آی پی امداد
abtahi

سوال: خازن صافی برای تغذیه 12v 50A

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
412
694
قم
با سلام به اساتید محترم
منبع تغذیه بنده نهایتا میتونه 10 آمپر تامین کنه و این برای تست اغلب آمپلیفایرهای خودرو که جریانی بیش از این نیاز دارن کم بود
لذا از بین لوازم برخوردم به یک ترانس قدیمی 220v به 12v که با توجه به سیمهای قسمت 12v (سیم10) و وزن 25 کیلوگرمی ترانس حدس براین زدم که این ترانس مطمئنا" جریان بیش از 50 آمپر رو تامین میکنه که برای تست های بنده کاملا جوابگوه
حالا سوال:
خروجی ترانس بعد از عبور از پل دیود 50 آمپری نیاز به خازنهای صافی داره
چند خازن و با چه ظرفیتی با خروجی مدار جهت کاربردی که در بالا توضیح دادم موازی کنم؟
با تشکر از همه اساتید
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام به اساتید محترم
منبع تغذیه بنده نهایتا میتونه 10 آمپر تامین کنه و این برای تست اغلب آمپلیفایرهای خودرو که جریانی بیش از این نیاز دارن کم بود
لذا از بین لوازم برخوردم به یک ترانس قدیمی 220v به 12v که با توجه به سیمهای قسمت 12v (سیم10) و وزن 25 کیلوگرمی ترانس حدس براین زدم که این ترانس مطمئنا" جریان بیش از 50 آمپر رو تامین میکنه که برای تست های بنده کاملا جوابگوه
حالا سوال:
خروجی ترانس بعد از عبور از پل دیود 50 آمپری نیاز به خازنهای صافی داره
چند خازن و با چه ظرفیتی با خروجی مدار جهت کاربردی که در بالا توضیح دادم موازی کنم؟
با تشکر از همه اساتید

درود

البته بدون تثبیت کننده و درواقع بدون منبع تغذیه و فقط با استفاده از ترانس و یکسوساز ، قابل استفاده نیست .

در صورت استفاده از تثبیت کننده ولتاژ ، هر چه ولتاژ ترانس بالاتر از ۱۲ ولت باشه ظرفیت خازن کمتری نیاز داره .
اما صرفنظر از تعداد خازن ، در تثبیت ولتاژ هم با مشکلات جدی مواجه خواهی شد و استفاده از آن منطقی و مقرون بصرفه نیست و لذا در چنین رنجی ، ناگزیر به استفاده از سوئیچینگ هستید ،

سپاس
 

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
412
694
قم
درود

البته بدون تثبیت کننده و درواقع بدون منبع تغذیه و فقط با استفاده از ترانس و یکسوساز ، قابل استفاده نیست .

در صورت استفاده از تثبیت کننده ولتاژ ، هر چه ولتاژ ترانس بالاتر از ۱۲ ولت باشه ظرفیت خازن کمتری نیاز داره .
اما صرفنظر از تعداد خازن ، در تثبیت ولتاژ هم با مشکلات جدی مواجه خواهی شد و استفاده از آن منطقی و مقرون بصرفه نیست و لذا در چنین رنجی ، ناگزیر به استفاده از سوئیچینگ هستید ،

سپاس
باتشکر از راهنمایی شما
اونجوری که بنده متوجه شدم بخاطر توان بالای مصرف کننده مطمئنا ولتاژ ترانس دچار نوسان شده و قابل کنترل نخواهد بود
در نتیجه از یک تغذیه سوئیچینگ بازاری استفاده کنم
به نظرتون سوئیچینگهای 12 ولت 25 یا 30 آمپری چینی بازاری برای این قضیه مناسبه؟
در صورت استفاده از تغذیه سوئیچینگ فوق الذکر باز نیاز به استفاده از خازن صافی برای این منظور هستم؟ و با چه ظرفیتی؟
الان طی تماس تلفنی با یکی از دوستان اعلام کردن یک تغذیه سوئیچینگ کارکرده برند مین ول 12 ولت 50 آمپر دارن که به قیمت 650 تومان میفروشند،آیا این گزینه مناسبیه؟(با توجه به برندش)
 
