- 2011-03-26
- 424
- 1,689
[FONT="]دنيايخودرو: از ميان قطعات مصرفي موتور، شايد هيچكدام به اندازه شمع بين مردم شناخته شده نباشد، در عين حال بيشتر افراد اهميت آن را ناديده ميگيرند. وظيفه شمع ايجاد جرقه به منظور مشتعل ساختن مخلوط هوا و بنزين در داخل سيلندر است اما شايد توليد جرقه شمع بسيار ساده و پيشپاافتاده به نظر بيايد. جرقه بايد به وسيله ولتاژ بالا در كسري از ثانيه و در فشار و حرارت بالاي اتاق احتراق ايجاد شود و اگر كوچكترين مشكلي در ايجاد اين جرقه به وجود بيايد باعث افت قدرت مفيد موتور، آلودگي شديد محيطزيست و همچنين صدمه رسيدن به اجزاي موتور ميشود. اگر شمع را از لحاظ ساختمان بررسي كنيم ابتدا به فيشواير كه برق را ميگيرد، ميرسيم. اين فيش برق را مستيقماً از واير دلكو دريافت ميكند بعد از فيش واير به عايق سراميكي بدنه ميرسيم، اين عايق طوري طراحي شده تا جريان برق را به شكل يك كانال هدايت كند. در داخل اين عايق سراميكي يك الكترود مركزي قرار گرفته كه جريان برق را از فيش اتصال واير به الكترود منتقل ميكند[/FONT][FONT="]. [/FONT]
[FONT="]الكترود اين قطعه كه آخرين بخش شمع و قسمت تحتاني شمع است وظيفه ايجاد جرقه در اتاق احتراق را دارد. جنس الكترود در شمع معمولاً از آلياژ نيكل است. جرقه بين دو الكترود سرشمع كه يكي منفي است و به بدنه اتصال دارد و ديگري كه مثبت است زده ميشود. شمع در شروع به كار موتور بايد در كسري در ثانيه و از دماي 400 درجه جرقه بزند. اگر شمع بيش از حد داغ شود [/FONT][FONT="]«8500[/FONT][FONT="]درجه» از عمرش بسيار كم ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]پايه شمع وقتي در سرسيلندر نصب ميشود بايد همتراز با اتاق احتراق باشد. در صورتي كه شمع عقبتر قرار بگيرد يا به اصطلاح شمع پايه كوتاه باشد، سرشمع دوده گرفته و باعث اختلال در جرقهزني ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]اگر هم شمع بلندتر از اتاق احتراق نصب شود، باعث داغشدن سرشمع و احتراق پيش از موعد ميشود. احتراق پيش از موعد براي موتور بسيار مضر است و باعث كوبش و آسيبرسيدن به قطعات موتور ميشود. در موتورهاي قوي و پربازده كه دامنه حرارتي بالايي دارند از شمعهاي سرد استفاده ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]شمعهاي سرد، اصطلاحاً به شمعهايي گفته ميشود كه زود سرد ميشوند و سريع حرارت را دفع ميكنند. اما شمعهاي گرم شمعهايي هستند كه در موتورهاي بازده پايين استفاده ميشوند و ديرتر خنك ميشوند در موقع خريد شمع بايد دقت شود كه از شمع مناسب استفاده شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در حال حاضر 18 نوع شمع مختلف از لحاظ شكل الكترود در بازار موجود است، اما خريد شمعهاي گران قيمت و چند الكترودي در خودروهاي معمولي تاثير چنداني ندارد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]استفاده اين نوع شمعها در خودروهاي تقويتشده و تيونينگي باعث افزايش فوقالعاده بازده ميشود. عوامل موثر در انتخاب شمع عبارتند از: اختلال سوخت با هوا، تراكم سوخت، استفادهكردن از سيستم نيترو، استفاده از سوپرشارژر يا توربو شارژر و ارتفاع مسير حركت[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]همانطور كه گفته شد، انتخاب شمع كار بسيار ساده و پيشپاافتادهاي نيست، پس بايد با انتخاب شمع مناسب سلامتي موتور را تامين كرد. اين قطعه كوچك در عين سادگي تاثير زيادي در رانندگي و حركت خودرو دارد[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]الكترود اين قطعه كه آخرين بخش شمع و قسمت تحتاني شمع است وظيفه ايجاد جرقه در اتاق احتراق را دارد. جنس الكترود در شمع معمولاً از آلياژ نيكل است. جرقه بين دو الكترود سرشمع كه يكي منفي است و به بدنه اتصال دارد و ديگري كه مثبت است زده ميشود. شمع در شروع به كار موتور بايد در كسري در ثانيه و از دماي 400 درجه جرقه بزند. اگر شمع بيش از حد داغ شود [/FONT][FONT="]«8500[/FONT][FONT="]درجه» از عمرش بسيار كم ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]پايه شمع وقتي در سرسيلندر نصب ميشود بايد همتراز با اتاق احتراق باشد. در صورتي كه شمع عقبتر قرار بگيرد يا به اصطلاح شمع پايه كوتاه باشد، سرشمع دوده گرفته و باعث اختلال در جرقهزني ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]اگر هم شمع بلندتر از اتاق احتراق نصب شود، باعث داغشدن سرشمع و احتراق پيش از موعد ميشود. احتراق پيش از موعد براي موتور بسيار مضر است و باعث كوبش و آسيبرسيدن به قطعات موتور ميشود. در موتورهاي قوي و پربازده كه دامنه حرارتي بالايي دارند از شمعهاي سرد استفاده ميشود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]شمعهاي سرد، اصطلاحاً به شمعهايي گفته ميشود كه زود سرد ميشوند و سريع حرارت را دفع ميكنند. اما شمعهاي گرم شمعهايي هستند كه در موتورهاي بازده پايين استفاده ميشوند و ديرتر خنك ميشوند در موقع خريد شمع بايد دقت شود كه از شمع مناسب استفاده شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]در حال حاضر 18 نوع شمع مختلف از لحاظ شكل الكترود در بازار موجود است، اما خريد شمعهاي گران قيمت و چند الكترودي در خودروهاي معمولي تاثير چنداني ندارد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]استفاده اين نوع شمعها در خودروهاي تقويتشده و تيونينگي باعث افزايش فوقالعاده بازده ميشود. عوامل موثر در انتخاب شمع عبارتند از: اختلال سوخت با هوا، تراكم سوخت، استفادهكردن از سيستم نيترو، استفاده از سوپرشارژر يا توربو شارژر و ارتفاع مسير حركت[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]همانطور كه گفته شد، انتخاب شمع كار بسيار ساده و پيشپاافتادهاي نيست، پس بايد با انتخاب شمع مناسب سلامتي موتور را تامين كرد. اين قطعه كوچك در عين سادگي تاثير زيادي در رانندگي و حركت خودرو دارد[/FONT][FONT="][/FONT]