آی پی امداد
abtahi

علت آتش گرفتن ترانس دستی افزاینده برق

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی
صبح امروز یکی از مشتری ها باهام تماس گرفت که دیشب پمپ رو جهت آبیاری روشن و محل رو ترک کرده ، صبحش با بقایای ترانس زغال شده روبه رو شده
با مراجعه به محل،پمپ مورد نظر رو استارت زدم که آمپر نامی خودشو داشت میکشید و ولتاژ زیر بار خط هم 210 ولت بودش

از ترانس فقط قاب فلزی و هسته باقی مانده! انگار ترانس رو سوزونده باشی تو آتیش
ترانس از نوع دستی و سلکتور دار 6کیلووات هست یا بهتره بگم بود!
حال برای بنده این سوال بوجود آمده که ترانس چرا اینچنین زغال شده؟؟
دوستان و اساتید محترم راهنمائی بفرمایند لطفا
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام خدمت اساتید و دوستان گرامی
صبح امروز یکی از مشتری ها باهام تماس گرفت که دیشب پمپ رو جهت آبیاری روشن و محل رو ترک کرده ، صبحش با بقایای ترانس زغال شده روبه رو شده
با مراجعه به محل،پمپ مورد نظر رو استارت زدم که آمپر نامی خودشو داشت میکشید و ولتاژ زیر بار خط هم 210 ولت بودش

از ترانس فقط قاب فلزی و هسته باقی مانده! انگار ترانس رو سوزونده باشی تو آتیش
ترانس از نوع دستی و سلکتور دار 6کیلووات هست یا بهتره بگم بود!
حال برای بنده این سوال بوجود آمده که ترانس چرا اینچنین زغال شده؟؟
دوستان و اساتید محترم راهنمائی بفرمایند لطفا
سلام :
اطلاعات خیلی کم و ناقص هستش باید از مشتری تون سوال میکردید که :
1- سلکتور و کلید on / off ترانس فوق در چه حالتی قرار داشته { اعم از برق شهر یا در حالت تقویت ؟؟ }و از سر شب تا صبح در همین روال باقی مونده یا بین شب تغییراتی داده شده ؟
2 - اگر ترانس فوق در حالت تقویت بوده !! روی چه گامی { دامنه تقویت روی چند ولت بوده ؟} .
3 - نوع کابل ارتباط بین ترانس و پمپ ؟؟؟؟{ قطر و تعداد ذوج و جنس اعم از مس یا الومینیمی ؟؟؟
در ضمن اینکه درب ترانس را باز میکنید !! دقت کنید که اثار سوختگی سیم های اولیه { معمولا تا 120 ولت } نسبت به 260 ولت { و یا گام نهایی } کدوم قسمتش بیشتر تغییر رنگ داده - اگر با دقت به ظاهر ترانس فوق نگاه کنید خودتون هم میتونید تشخیص دهید
لذا بدون داشتن اطلاعات ذکر شده و بدون عکس و از راه دور!!! نمیشه دقیقا دلیل ذغال شدن ترانسفرمر فوق را تشریح کرد اما با اخذ و بدست اوردن این اطلاعات اصولا هر تکنسینی شخصا میتونه دلیل مورد را حدث زده یا تشریح کند .
یاداور میشوم اینکه چنین { بقول شما ترانسهایی} را نمیشه ترانس گفت بلکه ترانسفرمر هستند هرچند اصطلاح عمومی رایج شده هست!!! دلیلش هم اینکه هر ترانس باید یک سیم پیچ اولیه و همچنین یک سیم پیچ ثانویه مجزا و ایزوله از هم داشته باشه در صورتیکه چنین ترانسفرمرها فقط دارای یک سیم پیچ میباشند که از دور های مشخصی سر سیم گرفته شده ... برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید .
[hide][h=2]تشریح و طراحی ترانس های تقویتی برق شهری http://www.irantk.ir/irantk3507/[/h] [/hide]
موفق باشید /
 