آخرین ویرایش:

hri

کاربر
2017-06-15
37
74
سلام..اگر ازیک پل دایود 10آمپر فلزی استفاده کنید وبرروی هریک از پلها یک خازن 2صدم میکوفاراد(عدسی)استفاده کنید وخروجی 12یکسوشده را به یک خازن 4700میکروفاراد25ولتی وصل کنید جریانی تقریبا بدون هوم وقابل استفاده برای تست آمپلی فایر خواهید داشت.درنهایت اگر بتوانید از ترانسفورماتور16 ولتی وآیسی رگلاتور استفاده کنید بهتر است.
 

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
412
694
قم
سلام..اگر ازیک پل دایود 10آمپر فلزی استفاده کنید وبرروی هریک از پلها یک خازن 2صدم میکوفاراد(عدسی)استفاده کنید وخروجی 12یکسوشده را به یک خازن 4700میکروفاراد25ولتی وصل کنید جریانی تقریبا بدون هوم وقابل استفاده برای تست آمپلی فایر خواهید داشت.درنهایت اگر بتوانید از ترانسفورماتور16 ولتی وآیسی رگلاتور استفاده کنید بهتر است.
با تشکر از راهنمایی شما دوست عزیز
منبع تغذیه تا 10 آمپر با ولتاژ صاف موجود است،اما متاسفانه برای تست آمپلی های با توان بالا نیاز با جریان 30 آمپر است و نظر استاد غزال در این مورد که به علت توان بالای آمپلی مطمئنا در تغذیه افت ولتاژ ایجاد خواهد شد!!!
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
باتشکر از راهنمایی شما
اونجوری که بنده متوجه شدم بخاطر توان بالای مصرف کننده مطمئنا ولتاژ ترانس دچار نوسان شده و قابل کنترل نخواهد بود
در نتیجه از یک تغذیه سوئیچینگ بازاری استفاده کنم
به نظرتون سوئیچینگهای 12 ولت 25 یا 30 آمپری چینی بازاری برای این قضیه مناسبه؟
در صورت استفاده از تغذیه سوئیچینگ فوق الذکر باز نیاز به استفاده از خازن صافی برای این منظور هستم؟ و با چه ظرفیتی؟
الان طی تماس تلفنی با یکی از دوستان اعلام کردن یک تغذیه سوئیچینگ کارکرده برند مین ول 12 ولت 50 آمپر دارن که به قیمت 650 تومان میفروشند،آیا این گزینه مناسبیه؟(با توجه به برندش)

درود

اولا تغذیه سوئیچینگ نیاز به خازن بزرگی نداره و داخل خودش هست
ثانیا خیلی ارزونه و این قیمتا نیست و نهایتا با قیمت حدود ۱۰۰ تومن ۱۲ ولت ۵۰ آمپر پیدا میشه.

مشکل فرکانس ۵۰ برق شهر اینه که ولتاژ سینوسی به آرامی از صفر بسمت ماکزیمم و بالعگس حرکت میکنه ، بنابرین در فاصله زمانی که ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت است چطور ۱۲ ولت را تامین کنیم ؟
راهی جز ذخیره انرژی خازن و جود نداره بنابرین تهیه ولتاژ در ناحیه ای که برق شهر صفر تا ۱۲ ولته ، بعهده خازنه و ازآنجاکه آمپر بالایی نیاز داری بلافاصله خازن تخلیه میشه و در اون فاصله زمانی کم میاره ( اما در فرکانس بالا بمحضی که ذره ای از انرژی خازن استفاده کنی سیکل بعد از راه رسیده و خازنو پر کرده و لذا در فرکانس بالا خازن بزرگی نیاز نداره ) ولی در فرکانس ۵۰ هرتز ناگزیر به استفاده از بانک خازنی و تعداد زیاد خازن بزرگ هستی که بتونه در زمان قابل توجه انرژی بده و کم نیاره .

