزيز براي استفاده از دينام خودرو براي شارژ باتري بايد موتوري متناسب با سرعت دينام را داشته باشيد (كوپلينگ مكانيكي ) تا دينام مذكور را به حركت در بياورد . بفرماييد براتون مقرون به صرف هست ؟؟؟؟( من استفاده اينگونه اي را توصيه نميكنم مگر در حالت هاي اضطراري )
در مورد اموزش طراحي ژنراتور مقالاتي در بخش موتورها و ژنراتور ها و... هست و عمده ترين مبحث اين مقوله در تعداد گام ها (نت) و تعداد دور و قطر سيم انها ميباشد كه مشخصه هاي خاص مورد نياز را دارند (تعيين كننده فركانس و ولتاژ و جريان ژنراتورها )
توجه :
با تغيير سرعت دينام در خودرو ها (سرعت هاي مختلف خودرو ) فقط فركانس ولتاژ توليدي تغيير ميكند كه با توجه به يكسو سازي در خروجي محسوس نيست (توليد صداي وز (**************) ).
با افزايش تعداد دور سيم پيچ گام هاي بالشتك ميتوان به ولتاژ هاي بالاتري دست يافت (بايد قطر سيم ها كمتر گردد تا تعداد دور بيشتري سيم جاگزاري شود ولتاژ بيشتر = جريان كمتر و بالاعكس ).
با تشكر .
موفق باشيد .
 

CINAPA

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2012-07-25
826
2,478
god boy
عضو جدید

تاریخ عضویت: Aug 2007
نوشته ها: 23
Thanks: 4
Thanked 2 Times in 2 Posts
سوال در مورد دینام ماشین
با سلام به شمااستاد اگه ممکنه در مورد دینام ماشینتوضییح بدید چون این طور که من برسی کردم کار یه ژنراتور رو انجام می دهمن میخوام سر راه اینورترم یه دینام بزارم تا بتونه باطریمو به طور دائم شارژ کنهوفکرم به همین دینام ماشین رسید می خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ و آیا راه اسونتر وبهتری هم هست که بشه ازش استفاده کرد؟دوم اینکه اگه ممکنه آموزش طراحی ژنراتوررو هم لطف کنیدبا تشکر

با سلام :
دوست عزيز دينام ماشين هم بله يك ژنراتور ميباشد كه براي توليد ولتاژ مصرفي خودرو توسط محور و تسمه موتور ماشين به حركت در مياد در ساختار ان از يك روتور چرخنده (ارميچر ) كه داراي يك سيم پيچ جهت ايجاد ميدان مغناطيسي (قطع وصل فلو يا شار مغناطيسي ) مي باشد و حول اين ارميچر هم توسط بالشتك هايي كه داراي سيم پيچ هستند قرار دارد در اينگونه ژنراتور ها كه سيم هاي ارميچر توسط دو عدد ذغال سنگ به بيرون انتقال ميشود جهت كنترل توان و تثبيت ولتاژ توليد شده در دور هاي متفاوت خودرو استفاده ميگردد .
نحوه كار بدين شرح ميباشد .
تمام سيم پيچ هاي بالشتك ها بطور هم جهت و سري به همديگر وصل هستند كه دو سر خروجي ان به ديود يكسوكننده پر واتي (40 امپريا بيشتر ) وصل ميشود كه خروجي پل نيز همان خروجي ژنراتور به صورت مستقيم (DC ) باتري را شارژ ميكند .
براي توليد ولتاژ توسط اين تشك ها لازم است تا اين تشك ها در ميدان مغناطيسي متغييري قرار گيرند كه اين كار را ارميچر داخل تشك ها (روتور) بدين شرح تامين ميكند .
دو سر سيم پيچ ارميچر توسط ذغال هاي منصوبه به يك مدار كنترلي كه معمولا به افتامات مصطلح شده ميرود (مدار كنترلي شارژ اتوماتيك) ورودي اين مدار نيز از خود باتري موجود خودرو تامين ميشود در اينجا مدار فوق ولتاژ دو سر باتري را با يك ولتاژ مرجعي كه در همين مدار ساخته ميشود را مقايسه كرده اگر ولتاژ باتري كمتر از حد نصاب (12 ولت ) بود مدار كنترلي ولتاژي را به ارميچرجهت توليد ميدان مغناطيسي ارسال كرده و نتيجه ان توليد يك ولتاژ متناسب با ولتاژ دريافتي در تشكها شده و باتري نهايتا شارژ ميشود (تا ولتاژ به 14/4 برسد) چنانچه ولتاژ دو سر باتري با ولتاژ مرجع مساوي باشد مدار كنترلي ولتاژي متناسب با مصرف خودرو به ارميچر ارسال ميكند كه باتري با افت ولتاژ مواجه نشود .
بزودي هم نقشه مدار كنترلي( نوعي از خودرو پيكان ايراني) كه اكثرا تمام خودرو هاي ايراني و خارجي ( فقط جنس قطعات مصرفي و توان انها فرق ميكند ) از همين ارايش مداري استفاده مكنند .

حالا شما دوست عزيز براي استفاده از دينام خودرو براي شارژ باتري بايد موتوري متناسب با سرعت دينام را داشته باشيد (كوپلينگ مكانيكي ) تا دينام مذكور را به حركت در بياورد . بفرماييد براتون مقرون به صرف هست ؟؟؟؟( من استفاده اينگونه اي را توصيه نميكنم مگر در حالت هاي اضطراري )
در مورد اموزش طراحي ژنراتور مقالاتي در بخش موتورها و ژنراتور ها و... هست و عمده ترين مبحث اين مقوله در تعداد گام ها (نت) و تعداد دور و قطر سيم انها ميباشد كه مشخصه هاي خاص مورد نياز را دارند (تعيين كننده فركانس و ولتاژ و جريان ژنراتورها )
توجه :
با تغيير سرعت دينام در خودرو ها (سرعت هاي مختلف خودرو ) فقط فركانس ولتاژ توليدي تغيير ميكند كه با توجه به يكسو سازي در خروجي محسوس نيست (توليد صداي وز (**************) ).
با افزايش تعداد دور سيم پيچ گام هاي بالشتك ميتوان به ولتاژ هاي بالاتري دست يافت (بايد قطر سيم ها كمتر گردد تا تعداد دور بيشتري سيم جاگزاري شود ولتاژ بيشتر = جريان كمتر و بالاعكس ).
با تشكر .
موفق باشيد .

سلام و تشکر
در مورد دینام خودرو چند تا سوال داشتم اگه جواب بدین ممنون میشم
1- ایا دینام خودرو برای تولید برق به برق جداگانه نیاز دارد یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
2- در افتامات یا رگولاتور دینام اون جا که علامت مثبت هست و کنارش که علامت l ال انگلیسی هست برای چیه و به کجا وصل میشه ؟؟؟؟
3- برای تولید برق میشه از دینام استفاده کرد ؟؟؟؟؟؟
:busted_red::jump:
با تشکر
 
بالا