آی پی امداد
abtahi

آموزشی: محل طرح سوال در خصوص ترانس

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
درود
سوالات خود را در خصوص ترانس اینجا مطرح فرمایید

سپاس

درود بر شما
پیرو سوال قبل در صفحه قبل

درود
استاد ترانسی که ثانویه آن 17ولت میباشد را به باری 3 اهمی با ولتاژ کاری 9.5 ولت متصل میکنم
ولتاژ خروجی ترانس در زیر بار به 9ولت میرسه و به خوبی جوابگوی بار میباشد و تغذیه مینماید
آیا در این شرایط به ترانس خیلی فشار وارد میشه وآیا احتمال سوختن اولیه ترانس میباشد؟


و با توجه به فرمایش و پاسخ شما


درود بر شما

ضمن تشکر و تقدیر

قرار شد موضوعات ترانس را در بخش ترانس مطرح فرمایید
اما چون الباقی سوال قبل است و درواقع مربوط به تغذیه و مرتبط با بخش تغذیه است همینجا پاسخ تقدیم میکنم و تاپیک را با معرفی تاپیک دیگری میبندم

با شرایطی که گفتی قطعا ترانس داغ میکنه مگر افت ولتاژ در قطعات و سیم رابط باشه لذا در تاپیکی که معرفی کردم پاسخ بده
احتمالا سیم رابط طولانی است درسته ؟
تمام موج یا نیم موج یکسو شده ؟
چه خازن صافی استفذده کردی ؟
https://www.irantk.ir/threads/102945-محل-طرح-سوال-در-خصوص-ترانس?p=577755#post577755

سپاس

خیر استاد
سیم رابط بسیار کوتاه میباشد حدود ۱۰ سانت
یکسوسازی تمام موج واز طریق دیود پل ، یعنی ۴ دیود چاق ۶ آمپری انجام پذیرفته
چه خازن صافی استفذده کردی ؟
اگر اشتباه نکرده باشم قبلا در تاپیکهای دیگری فرموده بودید حضور خازن برای آمپرهای بالا ضرورتی ندارد
لذا از خازنی استفاده نکردم ولی اگر اشتباهی منظور شما رو برداشت کرده باشم و بفرمایید خازن نیز اضافه خواهم نمود

بابت درک بهتر مطلب اضافه میگردد بار مورد اشاره آرمیچر جارو 9,5 ولتی و ترانس مورد اشاره نیز ترانس تلوزیون 14ابنچ قدیمی میباشد

ضمنا تصحیح میگردد بار مورد اشاره حدود 2 اهم میباشد که اشتباهی 3 اهمی قید نموده بودم

قبلا از اینکه وقت باارزش خود را در اختیار شاگردان میگذارید و راهنمایی میفرمایید کمال سپاسگزاری را دارم
 
آخرین ویرایش:

samad-ch

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2015-01-15
629
2,290
سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

در موتور های دارای آرمیچر و ذغال 2نوع سیم پیچ وجود داره

سیم پیچ گردان
سیم پیچ ثابت

با توجه اینکه در قدیم حدود 20یا30سال گذشته به قبل تفکر و نگرش سازندگان و کارخانه داران طوری بود که این موتور ها رو سیم پیچی میکردن که تا حدودی عمر بسیار طولانی و دوام بسیار بالایی دشته باشه

ولی امروزه یعد 1یا 2سال یا کمی بیشتر آرمیچر ها میسوزه و تفکر به مصرف گرایی گرایش داره

نمونه مشخصش آرمیچر جاروبرقی ها و در 90درصد موارد فقط ارمیچر میسوزه و سیم پیچ ثابت نمیسوزه

حالا برای باز پیچی ارمیچر چه نکاتی رو باید رعایت کرد که مثل 30سال پیش آرمیچر عمر بیشتری داشته باشه

تعداد دور؟
نمره سیم؟
تعداد دور و نمیره سیم باهم؟

همچنین برای باز پیچی موتور هایی که فقط سیم پیچ ثابت دارن مثل موتور پنکه چکار باید کرد؟

ممنون میشم خیلی ساده جواب بدید
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,718
10,418
گنبد کاووس
سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

در موتور های دارای آرمیچر و ذغال 2نوع سیم پیچ وجود داره

سیم پیچ گردان
سیم پیچ ثابت

با توجه اینکه در قدیم حدود 20یا30سال گذشته به قبل تفکر و نگرش سازندگان و کارخانه داران طوری بود که این موتور ها رو سیم پیچی میکردن که تا حدودی عمر بسیار طولانی و دوام بسیار بالایی دشته باشه

