آی پی امداد
abtahi

تحلیل و عیب یابی گرداک 952 و یاکسان 701,702 بخش هیتر

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
تحلیل و عیب یابی هیتر گرداک 952 بخش باقیمانده ( هیتر )
بسیار شبیه یاکسان 701 و 702 است بطوریکه بنظر میرسه تغییرات بسیار جزئی و بی ثمر آنها با این هدف اعمال شده که بگه کپی نیست.

درود

قسمت اول تحلیل و عیب یابی ایندستگاه ( بخش هویه ) در تاپیک زیر تقدیم گردید



اما ازآنجاکه پس از ارائه تحلیل و عیب یابی هویه طی پست های عدیده سوالاتی از سوی دوستان و همکاران گرامی مطرح گردیده و موجب وقفه و خلط مبحث شده و لذا چنانچه بخش تکمیلی را در همان تاپیک تقدیم میکردم بهره برداری علاقمندان با توجه به آشفتگی موصوف دشوار میگردید لذا بخش تکمیلی تحلیل ( هیتر ) در ابتدای تاپیک مستقل حاضر تقدیم میگردد تا حتی المقدور موجبات تسهیل مطالعه فراهم گردد .

با توجه به اینکه نمونه ایندستگاه را دراختیار ندارم و بتبع آن تست های کامل جهت اطمینان از صحت تحلیل مقدورم نیست لذا چنانچه خطایی مشاهده فرمودید لطفا مطلع فرمایید تا ضمن اصلاح خطای احتمالی موجبات پیشگیری از خسارات احتمالی دوستان نیز فراهم گردد.

بسیار ممنون و سپاسگزارم

اینم نقشه اصلی و خوانا
http://www.irantk.ir/attachment.php?attachmentid=138781&d=1477760586

فایل های مختلف نقشه گرداک 952
 

پیوست‌ها

  • 78 کیلوبایت بازدیدها: 3,277
  • 97 کیلوبایت بازدیدها: 2,147

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
درود

موارد قراردادی تحلیل

1- با توجه به اینکه آپ امپ های هیتر دارای سه پایه ورودی مثبت و ورودی منفی و خروجی است بصورت ( خروجی - ورودی منفی - ورودی مثبت ) در تحلیل مشخص میکنم مثلا اگر پایه ورودی منفی و مثبت و خروجی بترتیب پایه 2 و 3 و 1 باشه بصورت ( 1 و 2- و 3+ ) مشخص میکنم.
لذا آپ امپ ( 7 و 5+ و 6- ) یعنی پایه 6 ورودی منفی و پایه 5 ورودی مثبت و پایه 7 خروجی این آپ امپ است.

2- کلیدی که به CN18 متصله بنام کلید الف و کلیدی که به CN3 متصله بنام کلید ب در نقشه پیوست زیر مشخص کردم .

3- کلیه پایه های آی سی که در تحلیل اشاره میکنم مربوط به آی سی D1 است چون فقط آی سی D1 متعلق به بخش هیتر است

4- در نقشه زیر ، برق شهر متصل به فیوز را نول و دیگری را فاز انتخاب کردم

5- عملکرد کلیه آپ امپ های این نقشه را با این قاعده ساده که قبلا به کرات ذکر کرده ام بررسی میکنیم که :
اگر ولتاژ هر کدام از ورودی های آپ امپ بزرگتر باشد ولتاژ خروجی آن مطابق علامت آن ورودی تغییر میکند یعنی :
اگر ولتاژ پایه
ورودی مثبت بزرگتر باشه ولتاژ پایهخروجی بیشتر و بیشتر میشه
اگر ولتاژ پایه
ورودی منفی بزرگتر باشه ولتاژ پایهخروجی کمتر و کمتر میشه.

فقط با قانون ساده فوق و بدون نیاز به محاسبات پیچیده کلاسیک ، عملکرد نقشه را تحلیل میکنیم و لذا مطابق معمول اینکه گین آپ امپ ها چقدره و با استفاده از کدوم روابط و فرمول ها قابل تحلیل است هیچ کاری نداریم و کمترین نیازی به اینگونه روابط و فرمول های پیچیده نداریم و فقط با قانون ساده بند 5 به تحلیل دقیق و علمی آن میپردازیم .

اگر ادعایی در این خصوص باشه که تحلیل این نقشه به روش فوق ، کمترین نقصی داره ، خوشحال خواهم شد اصلاح و قانع فرمایند.

مقدمات تحلیل

بخش هیتر توسط کلید دوبل که حاوی دو کلید است و در نقشه بنام کلید الف و ب مشخص کردم ، فعال و غیر فعال میشه .
دو کلید فوق الاشاره از نظر الکتریکی مستقل و مجزا از یکدیگرند اما از نظر مکانیکی هم محور هستند یعنی با خاموش و روشن کردن بخش هیتر ، هر دو کلید الف و ب همزمان عمل میکند.

کلید الف بشرح تحلیل فقط المنت هیتر را روشن و خاموش میکنه

زمانیکه کلید در حالت خاموش است دو کنتاکت کلید الف ، بهم متصلند و بدلایل زیر موجب خاموش شدن المنت هیتر میشه
زیرا یک کنتاکت کلید الف به پتانسیومتر FEN متصله و این پتانسیومتر جهت دستیابی به حرارت دلخواه هیتر تعبیه شده و درواقع با تنظیم این پتانسیومتر FEN ، ولتاژ مناسب به پایه 3 آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) می رسه
و کنتاکت دیگر کلید الف از طریق سوکت CN18 به گراند متصله

بنابرین در حالت خاموش که دو کنتاکت کلید الف بهم متصلند ولتاژی که برای حرارت دلخواه برای پایه 3 تنظیم کرده اید به گراند متصل میشه یعنی صفر ولت میشه و باین ترتیب ولتاژ پایه 3 صفر ولت میشه
فلذا با صفر شدن پایه 3 درواقع ولتاژ ورودی مثبت آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) صفر میشه و لذا ورودی منفی بزرگتر از ورودی مثبت میشه در نتیجه ولتاژ خروجی آن یعنی ولتاژ پایه 1 کمتر و کمتر میشه درنتیجه کوپلر U2 و LED هیتر ( متصل به CN13 ) خاموش میشه و در نتیجه فرمان آتش ترایاک T2 قطع و ترایاک T2 خاموش میشه و لذا نول هیتر را قطع میکنه و هیتر خاموش میشه.

