آی پی امداد
abtahi

شماتیک برد مودم Tp link 8961N ver 4.0 و ظرفیت قطعه فریت بید و ترانسفورماتور

parsmehregan

کاربر vip
کاربر
2012-05-01
58
20
با درود خدمت اساتیدودوستان محترم

مودم تی پی لینک Tplink 8961N ver 4.0 به دلایل نامعلوم (احتمالا فشردگی ناشی از زیر بار ماندن) دچار شکستگی ترانسفورماتور و بعلت کشیدن آنتن یکطرف و پارگی سیم مربوطه, قطعه فریت بید FB11 کنده شده(تصاویر ضمیمه) و در نتیجه مودم روشن نمی شود.
مشکل مربوط به نحوه اندازه گیری ظرفیت فریت بید و جایگزینی آن و همچنین ترانسفورماتور مربوطه با شماره SM SA5081 میباشد که مولتی مترهای معمول این قابلیت را ندارند و پیداکردن مشابه آن جز از روی برد داغی همسان کمی مشکل است.
در نتیجه راه ممکن بررسی شماتیک و دیتا شیت برد مربوطه است که تو نت پیدا نشد. البته این قطعات روی برد سایرمودم های tp link یافت میشود اما با توجه به SMD بودن آنها (فریت بید) و عدم درج ظرفیت پیدا کردن قطعه جایگزین کمی دشوار است.
با توجه به توضیحات عنوان شده در صورتیکه تجربه موفق و راه حلی برای جایگزینی قطعات گفته شده دارید و یا به شماتیک برد یاد شده دسترسی دارید لطفا راهنمایی بفرمایید.
با سپاس

20250303_110743-4.jpg
tplink 8901n ver 4.0 transformator choak-2.jpg
yplink 8961n ver 4.0-2.jpg

20240504_103547-4.jpg
 
آخرین ویرایش:

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
500
1,078
درود. به طور کلی وقتی تعمیرات زیاد انجام میشه یک سری از وسایل یا تعمیر شدنی نیستن و یا اینکه ارزش تعمیر شدن را ندارند، بنابراین به صورت خودکار اوراقی جمع میشه که میشه از قطعات سالم اونها در تعمیرات استفاده کرد. در تعمیر موردی سخته که تمام قطعات رو پیدا کرد. اتفاقا این مدل مودم خرابی زیاد داره(چندین موردش که خودم به چشم دیدم آکبند تازه از جعبه بیرون اومده اش مشکل داشت!). کمی بگردیدن می تونین با قیمت خیلی کم، اوراقش رو گیر بیارین.

فریت بیدهای (10 و 11) سر راه ولتاژ مثبت و منفی ورودی با بقیه تی پی لینک های معمولی یکی هستن و راحت میشه از روی برد اوراقی بردارین. چیز خاصی نیستند، صرفا نقششون نویزگیری در برابر سیگنال های الکترومغناطیسی فرکانس بالا و همچنین جایگزین فیوز(ولتاژ نرمال این مودم ها 9 ولته و تا 12 هم تا حدی تحمل می کنند ولی در اثر اتصال آداپتور با ولتاژ زیادتر از 12 این فریت بیدها آتش می گیرند و مسیر برق ورودی هم از سمت مثبت و هم منفی قطع میشه تا قطعات دیگر آسیب نبینند که البته همیشه هم موفقیت آمیز نیست).

چوک ورودی خط رو هم بهتره از روی برد اوراقی مشابه TP-link 8961N Ver 4.0 بردارید تا تطابق کامل داشته باشد و نویز خط زیاد نشه (یا Downstream SNR
خط کم نشه). دور پایه های نه گانه اش رو با هویه و قلع کش کاملا از لحیم خالی کنید و با کمک هویه هوای گرم با دمای کمتر از 350 درجه به آرامی با فاصله دو سانتی متری به صورت چرخشی، زیر برد رو حرارت بدین تا با کمک پنس و بدون فشار زیاد از جاش خارج بشه و پایه هاش و همچنین برد و تِرک های مسی آن آسیب نبینند.
 
بالا