آی پی امداد
abtahi

سؤال درمورد ساخت دیمر DC قوی

م ر پارس

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2015-08-15
323
331
کوهبنان کرمان
با درود خدمت اساتید ومهندسین عزیز

دوستان ازونجایی که دیمر برای ولتاژ بالای مستقیم نداریم آیا نمیتونیم ابتدا برق متناوب رو با یک دیمر کنترل کنیم سپس اون ولتاژ کنترل شده رو از پل دیود عبور بدیم و به همون نسبت ولتاژ دی سی با توان پایین داشته باشیم؟ یا اینکه بعداز دیمر AC یک ترانس بعنوان ایزوله کننده ببندیم و خروجی ترانس رو با عبور از پل دیودی، یک ولتاژ DC کنترل شده داشته باشیم؟
مثلا برای تردمیل که موتور دی سی 180 ولتی داره با این روش برقشو تآمین کنیم؟
 

gasemi.m100

VIP+ افتخاری
کاربر
2018-12-02
512
1,028
با سلام. کلیت کار انجام شدنی هست اما چند مشکل وجود داره.
1. اول این که ولتاژ پیک تو پیک برق شهر 310 هست و موتور شما 180 ولت . پس بعد از مدت کوتاهی موتور داغ میکنه و میسوزه
2 .اگر بخواهید موتور اسیب نبینه باید اونقدر دیمر رو کم کنید که با رسیدن به ولتاژ 180 برش ولتاژ رو انجام بده در این صورت بیشتر سیکل موج خاموشه و انرژی کمی به موتور میرسه و موتور توان خیلی کمی داره و کارکرد معمول رو نداره چون فرکانس برق شهر 50 هرتز هست ریپ زدن موتور هم مشهوده
3.باید دیمر هم دستکاری بشه که به صورت تصادفی اگر ولوم زیاد شد 310 به موتور نرسه. و حداکثر اون روی 180 برش بزنه
4.میتونید بعد از پل دیود یه خازن بزارید که مشکل ریپ زدن حل بشه ولی خازن خیلی بزرگی میخواد و فکر می کنم خازن تحت فشار قرار بگیره چون بیشتر زمان منبع اصلی خاموشه بقیه زمان ها تامین توان بر عهدی خازن میفته.
5.برای سرعت خیلی کم باید ولوم حداقل بشه که در اون صورت تقریبا به موتور توانی ارائه نمیشه. چون شکل موج سینوسه هر چه قدر برش زود تر انجام بشه سطح ولتاژ هم پایین میاد
6.در اخر بحث ایمنی فرد هم مهمه . این مدارها ایمنی ندارن در صورت خرابی یا شورت شدن ترایاک فردی که روی دستگاه کار می کنه رو به شدت پرت می کنن بیرون و موتور هم خدابیامرز خواهد شد. در صورتی که در مدارات اصلی تردمیل چندین مسئله ایمنی پیش بینی شده
 
بالا