در این لحظه T1 به کوپلر u1 نگاه میکنه که اگه هیتر داغ و لذا u1 فعال باشه دراینصورت T1 برق پمپ را وصل میکنه و تا زمانیکه هیتر خنک نشده خاموش نمیشه.
از طرفی ممکنه فشار پمپ را کم کرده باشید که مقاومت ۵۱ کیلو بشرح زیر به همین منظور پیش بینی شده که بمحض خاموش کردن کلید ، فشار باد پمپ زیاد بشه و زودتر خنک کنه.

یعنی در همین حالت که کلید دوبل در حالت خاموشه دو کنتاکت بسته کلید ب ، فاز را از طریق مقاومت 51 کیلو (خط قرمز نقشه ) به بخش فرمان پمپ میرسونه تا خازن C16 زودتر شارژ بشه و ترایاک T8 بتونه نول پمپ را بگونه ای تامین کنه که فشار باد پمپ بیشتر بشه و هیتر زودتر خنک بشه لذا بواسطه این مقاومت 51K نمیتونیم با تنظیم پتانسیومتر FEN ، فشار پمپ را از حد متوسط کمتر کنیم .


حالا کلید دوبل را در حالت روشن قرار داده و بررسی میکنیم

وظیفه کلید الف
در حالت روشن

در حالت روشن ، دو کنتاکت کلید الف ، باز و قطع میشه و لذا دیگه به ولتاژی که با پتانسیومتر FEN انتخاب کردیم کاری نداره و لذا ولتاژ انتخابی بعنوان ولتاژ مرجع به پایه 3 آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) منتقل میشه و این آپ امپ بشرح آتی کار میکنه .

وظیفه کلید ب در حالت روشن
در حالت روشن دو کنتاکت باز کلید ب بسته میشه و دو سر ترایاک T1 را اتصال کوتاه میکنه و لذا فاز را مستقیما به پمپ و المنت هیتر میرسونه.

حالا نول هم بنحوی که بعدا خواهم گفت به المنت و پمپ میرسه و المنت داغ میشه و پمپ هوا کار میکنه تا اینکه بشرح زیر حرارت هیتر بیشتر از انتظار ما بشه
جهت دستیابی به حرارت دلخواه باید ولتاژ مرجع را با پتانسیومتر FEN انتخاب کنیم که به پایه 3 آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) میرسه
سنسور هیتر از نوع ترموکوپله و بمیزانی که داغ بشه ولتاژ تولید میکنه.

باین ترتیب ترموکوپل یا سنسور هیتر ، ولتاژ پایه 2 را بیشتر یا کمتر از ولتاژ مرجع ( ولتاژ پایه 3) میکنه و به این ترتیب میتونه حرارت المنت را بشرح زیر کم و زیاد کنه و بمقدار دلخواهمان تنظیم کنه و باین ترتیب فرمان قطع و وصل هیتر از طریق پایه 2 صادر میشه
تحلیل بخش هیتر و پمپ

حالا با توجه به تحلیل مقدماتی فوق به تحلیل اصلی مدار میپردازیم
ابتدا ببینیم سنسور هیتر چگونه حرارت هیتر را کنترل میکنه .

مقاومت های تقسیم ولتاژ ( R19 , R18 و R17 , VR2 , R16 ) ولتاژ ثابتی برای پایه 9 آپ امپ ( 8 و 10+ و 9- ) مهیا میکنند.

حالا اگه سنسور هیتر بیشتر از حرارت دلخواه که با FEN انتخاب کردیم داغ بشه ولتاژی که سنسور ( ترموکوپل ) تولید میکنه بقدری زیاد میشه که ولتاژ پایه 10 آپ امپ ( 8 و 10+ و 9- ) بیشتر از ولتاژ پایه 9 میشه و لذا ولتاژ خروجی (پایه 8 ) بالا میره و ازآنجاکه پایه 8 به پایه 5 متصله در نتیجه ولتاژ پایه 5 آپ امپ ( 7 و 5+ و 6 - ) هم بالا میره و در نتیجه ولتاژ پایه 7 یعنی خروجی آپ امپ ( 7 و 5+ و 6 - ) بالا میره که به پایه 2 منتقل شده و لذا به این صورت ولتاژ پایه 2 بیشتر از ولتاژ مرجع ( پایه 3 ) میشه ( ولتاژ مرجع را با پتانسیومتر FEN انتخاب کرده ایم )

درنتیجه وقتی ولتاژ پایه 2 بیشتر از ولتاژ مرجع ( پایه 3 ) بشه دراینصورت پایه 1 یعنی ولتاژ خروجی آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) کم میشه و کوپلر U2 را خاموش تر میکنه درنتیجه فتیله ترایاک T2 را پایین میکشه و نیمه حاموش میکنه که نول کمتری به هیتر برسه تا حرارت هیتر کمتر بشه و بمقدار دلخواهی که انتخاب کرده ایم برسه.