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام
در ابتدا از استاد رجبی گرامی بابت پاسخگوئی تشکر میکنم
استاد با توجه به مصداق ضرب المثل معروف"گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"،اجازه بدین که این وسیله رو همان ترانس خطاب کنیم گرچه به قول شما اسم اصلی ش همان ترانسفورمر هستش!
سلکتور تغیر پله ی ترانس روی 220 ولت قرار داشته
ترانس در حالت تقویت قرار داشته و از برق شهر خارج بوده
ار سر شب تو همین وضعیت بوده و تغیر داده نشده
کایل ورودی ترانس از نوع افشان مسی به ضخامت 2.5 و دو رشته طول حدود 70 متر-کابل خروجی ترانس به سمت الکتروپمپ هم افشان مسی به مقطع 2.5 و سه رشته(یکی مال خازن) و طول 40 متر هستش
ترانس جوری زغال شده که انگار تو آتیش انداخته باشنش،همه ی سیم ها به یه نسبت آتیش گرفته،هیچ اثری از سلکتور و فیوز و سیم ها نیستش
متاسفانه عکس نگرفته ام اگه راهم اون طرفا افتاد میگیرم و میزارم
با تشکر
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام
در ابتدا از استاد رجبی گرامی بابت پاسخگوئی تشکر میکنم
استاد با توجه به مصداق ضرب المثل معروف"گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"،اجازه بدین که این وسیله رو همان ترانس خطاب کنیم گرچه به قول شما اسم اصلی ش همان ترانسفورمر هستش!
سلکتور تغیر پله ی ترانس روی 220 ولت قرار داشته
ترانس در حالت تقویت قرار داشته و از برق شهر خارج بوده
ار سر شب تو همین وضعیت بوده و تغیر داده نشده
کایل ورودی ترانس از نوع افشان مسی به ضخامت 2.5 و دو رشته طول حدود 70 متر-کابل خروجی ترانس به سمت الکتروپمپ هم افشان مسی به مقطع 2.5 و سه رشته(یکی مال خازن) و طول 40 متر هستش
ترانس جوری زغال شده که انگار تو آتیش انداخته باشنش،همه ی سیم ها به یه نسبت آتیش گرفته،هیچ اثری از سلکتور و فیوز و سیم ها نیستش
متاسفانه عکس نگرفته ام اگه راهم اون طرفا افتاد میگیرم و میزارم
با تشکر
با سلام :
خب مشخص شد که سرشب ولتاژ شبکه پایین بوده و با استفاده از ترانسفرمر یک یا دو مرحله تقویت ولتاژ تا 220 ولت را داشته باشید ... اما با گذشت شب و اوج مصرف - ولتاژ شبکه افزایش یافته اما ترانسفرمر هنوز روی سر سیم حدود 180 الی 200 قرار داشته و تغییری که داده نشده همین افزایش ولتاژ شبکه موجب افزایش ولتاژ در سیم پیچ ورودی ترانسفرمر شده و حتی از خروجی ترانسفرمرنیز طبعا ولتاژ بالاتری به پمپ میرسید اما اولا بخاطر مسیر 40 متری و افت برق و دوما چون پمپ داخل اب بوده لذا تاثیر زیادی در کارکرد ان نداشته است اما ترانس فوق از سیم های زیرین شروع به سوختن تا به لایه های بالایی رسیده..
موفق باشید .
 

