آی پی امداد
abtahi

سوال: چرا در ترانس شارز کنها باطری ماشین از پل دیود استفاده نمیشود.تک دیود خوب است؟

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام همکاران عزیزم در این هفته دو و سه تا ترانسفورماتور شارز باطری جهت تعمیرات آورده بودن که ولتاز ترانسها 12 ولت بوده و جهت دی سی کردن ولتاز از پل دیود استفاده شده بود .که بنظر من وبعضی از همکاران این کار ایراد دارد که پدر باطری رو در میاره.
و از همکاران عزیزم تقا ضا دارم در صورتی که نظر من هم مشکل داشت بفرمایند. تا رفع ایراد گردد.
مشخصات یک باطری معمولی در حالت شارز کامل و اصولا بایستی هر سلول آن 2.4 ولت داشته باشد که در اثر زیر بار به 2 ولت کاهش خواهد کرد. بنابراین ولتاز دو سر باطری باید 14.4 ولت باشد.پس برای شارز کردن باطری به ترانسی با ولتاز 14.4 ولت نیاز داریم. نه ترانس 12 ولت
و از طرفی چه موقع باید باطری رو شارز کرد . بایستی ولتاز دو سر هر سلول به 1.8 ولت برسه. انرا شارز کنیم .
و با این حساب 10.8 ولت باطری رو شارز کنیم .پس باید ترانس را انتخاب کنیم که از ولتاز 10.8 شروع شده و در 14.4 ولت تمام بشه.به علت اینکه در اول چون ولتاز باطری کم است. و ولتاز شارز باطری بیشتر 14.4 - 10.8 =3.6 لذا اختلاف ولتاز بین انها باعث عبور جریان بیشتر. .پس برای شارز بهتر باید اختلاف شارز کمتر کنیم ابتدا ولتاز کمتربه این جهت که اختلاف ولتاز کمتر شود ولتاز ترانس 10.8 - ولتاز باطری 10 = 8/. اختلاف ولتاز داریم و جریا ن کمتر طول عمر باطری هم بیشتر.در ضمن زمان شارز باطری بیشتر میشود.
یکسوسازی معمولا بصورت نیم موج( تک دیود ) در نظر می گیریم که در اثر شارز به صورت ضربه ای پر شود. در حالی که در پل دیود به صورت ضربه ای نیست دلیلشو نمیدونم اگر کسی میدونه بگه متشکرم.
 

taghigheisar

کاربر vip
vip
کاربر
2019-08-22
4
5
اگر به شکل موج خروجی تک‌دیود و پل‌دیود توجه کنید مشخص می‌شود که در هر سیکل ورودی متناوب (یعنی یک نیم‌سیکل مثبت و یک نیم‌سیکل منفی)، در خروجیِ دیود نیم سیکل مثبت و نیم‌ سیکل خاموش خواهیم داشت. این یعنی شارژ ضربه‌ای (که برخلاف شما به نظر من مزیتی ندارد و هرچه شکل موج شارژ باتری یک‌نواخت‌تر باشد بهتر است). اما در پل دیود (چه با «دو دیود و ترانسفورمر سر وسط‌دار» و چه با «چهار دیود و ترانسفورمر بدون سر وسط») به ازای هر سیکل ورودی متناوب، عملاً دو نیم‌سیکل مثبت در خروجی خواهیم داشت که نوسان یا ضربه‌ی آن کم‌تر و انرژی انتقالی آن در واحد زمان دو برابر مدار شارژی «تک‌دیود و نیم‌سیکل» است.
برای اطلاعات تکمیلی لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید. توضیحات لازم برای طراحی شارژر باتری ۱۲ ولت خودرو به ذکر ولتاژ ترانسفورمر داده شده و مدار پیش‌نهادی نیز ارائه شده است.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 