حالا اگه حواس آپ امپ پرت بشه یا به هر دلیل دیگری حرارت هیتر کمتر از حرارت دلخواه بشه کلیه تغییرات فوق الذکر معگوس میشه و موجب افزایش ولتاز هیتر میشه و ترایاک T2 را روشن تر میکنه و نول را بهتر و بیشتر به هیتر متصل میکنه تا گرمتر بشه و به گرمای دلخواه ما برسه



تحلیل ساده فقط با مشاهده فلش آبی و قرمز نقشه

تغییر ولتاژ نقاط مهم را با فلش آبی و قرمز در نقشه مشخص کردم. تا
فقط با مشاهده فلش های نقشه زیر قادر به تحلیل نقشه باشید .

جهت فلش های آبی نقشه نتیجه سرد شدن سنسوره

مثلا اگه نقطه ای مانند ورودی یا خروجی آپ امپ و غیره را با فلش آبی در جهت بالا دیدی یعنی رنگ آبی فلش گویای سرد شدن هیتر و جهت فلش که بسمت بالاست گویای بالا رفتن ولتاز اون نقطه است بنابرین مفهوم فلش آبی در جهت بالا اینه که : وقتی هیتر یا سنسور سرد میشه ولتاژ این نقطه بالا میره.
و اگه جهت فلش آبی بسمت پایین باشه یعنی وقتی هیتر سرد میشه ولتاژ این نقطه پایین میاد

جهت فلش های قرمز نقشه
نتیجه داغ شدن سنسوره

مثلا اگه دیدی ، ورودی یا خروجی آپ امپ ، فلش قرمزی است که بسمت بالاست . یعنی وقتی هیتر یا سنسور داغ میشه ولتاژ این نقطه بالا میره
و اگه جهت فلش قرمز بسمت پایین باشه یعنی وقتی هیتر یا سنسور داغ میشه ولتاژ این نقطه پایین میاد .
attachment.php



وظیفه آپ امپ ( 14 و 12+ و 13- )
این آپ امپ مقدار ولتاژ برق شهر یعنی درواقع فاز هیتر و پمپ را از طریق ترایاک T1 کنترل میکنه .
البته فقط کنترل فاز پمپ مورد نظر طراح بوده و کنترل فاز هیتر اثری روی هیتر نداره چون اگه دستگاه خاموش باشه نول هیتر توسط آپ امپ ( 2- و 3+ و 1 ) و کوپلر U2 و ترایاک T2 قطع میشه و وقتی دستگاه روشنه ترایاک T1 اساسا شورت میشه و قادر به کنترل فاز نیست لذا فقط فاز پمپ در حالتیکه دستگاه خاموشه و المنت هیتر داغه کنترل میشه .
وقتی کلید در حالت روشنه
بشرح صدرالذکر تحلیل وقتیکه کلید دوبل و بتبع آن کلید ب در حالت روشن باشد دو کنتاکت کلید ب دو سر ترایاک T1 را اتصال کوتاه میکنه و فاز برق شهر را مستقیما به هیتر و پمپ میرسونه لذا در حالتیکه دستگاه روشنه کوپلر U1 و ترایاک T1 بیکاره میشه و هیچ نقشی ایفا نمیکنند.

وقتی کلید دوبل در حالت خاموشه
زمانیکه کلید دوبل را خاموش کنید دراینصورت دو کنتاکت کلید ب که قبلا ترایاک U1 را شورت کرده بود حالا باز میشه و لذا ترایاک U1 آزاد میشه و تحت فرمان کوپلر U1 و آپ امپ ( 14 و 12+ و 13- ) قرار میگیره.

لذا اگه هیتر داغ بشه و دستگاه را خاموش کنید هیتر کم کم سرد میشه لذا سنسور هیتر مطابق فلش های آبی نقشه موجب پایین آمدن ولتاژ پایه 8 و لذا 7 میشه و لذا ولتاژ خروجی آپ امپ
( 14 و 12+ و 13- ) یعنی ولتاژ پایه 14 پایین میاد و متناسب با سرد شدن سنسور کمتر و کمتر میشه و کوپلر U1 و ترایاک T1 را بتدریج خاموش و خاموش تر میکنه و در نتیجه ولتاژ برق شهر ( فاز ) که از طریق ترایاک T1 به هیتر و پمپ میره کمتر و کمتر میشه . ( البته همانطور که گفتیم فقط در پمپ موثره و چون نول هیتر قطع است ، تاثیری در هیتر نداره )

و ازآنجا که یک رله مینیاتوری که با مقاومت R42 سری است کلا با پمپ موازی است لذا وقتی ولتاژ پمپ خیلی کم میشه ولتاژ ناچیزی به رله میرسه و نمیتونه رله را نگهداره و لذا رله خاموش میشه .

و ازآنجاکه دو کنتاکت بسته رله به دو سر سنسور متصله لذا وقتی رله خاموش بشه دو سر سنسور را اتصال کوتاه میکنه و درنتیجه ولتاژ تولیدی دو سر سنسور صفر ولت میشه و لذا ولتاژ پایه 10 کم میشه و درنتیجه مشابه تحلیل فوق الذکر ، خروجی هر سه آپ امپ متوالی که به کوپلر U1 منتهی میشه صفر ولت میشه و لذا کوپلر U1 و ترایاک T1 کاملا خاموش میشه و فاز پمپ را بکلی قطع و پمپ کاملا خاموش میشه.

