با سلام و خسته نباشید خدمت شما تعمیرکاران با سواد به جز خودم
---------
خرابی لامپ کم مصرف 2 حالت دارد یا حباب آن سوخته یا برد آن سوخته
*حباب:
حباب 2 فیلامان و در مدل های وات بالاتر 4 فیلامان دارد این فیلامان ها رشته هایی هستند که بر اثر گرم شدن مانند مهتابی روشن میشوند و داغ میشوند و با توجه به گازی که دارد روشن میشود
نحوه تست فیلامان ها هم به این شکل است که شما اومتر را روی بیز گذاشته و باید به 2 رشته سیمی که از حباب آمده بیرون وصل کنید و باید بوق بزند
اگر بوق بزند فیلامان سالم است و برای کامل سالم بودن حباب باید 2 فیلامان سالم باشند یعنی اگر یکی از فیلامان ها سالم باشد و دیگری خراب لامپ روشن نمیشود و باید حباب رو عوض کنید پس در نتیجه :
باید هر 2 فیلامان بوق بزنند و وصل باشد.
// نکته بیار مهم در تست حباب :
تست کردن حباب اینکه سالم است یا خرب تنها به تست فیلامان منجرب نمیشود چرا ؟ چون که شما فکر میکند 2 فیلامان سالم است و میگویید که صد درصد حباب سالم است و برد را تعمیر میکنید و بر را روی حباب و صل میکنید و میبینید که لامپ روشن نمیشود و باید کلی وقت بزارید که قطعات رو در بیارید هم وقت شما گرفته میشه هم باید کلی سیم لحیم مصرف کنید و موارد زیادی دیده شده که فیلامان سالم بوده اما لامپ مشکل داشته
شما باید در کنار کار خود ی برد لامپ کم مصرف داشته باشید که بعد از چک کردن فیلامان ها سالم هستند بعدش با برد لامپ کم مصرف سالم تست کنید که روشن میشود یا نه
در مواردی که بر حسب تجربه کسب کردم وقتی که برد سالم را به حبابی که 2 فیلامان ان سالم است لامپ روشن نشد و یا یکی از فیلامان ها داغ شده رنگ آتش در امده و یا مورد دیگه اینکه نور حباب خیلی خیلی کم و ضعیف بوده که ارزش درست کردن ندارد
و برای اینکه یک برد سالم جداگانه برای تست حباب بعد از سالم بودن فیلامان ها داشته باشید پیش نهاد من این اسن که از یک برد 60 وات که با ترانزیستور ها 13007 تغذیه شده اند استفاده کنید چون که این برد هم قدرت دارد برای حباب های وات بالا و هم حباب های کوچک
خب هر نکته ای که لازم بود ذکر کردم
-------------------------------------------------------------------------------
*تعمیر برد کم مصرف :
1:مشکل هایی که بردهای کم مصرف براشون پیش میاد معمولا ابتدا سوختن فیوز که به طب مربوط به سوختن دیود های یکسو کننده هستش که پیش نهاد میکنم حتما حتما 4 دیود رو باهم عوض کنید.
2:مشکل بعدی سوختن مقاومت های ورودی و خروجی ترانزیستور هستش که به طب مربوط به سوختن ترانزیستور ها میباشد هر موقع که دیدید مقاومت ها وروردی و خروجی سوخته اند شک نکنید که ترانزیستور ها سوخته اند.
3:مشکل بعدی اینکه خازن سرامیکی هستش که بین یکی از سیم های فیلامان با ی سر دیگه فیلامان سری وصل هستند . بیشتر موقع ها این خازن میسوزد و 2 سر ان شرت میشود و با یعد تعویض شود.
4: مشکل پایه و همیشگی خازن صافی هستش که بیشتر موقع ها یا یکی از پایه های آن روغن پس میدهد یا باد میکند و یا میترکد که باید تعویض بشود. هیچ موقع ولتاژ خازن را از 450 و یا 400 کمتر قرار ندهید و هم چنین مقدار میکروفاراد هم همین طور .
خیلی دیده شده بعضی از تعمیرکاران از خازن های مقدار پایین برای اینکه هزینه کمتر بشه استفاده میکنند که کاملا اشتباه است و درسته که جواب میدهد اما ان بازده رو ندارد و باید مقدار خودش باشد. که اگر این خازن خراب شود باعث میشود که ترانزیسوتر ها زود بسوزند.
5: مشکل پنجم هم سوختن دایاک هستش که باید عوض شود و هم چنین مدار صدای ویز میدهد .
6: سوختن چک که باعض میشود لامپ پر پر بزند که باید تعویض شود.