ولی امروزه یعد 1یا 2سال یا کمی بیشتر آرمیچر ها میسوزه و تفکر به مصرف گرایی گرایش داره

نمونه مشخصش آرمیچر جاروبرقی ها و در 90درصد موارد فقط ارمیچر میسوزه و سیم پیچ ثابت نمیسوزه

حالا برای باز پیچی ارمیچر چه نکاتی رو باید رعایت کرد که مثل 30سال پیش آرمیچر عمر بیشتری داشته باشه

تعداد دور؟
نمره سیم؟
تعداد دور و نمیره سیم باهم؟

همچنین برای باز پیچی موتور هایی که فقط سیم پیچ ثابت دارن مثل موتور پنکه چکار باید کرد؟

ممنون میشم خیلی ساده جواب بدید

درود بر شما عجب سوالی طرح نمودید
خیلی عالی و مورد استفاده میباشد
سپاسگزارم
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
درود بر شما
پیرو سوال قبل در صفحه قبل




و با توجه به فرمایش و پاسخ شما




خیر استاد
سیم رابط بسیار کوتاه میباشد حدود ۱۰ سانت
یکسوسازی تمام موج واز طریق دیود پل ، یعنی ۴ دیود چاق ۶ آمپری انجام پذیرفته

اگر اشتباه نکرده باشم قبلا در تاپیکهای دیگری فرموده بودید حضور خازن برای آمپرهای بالا ضرورتی ندارد
لذا از خازنی استفاده نکردم ولی اگر اشتباهی منظور شما رو برداشت کرده باشم و بفرمایید خازن نیز اضافه خواهم نمود

بابت درک بهتر مطلب اضافه میگردد بار مورد اشاره آرمیچر جارو 9,5 ولتی و ترانس مورد اشاره نیز ترانس تلوزیون 14ابنچ قدیمی میباشد

ضمنا تصحیح میگردد بار مورد اشاره حدود 2 اهم میباشد که اشتباهی 3 اهمی قید نموده بودم

قبلا از اینکه وقت باارزش خود را در اختیار شاگردان میگذارید و راهنمایی میفرمایید کمال سپاسگزاری را دارم

درود

اولا مقاومت بار در سیم پیچ ها با اهم متر قابل اندازه گیری نیست زیرا مهمترین مقاومت سیم پیچ ها مقاومت سلفی است و لذا خیلی بیشتر از ۲ یا ۳ اهمه

ثانیا پاسخ میزان حرارت ترانس را اعلام نکردی
ولی دیگه نیاز ندارم و متوجه شدم چه ترانس و چه باری است و حرارت زیادی تولید نمیکنه و براش مناسبه

ثالثا وقتی از خازن استفاده نکنی ولتاژ یکسوساز با ولتمتر ، قابل اندازه گیری نیست.
اما قدرت ترانس مناسبه و اشکالی نداره فقط ولتاژ بالاست و اگه موتور ۹ ولتی است باید ولتاژ ترانس را کم کنی به ۹ ولت برسونی تا زود نسوزه و اگه دیدی تعداد دور موتورش کم میشه ولتاژ را کمی بیشتر کن
ولتاژ ترانس شما ۱۲ ولت متناوبه که باید حدود 9 ولت متناوب بشه و یکسو کنی
اما چرا خروجی یکسوساز بدون خازن صافی با ولتمتر بدرستی قابل اندازه گیری نیست ؟

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

در موتور های دارای آرمیچر و ذغال 2نوع سیم پیچ وجود داره

سیم پیچ گردان
سیم پیچ ثابت

با توجه اینکه در قدیم حدود 20یا30سال گذشته به قبل تفکر و نگرش سازندگان و کارخانه داران طوری بود که این موتور ها رو سیم پیچی میکردن که تا حدودی عمر بسیار طولانی و دوام بسیار بالایی دشته باشه

ولی امروزه یعد 1یا 2سال یا کمی بیشتر آرمیچر ها میسوزه و تفکر به مصرف گرایی گرایش داره

نمونه مشخصش آرمیچر جاروبرقی ها و در 90درصد موارد فقط ارمیچر میسوزه و سیم پیچ ثابت نمیسوزه

حالا برای باز پیچی ارمیچر چه نکاتی رو باید رعایت کرد که مثل 30سال پیش آرمیچر عمر بیشتری داشته باشه

