آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آموزشی: تشریح مدار pwm در مادربرد

مسعود نصوحی

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
2009-02-22
913
5,889
مبارکه اصفهان
سلام- چند درخواست وپرسش از اساتید farzad yousefiو kharad وmegatrends جایگاه vidدر کجای دیاگرامی که توسط megatrends معرفی شده قرار دارد در دیاگرام دو پالس برای دو گیت ها امدهاست ایا نمتواند یک پالس باشدبا وجودی که هر دو mos fet یک کار انجام میدهند که همانا خروج یک ولتاژ است در یک مادربرد می تواند چند ایسی pwm وجود داشته باشد در نکته ها -نکته 3 عمومیت دارد با توجه به دیاگرام megatrends که دیاگرام معتبری است واقتباس شده است تناقض هایی درنکته ها موجود است-باتشکر ویژه ازاساتید farzad yousefi-kharad megatrends

با تشکر از نکته سنجی شما دوست عزیز
اگه توجه کنی دیاگرامی که من گذاشتم گفته یک فاز از مدار PWM. توی این شکل vid مشخص نشده.اگه دقت کنی درین یکی از فت ها به Vmax و سورس اون یکی به GND متصل شده.حال اگه 50% Q1 و 50% Q2 تحریک بشه خروجی برابر نصف VMAX میشه و هرچه تحریک Q2 بیشتر باشه ولتاژ خروجی کم میشه.
در مادربوردها معمولا یک آی سی PWM وجود دارد.
این دیاگرام با مطالب آقا فرزاد کاملا همپوشانی دارد
 

reza01j

کاربر
2010-12-25
192
2,379
maragheh
اینم تصویر شماره 15 که در پست شماره 2 بهش اشاره شده.
pwm controller.jpeg
تذکر:دوستان عزیز وقتی مطلبی از جایی کپی پیست میشود حتما منبع را برای پایه دار بودن ذکر بفرمائید و برای اینکه مطلب شکل استاندارد به خود بگیرد اول در notepad پیست تا شکل قبلی خود رو از دست بدهد بعد از اونجا به فروم پیست کنید تا مطلب منظم و چشم را خسته نکند.

منبع مطالب پست دو(hardware secrets) میباشد و مترجم مطالب فک کنم شهر سخت افزار باید باشه


اینم شماتیک یکی از فازها
kkkkkk.jpg
به درود..........
__________________
reza01j
__________________
 
آخرین ویرایش:

h.asadi987

کاربر
2013-01-27
159
645
خراسان رضوی
با توجه به اینکه تست مدار pwm به صورت تصویری بسیار حائز اهمیت است. اگر یکی از دوستان زحمت بکشن و بر روی یک مادربرد این تست ها را انجام دهند و از نحوه کار خود فیلم برداری کرده و به صورت کلیپ بر روی سایت قرار دهد بسیار مفید و موثر خواهد بود
دوستانی که با نظر بنده موافق هستند لطفا از کلید تشکر استفاده نمایند
با تشکر
 

vahid_usb

کاربر vip
کاربر
2007-11-15
134
482
گرگان
اینم متن کامل
تشکر یادت نره

همه چیز درباره مدار تنظیم کننده ولتاژ مادربرد

دسته: مادربرد 04 آبان 1387 نوشته شده توسط تیم شهر سخت افزار

اگر می خواهید در مورد کیفیت و خصوصیات مادربرد بیشتر بدانید بهتر است بر روی مدار تنظیم کننده ولتاژ متمرکز شده و در مورد آن بیشتر مطالعه کنید. وظیفه این مدار دریافت ولتاژ فراهم شده توسط منبع تغذیه ( +12 ولت) و تبدیل آن به ولتاژ مورد نیاز برای پردازنده ، حافظه ها و چیپست و دیگر مدارات بکار رفته بر روی مادربرد است. در این مطلب قصد داریم به عمق مدار تنظیم کننده ولتاژ در مادربرد بپردازیم تا شما را با نحوه طراحی مدار , چگونگی کارکرد، طرح های معمول و نحوه شناسایی کیفیت قطعات آشنا کنیم.


تهیه شده در تیم شهر سخت افزار









مقدمه:

بر اساس دلایل متعدد , کیفیت مدار تنظیم کننده ولتاژ، یکی از بهترین راه هایی که می توان از طریق آن به کیفیت کلی مادربرد و نیز طول عمر آن پی برد. یک تنظیم کننده ولتاژ خوب که در خروجی ولتاژ خود نویز و نوسانات ولتاژی نخواهد داشت و بهمین دلیل با فراهم سازی ولتاژی ثابت و پایدار کارکرد صحیح پردازنده وسایر قطعات را سبب می شود.
از جهت دیگر یک تنظیم کننده ولتاژ نامناسب همراه با نوسان و نویز بر روی ولتاژ خروجی , موجب عملکرد ناپایدار سیستم و نیز اتفاقاتی چون توقف های ناگهانی (Crash ) ، ریست شدن (Resetting ) و نمایش صفحه ناخوشایند مرگ (Blue Death Screen ) در ویندوز می شود.