------------------------------------------------------------------------------
راه حل ها و تجربه ها :
حباب :
گاهی این امکان هست که وقتی از 2 تا فیلامان یکی از ان سالم است حباب را روشن کرد. حالا چه طور؟
باید اون 2 سر فیلامانی که سوخته و به برد وصل شده را روی برد اتصال کوتاه کرد. در اکثر موقع ها جواب میدهد اما نور اول رو ندارد و شاید هم برای روشن شدن پر پر بزند!!!
برد :
گاهی سوختن مقاومت های ورودی و خروجی آنقدر شدید است که باعث سوختن و از بین رفتن نوار های رنگی آن میشود و شما نمیدانید چه مقاومتی رو باید جایگزین کنید!
من برای شما بر اساس تجربه این مقدار مقاومت هایی که بیشتر موقع ها کمک آدم میکنه رو میگم و اینم بگم که شایدم بعضی موقع ها به ندرت این مقاومت ها جواب نده!
نکته:
زمانی که مقاومت رو تعویض میکنید(برای زمانی که مقاومت سوخته کاملا و شما از روی فرض و تجربه مقاومت مشابه جایگزین میکنید)باید لامپ روشن کنید و چند دقیقه ای روشن بگزارید و بعد خاموش کنید و دست خودتو رو به گرما گیر ترانزیستور بزنید نباید در چند دقیقه اول گرم بشود . اگر گرم شد بدانید مقاومت هایی که گزاشتید مناسب نیستند و باید مقدار مقاومت هارو جوری بگذارید که داغ نشود در 5 دقیقه اول!
// نکته : چه جور بفهمیم که کدام مقاومت ورودی و کدام خروجی است؟ خب مقدار مقاومتی که اهم کمتری نسبت به مقاومت دیگری دارد میشود خروجی و مقاومتی که مقداری بیشتری دارد میشود ورودی
خب اقای غلامی کدام پایه های ترانزیستور ورودی و خروجی است؟ خب من میگویم (به فرض میگیم ورودی و خروجی که فهمش برای ما راحت باشد ) جوری ترانزیستور را در دست میگیرم که هتسینگ ترانزیستور در پشت و جلوی ترانزستور که شماره های آن است روبه روی چشمان خوشگل ما باشد خب پایه سمت راستی میشه ورودی و پایه سمت چپی میشود خروجی به همین راحتی
// نکته خیلی مهم: گاهی شده که ترانزیستور های 13003 را باید در مدار برعکس جا بزنید تا جواب بگرید حتما به یاد داشته باشید!!!!!!
*اگر ترانزیستور شما 13003 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی: 15اهم 1وات
خروجی:2 اهم 1 وات
-----------------
ورودی:15 اهم 1چهارم وات
خروجی:1.5 اهم 1 وات
----------------
ورودی:22 اهم 1چهارم وات
خروجی:2.2 اهم 1چهارم وات
---------------
ورودی:10اهم یک چهارم وات
خروجی:1 اهم یا 0.5 اهم یک چهارم وات
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13007 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:10 اهم 1وات
خروجی:1 اهم 1وات و یا 2 اهم 1 وات
-------------
ورودی:33 اهم
خروجی:0.5 اهم
------------
ورودی:10اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1 وات
-------------
ورودی:22 اهم یک چهارم وات
خروجی:1 اهم 1 وات
----------------
ورودی:15 اهم 1وات
خروجی:1.5 اهم 1وات
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13005 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:15 اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1 وات
-----------
ورودی:10 اهم 1وات
خروجی:5.1 اهم 1وات
-----------
ورودی:22 اهم 1چهارم وات
خروجی: 2.2 اهم یک چهارم وات
---------
ورودی:1 اهم یک وات
خروجی:10 اهم یک وات
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13009 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:6.8اهم یکچهارم وات سری با 10 اهم یک چهارم وات
خروجی:0.3 اهم 1 وات
------------
ورودی:8.2 اهم 1 وات
خروجی:0.2 اهم 1 وات
------------
ورودی:22 اهم 1 وات سری با 5.1 اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1وات
------------
ورودی:10 اهم یک ولت
خروجی:1 اهم 1 وات
------------
ورودی:5.1 اهم یک وات
خروجی:0.5 اهم 1وات
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خب فکر میکنم همه چیز رو بدو پرده هر آنچه که بلد بود در اختیارتون گذاشتم انشالله که مواردی که گفتم بدرتون بخوره
سوالی داشتید در خدمتیم
با
التماس دعا داریم
//////////////////////////// باشد که همه بدون هیچ پاداشی اطلاعات و تجربیات خودمون رو در اختیار عموم بگزاریم تا این اطلاعات دست همه بچرخه و همه سطح علمی شون بالابره نه اینکه فقط در یک شهرستان یک نفر همه چیز بلد باشه !!! ///////////////////
---------
خرابی لامپ کم مصرف 2 حالت دارد یا حباب آن سوخته یا برد آن سوخته
*حباب:
حباب 2 فیلامان و در مدل های وات بالاتر 4 فیلامان دارد این فیلامان ها رشته هایی هستند که بر اثر گرم شدن مانند مهتابی روشن میشوند و داغ میشوند و با توجه به گازی که دارد روشن میشود
نحوه تست فیلامان ها هم به این شکل است که شما اومتر را روی بیز گذاشته و باید به 2 رشته سیمی که از حباب آمده بیرون وصل کنید و باید بوق بزند
اگر بوق بزند فیلامان سالم است و برای کامل سالم بودن حباب باید 2 فیلامان سالم باشند یعنی اگر یکی از فیلامان ها سالم باشد و دیگری خراب لامپ روشن نمیشود و باید حباب رو عوض کنید پس در نتیجه :
باید هر 2 فیلامان بوق بزنند و وصل باشد.