تعداد دور؟
نمره سیم؟
تعداد دور و نمیره سیم باهم؟

همچنین برای باز پیچی موتور هایی که فقط سیم پیچ ثابت دارن مثل موتور پنکه چکار باید کرد؟

ممنون میشم خیلی ساده جواب بدید

درود

همانطور که در تاپیک ترانس تاکید کردم باید در تمام موتورها و ترانس ها فقط قطر سیم تا حد امکان زیاد بشه تا عمرش زیاد بشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

در موتور های دارای آرمیچر و ذغال 2نوع سیم پیچ وجود داره

سیم پیچ گردان
سیم پیچ ثابت

با توجه اینکه در قدیم حدود 20یا30سال گذشته به قبل تفکر و نگرش سازندگان و کارخانه داران طوری بود که این موتور ها رو سیم پیچی میکردن که تا حدودی عمر بسیار طولانی و دوام بسیار بالایی دشته باشه

ولی امروزه یعد 1یا 2سال یا کمی بیشتر آرمیچر ها میسوزه و تفکر به مصرف گرایی گرایش داره

نمونه مشخصش آرمیچر جاروبرقی ها و در 90درصد موارد فقط ارمیچر میسوزه و سیم پیچ ثابت نمیسوزه

حالا برای باز پیچی ارمیچر چه نکاتی رو باید رعایت کرد که مثل 30سال پیش آرمیچر عمر بیشتری داشته باشه

تعداد دور؟
نمره سیم؟
تعداد دور و نمیره سیم باهم؟

همچنین برای باز پیچی موتور هایی که فقط سیم پیچ ثابت دارن مثل موتور پنکه چکار باید کرد؟

ممنون میشم خیلی ساده جواب بدید
دوست عزیزم اکثر خرابی آرمیچر از بی کیفیتی قطعات است تا 80 در صد در زمان قدیم نه چندان دور کلکتورهای ارمیچر کفیت خوبی داشته اند .الان باعث سوختن سیم پیچ از کلکتور است تیقه های کلکتور از هم دیگر فاصله میگرد در اثر جرقه زغال ها و حرارت . در ضمن الان از بلبرینگ های بی کفیت استفاده میشود .با عث خرابی ارمیچر میشود .بلبرینگ کارخانه حدودا 2و3 سال کار میکنه . اما بلبرینگ های بازاری حالا خوبش سنگاپور 6 ماه به زور دوام میاره .حالا زغالم مثل بلبرینگ است.
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
اما چرا خروجی یکسوساز بدون خازن صافی با ولتمتر بدرستی قابل اندازه گیری نیست ؟
استاد عزیزم چون ولتاژ هنوز نوسان (ریپل) داره با خازن صافی صافتر میشه.
 

مجید89

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2010-12-14
799
4,106
شمال
درود


اما چرا خروجی یکسوساز بدون خازن صافی با ولتمتر بدرستی قابل اندازه گیری نیست ؟

سپاس

چون ولتمتر اندازه مؤثر ولتاژ رو اندازه میگیره و بدون خازن صافی، خروجی یکسوساز دائماً در حال تغییر از 0 تا مقدار ماکزیممه و ولتاژ خروجی اون به درستی نمایش داده نمیشه
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2018-07-10
1,232
4,381
ایران
سلام خدمت استاد عزیز و گرامی

در موتور های دارای آرمیچر و ذغال 2نوع سیم پیچ وجود داره

سیم پیچ گردان
سیم پیچ ثابت

با توجه اینکه در قدیم حدود 20یا30سال گذشته به قبل تفکر و نگرش سازندگان و کارخانه داران طوری بود که این موتور ها رو سیم پیچی میکردن که تا حدودی عمر بسیار طولانی و دوام بسیار بالایی دشته باشه

ولی امروزه یعد 1یا 2سال یا کمی بیشتر آرمیچر ها میسوزه و تفکر به مصرف گرایی گرایش داره

نمونه مشخصش آرمیچر جاروبرقی ها و در 90درصد موارد فقط ارمیچر میسوزه و سیم پیچ ثابت نمیسوزه

حالا برای باز پیچی ارمیچر چه نکاتی رو باید رعایت کرد که مثل 30سال پیش آرمیچر عمر بیشتری داشته باشه

تعداد دور؟
نمره سیم؟
تعداد دور و نمیره سیم باهم؟

همچنین برای باز پیچی موتور هایی که فقط سیم پیچ ثابت دارن مثل موتور پنکه چکار باید کرد؟

ممنون میشم خیلی ساده جواب بدید

کشور خودمون بهترین بلبرینگ میزنه صادراتی به کشور المان
 
بالا