برنامه هاي نوكيا براي ساماندهي گارانتي در ايران
اين روزها خدمات پس از فروش در بازار تلفن همراه كمرنگتر از قبل شده است. دليل آنهم مشخصا به عرضه بيش از حد گوشيهاي قاچاق به همراه گارانتيهاي جعلي در بازار بر ميگردد.
شايد شما هم تا به حال با خود فكر كرده باشيد كه گارانتي به چه دردي ميخورد يا اينكه تمام شركتهاي ارائهدهنده خدمات پس از فروش به وقت نياز زير بار تعهدات خود نرفته و در هر صورت قصور را بر گردن استفاده كننده از گوشي مياندازند تا شايد به اين بهانه از تعمير و يا تعويض گوشي معيوب خود شانه خالي كنند.
شايد بخشي از تحليلهاي شما درست باشد، اما اين روزها و با عرضه بيش از حد گوشيهاي قاچاق و شكل گيري برگه گارانتيهاي 500توماني در بازار معضل خدمات پس از فروش براي مصرف كنندگان بيش از پيش زياد شده است.
درحالي كه با افزايش تعرفه واردات تلفن همراه قيمت تمام شده براي شركتهاي قانوني افزايش يافته است، اما اين شركتها براي فعاليت و رقابت در اين بازار ناسالم بدون متولي، جهت ارائه خدمات پس از فروش خود هيچگونه مبلغ اضافياي از مشتري اخذ نميكنند. اما با اين حال مخاطبان بازار حاضرند براي پرداخت رقميكمتر از 5 تا 10هزارتومان كمتر از گوشيهاي قانوني، به سراغ فروشندگان قاچاق فروشي برروند كه با ارائه گارانتيهاي مجهولالهويهاي وعده خدمات پس از فروش طلايي و نقرهاي و برنزي را به آنها ميدهند.
البته اين تازه اول ماجرا است. اگر گذرتان به يكي از اتحاديههاي مرتبط با تلفن همراه افتاده باشد، حتما شاهد صفهاي طولاني شاكياني بودهايد كه 90درصد از آنها تنها چند روز پس از خريد گوشي با مشكل روبهرو شده و اما گارانتيهاي رنگارنگ غيرقانونيشان پاسخگوي مشكلات آنها نيست.
بسياري از فروشندگان گوشي با اولين مراجعه خريداراني كه با مشكل در گوشي خود روبهرو هستند، آنها را به شركت گارانتي كننده واگذار ميكنند. شركتهايي كه عمدتا از فضاها و امكانات غيراستانداردي استفاده ميكنند كه در واقع نه تنها نميتوانند مشكلات پيش روي مخاطبانشان را رفع كنند، بلكه عمدتا يا ايرادات را بر گردن مصرف كننده مياندازند و يا واردكننده گوشي را مسبب اصلي مشكلات ميدانند. اين شركتها با بيان اينكه فقط بحث تعمير را در نوع گارانتي خود برعهده ميگيرند، معتقدند كه مشكلات اساسي را بايد واردكنندگان يا مغازههايي كه گوشي از آنها خريداري شده است، به عهده گيرند. اين درحالي است كه عمده محصولات و شايد بهتر است بگوييم تمام محصولات اين مغازهها به صورت غيرقانوني وارد كشور شده و در حقيقت مصرف كننده نهايي هيچ وقت دستش به واردكنندگاني از اين دست نخواهد رسيد و در نهايت بايد با ته مانده پس انداز خود به سراغ يك گوشي بسيار ارزان قيمت برود.
در حال حاضر تماميگوشيهاي موجود در كشور با اندكي تفاوت قيمت (كه آن هم به دليل تعرفه واردات است) از سوي شركتهاي رسميوارد كننده گارانتي شده و خدمات پس از فروش درخور توجهي ارائه ميكنند.
در اين بين البته برندي همچون نوكيا به دليل گستردگي محصولاتش در بازار بيشتر براي ارائه خدمات پس از فروش وقت و زمان و هزينه صرف كرده است.
اين شركت قرار است به زودي در مراکز خريد و فروش گوشيهاي تلفن همراه کيوسکهاي تشخيص اصالت گوشيهاي نوکيا از طريق بررسي شماره سريال را راهاندازي كند.
