آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اموزشی : کارتسمه تایمینگ چیست

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,670
[FONT=&quot]کارتسمه تایمینگ چیست ؟ این تسمه که در قسمت داخلی، دارای دندانه های عرضی[/FONT][FONT=&quot] ( [/FONT][FONT=&quot]عاجدار) است، توسط پولی دندانه دار سر، میل لنگ به حرکت در آمده و عامل گردش پولی دندانه دار میل بادامک در قسمت سر سیلندر موتور میباشد. گردش میل بادامک نیز به نوبه خود باعث بالا و پایین رفتن سوپاپها در جایگاهشان در زمان معینی که نیاز است به محفظه احتراق موتور ،سوخت و هوا وارد شود و یا دود خارج گردد ، میشود. این زمان معین و مشخص را[/FONT][FONT=&quot] TIME [/FONT][FONT=&quot]میگویند . در خودروهای قدیمی از چرخ دنده و یا زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه ولی بصورت چند قلو برای گرداندن میل بادامک که کار آن باز و بسته نمودن سوپاپها میباشد، استفاده میشد. چرخ دنده و زنجیر باعث ازدیاد صدا و وزن در موتور خودرو میگردید. خودروهای جدید، برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت ،دارای موتور های با تراکم بالا میباشند و معمولا تاج پیستون ( سر پیستون) صاف است [/FONT][FONT=&quot]. [/FONT][FONT=&quot]در صورت خرابی دندانه ها و یا بریدن تسمه مذکور ، میل بادامک اصطلاحا از تایم افتاده و سوپاپهایی که نابهنگام باز شده و پایین آمده اند با سطح بالای پیستون برخورد می نمایند. و عاملی برای خرابی پیستون وکج شدن سوپاپها و یا خرابی سیلندر و سرسیلندر و شاتونها خواهد شد در این وضعیت موتور خاموش شده و تا تعمیر کلی و نصب تسمه جدید روشن نمیشود. ضمنا تا رفع مشکل باید از استارت زدن بیهوده موتور ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر پرهیز کرد [/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]عواملی که باعث کوتاه شدن عمر و یا پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن و نهایتا باعث خارج از تایم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده میگردند عبارتند از[/FONT][FONT=&quot] :
1- [/FONT][FONT=&quot]استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از 4000 دور در دقیقه و انجام شتابگیری ناگهانی مثبت[/FONT][FONT=&quot]TAKE OFF [/FONT][FONT=&quot]و یا کاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور[/FONT][FONT=&quot] .
2- [/FONT][FONT=&quot]عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحا دنده مرده در سربالائی ها و یا هنگام عبور از موانع ، باعث فشار نا متعارف بر روی سوپاپهای موتور و در نتیجه مقاومت میل بادامک برای گردش روان توسط این تسمه میگردد[/FONT][FONT=&quot].
3- [/FONT][FONT=&quot]خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن و گیرپاژ آن ،باعث پارگی و کشیدگی یا رد کردن و بریدن دندانه تسمه خواهد شد. معمولا کار کرد زیاد و یا سفت بودن زیاد تسمه عامل خرابی هرزگرد میباشد، [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot] تسمه باید بین 2 الی 3 میلیمتر قابل انعطاف باشد. و با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظیم شود[/FONT][FONT=&quot].
4- [/FONT][FONT=&quot]نصب تسمه نامرغوب و تقلبی که توان تحمل فشار و کار زیاد را ندارد. ( تسمه نو در سطح بیرونی و داخلی بر اثر تا کردن برای آزمایش نبایستی ترک و شستگی دیده شود . و یا الیافی از آن در حال جدا شدن باشد و یا حتی یکی از دندانه های آن مشکل داشته باشد. تسمه هایی که بشکل تا خورده نگهداری شده اند و یا اشیاء دیگری روی آنها گذاشته شده اند . دچار مشکل خواهند شد[/FONT][FONT=&quot].)