aminreno

VIP+ افتخاری
کاربر
سلام همکاران عزیزم در این هفته دو و سه تا ترانسفورماتور شارز باطری جهت تعمیرات آورده بودن که ولتاز ترانسها 12 ولت بوده و جهت دی سی کردن ولتاز از پل دیود استفاده شده بود .که بنظر من وبعضی از همکاران این کار ایراد دارد که پدر باطری رو در میاره.
و از همکاران عزیزم تقا ضا دارم در صورتی که نظر من هم مشکل داشت بفرمایند. تا رفع ایراد گردد.
مشخصات یک باطری معمولی در حالت شارز کامل و اصولا بایستی هر سلول آن 2.4 ولت داشته باشد که در اثر زیر بار به 2 ولت کاهش خواهد کرد. بنابراین ولتاز دو سر باطری باید 14.4 ولت باشد.پس برای شارز کردن باطری به ترانسی با ولتاز 14.4 ولت نیاز داریم. نه ترانس 12 ولت
و از طرفی چه موقع باید باطری رو شارز کرد . بایستی ولتاز دو سر هر سلول به 1.8 ولت برسه. انرا شارز کنیم .
و با این حساب 10.8 ولت باطری رو شارز کنیم .پس باید ترانس را انتخاب کنیم که از ولتاز 10.8 شروع شده و در 14.4 ولت تمام بشه.به علت اینکه در اول چون ولتاز باطری کم است. و ولتاز شارز باطری بیشتر 14.4 - 10.8 =3.6 لذا اختلاف ولتاز بین انها باعث عبور جریان بیشتر. .پس برای شارز بهتر باید اختلاف شارز کمتر کنیم ابتدا ولتاز کمتربه این جهت که اختلاف ولتاز کمتر شود ولتاز ترانس 10.8 - ولتاز باطری 10 = 8/. اختلاف ولتاز داریم و جریا ن کمتر طول عمر باطری هم بیشتر.در ضمن زمان شارز باطری بیشتر میشود.
یکسوسازی معمولا بصورت نیم موج( تک دیود ) در نظر می گیریم که در اثر شارز به صورت ضربه ای پر شود. در حالی که در پل دیود به صورت ضربه ای نیست دلیلشو نمیدونم اگر کسی میدونه بگه متشکرم.

در مورد شارژ ضربه ای برای شارژ باطریهای به اصطلاح خشک درست میفرمایید ولی عمل شارژ نباید در نیم سیکل باشه, خروجی شما باید پل باشه بعلاوه مدار شارژ ضربه ای
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
در مورد شارژ ضربه ای برای شارژ باطریهای به اصطلاح خشک درست میفرمایید ولی عمل شارژ نباید در نیم سیکل باشه, خروجی شما باید پل باشه بعلاوه مدار شارژ ضربه ای
ممنونم دوست عزیزم در موقع شارژ باطری اگر به صورت ضربه ای شارژ بشه چه اتفاقی میفده که باعث خرابی باطری میشود؟ که درپل دیود این اتفاق نمیفته.
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
اگر به شکل موج خروجی تک‌دیود و پل‌دیود توجه کنید مشخص می‌شود که در هر سیکل ورودی متناوب (یعنی یک نیم‌سیکل مثبت و یک نیم‌سیکل منفی)، در خروجیِ دیود نیم سیکل مثبت و نیم‌ سیکل خاموش خواهیم داشت. این یعنی شارژ ضربه‌ای (که برخلاف شما به نظر من مزیتی ندارد و هرچه شکل موج شارژ باتری یک‌نواخت‌تر باشد بهتر است). اما در پل دیود (چه با «دو دیود و ترانسفورمر سر وسط‌دار» و چه با «چهار دیود و ترانسفورمر بدون سر وسط») به ازای هر سیکل ورودی متناوب، عملاً دو نیم‌سیکل مثبت در خروجی خواهیم داشت که نوسان یا ضربه‌ی آن کم‌تر و انرژی انتقالی آن در واحد زمان دو برابر مدار شارژی «تک‌دیود و نیم‌سیکل» است.
برای اطلاعات تکمیلی لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید. توضیحات لازم برای طراحی شارژر باتری ۱۲ ولت خودرو به ذکر ولتاژ ترانسفورمر داده شده و مدار پیش‌نهادی نیز ارائه شده است.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
درود بر شما دوست گرامی
اصولا همانطور که فرمودید هر شارژری نسبت به باطری قابل شارژ باید ولتاژش 2 الی 4 ولت بیشتر باشه
اینکه چرا شارژرهاییکه شما تعمیر نمودید ۱۲ ولت بودند عجیب و مشکل داره