مديران ايراني نوكيا، تاسيس کيوسکهاي تشخيص اصالت گوشي در پاساژهاي تلفن همراه را گام جديد و مهميدر جهت حمايت از حقوق مصرف کنندگان و راهنمايي آنان براي خريد گوشيهاي رسميو قانوني نوکيا ميدانند.
«عليرضا شفيع پور» مدير ارشد نوکيا در ايران دراين باره ميگويد: «نوکيا همواره به بازار موبايل ايران متعهد است و اين تعهد نه تنها شامل ارائه مجموعه متنوعي از گوشيهاي موبايل براي هر سليقه و قدرت خريدي بوده، بلکه در اين ميان استراتژي خدمات حمايت از مصرف کننده نوکيا در ايران نيز از اهميت بسياري برخوردار است.
وي با بيان اينكه گارانتي کشوري نوکيا يک گام اساسي در جهت يکسان سازي کيفيت خدمات پس از فروش براي کليه خريداران گوشيهاي رسمينوکيا است، ادامه داد: گوشيهاي نوکيا که با گارانتي رسميدر ايران عرضه ميشود، به طور كلي داراي پشتيباني از زبان فارسي هستند.
شفيع پور همچنين درباره عرضه گوشيهاي گارانتي دار تقلبي مشابه نوکيا در ايران گفت: با شرکتهايي که به جعل کارت گارانتيهاي نوکيا در بازار پرداختهاند، برخورد قانوني شده است.
هومن معصوميراد، مديرخدمات پس از فروش نوکيا در ايران نيز يکي از خدمات بارز اين برند را مرکز تلفن تماس به عنوان اصليترين نقطه تماس مصرف کنندگان ايراني با نوکيا جهت سوال و کسب هرگونه راهنمايي راجع به گوشيها عنوان ميكند.
او گارانتي کشوري نوکيا در ايران را تنها معيار قانوني بودن گوشي اعلام کرد و ميگويد: ما هرگز از حمايت و پشتيباني مصرفکنندگان نوکيا دست بر نميداريم و همواره در کنار آنان هستيم و اين همراهي و حمايت از جعبه گوشيهاي موبايل آغاز ميشود، به طوري که خريدار با مشاهده کارت گارانتي کشوري نوکيا ميتواند از اصالت گوشي خود مطمئن شود و آن را از گوشي مشابه غير قانونياش تميز دهد.
به گفته مديرخدمات پس از فروش نوکيا، مصرفکننده ميتواند با تماس با مرکز تماس نوکيا در ايران (23013) و با ارائه شماره سريال گوشي خود کاملا از اصالت گوشي مورد نظر اطمينان حاصل کند. وي با بيان اينكه سرويس پاسخگوي خودکار تشخيص اصالت شماره سريال توسط SMS از برنامههاي نوكيا در آينده نزديک است، گفت: پايگاه تماس نوکيا در ايران در کشور مالزي و شهر کوالالامپور قرار دارد که از طريق برقراري تماس از ايران به اين مرکز وصل ميشويم و پاسخگوي تماميسوالات مشتريان هستيم.
معصوميراد ادامه داد: ايران به عنوان يکي از پرتماسترين کشورهاي خاورميانه به اين پايگاه به شمار ميآيد که طي يک سال سههزار و پانصد تماس و طي يک ماه گذشته 348 تماس به اين پايگاه برقرارشده است.
معصومي با اشاره به شرکتهاي عرضهکننده خدمات پس از فروش به مشتريان گفت: سه شرکت اتصالات، ايراتل و ايرانيان همراه سرويس در ايران تنها به عرضه سرويس خدمات پس از فروش ميپردازد.
در مورد ساير برندهاي موجود در بازار نيز شركتهاي خوش نامي در بخش ارائه خدمات پس از فروش فعاليت دارند. شركتهايي همچون پارس مايكروتل براي ارائه خدمات پس از فروش گوشيهاي سامسونگ، سيتادل و پارس كامتل، ارائهدهنده خدمات پس از فروش محصولات سوني اريكسون، پرشينتلهكام ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوشهاي اچ تي سي، فيتكو براي گوشيهاي موتورولا و پارس كامتل ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوشيهاي الجي.
به هر حال با توجه به آنكه نظارتي در بخش توزيع گوشيهاي قاچاق با گارانتيهاي مجعول در بازار وجود ندارد، بهتر است جلوي ضرر را گرفته و قيد سود 10هزارتوماني را زده و به سراغ گارانتيهاي قانوني برويد.
