- 2011-03-26
- 424
- 1,689
[FONT="]معایب عمده ذاتی دلکو[/FONT][FONT="] : [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]
1 . [/FONT][FONT="]شدت جرقه به دور[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] موتور وابسته است : تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکردی پلاتین و خازن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] دل***ت . در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است جریان از مسیر کویل اولیه و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد . این عمل موجب شارژ شدن جریانی سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] می شود . اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژخود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] باعث ثابت ماندن آن در سیتم شده اما سیم پیچ ها دارای این ویژگی هستند که سعی دارند[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] با دادن جریان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]تا زمانی که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد . به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند . خازن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای[/FONT][FONT="]300 [/FONT][FONT="]ولت نیز میرسد . این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] برگردد . این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] سیم پیچ و خازن تغییر می کند . تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]شده که نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] ها است . در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود .در این حالت موتور در دور[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] پلاتین قرار می گیرد . اینجاست که عیب بزرگ[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیستم[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]جرقه زنی دلکو ظاهر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] می شود . کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
2 . [/FONT][FONT="]شدت[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست : مسئله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] همیشه یک معضل بوده است . اما مشکل عمده آن مسئله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
3 . [/FONT][FONT="]عدم تناسب آوانس های[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] دینامیکی و استاتیکی[/FONT][FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]الف ) آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]شده و توسط فرد تنظیم می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]ب ) آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلائی و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند . آوانس استاتیکی با[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] اطمینان داشت زیرا با هر بار فشردن و یا رها کردن گاز خلاء منیفولد کم و زیاد شده و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] آوانس خودرو به هم میریزد و از جانب دیگر آوانس وزنه ای نیز با توجه به اتکا بر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] نیروی گریز از مر کز و خاصیت غیر خطی فنر وزنه ها معمولا مقدار مناسبی را به دست[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] نمی دهد . تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا آوانس دلکو هرگز تنظیم قابل[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] قبولی ارائه ندهد[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
4 . [/FONT][FONT="]تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی : موجب می شود که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم داشتن ابزار مخصوص[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] های لازم نسبت به تنظیم های همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود[/FONT]
[FONT="]
1 . [/FONT][FONT="]شدت جرقه به دور[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] موتور وابسته است : تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکردی پلاتین و خازن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] دل***ت . در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است جریان از مسیر کویل اولیه و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد . این عمل موجب شارژ شدن جریانی سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] می شود . اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژخود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] باعث ثابت ماندن آن در سیتم شده اما سیم پیچ ها دارای این ویژگی هستند که سعی دارند[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] با دادن جریان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]تا زمانی که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد . به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند . خازن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای[/FONT][FONT="]300 [/FONT][FONT="]ولت نیز میرسد . این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] برگردد . این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] سیم پیچ و خازن تغییر می کند . تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]شده که نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] ها است . در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود .در این حالت موتور در دور[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] پلاتین قرار می گیرد . اینجاست که عیب بزرگ[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]سیستم[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]جرقه زنی دلکو ظاهر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] می شود . کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
2 . [/FONT][FONT="]شدت[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست : مسئله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] همیشه یک معضل بوده است . اما مشکل عمده آن مسئله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
3 . [/FONT][FONT="]عدم تناسب آوانس های[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] دینامیکی و استاتیکی[/FONT][FONT="]: [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]الف ) آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد[/FONT][FONT="][/FONT][FONT="]شده و توسط فرد تنظیم می شود[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]ب ) آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلائی و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند . آوانس استاتیکی با[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] اطمینان داشت زیرا با هر بار فشردن و یا رها کردن گاز خلاء منیفولد کم و زیاد شده و[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] آوانس خودرو به هم میریزد و از جانب دیگر آوانس وزنه ای نیز با توجه به اتکا بر[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] نیروی گریز از مر کز و خاصیت غیر خطی فنر وزنه ها معمولا مقدار مناسبی را به دست[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] نمی دهد . تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا آوانس دلکو هرگز تنظیم قابل[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] قبولی ارائه ندهد[/FONT][FONT="] . [/FONT][FONT="]
4 . [/FONT][FONT="]تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی : موجب می شود که[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم داشتن ابزار مخصوص[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] های لازم نسبت به تنظیم های همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="] علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود[/FONT]