آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

سوال راجع به هواکش

FercHeliX

کاربر vip
کاربر
2015-11-07
124
57
سلام به همه
یک سوال داشتم اگه کسی میتونه کمک کنه که ممنونش میشم
من تو اتاق کنار دستشویی هستم ... و کامپیوتر اونجاست .. هروفت کسی میره اونجا و هواکش رو میزنه و روشن خاموش میکنه من توی کامپیوتر و اسپیکرم
صدای تق بلند میاد ... و این در حدی هیت که باعث شد پاور کامپیوترم بسوزه بعد یک مدت ... اول فکر کردم چون روی یک فیوز هستیم مثلا جایی
شل بسته شده یک اتصال و جرقه میزنه که همه رو چک کردم و محکم بستم ... ولی درست نشده ... الان فکرم به اینکه که آیا میتونه مال فن هواکش باشه که
وقتی خاموش میشه توی سیم پیچش برق جمع شده و برمیگردونه تو مدار و ضربه محکم میزنه یهو چیزهایی که تو اون مدار وصل هستند ؟؟!؟
اگه حدثم درسته بگین میتونم با خازن و مقاومت و دیود درستش کنم که بر نگرده و چطور دقیقا ؟ ... و اگه نه مشکل از کجاست ؟؟!؟!؟

ممنون
 

Mahdi258258

کاربر vip
vip
کاربر
2010-10-08
181
2,225
اراک...
سلام...روی خیلی از بردها که از فن یا رله استفاده میشه از مدار اسنابر استفاده میشه..
اسنابر از یک خازن سری با مقاوت تشکیل شده که کل این مجموعه بصورت موازی با بارهای القایی مورد استفاده قرار می گیرد تا نویزهای برگشتی به مدارهای کنترلی را خنثی نماید. معمولا بارهای القایی مثل موتورها، فن ها، شیربرقی ها، سولونوئیدها و قفل های مغناطیسی پس از قطع شدن، ولتاژ پسماند قوی ایجاد می کنند که این ولتاژ می تواند از طریق رله به مدار کنترلی القا شده و باعث هنگ کردن برنامه میکرو شود. با استفاده از مدار اسنابر در دو سر بار القایی این پسماند خنثی می شود.

این اسنابر از یک خارن پلی استر 20 تا 220 نانو چهارصد ولت که با یه مقاومت پنجاه تا صد اهم دو وات سری شده تشکیل شده..
 

پیوست‌ها

  • 18.5 کیلوبایت بازدیدها: 24

FercHeliX

کاربر vip
کاربر
2015-11-07
124
57
برای هواکش 220 ولت باید چه مقاومت و خازنی بزارم ؟ مقاومت چه اهم و واتی و خازن چند ولت چند میکرو ؟ و آیا باید تو مسیز فاز دیود بزارم که برگشت نکنه تو خط برق ؟
 

FercHeliX

کاربر vip
کاربر
2015-11-07
124
57
من این مدار اسنابر ر توی مدارهای DC دیدم توی AC هم همینطور استفاده میشه ؟! ... چطور میشه توی فاز AC مثل دیود در DC کاری کرد که بر نگرده ؟
 
بالا