قابل ذکر میباشد همیشه برای گرفتن ولتاژ صحیح در هر ترانسی باید دوسر خروجی ثانویه ac رو اندازه گیری نمایید تا ولتاژ معقول و صحیحی را بدست آورید
لذا بعد از متصل نمودن دو سر خروجی ثانویه ترانس به پل دیود ولت متر گیج خواهد زد و ارقام ناصحیحی رو گزارش مینماید ، بعد از متصل نمودن خازن صافی ولتاژ تثبیت شده وبدون بار به حدود 17 الی 19 ولت خواهد رسید

پس فقط و فقط دو سر خروجی ac ثانویه میتونه ولتاژ دقیق خروجی رو نشون بده

سپاس از شما دوست گرامی
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
ضمنا
هر گونه سوال و پرسشی که در رابطه با ترانسها داشتید میتونید در تاپیک زیر
https://www.irantk.ir/threads/102247-نکات-مهم-ترانس-ها-‌(و-محل-طرح-سوال-در-خصوص-ترانس-ها-)
عنوان نمایید تا استاد بزرگوار بهترین راهنمایی ممکن رو ارائه فرمایند
ضمن اینکه سوالات و پاسخهای مربوط به ترانسها نیز منسجمتر خواهد گردید و هر کاربری که سوالی داشته باشد براحتی قابل پیگیری باشد و نیازی به سرچ ببن این همه گزبنه ها نیز نباشد

مخلصیم سجاد جان
 

bahramikhah

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-09-15
472
1,163
55
کبودراهنگ همدان
اگر به شکل موج خروجی تک‌دیود و پل‌دیود توجه کنید مشخص می‌شود که در هر سیکل ورودی متناوب (یعنی یک نیم‌سیکل مثبت و یک نیم‌سیکل منفی)، در خروجیِ دیود نیم سیکل مثبت و نیم‌ سیکل خاموش خواهیم داشت. این یعنی شارژ ضربه‌ای (که برخلاف شما به نظر من مزیتی ندارد و هرچه شکل موج شارژ باتری یک‌نواخت‌تر باشد بهتر است). اما در پل دیود (چه با «دو دیود و ترانسفورمر سر وسط‌دار» و چه با «چهار دیود و ترانسفورمر بدون سر وسط») به ازای هر سیکل ورودی متناوب، عملاً دو نیم‌سیکل مثبت در خروجی خواهیم داشت که نوسان یا ضربه‌ی آن کم‌تر و انرژی انتقالی آن در واحد زمان دو برابر مدار شارژی «تک‌دیود و نیم‌سیکل» است.
برای اطلاعات تکمیلی لطفاً به لینک زیر مراجعه کنید. توضیحات لازم برای طراحی شارژر باتری ۱۲ ولت خودرو به ذکر ولتاژ ترانسفورمر داده شده و مدار پیش‌نهادی نیز ارائه شده است.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
درود بر شما دوست گرامی
اصولا همانطور که فرمودید هر شارژری نسبت به باطری قابل شارژ باید ولتاژش 2 الی 4 ولت بیشتر باشه
اینکه چرا شارژرهاییکه شما تعمیر نمودید ۱۲ ولت بودند عجیب و مشکل داره

قابل ذکر میباشد همیشه برای گرفتن ولتاژ صحیح در هر ترانسی باید دوسر خروجی ثانویه ac رو اندازه گیری نمایید تا ولتاژ معقول و صحیحی را بدست آورید
لذا بعد از متصل نمودن دو سر خروجی ثانویه ترانس به پل دیود ولت متر گیج خواهد زد و ارقام ناصحیحی رو گزارش مینماید ، بعد از متصل نمودن خازن صافی ولتاژ تثبیت شده وبدون بار به حدود 17 الی 19 ولت خواهد رسید

پس فقط و فقط دو سر خروجی ac ثانویه میتونه ولتاژ دقیق خروجی رو نشون بده

سپاس از شما دوست گرامی

در تکمیل فرمایشات دوست عزیز، اگه شما به دینام ماشین سواری یا همان ژنراتور نگاهی بیاندازید، خروجی دینام بصورت ولتاژ سه فازه بهمراه پل دیود سه فاز می باشد
که ولتاژ با ریپل کمتری تولید شده و به باطری می رود

bat1.png

در ضمن همانطور که استحضار دارید سیم پیچ دینام ماشین (استاتور) به صورت سه فاز و حالت ستاره سیم پیچی شده که در بازار به بالشتک دینام معروف است
bat2.png
 
آخرین ویرایش:
بالا