// نکته بیار مهم در تست حباب :
تست کردن حباب اینکه سالم است یا خرب تنها به تست فیلامان منجرب نمیشود چرا ؟ چون که شما فکر میکند 2 فیلامان سالم است و میگویید که صد درصد حباب سالم است و برد را تعمیر میکنید و بر را روی حباب و صل میکنید و میبینید که لامپ روشن نمیشود و باید کلی وقت بزارید که قطعات رو در بیارید هم وقت شما گرفته میشه هم باید کلی سیم لحیم مصرف کنید و موارد زیادی دیده شده که فیلامان سالم بوده اما لامپ مشکل داشته
شما باید در کنار کار خود ی برد لامپ کم مصرف داشته باشید که بعد از چک کردن فیلامان ها سالم هستند بعدش با برد لامپ کم مصرف سالم تست کنید که روشن میشود یا نه
در مواردی که بر حسب تجربه کسب کردم وقتی که برد سالم را به حبابی که 2 فیلامان ان سالم است لامپ روشن نشد و یا یکی از فیلامان ها داغ شده رنگ آتش در امده و یا مورد دیگه اینکه نور حباب خیلی خیلی کم و ضعیف بوده که ارزش درست کردن ندارد
و برای اینکه یک برد سالم جداگانه برای تست حباب بعد از سالم بودن فیلامان ها داشته باشید پیش نهاد من این اسن که از یک برد 60 وات که با ترانزیستور ها 13007 تغذیه شده اند استفاده کنید چون که این برد هم قدرت دارد برای حباب های وات بالا و هم حباب های کوچک
خب هر نکته ای که لازم بود ذکر کردم
-------------------------------------------------------------------------------
*تعمیر برد کم مصرف :
1:مشکل هایی که بردهای کم مصرف براشون پیش میاد معمولا ابتدا سوختن فیوز که به طب مربوط به سوختن دیود های یکسو کننده هستش که پیش نهاد میکنم حتما حتما 4 دیود رو باهم عوض کنید.
2:مشکل بعدی سوختن مقاومت های ورودی و خروجی ترانزیستور هستش که به طب مربوط به سوختن ترانزیستور ها میباشد هر موقع که دیدید مقاومت ها وروردی و خروجی سوخته اند شک نکنید که ترانزیستور ها سوخته اند.
3:مشکل بعدی اینکه خازن سرامیکی هستش که بین یکی از سیم های فیلامان با ی سر دیگه فیلامان سری وصل هستند . بیشتر موقع ها این خازن میسوزد و 2 سر ان شرت میشود و با یعد تعویض شود.
4: مشکل پایه و همیشگی خازن صافی هستش که بیشتر موقع ها یا یکی از پایه های آن روغن پس میدهد یا باد میکند و یا میترکد که باید تعویض بشود. هیچ موقع ولتاژ خازن را از 450 و یا 400 کمتر قرار ندهید و هم چنین مقدار میکروفاراد هم همین طور .
خیلی دیده شده بعضی از تعمیرکاران از خازن های مقدار پایین برای اینکه هزینه کمتر بشه استفاده میکنند که کاملا اشتباه است و درسته که جواب میدهد اما ان بازده رو ندارد و باید مقدار خودش باشد. که اگر این خازن خراب شود باعث میشود که ترانزیسوتر ها زود بسوزند.
5: مشکل پنجم هم سوختن دایاک هستش که باید عوض شود و هم چنین مدار صدای ویز میدهد .
6: سوختن چک که باعض میشود لامپ پر پر بزند که باید تعویض شود.
------------------------------------------------------------------------------
راه حل ها و تجربه ها :
حباب :
گاهی این امکان هست که وقتی از 2 تا فیلامان یکی از ان سالم است حباب را روشن کرد. حالا چه طور؟
باید اون 2 سر فیلامانی که سوخته و به برد وصل شده را روی برد اتصال کوتاه کرد. در اکثر موقع ها جواب میدهد اما نور اول رو ندارد و شاید هم برای روشن شدن پر پر بزند!!!