5- [/FONT][FONT=&quot]روغن ریزی سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم [/FONT][FONT=&quot]
6- [/FONT][FONT=&quot]عدم استفاده از خودرو بمدت طولانی [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot] آسیبهای ناشی از بریدن و یا رد کردن و یا جدا شدن دندانه های تسمه تایم[/FONT][FONT=&quot] :
[/FONT][FONT=&quot]در خودروهایی که دارای موتور پژو نوع[/FONT][FONT=&quot]XU7JP/L3 1800 [/FONT][FONT=&quot]سی سی میباشند اگر موتور روشن باشد یا خودرو در حال حرکت باشد و تسمه تایمینگ که عامل گردش میل بادامک و در نهایت پائین بردن سوپاپها میشود یک عاج( دنده) رد کند یا پاره شود و راننده سریعا ، دنده خودرو را در وضعیت دنده خلاص قرار ندهد ، چون کماکان میل لنگ موتور در حال گردش بر اثر حرکت چرخها میباشد باعث بالا آمدن پیستون میگردد ؛ در این وضعیت سر پیستون به ته سوپاپهایی که پائین مانده اند، برخورد میکند و موجب آسیب به سوپاپ و پیستون و یا سایر اجزاء موتور خواهد شد. بنابراین تعویض بموقع تسمه تایم، باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودرو میگردد. هنگام تهیه تسمه نو، به جنس آن از نظر مرغوب بودن و استحکام دندانه ها، به علت حساسیت ، حتما توجه کنید و نگذارید مکانیک نوع نامرغوب را نصب نماید[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]زمان تعویض تسمه تایم[/FONT][FONT=&quot] : [/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]زمان تعویض این تسمه از 60000 هزار کیلومتر[/FONT][FONT=&quot]( [/FONT][FONT=&quot]رانندگی با شتابهای منفی و مثبت زیادو با دور بالای موتور – دنده مرده[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]ایستایی و عدم کارکرد خودرو بمدت طولانی - گذشت زمان زیاد حدود مثلا 3 سال از آخرین نصب – صدا دار شدن بلبرینگ تسمه سفت کن- روغن ریزی سر میل لنگ[/FONT][FONT=&quot] – [/FONT][FONT=&quot]تسمه نامرغوب – تسمه بیش از حد سفت ) تا 80000 هزار کیلومتر ( رانندگی ملایم و پیوسته و با دور موتور متوسط و گذشت زمان حدود 2 سال) متغییر میباشد . در صورتیکه از کیلومتر آخرین نصب و نوع کارکرد خودرو مطللع نمیباشید توصیه میشود مکانیک شما ، تسمه را بصورت گفته شده بازدید کند[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT][FONT=&quot]در روز روشن و پر نور کاپوت را تا آخرین درجه آن بالا بزند و سمت چپ موتور[/FONT][FONT=&quot] ( [/FONT][FONT=&quot]سمت شاگرد) در محلی که شیلنگهای رفت و برگشت بنزین به باک جفت هم قرار گرفته اند و بصورت قوس تقریبا نیمدایره میباشند، شیلنگها را از روی بست آنها بدون فشار دادن بیش از حد آزاد کرده و روپوش لاکی تسمه تایم که زیر شیلنگها قرار گرفته را با باز کردن دو پیچ نگهدارنده آن که یکی در بالا و دیگری در پائین است باز کند. ( پیچ پائینی آچار خوری سخت دارد بهمین علت مکانیک اینکار را بهتر است انجام دهد) خودرو را در دنده 5 گذاشته و آرام حرکت دهید و با عبور تسمه از مقابل شما آنرا از نظر فرسودگی و ترک خوردگی و نخ کش شدن و یا آسیب دیدگی و یا چرب بودن چک کند . در صورت وجود هر کدام از موارد گفته شده نیاز به تعویض تسمه توسط مکانیک خواهید داشت[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

پیوست‌ها

  • 18.7 کیلوبایت بازدیدها: 92

pc-isar

مدیر تعمیرات خودرو
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-05-16
819
5,326
ايران
با تشكر از كاربر خوبمان hla از پست مفيد ارسالي
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: hz_hamed
بالا