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام :
خب مشخص شد که سرشب ولتاژ شبکه پایین بوده و با استفاده از ترانسفرمر یک یا دو مرحله تقویت ولتاژ تا 220 ولت را داشته باشید ... اما با گذشت شب و اوج مصرف - ولتاژ شبکه افزایش یافته اما ترانسفرمر هنوز روی سر سیم حدود 180 الی 200 قرار داشته و تغییری که داده نشده همین افزایش ولتاژ شبکه موجب افزایش ولتاژ در سیم پیچ ورودی ترانسفرمر شده و حتی از خروجی ترانسفرمرنیز طبعا ولتاژ بالاتری به پمپ میرسید اما اولا بخاطر مسیر 40 متری و افت برق و دوما چون پمپ داخل اب بوده لذا تاثیر زیادی در کارکرد ان نداشته است اما ترانس فوق از سیم های زیرین شروع به سوختن تا به لایه های بالایی رسیده..
موفق باشید .
با سلام
از تشریح نکته به نکته ی استاد رجبی گرامی کمال تشکر رو دارم
استاد چه پیشنهادی راجع به پیشگیری از این حالت رو دارین؟
چرا در خود ترانس سیستمی تعبیه نشده است که در این موارد از بروز خطر جلوگیری کرده و از ترانس و مصرف کننده حفاظت بعمل آورد؟
بسیار متشکرم
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام
از تشریح نکته به نکته ی استاد رجبی گرامی کمال تشکر رو دارم
استاد چه پیشنهادی راجع به پیشگیری از این حالت رو دارین؟
چرا در خود ترانس سیستمی تعبیه نشده است که در این موارد از بروز خطر جلوگیری کرده و از ترانس و مصرف کننده حفاظت بعمل آورد؟
بسیار متشکرم
با سلام :
طبق اظهارات خودتون این ترانس تقویتی نوعی دستی وابتدایی و پیش پا افتاده و از رده خارج میباشد و در زمان خود بخاطر اینکه صرفا برق شهر را تقویت میکرد برای خودش دنیایی داشت اما عیب چنین دستگاه این بود که اپراتور ان بایستی و مدام بالاسرش میبود تا تغییرات شبکه را مد نظر داشته و بطور دستی گام مناسب را تغییر میداد در ثانی چنین تقویتی هایی در داخل خود دارای یک بیزر 1.5 ولتی داشتند که با افزایش بیش از حد ولتاژ شبکه به صدا در می اومد و کاربر یا اپراتور را با خبر می کرد که ظاهرا در مدل مذکور یا از کار افتاده و یا اینکه بدلیل ترک اپراتور از بالاسرش و عدم مراقبت موجب خسارت گردیده البته دارای یک فیوز حدود 10 امپری نیز بوده اما احتمالا انهم بدلیل دستکاری ویا.... { معمولا بعد از سوختن فیوز انرا با سیم رشته ای برق مستقیم و یکسره میکردند که چنین عاقبتی را بدنبال داشته است .
نوع اصلاح شده این ها همون ترانسهای اتوماتیک هست توصیه میکنم از نوع اتوماتیک که در لینک پست قبلی و طرز ساخت و تشریح کامل ان نیز رفته استفاده کنید البته نوع پیشرفته تری نیز بعدا ابداع گردید که به سیستم رتوری اتوماتیک مشهور هستند و مشکل گام های حدود 20 ولتی به حدود یک ولتی کاهش یافته و استاندارد مناسبی داشتند که زیاد مورد مصرف قرار نگرفت علت این امر را در خرابی پیاپی رتور چرخشی ان و همچنین از بین رفتن کنتاکت های لغزشی و همچنین هزینه بالای ان میتوان گفت .
موفق باشید .
 

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام :
طبق اظهارات خودتون این ترانس تقویتی نوعی دستی وابتدایی و پیش پا افتاده و از رده خارج میباشد و در زمان خود بخاطر اینکه صرفا برق شهر را تقویت میکرد برای خودش دنیایی داشت اما عیب چنین دستگاه این بود که اپراتور ان بایستی و مدام بالاسرش میبود تا تغییرات شبکه را مد نظر داشته و بطور دستی گام مناسب را تغییر میداد در ثانی چنین تقویتی هایی در داخل خود دارای یک بیزر 1.5 ولتی داشتند که با افزایش بیش از حد ولتاژ شبکه به صدا در می اومد و کاربر یا اپراتور را با خبر می کرد که ظاهرا در مدل مذکور یا از کار افتاده و یا اینکه بدلیل ترک اپراتور از بالاسرش و عدم مراقبت موجب خسارت گردیده البته دارای یک فیوز حدود 10 امپری نیز بوده اما احتمالا انهم بدلیل دستکاری ویا.... { معمولا بعد از سوختن فیوز انرا با سیم رشته ای برق مستقیم و یکسره میکردند که چنین عاقبتی را بدنبال داشته است .
نوع اصلاح شده این ها همون ترانسهای اتوماتیک هست توصیه میکنم از نوع اتوماتیک که در لینک پست قبلی و طرز ساخت و تشریح کامل ان نیز رفته استفاده کنید البته نوع پیشرفته تری نیز بعدا ابداع گردید که به سیستم رتوری اتوماتیک مشهور هستند و مشکل گام های حدود 20 ولتی به حدود یک ولتی کاهش یافته و استاندارد مناسبی داشتند که زیاد مورد مصرف قرار نگرفت علت این امر را در خرابی پیاپی رتور چرخشی ان و همچنین از بین رفتن کنتاکت های لغزشی و همچنین هزینه بالای ان میتوان گفت .
موفق باشید .
با سلام
بی نهایت از پاسخگوئی دقیق استاد رجبی گرامی متشکرم
این ترانس بنا بر اظهارات مشتری پارسال خریداری شده و یک فصل کاری 4 ماهه رو کار کرده و بعد آن بلا استفاده بوده،بنا بر اظهارات ایشان یکی از دوستان که تو زمینه ی سیم پیچی الکتروموتور فعالیت دارن این ترانس رو به صورت"سفارشی" و به مقدار من در آوردی 6کیلو وات پیچیده ان و مبلغ 700هزار تومن هم نقدا دریافت کرده ان!!
استاد رجبی گرامی بنده بر حسب تجربه هم از نوع اتومات و هم از نوع دستی استفاده کرده ام ،عیب عمده نوع اتومات برای استفاده در زمینه ی کشاورزی و آبیاری اینه که تو استارت اولیه ی موتور بدلیل پمپاژ آب به صورت عمودو به ارتفاع حداقل 40متری که جریان راه اندازی به دو سه برابر جریان نامی میرسد،ترانس بواسطه ی شوک ناشی از افت ولتاژ زمان استارت خروجی را قطع میکند
اگه بشه رو قسمت برد ترانس های اتومات حساسیت دستگاه رو کاهش داد که به این شوک های لحظه ای بی تفاوت باشه،ترانس اتومات بهترین گزینه برای استفاده این موارد خاص میشود
بنده خودم یه ترانس اتومات دارم که اگه قرار به تهیه ی ترانس برای مشتری باشه در محل به صورت موقتی نصب میکنم و اگه نتیجه گرفتم برای مشتری سفارش میدم وگرنه ریسک عملش زیاده بیشتر موارد جواب نمیده
سپاس
 
