- 2007-05-09
- 5,028
- 106,692
تغذيه سويچينگ3
http://www.2shared.com/file/1962541/..._3_online.html
لينك كمكي :
http://www.2shared.com/fadmin/196254.../_3_online.rar
و اين هم عكسي ازساخته شده :
http://www.2shared.com/file/1962554/.../IMG_0181.html__________________
GADRAJ GOGANY
با سلام:
دوستان اين هم مدار سويچينگي كه براتون قولشو داده بودم قدرت خروجي 300 وات با ولتاژ ورودي 12 ولت از اينكه يك مقدار طول كشيد ميبخشيد اخه وقتي مدار رو ديدم هيجان زده و دست بكار شدم نمونه اي ازش را خودم ساختم خيلي رضايت بخش مي باشد كه عكسي ازساخته شده انرا هم در زير اپلود ميكنم با توجه به اصل منبع كه الما ني به دستم رسيده بود و به انگليسي ( توسط نرم افزاري)ترجمه شد و از متن ان ترجمه ي فارسي را هم تقديم ميكنم يا د اور ميشوم با دوستان ديگري هم در مورد مطلب و اظهار نظردر ترجمه ومتن تبادل لينك نموده ايم كه از همه انها دراينجا هم تشكر ميكنم :اگه دقت كنيد دقيقا متنون اصلي به فارسي با يك كمي در بعضي جاها (ترانس فريت و موس فيت ) توضيح اضافي داده شده اميدوارم مشگلي براتون پيش نياد
دوستان اين هم مدار سويچينگي كه براتون قولشو داده بودم قدرت خروجي 300 وات با ولتاژ ورودي 12 ولت از اينكه يك مقدار طول كشيد ميبخشيد اخه وقتي مدار رو ديدم هيجان زده و دست بكار شدم نمونه اي ازش را خودم ساختم خيلي رضايت بخش مي باشد كه عكسي ازساخته شده انرا هم در زير اپلود ميكنم با توجه به اصل منبع كه الما ني به دستم رسيده بود و به انگليسي ( توسط نرم افزاري)ترجمه شد و از متن ان ترجمه ي فارسي را هم تقديم ميكنم يا د اور ميشوم با دوستان ديگري هم در مورد مطلب و اظهار نظردر ترجمه ومتن تبادل لينك نموده ايم كه از همه انها دراينجا هم تشكر ميكنم :اگه دقت كنيد دقيقا متنون اصلي به فارسي با يك كمي در بعضي جاها (ترانس فريت و موس فيت ) توضيح اضافي داده شده اميدوارم مشگلي براتون پيش نياد
همانطور که میدونید برای راه اندازی یه آمپلی فایر پر قدرت ویا یک دستگاه تلویزیون 220 ولتی باید به روشی v 13باطری ماشین رو افزایش بدیم بهترین روش برای این کار یه مدار تغذیه سوئیچینگ کنترل شده با مدولاسیون پهنای پالس هستش که با یک آی سی به شماره SG3525 و یا TL494 که هر دو PWM کنترولر هستن امکان پذیر هست. برای اینکه بتونیم حداکثر جریان مورد نیاز رو تامین کنیم هر یک از خروجی های این آی سی بعد از یک طبقه تقویت پوش پول معمولی که بتواند ماس فیت پر قدرتی رو درایو کنند که باز ماس فیت ها هم جریان مورد نیاز در اولیه سیم پیچی رو که بعدا توضیح می دهم تامین نماید. لازم به ذکر هست که من از آی سی SG3525 استفاده کردم و برای هر خروجی آی سی از دو ماس فیت موازی شده استفاده کردم که در صورت نیاز به جریان بیشتر و یا در صورت افزایش حرارت طبقه قدرت می توان تعداد ماس فیت ها رو بیشتر کرد در ضمن ماس فیت هایی که استفاده میکنید باید هر کدام حداقل جریان نامی 30آمپر به بالا داشته باشند و خیلی سریع باشند همچنین دیودهای مورد استفاده در پل دیود هم باید دیودهای اولترافست با جریان 8آمپر یا بیشتر باشند. سیم پیچ حلقوی بزرگی که تو عکس میبینید برای توان 300وات طراحی شده دو سیم پیچ ایستاده هم فقط فیلتر ورودی و خروجی هستن فید بک مدار که از خروجی +35و-35 گرفته شده فقط در این محدوده ولتاژ کار میکنه برای اینکه بشه مدار رو تو ولتاژ بیشتر از 35ولت استفاده کرد باید نوعی فید بک کاملا ایزوله استفاده کنیم که فید بک با اپتوکوپلر را پیشنهاد میکنم که با دو تا زنر 35ولتی محدود شود
توضیحات سیم پیچ:
با توجه به این که فرکانس کاری مدار بالا می باشد این امکان به وجود می آید که از ترانسفورماتور های کوچک با هسته فریت برای این مدار استفاده کرد که البته مشکلات خاص خودش رو هم دارد. برای مثال در این فرکانس اثر مقاومت سطحی سیمها چندین برابر بیشتر میشود. و برای رفع این مشکل می توان از چند رشته سیم لاکدار به جای یک رشته سیم با قطر زیاد استفاده کرد برای مثال اگر از سیم نمره1.4 مسی لاکدار برای اولیه سیم پیچ می خواهیم استفاده کنیم می توانیم از هفت رشته سیم 0.2 استفاده کنیم یا چهر رشته سیم 0.4 . که این کار در واقع عین موازی کردن چندید مقاومت با یکدیگر است و باعث کاهش تلفات می شود. همچنین برای هسته حلقوی سیم پیچ حتما از هسته فریت با کیفیت عالی استفاده کنید ترجیحا نوع فریت تان را (ETD )انتخاب کنید چرا که (ETD) از نوع (TROID ) در این مدار بهتر جواب خواهد داد تا تلفات به حداقل برسد نسبت دور ها را هر چند که در منابع اصلی یک به دو نوشته اند ولی با تمرین و تجربه این نسبت در مقدار عددی 1.4 به 2.2 بهتر نتیجه داده در صورت رعایت تمامی این نکته ها می توانید تا 80% بازده از این مدار بگیرید. از ماس فیت های زیادی می توانید در این مدار استفاده کنید من خودم از 4 ماس فیت IRF3205 استفاده کرده ام که البته جریان نامی IRFP250 سی و سه آمپر هست و ولتاز نامی آن 200ولت هست و اندازه اش 3 برابر IRF3205 هست و لی جریان نامی (IRF3205 110)آمپر میباشد و ولتاژ 55 ولت و توان نامی هر دو یکسان ميباشد و هم چنين به buk455 هم سري بزنيد كه ارزونتر و شايد خوب باشه یه نکته مهم دیگه هم هست ولتاژ باطری ماشین اگه 13ولت و جریان باطری رو 60آمپر در نظر بگیریم توان MAX برابر خواهد بود با 60*13=780 وات که 20% آن هم بعنوان توان تلفاتی در تغذیه سوئیچینگ تلف میشود. برای جبران این تلفات پیشنهاد میکنم که موازی کردن یک باطری با باطری ماشین یا موازی کردن یه بانک خازن ظرفیت بالا با باطری ماشین برای مثال 10 تا خازن 100میلی فاراد 40ولت الکترولیت که جمعا ظرفیت یک فاراد میشه و یک راه علاج دائمی می تواند باشد . (اگر مقرون به صرف باشه) و الا همون پارالل كردن دو باطري 60 امپر ساعتي كافي است
با توجه به این که فرکانس کاری مدار بالا می باشد این امکان به وجود می آید که از ترانسفورماتور های کوچک با هسته فریت برای این مدار استفاده کرد که البته مشکلات خاص خودش رو هم دارد. برای مثال در این فرکانس اثر مقاومت سطحی سیمها چندین برابر بیشتر میشود. و برای رفع این مشکل می توان از چند رشته سیم لاکدار به جای یک رشته سیم با قطر زیاد استفاده کرد برای مثال اگر از سیم نمره1.4 مسی لاکدار برای اولیه سیم پیچ می خواهیم استفاده کنیم می توانیم از هفت رشته سیم 0.2 استفاده کنیم یا چهر رشته سیم 0.4 . که این کار در واقع عین موازی کردن چندید مقاومت با یکدیگر است و باعث کاهش تلفات می شود. همچنین برای هسته حلقوی سیم پیچ حتما از هسته فریت با کیفیت عالی استفاده کنید ترجیحا نوع فریت تان را (ETD )انتخاب کنید چرا که (ETD) از نوع (TROID ) در این مدار بهتر جواب خواهد داد تا تلفات به حداقل برسد نسبت دور ها را هر چند که در منابع اصلی یک به دو نوشته اند ولی با تمرین و تجربه این نسبت در مقدار عددی 1.4 به 2.2 بهتر نتیجه داده در صورت رعایت تمامی این نکته ها می توانید تا 80% بازده از این مدار بگیرید. از ماس فیت های زیادی می توانید در این مدار استفاده کنید من خودم از 4 ماس فیت IRF3205 استفاده کرده ام که البته جریان نامی IRFP250 سی و سه آمپر هست و ولتاز نامی آن 200ولت هست و اندازه اش 3 برابر IRF3205 هست و لی جریان نامی (IRF3205 110)آمپر میباشد و ولتاژ 55 ولت و توان نامی هر دو یکسان ميباشد و هم چنين به buk455 هم سري بزنيد كه ارزونتر و شايد خوب باشه یه نکته مهم دیگه هم هست ولتاژ باطری ماشین اگه 13ولت و جریان باطری رو 60آمپر در نظر بگیریم توان MAX برابر خواهد بود با 60*13=780 وات که 20% آن هم بعنوان توان تلفاتی در تغذیه سوئیچینگ تلف میشود. برای جبران این تلفات پیشنهاد میکنم که موازی کردن یک باطری با باطری ماشین یا موازی کردن یه بانک خازن ظرفیت بالا با باطری ماشین برای مثال 10 تا خازن 100میلی فاراد 40ولت الکترولیت که جمعا ظرفیت یک فاراد میشه و یک راه علاج دائمی می تواند باشد . (اگر مقرون به صرف باشه) و الا همون پارالل كردن دو باطري 60 امپر ساعتي كافي است
http://www.2shared.com/file/1962541/..._3_online.html
لينك كمكي :
http://www.2shared.com/fadmin/196254.../_3_online.rar
و اين هم عكسي ازساخته شده :
http://www.2shared.com/file/1962554/.../IMG_0181.html
GADRAJ GOGANY