و همانطورکه در ابتدای تحلیل عرض شد وقتی کلید دوبل و بتبع آن
کلید الف در حالت خاموش باشه دو کنتاکت بسته آن ولتاژ پایه 3 آپ امپ ( 1 و 2- و 3+ ) را صفر ولت میکنه و لذا کوپلر U2 و ترایاک T2 کاملا خاموش میشه و نول هیتر را بکلی قطع میکنه
و LED هیتر هم خاموش میشه.
بنابرین وقتی کلید دوبل خاموش بشه طی روند فوق بلافاصله هیتر کاملا خاموش میشه

ضمنا با توجه به اینکه ترانس کوچکی با پمپ موازی است و خروجی ترانس از طریق ترانزیستور T12 ، لامپ LED پمپ را روشن میکنه لذا اگه ولتاژ پمپ قطع بشه ورودی و خروجی این ترانس هم قطع میشه و LED پمپ هم خاموش میشه.

d2 برای المنت های ۱۱۰ ولت با کوپلر سری شده و کوپلر از نوع دیاک است و لذا میتواند فرمان آتش را در نیم سیکل مثبت و منفی صادر کند که با وجود d2 منحصر به نیم سیکل میشود و لذا ولتاژ موثر افت میکند.


وظیفه ترایاک T1

زمانیکه کلید ب در حالت خاموش قرار بگیره و هیتر داغ باشه دراینصورت لازمه هیتر ، زودتر خنک بشه تا هیتر داغ و بلااستفاده خسارتی به بار نیاره .
به همین علت T1 پیش بینی شده که وقتی با خاموش کردن دستگاه ، برق پمپ قطع و خاموش میشه ترایاک T1 به کوپلر u1 نگاه میکنه که اگه هیتر داغ باشه دراینصورت کوپلر u1 فعال هست و در اینصورت T1 میفهمه وضع خرابه و نباید پمپ خاموش بشه و لذا برق شهر را به پمپ هدایت میرسونه تا مادامیکه هیتر خنک نشده و کوپلر فعاله ، پمپ را روشن نگه داره

و مقاومت ۵۱ کیلو که در زمان خاموشی کلید ب ، به بخش فرمان پمپ متصل میشه اجازه کم کردن باد پمپ را بشما نمیده تا با فشار باد شدیدی ، هیتر را سریعتر خنک کنه .


سپاس

اینم نقشه خوانا
http://www.irantk.ir/attachment.php?attachmentid=138781&d=1477760586
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

درود

تحلیل نحوه کنترل ولتاژ هیتر و پمپ توسط ترایاک ها


attachment.php

درود
کنترل فشار باد پمپ و درواقع کنترل ولتاژ پمپ بروش بسیار ساده مدار زیر صورت می پذیرد .
attachment.php

شلوغی مدار پمپ و بقیه قطعات و متعلقات آن برای امکان کالیبره کردن حداقل ولتاژ و نیز کاهش نویز و امثالهم است

e/خازن C16 در نقشه گرداک درواقع همین خازن تصویر فوق است
بنحوی که با پتانسیومتر مورد اشاره تصویر فوق که معادل پتانسیومتر AIR نقشه گرداک است قادر به انتخاب زمان شارژ خازن هستیم .
باین ترتیب زمانیکه خازن بمقداری شارژ بشه که بتونه [/SIZE][/SIZE][/COLOR][COLOR=#000000][SIZE=7][SIZE=2]دیاک را[/SIZE][/SIZE][/COLOR][COLOR=#000000][SIZE=7][SIZE=2] فعال کنه دراین لحظه ترایاک روشن میشه و تا انتهای نیم سیکل ادامه می یابد و همین عمل در نیم سیکل بعدی تکرار میشه
لذا اگه مقاومت پتانسیومتر را کم کنیم خازن را زودتر شارژ میکنه و زودتر به ولتاژ لازم میرسه و لذا ترایاک زودتر هدایت میکنه و ولتاژ موثر بیشتری به بار میده

در نقشه گرداک پتانسیومتر داخلی VR5 انتخاب حداقل فشار پمپ را ممکن میکنه تا نتونیم فشار باد را از مقداری که قبلا با این پتانسیومتر تعریف کردیم کمتر کنیم.

ازآنجاکه پس از شارژ کافی خازن تا انتهای نیم سیکل نیازی به ولتاژ خازن نداریم و ذخیره ماندن انرژی در خازن موجب محدودیت و کاهش حساسیت سیستم میشه لذا بمنظور افزایش توانایی سیستم از قطعاتی از جمله R35 , R36 به این منظور استفاده شده بعبارت ساده اگه این قطعات استفاده نمیشد بخشی از پتانسیومتر AIR بی اثر میشد و کاری انجام نمیداد و تاثیری در فشار باد پمپ نداشت چرا ؟

چون اگه انرژی در خازن باقی باشه در نیم سیکل بعد که باید در جهت معکوش شارژ بشه مدتی طول میکشه تا خازن تخلیه بشه و سپس ولتاژ خازن بمیزان لازم در جهت معگوس شارژ بشه و به این ترتیب نمیتونستیم درصورت نیاز ، بخشی از ابتدای هر نیم سیکل را استفاده کنیم .[/SIZE][/SIZE][/COLOR]

تنها قوت ایندستگاه که مغایر با ضعف فاحش بقیه سیستم است دیود پل بخش کنترل ولتاژ پمپ است
و لذا ازآنجاکه عملکرد و وظیفه این [/SIZE][/COLOR][COLOR=#000000][SIZE=2]دیود پل [/SIZE][/COLOR][COLOR=#000000][SIZE=2]بسیار جالب و هوشمندانه است و ازآنجاکه تابحال در منبعی ندیده ام و بنظر میرسه ابتکار تازه ای باشه لذا تحلیل عملکرد این دیود پل را در پست ۲۲۰ تاپیک معماها مطرح میکنم . اینجا

[url]https://www.irantk.ir/threads/36756-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C?p=494049&viewfull=1#post494049[/url]

[/SIZE][/COLOR]

