آی پی امداد
abtahi

درخواست: تست آمپر خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ

alirezarasol

کاربر
2014-01-03
138
603
با سلام خدمت استاد غزال بزرگوار و همه دوستان و با تشکر از مدیران سایت وزین irantk
جهت تست آمپر خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ میتوان از مقاومت وات بالا استفاده کرد ولی آیا روشی وجود دارد که بتوانیم مانند پتانسیومتر وات بالا آمپر مصرفی یک منبع تغذیه 40 آمپری را از حداقل تا حداکثر تست کرد؟
با تشکر
 

nishgon64

کاربر
2013-08-08
481
942
تهران
www.funpatogh.com
پتانسیومتری که بتونه 40 آمپر را تحمل کنه فکر نمی کنم وجود داشته باشه
شما به فرض تغذیه 40 آمپر 5 ولت داری میتونی تا 8 تا مقاومت آجری 1 اهم 25 وات رو با هم موازی کنی و به خروجی تغذیه وصل کنی
یکی یکی مقاومت ها رو اضافه کنی و تا 40 آمپر جریان بکشی
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
با سلام خدمت استاد غزال بزرگوار و همه دوستان و با تشکر از مدیران سایت وزین irantk
جهت تست آمپر خروجی منابع تغذیه سوئیچینگ میتوان از مقاومت وات بالا استفاده کرد ولی آیا روشی وجود دارد که بتوانیم مانند پتانسیومتر وات بالا آمپر مصرفی یک منبع تغذیه 40 آمپری را از حداقل تا حداکثر تست کرد؟
با تشکر

درود

بهترین بار برای تست جریان بالا ، لامپ جلوی اتومبیله .
بطوریکه با تهیه لامپ 120 وات 12 ولتی درواقع مقاومت 1،2 اهم پرتوان در اختیار داریم که در ولتاژهای کمتر از ۱۲ ولت هرگز نمیسوزه
لذا در ولتاژ ۶ ولت جریان ۵ آمپر میکشه
و در ولتاژ ۱۲ ولت جریانش ۱۰ آمپر است
ضمنا تغذیه پرقدرت نیاز به تست جریان ماکزیمم نداره یعنی اگه تغذیه ۴۰ آمپری بتونه ۱۰ آمپر در مدت ده دقیقه تحمل کنه سالمه
و احتمال صحت و سلامت کامل آن بسیار بالاست و نیاز به آزمایش در جریان های بالاتر را نداره
اما رئوستایی با چنین توان هایی وجود نداره و یا من ندیدم و اساسا برای تعمیرگاه مقرون بصرفه هم نیست.

سپاس
 

alirezarasol

کاربر
2014-01-03
138
603
درود

بهترین بار برای تست جریان بالا ، لامپ جلوی اتومبیله .
بطوریکه با تهیه لامپ 120 وات 12 ولتی درواقع مقاومت 1،2 اهم پرتوان در اختیار داریم که در ولتاژهای کمتر از ۱۲ ولت هرگز نمیسوزه
لذا در ولتاژ ۶ ولت جریان ۵ آمپر میکشه
و در ولتاژ ۱۲ ولت جریانش ۱۰ آمپر است
ضمنا تغذیه پرقدرت نیاز به تست جریان ماکزیمم نداره یعنی اگه تغذیه ۴۰ آمپری بتونه ۱۰ آمپر در مدت ده دقیقه تحمل کنه سالمه
و احتمال صحت و سلامت کامل آن بسیار بالاست و نیاز به آزمایش در جریان های بالاتر را نداره
اما رئوستایی با چنین توان هایی وجود نداره و یا من ندیدم و اساسا برای تعمیرگاه مقرون بصرفه هم نیست.

سپاس

با سلام
ممنون از پاسخ شما استاد بزرگوار .
 

m-j

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-04-15
839
2,838
درود

بهترین بار برای تست جریان بالا ، لامپ جلوی اتومبیله .
بطوریکه با تهیه لامپ 120 وات 12 ولتی درواقع مقاومت 1،2 اهم پرتوان در اختیار داریم که در ولتاژهای کمتر از ۱۲ ولت هرگز نمیسوزه
لذا در ولتاژ ۶ ولت جریان ۵ آمپر میکشه
و در ولتاژ ۱۲ ولت جریانش ۱۰ آمپر است
ضمنا تغذیه پرقدرت نیاز به تست جریان ماکزیمم نداره یعنی اگه تغذیه ۴۰ آمپری بتونه ۱۰ آمپر در مدت ده دقیقه تحمل کنه سالمه
و احتمال صحت و سلامت کامل آن بسیار بالاست و نیاز به آزمایش در جریان های بالاتر را نداره
اما رئوستایی با چنین توان هایی وجود نداره و یا من ندیدم و اساسا برای تعمیرگاه مقرون بصرفه هم نیست.

