- 2013-06-26
- 2,456
- 2,036
شاید چنین به نظر برسد که لامپهای رشتهای امروزه جایگاه خود را از دست دادهاند، اما هنوز هم مواردی مانند لامپ خودروها وجود دارد که استفاده از لامپهای رشتهای در آنها معمول است. بهترین راه برای تست این لامپها، اندازهگیری مقاومت اهمی آنها است که باز هم سلکتور مولتی متر باید روی اندازهگیری اهم باشد.
برای اندازهگیری مقاومت بین دو ترمینال این لامپها، نیازی به در نظر گرفتن پلاریته نیست. مقدار مقاومت بین دو ترمینال در لامپهایی با توان بالا، نزدیک به صفر است. از این عدد (مقدار مقاومت) نمیتوان برای محاسبه توان لامپ استفاده کرد، زیرا وقتی دمای رشته از ۲۵ درجه سانتیگراد محیط به ۲۲۰۰ تا ۳۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش مییابد، مقاومت لامپ تا ۱۵ برابر نیز زیاد میشود.
تست اتصال کوتاه با بازر برای یک لامپ سیگنال که توان بسیار کم و مقاومت بسیار بالایی دارد، کارساز نخواهد بود. شکل زیر این موضوع را به خوبی نشان میدهد.
مشابه آنچه در شکل زیر میبینیم، وقتی لامپ سوخته باشد، چیزی شبیه مورد فیوز سوخته روی نمایشگر مولتیمتر مشاهده خواهیم کرد.
برای اندازهگیری مقاومت بین دو ترمینال این لامپها، نیازی به در نظر گرفتن پلاریته نیست. مقدار مقاومت بین دو ترمینال در لامپهایی با توان بالا، نزدیک به صفر است. از این عدد (مقدار مقاومت) نمیتوان برای محاسبه توان لامپ استفاده کرد، زیرا وقتی دمای رشته از ۲۵ درجه سانتیگراد محیط به ۲۲۰۰ تا ۳۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش مییابد، مقاومت لامپ تا ۱۵ برابر نیز زیاد میشود.
تست اتصال کوتاه با بازر برای یک لامپ سیگنال که توان بسیار کم و مقاومت بسیار بالایی دارد، کارساز نخواهد بود. شکل زیر این موضوع را به خوبی نشان میدهد.
مشابه آنچه در شکل زیر میبینیم، وقتی لامپ سوخته باشد، چیزی شبیه مورد فیوز سوخته روی نمایشگر مولتیمتر مشاهده خواهیم کرد.