[COLOR=#000000][SIZE=7][SIZE=2]در تصویر اول ، برق شهر بگونه ایست که ملاحظه میفرمایید منفی بالا و مثبت پایینه[/SIZE][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#000000][SIZE=7][SIZE=2]

] بنابرین خازن بگونه ای شارژ میشه که ولتاژ آن مطابق تصویره و لذا مثبت خازن در پایه پایینی خازنه و این ولتاژ از طریق مقاومت پتانسیومتر بیشتر و بیشتر میشه تا بمقداری برسه که بتونه دیاک را روشن کنه و در جهت جریان سبز از دیاک عبور کنه ( مثلا 30 ولت )

در این لحظه که جریان از گیت ترایاک عبور کرده ترایاک را روشن میکنه و لذا ترایاک اتصال کوتاه میشه و از این به بعد برق شهر از ترایاک به بار میرسه و تا پایان نیم سیکل ادامه می باید

مقاومتی که با پتانسیومتر انتخاب میکنید موجب تاخیر یا تسریع شارژ خازن بمقدار 30 ولت میشه یعنی اگه مقاومت پتانسیومتر را مقدار بزرگی انتخاب کنید زمان زیادی طول میکشه تا خازن 30 ولت بشه لذا بخش اعظم نیم سیکل گذشته و ولتاژ خازن تقریبا انتهای نیم سیکل بمقدار 30 ولت میرسه و لذا بخش بسیار ناچیزی از نیم سیکل اول برق شهر به بار میرسه فلذا ولتاژ موثر بار خیلی کن میشه

حالا جهت برق شهر عوض میشه و نیم سیکل بعدی از راه میرسه[/SIZE][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#000000][SIZE=7][SIZE=2][IMG]http://www.irantk.ir/attachment.php?attachmentid=138826&stc=1&d=1477904686 باین ترتیب کلیه جهت ها معگوس میشه و کلیه مراحل فوق الذکر بصورت معگوس موجب ارتباط برق شهر به بار میشه و اگه مقاومت پتانسیومتر همون مقدار بزرگی که انتخاب کرده ایم باشه در این نیم سیکل هم زمان زیادی طول میکشه تا خازن در جهت معگوس 30 ولت بشه لذا بخش اعظم نیم سیکل گذشته و ولتاژ خازن تقریبا در انتهای نیم سیکل بمقدار 30 ولت میرسه و ترایاک را روشن میکنه فلذا بخش بسیار ناچیزی انتهای نیم سیکل دوم برق شهر به بار میرسه فلذا در نیم سیکل دوم هم ولتاژ موثر ناچیزی به بار میرسه .


اشکال این مدار اینه که در زمان تعویض نیم سیکل مقداری انرژی در خازن باقی میمونه و ولتاژ خازن در زمان تعویض نیم سیکل در جهت معگوسه که باید ابتدا این انرژی معگوس دشارژ و تخلیه بشه تا سپس در جهت مناسب اون نیم سیکل بمقدار حدود 30 ولت شارژ بشه

لذا اگه خازن را در برای نیم سیکل بعد دشارژ و آماده نکنیم در زمان طولانی تری شارژ میشه
بهمین دلیل و بواسطه همین ایراد با مدار فوق هرگز نمیتونیم کل برق شهر را به بار برسونیم ولذا فقط میتونیم نصف برق شهر را برای انتقال به بار کنترل کنیم و مثلا میتونیم ولتاژ موثر صفر تا حدود 110 ولت به بار برسونیم.

بنابرین باید با تمهیداتی موجبات تسریع تخلیه خازن را فراهم کنیم .
تا بتونیم تقریبا ولتاژ موثر صفر تا 200 ولت را انتخاب و به بار منتقل کنیم که البته با مدارات پیچیده و با استفاده از ترانزیستور و آی سی کار سختی نیست ولی کلکی که نیاز به آی سی و ترانزیستور نداشته باشه و با قطعات ناچیز و ابتدایی این هدف را بنحو کامل و بی نقص محقق کنه بسیار بسیار ارزشمند است و موجب افزایش طول عمر سیستم نیز میشود و قابل ستایش است و در گرداک 952 از روش هوشمندانه و ساده ای به این منظور استفاده شده که در پست ۲۲۰ تاپیک معماهای آموزشی مطرح کردم.
https://www.irantk.ir/threads/36756-معماهای-آموزشی?p=494049&viewfull=1#post494049

http://www.irantk.ir/irantk36756-20/#post492847

 

پیوست‌ها

  • 10.2 کیلوبایت بازدیدها: 2,879
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

درود
عیب یابی بسیار ساده بخش هیتر

بدون تعویض نادرست و شانسی قطعات

بطوریکه با روش زیر اگر قطعه ای را خارج کنید حتما حتما معیوبه


توجه توجه :
اگر المنت هیتر را تعویض کردید و دیگه حرارت قابل کنترل نیست ، باید دو سیم نازک که مربوط به سنسور یا ترموکوپل است جابجا کنید که درست بشه چون در زمان تولید اشتباه شده.

مراحل عیب یابی هیتر

جهت تسهیل نگارش ، کلیه پایه های که مشخص نکردم که مربوط به چه قطعه ای است ، مربوط به آی سی آپ امپ D1 است.
صحت و سلامت کلید دوبل را بررسی کنید و
بهتر است برای آزمایشات لازم یک سیم 20 سانتی با رنگ مثلا مشکی به پایه وسط یکی از رگلاتورها متصل کنید و یک مقاومت حدود 200 اهم به انتهای سیم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
و سیم دیگری با رنگ متفاوت مثلا قرمز به خروجی رگلاتور 12 ولتی متصل و یک مقاومت حدود 1 کیلو به انتهای این سیم هم لحیم کنید تا در تست ها برای ورودی آپ امپ ها استفاده کنیم.
1- جهت اندازه گیری ولتاژ ها ، پایه وسط یکی از رگلاتورها ( و یا پایه 11 یکی از آی سی ها ) را مستقیما به ولتمتر متصل کنید حالا پروب دیگر ولتمتر را به هر نقطه ای متصل کنید ولتاژ آن نقطه را مشخص میکنه .
2- مطمئن شوید پایه 4 آپ امپ 12 ولت داشته باشه و خروجی رگلاتورها ولتاژ 5 یا 12 ولت مربوطه را داشته باشند.
3- دو سر سنسور و یا دو پین سوکت CN19 و یا هر چهار پین سوکت CN12 را اتصال کوتاه کنید که درواقع دو پایه سنسور شورت بشه.

