سلام.اگرطبق درس واموزش های دانشگاه باشه چون درامورخطوط وشبکه ازاستانداردوایزوهای ساخت نسل اول ژنراتورهای جریان بالاهستن,تلفات درشبکه پایین,ولتاژهای سینوسی باضریب نوسان کم و...باعث شده از۱۱۰ولت استفاده کنن.ازاستادفنی حرفه ای همین سؤال رو پرسیدم,گفتن ازسیاست تولیدانرژی ماراچه خبر!!!!بااینکه قانع نشدم ولی پاسخ سیاست تولیدانرژی فعلا جوابه چندوجهی درذهن مانده!!!!
با سلام خدمت شما کاربر گرامی: تسلا برای اولین بار برق 240 ولت 60 هرتز رو تولید کرد. بعدها به خاطر مسایل ایمنی تصمیم گرفت که ولتاژ رو به 110 کاهش دهد. خطر برق گرفتگی با 110 ولت 1/2 220 ولت می باشد. و چون فرکانس 60 هرتز است باز با درصد کم تری سبب مرگ می شود. کلا برق با ولتاژ بیش تر از 50 ولت a.c و d.c و جریان با لاتر از 10 میلی آمپر را سبب مرگ می دانند. اما مرگ آفرین ترین ولتاژ، ولتاژ های d.c می باشند. هرچه فرکانس برق بیش تر باشد شانس زنده ماندن بیش تر است. دلیل انتخاب فرکانس 60 هرتز : 50Hz تلفات بیش تری نسبت به 60HZ داره و ژنراتورهای 50هرتز 20درصد برق کم تری تولید میکنن.انتقال 50 هرتز 15درصد کاراییی کم تری داره و ترانسفورمرهای 50 هرتز سیم پیچی طولانی تری دارن و موتورهای 50هرتز هم کارایی کم تری دارن و کار در فرکانس پایین گرمای اضافهای تولید میکند. جالب اینه که اروپا تا قبل از جنگ جهانی اول از برق 110 ولت استفاده میکرده و بعد جنگ برای کاهش تلفات در خطوط انتقال ولتاژ رو به 220 افزایش داده. در هواپیما بخاطر استفاده از سیم پیچ کم تر (وزن و حجم کم تر ) از 110 ولت 400 سیکل استفاده می کنند. چون فرکانس از 50 سیکل به 400 سیکل تغیر می کند در نتیجه حدود 1/8 از طول سیم پیچ ترانس ها ، ژنراتورها کم می شود ولی ولتاژ با همان توان 50 بدست می آید.