آخرین ویرایش:

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,028
106,692
با سلام
بی نهایت از پاسخگوئی دقیق استاد رجبی گرامی متشکرم
این ترانس بنا بر اظهارات مشتری پارسال خریداری شده و یک فصل کاری 4 ماهه رو کار کرده و بعد آن بلا استفاده بوده،بنا بر اظهارات ایشان یکی از دوستان که تو زمینه ی سیم پیچی الکتروموتور فعالیت دارن این ترانس رو به صورت"سفارشی" و به مقدار من در آوردی 6کیلو وات پیچیده ان و مبلغ 700هزار تومن هم نقدا دریافت کرده ان!!
استاد رجبی گرامی بنده بر حسب تجربه هم از نوع اتومات و هم از نوع دستی استفاده کرده ام ،عیب عمده نوع اتومات برای استفاده در زمینه ی کشاورزی و آبیاری اینه که تو استارت اولیه ی موتور بدلیل پمپاژ آب به صورت عمودو به ارتفاع حداقل 40متری که جریان راه اندازی به دو سه برابر جریان نامی میرسد،ترانس بواسطه ی شوک ناشی از افت ولتاژ زمان استارت خروجی را قطع میکند
اگه بشه رو قسمت برد ترانس های اتومات حساسیت دستگاه رو کاهش داد که به این شوک های لحظه ای بی تفاوت باشه،ترانس اتومات بهترین گزینه برای استفاده این موارد خاص میشود
بنده خودم یه ترانس اتومات دارم که اگه قرار به تهیه ی ترانس برای مشتری باشه در محل به صورت موقتی نصب میکنم و اگه نتیجه گرفتم برای مشتری سفارش میدم وگرنه ریسک عملش زیاده بیشتر موارد جواب نمیده
سپاس
با سلام :
بله دقیقا مشکل ازافت ولتاژ { توان } در طول کابل یا سیم ارتباطی در جریان های بالاتر به هنگام استارت ناشی میشود.
با توجه به فاصله پمپ اب و محل تحویل برق شهر که فرمودید حدود 40+70=110 متر !!! میباشد به نظر میرسد استفاده ازهر نوع ترانس تقویتی معمول { اتومات یا دستی }مشکل استارت پمپ را بطور رضایت بخش حل نخواهد کرد و چنین راهکارها فقط جنبه { به اصطلاح آسپرین ...} میباشند .
بهترین راه تامین جریان چنین مصرف کننده ای استفاده از دو عدد ترانس افزاینده حداقل {220 به 750 الی 1000 ولت}میباشد بعبارتی اگر براتون مقدور باشد یک ترانسی که بتواند 220 برق شهر را به حدود 750 ولت تبدیل و با طی مسافت 110 متر یا مقداری هم بیشتر !!!! انگاه مشابه همین ترانس را درنزدیک ترین محل اتصال مصرف کننده اما بصورت وارونه { یعنی ولتاژ حدود 750 ولت را به 220 تبدیل کند } نصب کنید و با خیال راحت استفاده کنید با توجه به ولتاژ اسمی کابل یا سیم های روکش پلاستیکی معمول که از حدود همین عیار { 750 الی 1000 } ولت میباشند لذا افزایش بیش از این مقدار ولتاژ ترانزیت توصیه نمیشود وگرنه مسلما در صورت تامین کابل یا سیم های ارتباطی تحمل ولتاژبالاتر >> افت ولتاژ نیز کاملا مرتفع خواهد شد .
موفق باشید .
 