منبع : دنياي اقتصاد
اين روزها خدمات پس از فروش در بازار تلفن همراه كمرنگتر از قبل شده است. دليل آنهم مشخصا به عرضه بيش از حد گوشيهاي قاچاق به همراه گارانتيهاي جعلي در بازار بر ميگردد.
شايد شما هم تا به حال با خود فكر كرده باشيد كه گارانتي به چه دردي ميخورد يا اينكه تمام شركتهاي ارائهدهنده خدمات پس از فروش به وقت نياز زير بار تعهدات خود نرفته و در هر صورت قصور را بر گردن استفاده كننده از گوشي مياندازند تا شايد به اين بهانه از تعمير و يا تعويض گوشي معيوب خود شانه خالي كنند.
شايد بخشي از تحليلهاي شما درست باشد، اما اين روزها و با عرضه بيش از حد گوشيهاي قاچاق و شكل گيري برگه گارانتيهاي 500توماني در بازار معضل خدمات پس از فروش براي مصرف كنندگان بيش از پيش زياد شده است.
درحالي كه با افزايش تعرفه واردات تلفن همراه قيمت تمام شده براي شركتهاي قانوني افزايش يافته است، اما اين شركتها براي فعاليت و رقابت در اين بازار ناسالم بدون متولي، جهت ارائه خدمات پس از فروش خود هيچگونه مبلغ اضافياي از مشتري اخذ نميكنند. اما با اين حال مخاطبان بازار حاضرند براي پرداخت رقميكمتر از 5 تا 10هزارتومان كمتر از گوشيهاي قانوني، به سراغ فروشندگان قاچاق فروشي برروند كه با ارائه گارانتيهاي مجهولالهويهاي وعده خدمات پس از فروش طلايي و نقرهاي و برنزي را به آنها ميدهند.
البته اين تازه اول ماجرا است. اگر گذرتان به يكي از اتحاديههاي مرتبط با تلفن همراه افتاده باشد، حتما شاهد صفهاي طولاني شاكياني بودهايد كه 90درصد از آنها تنها چند روز پس از خريد گوشي با مشكل روبهرو شده و اما گارانتيهاي رنگارنگ غيرقانونيشان پاسخگوي مشكلات آنها نيست.
بسياري از فروشندگان گوشي با اولين مراجعه خريداراني كه با مشكل در گوشي خود روبهرو هستند، آنها را به شركت گارانتي كننده واگذار ميكنند. شركتهايي كه عمدتا از فضاها و امكانات غيراستانداردي استفاده ميكنند كه در واقع نه تنها نميتوانند مشكلات پيش روي مخاطبانشان را رفع كنند، بلكه عمدتا يا ايرادات را بر گردن مصرف كننده مياندازند و يا واردكننده گوشي را مسبب اصلي مشكلات ميدانند. اين شركتها با بيان اينكه فقط بحث تعمير را در نوع گارانتي خود برعهده ميگيرند، معتقدند كه مشكلات اساسي را بايد واردكنندگان يا مغازههايي كه گوشي از آنها خريداري شده است، به عهده گيرند. اين درحالي است كه عمده محصولات و شايد بهتر است بگوييم تمام محصولات اين مغازهها به صورت غيرقانوني وارد كشور شده و در حقيقت مصرف كننده نهايي هيچ وقت دستش به واردكنندگاني از اين دست نخواهد رسيد و در نهايت بايد با ته مانده پس انداز خود به سراغ يك گوشي بسيار ارزان قيمت برود.
در حال حاضر تماميگوشيهاي موجود در كشور با اندكي تفاوت قيمت (كه آن هم به دليل تعرفه واردات است) از سوي شركتهاي رسميوارد كننده گارانتي شده و خدمات پس از فروش درخور توجهي ارائه ميكنند.
در اين بين البته برندي همچون نوكيا به دليل گستردگي محصولاتش در بازار بيشتر براي ارائه خدمات پس از فروش وقت و زمان و هزينه صرف كرده است.
اين شركت قرار است به زودي در مراکز خريد و فروش گوشيهاي تلفن همراه کيوسکهاي تشخيص اصالت گوشيهاي نوکيا از طريق بررسي شماره سريال را راهاندازي كند.
مديران ايراني نوكيا، تاسيس کيوسکهاي تشخيص اصالت گوشي در پاساژهاي تلفن همراه را گام جديد و مهميدر جهت حمايت از حقوق مصرف کنندگان و راهنمايي آنان براي خريد گوشيهاي رسميو قانوني نوکيا ميدانند.