حالا دستگاه را به برق بزنید و کلید دوبل در حالت روشن باشه
4- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کن = باید پمپ و المنت هیتر روشن بشه ( البته اشتباها گفته بودم پمپ باید خاموش بشه که با دقت نظر امیر سجاد عزیز اصلاح کردم اما با توجه به اینکه با مطالعه سطحی پذیرفتم و فعلا فرصت تحلیل عمقی مجدد ندارم چنانچه با آزمایش عملی دیدید ، نظر قبلی درست بوده اعلام فرمایید تا ضمن بررسی عمقی اصلاح کنم )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید المنت هیتر خاموش و پمپ روشن بشه.
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب داد دراینصورت کلیه آپ امپ های آی سی یعنی آی سی D1 بکلی سالمه
دراینصورت اگه قبل از تست ها المنت یکسره داغ میشده و یا اصلا روشن نمیشده دراینصورت سنسور یا اتصالات مربوط به سنسور و یا متعلقات آن مانند C5 یا R21 و یا R42 آجری بمقدار ۱۵ کیلو و یا رله خرابه
( زیرا اگه رله فعال نشه سنسور را اتصال کوتاه نگهمیداره و آزادش نمیکنه)

ولی چنانچه دو حالت الف ) و ب) بند 4 بدرستی جواب نداد. بند 5 را تست کنید .

5 - الف) مقاومت تست 1K ( متصل به قرمز ) را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا داغ بشه
ب) مقاومت تست 200 اهم را به پایه 3 بزن که باید المنت کاملا خاموش بشه.
نتیجه تست 5
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 بدرستی جواب داد آی سی D1 سوخته .
اگه دو حالت الف ) و ب) بند 5 جواب نداد بند 6 را اجرا و تست کن.

6- الف ) پایه 1 و 2 کوپلر U2 ( ورودی کوپلر ) را با یکدیگر متصل و شورت کن که باید هیتر خاموش بشه .
ب)مقاومت تست 1K را به پایه 1 کوپلر بزن که باید المنت کاملا داغ بشه و لامپ المنت هیتر روشن بشه
نتیجه تست 6
اگه دو حالت فوق جواب داد آی سی سوخته
ولی اگه جواب نداد بند 7 را تست و اجرا کنید.

7 - الف ) با یک مقاومت تست 100 اهم پایه 4 و 6 کوپلر U2 (پایه های خروجی کوپلر ) را بهم متصل و تست کن که باید المنت روشن بشه
ب) مسیر پایه 4 یا 6 کوپلر را آزاد کن که باید المنت خاموش بشه
نتیجه تست 7
اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب داد کوپلر سوخته
و اگه دو حالت الف ) و ب) تست 7 جواب نداد تست 8 را اجرا کن


8- دو پایه A1, A2 را بهم متصل کن
اگه المنت داغ شد ترایاک T2 سوخته.
اگه المنت داغ نشد المنت سوخته

شورتی سنسور را آزاد کن و کل دستگاه را تست کن

توجه :: باید بترتیب از بند اول اجرا شود و لذا نتیجه هر تست درصورتی قابل استفاده و مفیده که تست های قبلی را اجرا کرده باشید
مثلا در تست 8 با شورت کردن ترایاک اگر هیتر داغ بشه یعنی ترایاک سوخته درصورتیکه تست 7 جواب نداده باشد وگرنه معلومه که در هر دستگاه سالم هم اگه ترایاک T2 را شورت کنید هیتر روشن میشه ولی گویای خرابی ترایاک نیست .
چون اگه تست 7 را اجرا کنید نیاز به اجرای تست 8 نخواهی شد و بهمین ترتیب تست های قبلی نیاز نمیشه

عیب یابی پمپ

سه بند اول عیب یابی هیتر را انجام دهید و تست های زیر را جهت عیب یابی بخش پمپ آزمایش کنید .

1- کلید دستگاه روشن باشه
الف) اگر پمپ روشن شد تست 3 را اجرا کنید
ب ) اگر پمپ روشن نشد تست 2 را اجرا کنید

2- پایه A1 , A2 ترایاک T9 را شورت کنید
الف)اگه پمپ روشن نشد پمپ خرابه
ب ) اگه پمپ روشن شد عیب در بخش کنترل فشار پمپ است ( در قطعات سمت چپ بالای نقشه از قبیل ترایاک T9 , دیود پل و غیره )

حالا ادامه بند الف تست 1 = که اگر دستگاه را روشن کردید و پمپ روشن شد گفتیم باید تست 3 را اجرا کنید .
3-حالا دستگاه را خاموش کن
الف ) خروجی کوپلر یعنی پایه 4 و 6 کوپلر U1 را شورت کنید که باید پمپ روشن بشه
ب) مقاومت R34 را آزاد کنید که باید پمپ خاموش بشه
نتیجه تست 3
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب نداد ترایاک T1 سوخته
اگه دو حالت الف و ب تست 3 بدرستی جواب داد تست 4 را اجرا کنید.