اگر در مدار تنظیک کننده ولتاژ از خازن های الکترولیتی با کیفیت پایین استفاده شود , در مدت زمان کوتاهی خراب و در بعضی موارد باد کرده و یا منفجر می شوند. در اکثر مواقع که یک مادربرد از کار افتاده و معیوب می شود دلیل اصلی به عملکرد نادرست مدار های ولتاژ آن برمیگردد. در نتیجه با داشتن یک مدار تنظیم کننده ولتاژ با کیفیت می توانید مطمئن باشید که برای سال ها یک سیستم پایدار خواهید داشت.

تشخیص این مدار بسیار آسان است زیرا تنها مداری است که در مادربرد از چوک (نوعی سیم پیچ) استفاده میکند. به دنبال چوک ها بر روی مادربرد بگردید تا مدار تنظیم کننده ولتاژ را بیابید.معمولا این مدار در اطراف سوکت پردازنده است اما چوک های دیگری نیز پیدا خواهید کرد که در سطح مادربرد پخش شده اند، معمولا اطراف اسلات های RAM و اطراف چیپ پل جنوبی ( South Bridge ) که ولتاژ مناسب برای این قطعات را فراهم میکنند.

( مدار تنظیم کننده ولتاژ )



قبل از توضیح دقیق عملکرد این مدار , اجازه بدهید تا شما را با قطعات اصلی بکار رفته بر روی مدار تنظیم کننده ولتاژ آشنا کنیم.






آشنایی با قطعات اصلی :

اجزاء اصلی یک مدار تنظیم کننده ولتاژ عبارتند از : چوک ( که می تواند از دو جنس ساخته شود ، آهن یا فریت ) ، ترانزیستور و خازن های الکترولیتی ( مادربرد های با کیفیت از خازن های جامد آلومینیومی بهره می برند ، که کارآیی و کیفیت مناسب تری دارند ) . ترازیستورهایی که در مدار تنظیم کننده ولتاژ استفاده می شوند ، تحت فناوری خاصی با نام MOSFET (ترانزيستور اثر ميدان ) ساخته می شوند و معمولا برای سادگی MOSFET نامیده می شوند. بعضی از مادربردها همراه با هیت سینک Passive بر روی این ترانزیستورها و به منظور خنک سازی آنها تولید می شوند ، که این ویژگی بسیار مناسبی در یک مادربرد است . اجزاء مهم دیگری نیز در این مدار وجود دارد ، مخصوصا مدارهای مجتمع ( IC ) . همواره مدار IC ای پیدا خواهید کرد که PWM controller نامیده می شود و در برخی محصولات و در طرح های برتر IC کوچکی با نام MOSFER Driver ( راه انداز MOSFET – در ادامه مطلب آن را MOSFET Driver نام می بریم ) نیز خواهید یافت. در ادامه توضیح خواهیم داد که هر کدام از این IC ها چه وظیفه ای را بر عهده خواهند داشت.

( نگاه دقیق بر مدار تنظیم کننده ولتاژ اصلی )



( مادربردی همراه با خنک کننده Passive بر روی ترانزیستور های مدار تنظیم کننده ولتاژ )



حال بهتر است کمی بیشتر در مورد قطعات بکار رفته در مدار صحبت کنیم.

چنانکه اشاره شد ، می توان دو گونه چوک در تنظیم کننده های ولتاژ پیدا کرد : چوک از جنس آهن و یا فریت . چوک ها فریت ، ویژگی های بهتری دارند : اتلاف توان کمتردر مقایسه با چوک های آهنی ( 25% کمتر ، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گیگابایت ) ، تداخل مغناطسی کمتر ، و مقاومت بیشتر در برابر زنگ زدگی .

تشخیص این چوک ها ساده است : چوک های آهنی معمولا روباز هستند و می توانید درون آن سیمی ضخیم از جنس مس را ببینید ، درحالی که چوک های فریت سربسته هستند و معمولا علامتی که با “R
 

farzad_yousefi

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2011-02-01
829
4,580
سراسیاب ملارد(کرج)
اقا وحید این نوشته برای شهر سخت افزار هست با عکس هم توضیح داده اگه متن کاملشو با عکس دانلود کردی بزار تو انجمن تا بچه ها دانلود کنن چون موضوع جامعی هست
 

vahid_usb

کاربر vip
کاربر
2007-11-15
134
482
گرگان
اقا وحید این نوشته برای شهر سخت افزار هست با عکس هم توضیح داده اگه متن کاملشو با عکس دانلود کردی بزار تو انجمن تا بچه ها دانلود کنن چون موضوع جامعی هست
سلام آره مقاله شهر سخت افزاره البته بنده منبع رو ذکر کردم
برای راحتی کار واسه دوستان کل مقاله رو بهمراه عکس تو یه فایل pdf آپ میکنم امید وارم مفید باشه
 

vahid_usb

کاربر vip
کاربر
2007-11-15
134
482
گرگان
بالا