برد :
گاهی سوختن مقاومت های ورودی و خروجی آنقدر شدید است که باعث سوختن و از بین رفتن نوار های رنگی آن میشود و شما نمیدانید چه مقاومتی رو باید جایگزین کنید!
من برای شما بر اساس تجربه این مقدار مقاومت هایی که بیشتر موقع ها کمک آدم میکنه رو میگم و اینم بگم که شایدم بعضی موقع ها به ندرت این مقاومت ها جواب نده!
نکته:
زمانی که مقاومت رو تعویض میکنید(برای زمانی که مقاومت سوخته کاملا و شما از روی فرض و تجربه مقاومت مشابه جایگزین میکنید)باید لامپ روشن کنید و چند دقیقه ای روشن بگزارید و بعد خاموش کنید و دست خودتو رو به گرما گیر ترانزیستور بزنید نباید در چند دقیقه اول گرم بشود . اگر گرم شد بدانید مقاومت هایی که گزاشتید مناسب نیستند و باید مقدار مقاومت هارو جوری بگذارید که داغ نشود در 5 دقیقه اول!
// نکته : چه جور بفهمیم که کدام مقاومت ورودی و کدام خروجی است؟ خب مقدار مقاومتی که اهم کمتری نسبت به مقاومت دیگری دارد میشود خروجی و مقاومتی که مقداری بیشتری دارد میشود ورودی
خب اقای غلامی کدام پایه های ترانزیستور ورودی و خروجی است؟ خب من میگویم (به فرض میگیم ورودی و خروجی که فهمش برای ما راحت باشد ) جوری ترانزیستور را در دست میگیرم که هتسینگ ترانزیستور در پشت و جلوی ترانزستور که شماره های آن است روبه روی چشمان خوشگل ما باشد خب پایه سمت راستی میشه ورودی و پایه سمت چپی میشود خروجی به همین راحتی
// نکته خیلی مهم: گاهی شده که ترانزیستور های 13003 را باید در مدار برعکس جا بزنید تا جواب بگرید حتما به یاد داشته باشید!!!!!!
*اگر ترانزیستور شما 13003 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی: 15اهم 1وات
خروجی:2 اهم 1 وات
-----------------
ورودی:15 اهم 1چهارم وات
خروجی:1.5 اهم 1 وات
----------------
ورودی:22 اهم 1چهارم وات
خروجی:2.2 اهم 1چهارم وات
---------------
ورودی:10اهم یک چهارم وات
خروجی:1 اهم یا 0.5 اهم یک چهارم وات
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13007 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:10 اهم 1وات
خروجی:1 اهم 1وات و یا 2 اهم 1 وات
-------------
ورودی:33 اهم
خروجی:0.5 اهم
------------
ورودی:10اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1 وات
-------------
ورودی:22 اهم یک چهارم وات
خروجی:1 اهم 1 وات
----------------
ورودی:15 اهم 1وات
خروجی:1.5 اهم 1وات
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13005 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:15 اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1 وات
-----------
ورودی:10 اهم 1وات
خروجی:5.1 اهم 1وات
-----------
ورودی:22 اهم 1چهارم وات
خروجی: 2.2 اهم یک چهارم وات
---------
ورودی:1 اهم یک وات
خروجی:10 اهم یک وات
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*اگر ترانزیستور شما13009 بود مقاومت های وروردی و خروجی آن به این صورت میتواند باشد :
ورودی:6.8اهم یکچهارم وات سری با 10 اهم یک چهارم وات
خروجی:0.3 اهم 1 وات
------------
ورودی:8.2 اهم 1 وات
خروجی:0.2 اهم 1 وات
------------
ورودی:22 اهم 1 وات سری با 5.1 اهم 1وات
خروجی:0.5 اهم 1وات
------------
ورودی:10 اهم یک ولت
خروجی:1 اهم 1 وات
------------
ورودی:5.1 اهم یک وات
خروجی:0.5 اهم 1وات
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خب فکر میکنم همه چیز رو بدو پرده هر آنچه که بلد بود در اختیارتون گذاشتم انشالله که مواردی که گفتم بدرتون بخوره
سوالی داشتید در خدمتیم
با
التماس دعا داریم
//////////////////////////// باشد که همه بدون هیچ پاداشی اطلاعات و تجربیات خودمون رو در اختیار عموم بگزاریم تا این اطلاعات دست همه بچرخه و همه سطح علمی شون بالابره نه اینکه فقط در یک شهرستان یک نفر همه چیز بلد باشه !!! ///////////////////