4- الف) ورودی کوپلر U1 ( پایه 1 و 2 کوپلر ) را شورت کن که باید پمپ خاموش بشه.
ب ) مقاومت تست 1 کیلو ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 1 کوپلر U1 متصل کن که باید پمپ روشن بشه .
نتیجه تست 4
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب نداد کوپلر U1 سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 4 بدرستی جواب داد تست 5 را اجرا کنید

5- الف ) مقاومت تست 1K ( متصل به سیم آزمایش قرمز ) را به پایه 9 متصل کنید که باید پمپ خاموش بشه ( البته هیتر روشن میشه )
ب) مقاومت تست 200 اهم ( متصل به سیم آزمایش مشکی) را به 9 متصل کنید که باید پمپ روشن بشه.( البته هیتر خاموش میشه )
نتیجه تست 5
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب نداد آی سی سوخته
اگر دو حالت الف و ب تست 5 بدرستی جواب داد شورتی دو سر سنسور را آزاد کنید و خازن 47 میکرو متصل به سنسور را تعویض کنید
الف ) اگر عیب دستگاه رفع نشد سنسور خرابه .
ب ) اگر دستگاه درست شد دو سه تا فحش ارسال کن و تمام

عیب یابی خنک نکردن هیتر در زمان خاموشی دستگاه

اگر دستگاه بخوبی کار میکنه اما زمانیکه هیتر داغ هست و کلید پمپ و هیتر را خاموش میکنی ولی پمپ بلافاصله خاموش میشه و هیتر را خنک نمیکنه دراینصورت



هیتر را داغ کنید و کلید را خاموش کنید و بلافاصله بین پایه ۴ و ۶ کوپلر u1 یک مقاومت ۱ کیلو متصل کنید .

۱- اگر پمپ روشن نشد دراینصورت T1 سوخته
۲- اگر پمپ روشن شد دراینصورت یا کوپلر u1 و یا آی سی D1 سوخته و باید سلامت کوپلر و آپ امپ ( ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ) و ( ۵ ، ۶ ، ۷ ) آی سی d1 را بنحوی که در الگوریتم عیب یابی بالا تشریح کردم تست کنید تا مشخص بشه کوپلر سوخته یا آی سی d1 ؟


یاری و مساعدت دوستان گرامی و عزیز بابت اصلاح خطاها و نقائص فنی و نگارشی مورد انتظار و امتنان است
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

درود

ایرادات نقشه و دستگاه


ازآنجاکه خطاهای فاحش این دستگاه را در 3 مارک مختلف دیدم لذا ابتدا نسبت به صحت استنباطم تردید و تامل قابل توجهی کردم زیرا بسیار بعید است که 3 شرکت مختلف مرتکب خطاهای مشابهی شده باشند
لذا وقت قابل توجهی را صرف بررسی خطاهای دستگاه کردم و مطمئن شدم ایندستگاه با طراحی بسیار ضعیفی تولید شده و بنظر میرسد تکرار خطاها در مارک های دیگر به این دلیل است که شرکت های بعدی به نقشه اولین طراحی اعتماد کرده اند و کورکورانه و با اقتباس از آن با تغییرات بسیار ناچیزی از اولین نقشه کپی کرده اند و ملاک تولید خویش قرار داده اند بویژه که برد گرداکی که من دیدم دارای کیفیت ناچیزی بود و مدار چاپی بسادگی با فشار پایه قطعات و با حرارت هویه از برد جدا میشد که احتمال ضعف طراحی و کلنگی بودن تولید را تقویت میکنه

1- هرچند ترانزیستور T12 بشکل ناصحیحی در نقشه رسم شده و آرایشی که در نقشه منظور شده در الکترونیک وجود نداره و باید پایه کلکتور امیتر جابجا بشه و شبیه آنست که 4 دست و پا راه برویم یا با آبکش یک استکان آب به گلدان بریزیم که مقصود حاصل میشه اما بازدهی چنین اعمالی ناچیزه و معقول نیست

لذا اگرچه بدلیل جریان ناچیز LED ، این ترانزیستور بهمین صورت نیز قابل استفاده است و اساسا ممکنه این خطا در جریان رسم نقشه حادث شده باشه و عملا بشکل صحیحی نصب شده باشه اما ایراد غیر قابل توجیه این ترانزیستور اینه که اساسا وجود آن بی مسمی و نادرسته

زیرا بار آن LED است که بدون ترانزیستور و با تقسیم ولتاژ ساده و حتی فقط با یک مقاومت سری نیز قابل ارتباط با ولتاژ مورد نظر است

2- با توجه به جریان خروجی دو رگلاتورهای 12 ولت و با توجه به جریان مورد نیاز ، یکی از آنها بی مسمی و زائد است و لذا میتوانید یکی از آنها را حذف و محل پایه خروجی آنها را بهم متصل کنید که با یک رگلاتور 12 ولت تامین بشه.

3- هرچند نقشه برد نمایشگر منتشر نشده که با اطمینان کامل نسبت به حضور و نیاز ترانس کوچک و دو رگلاتور 5 ولتی و 5- ولتی اظهار نظر کنم اما با احتمال زیاد این 3 قطعه و متعلقات آن ( دیود پل و خازنهای آن ) زائد و قابل حذف است.

3- کنترل حرارت المنت و خاموش و روشن کردن پمپ
بگونه ای طراحی شده که تعداد قطعات را افزایش داده و لذا تعداد زیاد قطعات احتمال صدمه دستگاه را بشدت افزایش داده و بدیهی ساخته چنانکه حتی 4 آپ امپ یعنی یکی از آی سی ها بکلی قابل حذف است
البته ازآنجاکه نقشه مورد نظرم بسیار متفاوته بسادگی قابل تشریح نیست .