بهبود 68

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2015-03-31
517
1,181
با سلام :
بله دقیقا مشکل ازافت ولتاژ { توان } در طول کابل یا سیم ارتباطی در جریان های بالاتر به هنگام استارت ناشی میشود.
با توجه به فاصله پمپ اب و محل تحویل برق شهر که فرمودید حدود 40+70=110 متر !!! میباشد به نظر میرسد استفاده ازهر نوع ترانس تقویتی معمول { اتومات یا دستی }مشکل استارت پمپ را بطور رضایت بخش حل نخواهد کرد و چنین راهکارها فقط جنبه { به اصطلاح آسپرین ...} میباشند .
بهترین راه تامین جریان چنین مصرف کننده ای استفاده از دو عدد ترانس افزاینده حداقل {220 به 750 الی 1000 ولت}میباشد بعبارتی اگر براتون مقدور باشد یک ترانسی که بتواند 220 برق شهر را به حدود 750 ولت تبدیل و با طی مسافت 110 متر یا مقداری هم بیشتر !!!! انگاه مشابه همین ترانس را درنزدیک ترین محل اتصال مصرف کننده اما بصورت وارونه { یعنی ولتاژ حدود 750 ولت را به 220 تبدیل کند } نصب کنید و با خیال راحت استفاده کنید با توجه به ولتاژ اسمی کابل یا سیم های روکش پلاستیکی معمول که از حدود همین عیار { 750 الی 1000 } ولت میباشند لذا افزایش بیش از این مقدار ولتاژ ترانزیت توصیه نمیشود وگرنه مسلما در صورت تامین کابل یا سیم های ارتباطی تحمل ولتاژبالاتر >> افت ولتاژ نیز کاملا مرتفع خواهد شد .
موفق باشید .
با سلام
استاد رجبی گرامی وقت بخیر خسته نباشین
نمیدونم دقیقا چه وقت و توسط چه کسی کابل کشی های ابر قدرتی بنا نهاده شده!برای مثال طرف یه پمپ اون سر دنیا گذاشته و برای روشن کردنش از خونه ش به فاصله ی 400 متر براش برق گرفته!!حال طلبکار هم هستش که چرا کابل و برق و پمپ جواب گو نیستش؟؟تاکید بر 2.5 بودنش هم داره انگار که 2.5 آخرین مقطع سیم و کابل میباشد!!
اگه کابل تو فاصله های دور جواب گو بود دیگه اداره برق 60 متر به 60 متر تیر نمیزد و سیم مقطع 25 نمیکشید همون برق رو تو ورودی شهر تحویل میداد و میگفت هر کی با کابل به خونه ی خودش جدا گانه برق کشی کنه!
باور های غلط برخی از صنعت کاران محترم در طول سالیان سال به مشتریان محترم انتقال یافته است و زمان میبره که مشتری متوجه این مسائل بشه،شده مشتری بهم مراجعه کرده و خواستار فیوز 63 آمپر تکفاز شده،وقتی پرسیدم چرا اینقد زیاد؟گفته فیوز 25 آمپره و هی میپره با مراجعه به محل و ولتاژ گیری مشخص شده ولتاژ زیر باری شبکه کمتر از 170 ولت هستش!خب بنده خدا فیوز چیکار کنه،100 آمپر هم بزاری کم میاره،فقط و فقط تنها منطق سفارش فیوز با آمپراژ بالاتر از نظر مشتری اینه که قوی هستش و حالا حالا نمیپره!یه باور غلط اساسی که ریشه در بی اطلاعی مشتری داره و موجب سواستفاده چندی از صنعت کاران محترم میشه
استاد گرامی بابت راهنمائی های حضرتعالی راجع به حل مشکل مربوطه بسیار ممنونم
همان طور که عرض کردم بنده یه ترانس اتومات دارم که برا تست ازش استفاده میکنم و تو جاهائی که نتیجه بده اقدام به سفارش ترانس ونصب اون در محل مورد نظر میکنم در غیر اینصورت از پذیرش مسولیت امتناع میکنم
افزون بر مشکل افت ولتاژ لحظه ای در هنگام استارت خوردن پمپ مشکل جدی بعدی عدم ثبات ولـتاژ شبکه هستش،که در ساعات مشخصی یا نامشخصی افزایش و کاهش پیدا میکند،در این صورت ترانس دستی نقش چاقوئی در دستان بچه رو بازی میکنه که بدون نظارت هر لحظه میتونه به خودش و پمپ صدمه وارد کنه،بهترین راه حل به نظر بنده اولا استفاده از کابل با مقطع بالاتر و ثانیا قرار دادن ترانس در ابتدا ی خط میباشد که اغلب جواب داده
بسیار متشکرم
 
آخرین ویرایش:
بالا