«عليرضا شفيع پور» مدير ارشد نوکيا در ايران دراين باره ميگويد: «نوکيا همواره به بازار موبايل ايران متعهد است و اين تعهد نه تنها شامل ارائه مجموعه متنوعي از گوشيهاي موبايل براي هر سليقه و قدرت خريدي بوده، بلکه در اين ميان استراتژي خدمات حمايت از مصرف کننده نوکيا در ايران نيز از اهميت بسياري برخوردار است.
وي با بيان اينكه گارانتي کشوري نوکيا يک گام اساسي در جهت يکسان سازي کيفيت خدمات پس از فروش براي کليه خريداران گوشيهاي رسمينوکيا است، ادامه داد: گوشيهاي نوکيا که با گارانتي رسميدر ايران عرضه ميشود، به طور كلي داراي پشتيباني از زبان فارسي هستند.
شفيع پور همچنين درباره عرضه گوشيهاي گارانتي دار تقلبي مشابه نوکيا در ايران گفت: با شرکتهايي که به جعل کارت گارانتيهاي نوکيا در بازار پرداختهاند، برخورد قانوني شده است.
هومن معصوميراد، مديرخدمات پس از فروش نوکيا در ايران نيز يکي از خدمات بارز اين برند را مرکز تلفن تماس به عنوان اصليترين نقطه تماس مصرف کنندگان ايراني با نوکيا جهت سوال و کسب هرگونه راهنمايي راجع به گوشيها عنوان ميكند.
او گارانتي کشوري نوکيا در ايران را تنها معيار قانوني بودن گوشي اعلام کرد و ميگويد: ما هرگز از حمايت و پشتيباني مصرفکنندگان نوکيا دست بر نميداريم و همواره در کنار آنان هستيم و اين همراهي و حمايت از جعبه گوشيهاي موبايل آغاز ميشود، به طوري که خريدار با مشاهده کارت گارانتي کشوري نوکيا ميتواند از اصالت گوشي خود مطمئن شود و آن را از گوشي مشابه غير قانونياش تميز دهد.
به گفته مديرخدمات پس از فروش نوکيا، مصرفکننده ميتواند با تماس با مرکز تماس نوکيا در ايران (23013) و با ارائه شماره سريال گوشي خود کاملا از اصالت گوشي مورد نظر اطمينان حاصل کند. وي با بيان اينكه سرويس پاسخگوي خودکار تشخيص اصالت شماره سريال توسط SMS از برنامههاي نوكيا در آينده نزديک است، گفت: پايگاه تماس نوکيا در ايران در کشور مالزي و شهر کوالالامپور قرار دارد که از طريق برقراري تماس از ايران به اين مرکز وصل ميشويم و پاسخگوي تماميسوالات مشتريان هستيم.
معصوميراد ادامه داد: ايران به عنوان يکي از پرتماسترين کشورهاي خاورميانه به اين پايگاه به شمار ميآيد که طي يک سال سههزار و پانصد تماس و طي يک ماه گذشته 348 تماس به اين پايگاه برقرارشده است.
معصومي با اشاره به شرکتهاي عرضهکننده خدمات پس از فروش به مشتريان گفت: سه شرکت اتصالات، ايراتل و ايرانيان همراه سرويس در ايران تنها به عرضه سرويس خدمات پس از فروش ميپردازد.
در مورد ساير برندهاي موجود در بازار نيز شركتهاي خوش نامي در بخش ارائه خدمات پس از فروش فعاليت دارند. شركتهايي همچون پارس مايكروتل براي ارائه خدمات پس از فروش گوشيهاي سامسونگ، سيتادل و پارس كامتل، ارائهدهنده خدمات پس از فروش محصولات سوني اريكسون، پرشينتلهكام ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوشهاي اچ تي سي، فيتكو براي گوشيهاي موتورولا و پارس كامتل ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوشيهاي الجي.
به هر حال با توجه به آنكه نظارتي در بخش توزيع گوشيهاي قاچاق با گارانتيهاي مجعول در بازار وجود ندارد، بهتر است جلوي ضرر را گرفته و قيد سود 10هزارتوماني را زده و به سراغ گارانتيهاي قانوني برويد.
منبع : دنياي اقتصاد