4-
بجز T4 پایه A1 , A2 بقیه ترایاک های نقشه اشتباها مشخص شده و با ید جابجا بشه .

بقیه در فرصت های آتی تنظیم و تقدیم میشه
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

درود

اصلاحات لازم نقشه و دستگاه
با توجه به طراحی بسیار ضعیف دستگاه میتوان با حذف تعداد زیادی از قطعات کیفیت و توانایی و حساسیت آنرا نیز افزایش داد

مثلا بجای رله و دیود و خازن و مقاومت متعلقه و بدون نیاز به ترانس کوچک دستگاه در این خصوص میتوانیم فقط از یک دیود و زینر استفاده کنیم تا باین ترتیب ضمن کاهش تعداد قطعات توانایی و طول عمر دستگاه نیز افزایش یابد
بویژه که قطعات مکانیکی بویژه رله در هر دستگاهی موجب کاهش طول عمر آن میشه .

بمنظور حصول مقصود فوق کافیه کنتاکت الف متصل به R30 را قطع و به پایه 1 کوپلر U2 متصل کنید و یک دیود و زینر سری سر به سر را بین پایه 13 و 1 آی سی D1 نصب کنید بطوریکه آند زینر به 13 متصل باشد.
باین ترتیب عملکرد دستگاه در حالت خاموش بهتر نیز خواهد شد.

2- همانطور که در بخش ایرادات مطرح شد یکی از رگلاتورهای T5 , T6 اضافی و زائد است بطوریکه باید خروجی آنها را بهم متصل و یکی از آنها را خارج کنید.

3- در نقشه دستگاه باید پایه ورودی و خروجی رگلاتور T9 و نیز کلکتور امیتر T12 جابجا شود احتمالا در عمل بشکل صحیح نصب شده .

4- هرچند نقشه بخش نمایشگر در دسترس نیست و لذا اظهار نظر قطعی را میسر نمیسازد اما با احتمال بسیار قوی 99 درصد کلیه متعلقات ترانس کوچک ( دو رگلاتور و دیود پل و غیره ) نیز قابل حذف است .

5- یکی از آی سی های 324 زائد و اضافی است زیرا دو آپ امپ برای هر بخش و لذا یک آی سی 324 برای کل دستگاه مکفی است.

6- بجز ترایاک T4 محل پایه A1 , A2 بقیه ترایاک های نقشه اشتباه است و با ید جابجا بشه .

7- با توجه به المنت های موجود که ۱۱۰ ولته و البته عمرش بیشتر از ۲۲۰ ولته لذا یک دیود با گیت T2سری کنید (در هر جهتی فرق نداره) تا نصف سیکل حذف بشه و عمر المنت بیشتر بشه

سپاس
 
آخرین ویرایش:

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

سلام و درود بی انتها خدمت استاد عزیزم.
اولاً تشکر ویژه از شما بابت زحمت فوق العاده ای که میکشین و وقتی که میگذارین. خیلی کم پیدا میشه اساتیدی همچون شما که این چنین
بی منت داشته هاشون رو در اختیار دیگران قرار میدن. إن شاءالله در این راه ثابت قدم و استوار و سالم باشین.

راستش تصاویر پیوست شده در پستها کیفیت پایینی دارن و دقت در اونها مقدور نیست. اگه ممکنه نقشه با کیفیت بالا آپ بفرمایین تا ادامه بررسی ها میسور بشه.
ممنون.
 

AMD

مدیر بازنشسته
مدیر بازنشسته
2013-06-28
10,548
40,283
تهران
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

واقعا دست مریزاد استاد غزال با این تحلیل مسیر عیب یابی برای تعمیر این دستگاه که عصای دست تعمیرکاران هست را بسیار آسان میکنید .
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

سلام و درود بی انتها خدمت استاد عزیزم.
اولاً تشکر ویژه از شما بابت زحمت فوق العاده ای که میکشین و وقتی که میگذارین. خیلی کم پیدا میشه اساتیدی همچون شما که این چنین
بی منت داشته هاشون رو در اختیار دیگران قرار میدن. إن شاءالله در این راه ثابت قدم و استوار و سالم باشین.

راستش تصاویر پیوست شده در پستها کیفیت پایینی دارن و دقت در اونها مقدور نیست. اگه ممکنه نقشه با کیفیت بالا آپ بفرمایین تا ادامه بررسی ها میسور بشه.
ممنون.


درود

ضمن سپاس و تقدیر شایسته بابت اظهار لطف حضرتعالی
نقشه اصلی pdf در انجمن موجوده و در پست اول هم آپلود کرده بودم ولی نمیدونم چرا حذف شده

در هر صورت نقشه اصیل با اصلاحاتی که نیاز به پسورد نداشته باشه و خوانا باشد بپیوست تقدیم میگردد.

ضمنا باوجودیکه فرصت کافی جهت بررسی دقیق مطالب تقدیمی ندارم و با این وجود سعی میکنم حتی المقدور بدون خطا تنظیم و تقدیم کنم اما نگران خطاهای احتمالی هستم و یاری دوستان در راستای کشف و اعلام خطاها و پیشگیری از خسارت علمی و فنی احتمالی مخاطبان و علاقمندان مورد انتظار است .
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,098
پاسخ : تحلیل و عیب یابی گرداک 952 بخش هیتر

واقعا دست مریزاد استاد غزال با این تحلیل مسیر عیب یابی برای تعمیر این دستگاه که عصای دست تعمیرکاران هست را بسیار آسان میکنید .

درود

استاد بسیار عزیزم

مطابق معمول شرمنده فرمودید و امیدوارم شایستگی الطاف و کرامات آن عزیز ارجمند حاصل گردد .


سپاس ویژه
 
بالا