سپاس
سلام و درود بر استاد عزیزم
داشتم این تاپیک رو مطالعه میکردم سوالی برام ایجاد شد.
اگر تغذیه دوبل 45 تا 50 ولت داشته باشیم بهترین باری که میشه بوسیله اون مقدار جریان ماکزیمم رو بدست بیارم چه چیزی هست؟
آیا میشه از بخاری برق المنت دار 500 وات بهره بببریم؟
سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام و درود بر استاد عزیزم
داشتم این تاپیک رو مطالعه میکردم سوالی برام ایجاد شد.
اگر تغذیه دوبل 45 تا 50 ولت داشته باشیم بهترین باری که میشه بوسیله اون مقدار جریان ماکزیمم رو بدست بیارم چه چیزی هست؟
آیا میشه از بخاری برق المنت دار 500 وات بهره بببریم؟
سپاس

درود

بله هر المنتی یک مقاومته و بعنوان بار قابل استفاده است اما نسبت به لامپ اتومبیل معایبی داره
اولا المنت ۵۰۰ وات ۲۲۰ ولتی یعنی مقاومت حدود ۱۰۰ اهمی که در ولتاژ ۵۰ ولت جریان نیم آمپر میکشه که قطعا مورد قبول شما نیست
و درصورتیکه بخواهید طول المنت را کوتاه کنید تا جریان بیشتری مصرف کنه دراینصورت باید متناسب با ۵۰ ولت باشه تا نسوزه و لذا دسترسی به جریان بیش از حدود ۲ آمپر در چنین المنتی میسر نیست ..
و اگر از المنت قویتری استفاده کنید باز هم به جریان لامپ اتومبیل نمیرسه

ثانیا با این فرض که المنت پرقدرتی پیدا کنید که معادل جریان لامپ مصرف کنه دراینصورت نیز استفاده از لامپ بسیار راحت تر از المنت حجیم است که غالبا فاقد عایق نیز هست.

لذا بهترین گزینه لامپ پرقدرت اتومبیل است که با ولتاژ ۱۲ و ۲۴ موجود هست و با موازی یا سری کردن چند لامپ میتوانید مقاومت مطلوب و مورد نیاز خود را بسازید .

از دیگر مزایای لامپ ، نمایش تقریبی جریان و ولتاژ است بطوریکه شدت نور لامپ گویای مقدار ولتاژ و جریان لامپ یا بار خواهد بود و درواقع هم بار است و هم آمپرمتر و ولتمتر تقریبی.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,073
سلام و درود بر استاد عزیزم
داشتم این تاپیک رو مطالعه میکردم سوالی برام ایجاد شد.
اگر تغذیه دوبل 45 تا 50 ولت داشته باشیم بهترین باری که میشه بوسیله اون مقدار جریان ماکزیمم رو بدست بیارم چه چیزی هست؟
آیا میشه از بخاری برق المنت دار 500 وات بهره بببریم؟
سپاس

درود

نکته ای که مغفول ماند دسترسی به دو مقاومت در یک لامپ جلوی اتومبیل است.
زیرا هر لامپ دارای دو کنتاکت نور بالا و پایین است و لذا یک لامپ ۱۲ ولت در ولتاژ های از صفر تا ۲۴ ولت و یک لامپ ۲۴ ولت ، در ولتاژ های از صفر تا ۴۸ ولت نیز قابل استفاده است
ضمنا با موازی کردن دو کنتاکت هر لامپ ، جریان حدود دو برابر مصرف میکنه که البته در اینحالت امکان اتصال به ولتاژ دوبرابر ولتاژ نامی میسر نیست و مثلا لامپ ۲۴ ولت در ولتاژهای صفر الی ۲۴ ولت قابل استفاده است.

قابل ذکر است که نیاز به خریدن این لامپ ها نیست و تا دلتون بخواد سوخته قابل استفاده وجود داره و هر خانواده ای این لامپ های قابل استفاده را به زباله میسپارد.
زیرا هرگز دو کنتاکت همزمان نمیسوزه و لذا تقریبا همه لامپ های سوخته ، یک کنتاکت سالم و قابل استفاده داره
و لذا کافیه نیاز به این لامپ های سوخته را به اقوام و دوستان اطلاع دهید و بزودی صاحب یک خرمن از این لامپ های ارزشمند باشید.

سپاس
 
بالا