از سوی دیگر باید ولتاژ بالاتر از ۱۲ ولت باشه تا تثبیت کننده بتونه انجام وظیفه کنه و گرنه شروط تثبیت کننده مهیا نمیشه و کار نمیکنه و لذا استفاده از ترانزیستور یا فت الزامی است که در جریان ۳۰ آمپر مصیبته و مشکلات بزرگی داره

اما اگر برای تست پخش نیاز داری بنظرم ۱۰ آمپر هم کافیه زیرا پخشی که با ولوم کم و یا ولوم متوسط کار کنه دراینصورت سالمه و مشکلی نداره و لذا واجب نیست با ولوم ماکزیمم تست کنی که با مشکل ضعف جریان مواجه بشی.

اما اگه اصرار داری با ولوم بالا تست کنی بهتره یک باطری اتومبیل تقریبا مرده که ارزون باشه تهیه کنی و با ترانس ساده و یک دیود همیشه در حال شارژ باشه و حالا ۶۰ آمپر هم بخوای مشکلی نداری اونم ولتاژ صاف و عالی ۱۲ ولت.
اگه باطری جون دار و سالم باشه چه بهتر ، تنها مشکل باطری مرده اینه که باید مدام درحال شارژ باشه که اشکالی نداره و با یک ترانس کوچیک هم مقدوره.
بطوریکه من از باطری مرده حتی در اتومبیلم هم استفاده میکنم و فقط در زمستان شب ها همیشه در حال شارژ است و صبح با یک استارت روشنه

سپاس
 
آخرین ویرایش:

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
412
694
قم
درود

اولا تغذیه سوئیچینگ نیاز به خازن بزرگی نداره و داخل خودش هست
ثانیا خیلی ارزونه و این قیمتا نیست و نهایتا با قیمت حدود ۱۰۰ تومن ۱۲ ولت ۵۰ آمپر پیدا میشه.

مشکل فرکانس ۵۰ برق شهر اینه که ولتاژ سینوسی به آرامی از صفر بسمت ماکزیمم و بالعگس حرکت میکنه ، بنابرین در فاصله زمانی که ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت است چطور ۱۲ ولت را تامین کنیم ؟
راهی جز ذخیره انرژی خازن و جود نداره بنابرین تهیه ولتاژ صفر تا ۱۲ ولت بعهده خازنه و ازآنجاکه آمپر بالایی نیاز داری بلافاصله خازن تخلیه میشه و ناگزیر به استفاده از بانک خازنی و تعداد زیاد خازن بزرگ هستی .
از سوی دیگر باید ولتاژ بالاتر از ۱۲ ولت باشه تا تثبیت کننده بتونه انجام وظیفه کنه و گرنه شروط تثبیت کننده مهیا نمیشه و کار نمیکنه و لذا استفاده از ترانزیستور یاذفت الزامی است که در جریان ۳۰ آمپر مصیبته و مشکلات بزرگی داره

اگر برای تست پخش نیاز داری بنظرم ۱۰ آمپر هم کافیه زیرا پخشی که با ولوم کم کار و یا متوسط کار کنه مشکلی نداره و لذا واجب نیست با ولوم ماکزیمم تست کنی که با مشکل ضعف جریان مواجه بشی.

اما اگه اصرار داری با ولوم بالا تست کنی بهتره یک باطری اتومبیل تقریبا مرده که ارزون باشه تهیه کنی و با ترانس ساده و یک دیود همیشه در حال شارژ باشه و حالا ۶۰ آمپر هم بخوای مشکلی نداری
اگه باطری جون دار و سالم باشه چه بهتر ولی مشکل باطری مرده اینه که مدام باید درحال شارژ باشه که اشکالی نداره و با یک ترانس کوچیک هم مقدوره.

سپاس
پاسختون انقدر جالب بود که لذت بردم
تشکر بسیار بسیار و فراوان
 
بالا