آی پی امداد
abtahi

تقه زدن گیربکس 206 تیپ 5 دنده دستی هنگام تعویض دنده

mehdi_0772

کاربر vip
کاربر
2008-04-08
52
2,235
41
asanelectronic.com
باسلام به اساتید محترم

عیب ماشین بنده به این صورت هست که هنگام تعویض دنده خصوصا دنده های 1 و عقب (اگر کلاچ را سریعتر برداریم) ماشین با تقه زدن راه میافته و در دند های 2 و 3 هم مشهود هست (مانند پیکان های قدیم که چهارشاخ گاردن آنها گشاد میکرد و تقه میزد)
ماشین 206 تیپ 5 دنده دستی و مدل 1390 هست و 30.000 تا راه رفته (همه قطعات تا به اینحا فابریک هست)
تعویض دنده ها به راحتی انجام میشه و موقع حرکت صدای اضافی هم از گیربکس نداریم (هم صداهای تعویض دنده طبیعی)
در اصفهان بردم دو جا تعمیرگاه معمولی نظر روی دسته موتور داشتن و با تعویض دسته موتور و باز بینی پولوس فایده نداشته (60.000 هم هزینه کردم بی فایده) :69000000::apologetic:
کسی تجربه چنین مشکلی را داشته بنده را راهنمایی کنه تا دست این تعمیرکارهای ناشی ماشین اوراق نشه ؟
 

hasan60

کاربر
2010-01-06
33
41
با سلام ماشین من هم چنین مشکلی داره و هر جا نشون میدم میگن که عیب از گیربکس هست و بنده دستگاه ویبرومتر اس 3000 جهت پیدا کردن صدا و لرزش و تقه به عبارتی رو نصب کردم دیدم مشکل از داخل گیربکس و پلوس ها نیست و حتی بلبرینگ های چرخ ها وبلبرینگ پلوس هم تست صدا و لرزش شد و تا جای که رفتم سراغ دسته موتور بالا و پایین و دسته مربوط به گیربکس .اینو بگم که دسته موتور بالایی خراب بود و(دو تکه شده بود) و دسته موتور پایینی هم ترک داشت اون رو هم عوض کردم ودسته مربوط به گیربکس سالم بود بعذ از این مشکل تقه زدن برطرف شد فقط یه صدای دیگه هنوز تو اتاق شنیده میشه که وقتی میای بیرون و از روی موتور دنبال صدا میگردی نمی تونی پیدا کنی و احتمال میدم از پایین و از سمت کاتالیست بعد از منیفولد باشه و هنوز از کاتالیست تست صدا نگرفتم وفکر میکنم به علت حرارت بالا نمیشه سنسورهای دستگاه رو کنارش بذارم و اگر تونستم چنین کاری بکنم به اطلاع میرسونم
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ehsanarn

mehdi_0772

کاربر vip
کاربر
2008-04-08
52
2,235
41
asanelectronic.com
من دو سه جا بردم گفتن از دسته موتوره
دسته موتور بالا را عوض کردن
دسته موتور پایین هم نمیدونم عوض کرد یا نه (خودش که میگفت عوض کردم و پلوس ها را هم دیدم)
یکحا دیگه بردم گفت دوشاخه پولوس میتونه باشه (که اونم باز کرد و نتیجه ای نداد)
البته اینو بگم که من خودم هم حساسم شاید اون تقه شما با تقه ماشن من فرق کنه (اما اینو مطمئن هستم که چند ماه اخیر اینجور شده و تا 25000 تای اول اینجور نبود)
خودم احساس میکنم از داخل گیربکس باشه (روزای اول که ماشین صفر بود دنده یک و عقب بسیار بد جا میرفت و حتی بعضی وقتا پشت چراغ قرمز اگه میخواستم سریع دنده بدم نمیرفت و با سروصدا مثل اینکه کلاج بد گرفته بشه جا میرفت)
اینکه میگفتم احساس میکنم مال دسته موتور نیست بخاطر اینکه مثلا اگه بزنم دنده یک و نیم کلاچ بگیریم و دوباره بزنم دنده قعب و نیم کلاچ بگیرم انگار شاه دنده خورده باشه یک خلصی را رد میکنه و بد درگیر میشه دنده ها ..
 

ma81me

کاربر
2009-01-25
1
0
باسلام خدمت دوستان عزیزم منم همین مشکلو دارم ماشین مدل ۹۶ و از اول این تقه رو داشت که تو دنده چهار به پنج خیلی محسوس تره رو کیلومتر هفتصد بردم نمایندگی گفت باید بیشتر دوهزارتابشه رو دوهزارم بردم نشون دادم میگن چیزیش نیس و قبول نکردن که ماشین مشکل داره میگن همینطورین!!!! کسی اگه راهنمایی کنه ممنون
 

mohamad.22

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2015-04-29
296
958
Rasht
سلام، من روی ماشین سمند همین مشکل را داشتم مشکل از دسته موتور پایین،بود ،که پاره شده بود . درحالت درجا ماشین رو روشن کنید و گاز بدهید ، اگر با گاز دادن موتور تکان خورد دسته موتور پاره شده.
جلو بندی هم بعضی مواقع باعث تقه خوردن میشود.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: j@mshid

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,177
تهران- تهران پارس
با سلام:
ساده ترین آزمایش این است که خودرو را روشن و خلاص و ترمز دستی را بالا بکشید. در جا چنید بار گاز را قطع و وصل کنید و در حالتی که درب موتور بالا است. مشاهده کنید که موتور بیشاز اندازه سر جایش حرکت نمی کند. حرکت بیش از اندازه موتور در سر جایش که با قطع و وصل شدید گاز انجام میشود، یعنی خرابی دسته متور
 

sam_electronic

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2007-08-30
500
4,139
میناب
www.irantk.ir
با سلام:
ساده ترین آزمایش این است که خودرو را روشن و خلاص و ترمز دستی را بالا بکشید. در جا چنید بار گاز را قطع و وصل کنید و در حالتی که درب موتور بالا است. مشاهده کنید که موتور بیشاز اندازه سر جایش حرکت نمی کند. حرکت بیش از اندازه موتور در سر جایش که با قطع و وصل شدید گاز انجام میشود، یعنی خرابی دسته متور
با سلام

با تشکر از شما دوست عزیز برای پاسجگویی چه خوبه که پست هایی که قدیمی هستن و به جواب نرسیدن پاسخ بدیم تا موضوع به نتیجه برسه برای دوستنانی که موضوع رو جستجو میکنند.

اکثر ماشین های ایرانی اصولا بعد از تعویض دیسک وصفحه به این مشکل بر میخورند (
البته با توجه به سالم بودن دسته موتور های بالا وپایین ) تجربه شخصی بنده در چند ماشین ایرانی !!!

بنده هم چند سال پیش روی این موضوع و همین ماشین مذکور خیلی حساس بودم و زیاد پیگیر شدم که متاسفانه به نتیجه نرسیدم و پیشنهاد میکنم شما هم برا خودتون هزینه نتراشید ....:207:
ضمنا همون موقع جایی خوندم که نوشته بود دنده ها رو باید به ایسیو معرفی کنی که من کسی برای این کار پیدا نکردم .:sadwalk:

 

sam_electronic

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2007-08-30
500
4,139
میناب
www.irantk.ir
اینم یه روش برای معرفی دنده ها به حافظه موقت ECU

نمیدونم ربطی به این موضوع داره یانه چون من تعمیر کار اتومبیل نیستم !!!!

دوستان متخصص لطفا نظر بدن و عزیزان ی تستی بکنید روی ماشینتون شاید .....

از لحاظ علمی کامپیوتر ماشین باید جای دقیق تعویض دنده ها رو در دورها و سرعت های مختلف بلد بشه که پاشش سوخت رو در فاصله بین دنده ها قطع کنه که مصرف سوخت کم بشه شاید به این موضوع هم ربطی داشته باشه . اگر هم نداشته باشه حداقل مصرف سوخت شما کم میشه .

ضمنا این روش رو زمانی انجام میدن که
حافظه موقت ECU پاک شده باشه . مثل قطع برق _ یا به صورت سوختن فیوز یا برداشتن اون یا برداشتن سر باتری

حالا روش کار :

حداقل 10 ثانیه سوییچ بسته باشد
سپس سوییچ را 10 ثانیه باز کنید. سپس بدون فشار دادن گاز ماشین رو روشن کرده و 10 ثانیه گاز نمیدهیم.
ابتدا اهرم دنده را در وضعیت 1 قرار داده و حرکت میکنیم تا دور موتور به 3500 دور در دقیقه برسد سپس در دنده 2 قرار داده و دور را به 3500 دور در دقیقه میرسانیم و دنده را خلاص میکنیم تا دور موتور کم شود و به دنده 1 بر میگردانیم.در این حالت دنده 1 معرفی شده است.
حال با استفاده از این روش سایر دنده ها را معرفی میکنیم
(یعنی میزاریم دنده 1 بعد دو بعد که به 3500 رسید میزنیم3 بعد که به 3500 رسید خلا و بعد از افت سرعت و دور میزنیم2)
این روش به طور کلی برای ماشینهایی هست که دور معمول تعویض دنده آنها بین 2700 تا 3500 دور هست مثلا پراید
برای ماشینهای دیگه به همهان نسبت افزایش دور بدین
مثلا برای TU5 باید در 4000 دور این عمل انجام بشه...

موفق باشید .
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,874
26,059
با درود //دوست گرامی نمیدونم مشکلتون حل شده یا نه ولی این ایراد مربوط به خرابی دنده دیشلی در دفرانسیل میباشد و تنها راه درست شدن ان باز کردن دفرانسیل و تعویض 2 عدد دنده دیشلی یا همون دنده هرزگرد میباشد
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ramintkh

j@mshid

کاربر vip
کاربر
2015-07-11
11
13
سلام .دوست عزیز منم دقیقا همین مشکل رو دارم ۱ماه قبل گیربکس ریختم زمین ۱۴۰۰ هزینه کردم باز هم نشد البته گیربکس هم نیاز بود یباری باز بشه ولی در کل صدای لگد کوبیدن به اتاق کلافه ام کرده اولش فکر مییکردم گیربکس ایراد داره که داخلش شفتی بلبرینگی دنده ایی دیشلی ایی چیزی خراب کرده ولی بعد تعمیر دادم دوتا استاد کار دیگه نگاه کردن گفتن ایراد ایراد از زیر بندی جلوبندی و دسته موتور باید باشه.خلاصه که خیلی خیلی صدای بیخودیه و لذت ت رانندگی رو واقعا زهر مار ادم میکنه .حالا میخوام چند روز دیگه دسته موتور و جلوبندی نگاه کنم .
البته اینم بگم از سال۹۲پژو ۲۰۶ واقعا بی کیفیت شده گیربکس ۴۰۵ روش سکار کردن فقط با تعیرات پوسته .اگه دقت کرده باشید ۴۰۵ دسته اش یه صدای لاق لاق داره اینم اینطوریه .....پسر کو ندارد نشان ازپدر...
 
بالا