دروددرود بر همه
دوعدد پاور دارم که وقتی وصل میکنم به این پاور تستر که عکسش رو هم گذاشتم چراغ 12 ولت یه لحظه روشن میشه و دستگاه یه کوچولو بوق میزنه و بعد 5vsb روشن میشه و میمونه... فن پاور هم کار نمیکنه
یکی از پاور هارو باز کردم و دو تا خازن 1000uf - 10v باد کرده بود عوض کردم خوب شد و راه افتاد
دوباره فردا تست گرفتم دیدم دیدم همون ایراد قبلیه... باز کردم عکس گرفتم... هیچ ایراد ظاهری ای نیست... اگر میشه راهنمایی کنید
ممنونم
با سلام خدمت اقا رضاباسلام
دکتر احسان عزیز روش گرم کردن خازنها چگونه است و چطوری عیب خازن با گرم کردن مشخص میشود
با سلام خدمت اقا رضا
به نظرم شما به مطالب علمی علاقه مند هستید لذا مقاله ای براتون درباره ی تاثیر دما روی ESR و C و ESI خازن قرار دادم که میتونید استفاده کنید.
اگه به نمودار ها مراجعه کنید متوجه می شوید که با افزایش دمای خازن ظرفیت آن نیز افزایش می یابد و به همین ترتیب ESR کاهش می یابد و این به دلیل تغیرات ایجاد شده روی دی الکتریک صورت میگیرد.البته فقط برای خازن های الکترولیتی الومینیومی.
بنابراین اگر خازن معیوبی (کم ظرفیت شده)در مدار باشد با افزایش دما کمبود ظرفیت آن تا حدودی برطرف می شود به علاوه کاهش ESR هم بهبود بیشتری حاصل می شود.و این خاصیت خود یک روش برای عیب یابی است.بارها اتفاق افتاده که وسیله ای روشن می شود ولی عملکرد مطلوب را ندارد اما پس از مدتی کارکردن عیبش برطرف می شود و وقتی مجددا برای مدتی خاموش می ماند باز همان آش و همان کاسه!
اما روش گرم کردن اسمش با خودش است .قبل از آن که وسیله خودش گرم شود شما با چند بار آزمایش و خطا تک تک خازن ها را گرم می کنید به محض برطرف شدن عیب خازن معیوب پیدا میشود.
بهترین وسایل برای این کار هویه و هیتر می باشد زیرا به صورت متمرکز خازن مد نظر را گرم می کنند.از سشوار استفاده نکنید چون بقیه ی خازن های اطراف را نیز گرم میکند و موجب دشوار شدن تشخیص می شود.
ضمنا جهت تذکر ، ESR مقاومت سری است و در صورت از بین رفتن دی الکتریک ،خازن مدار باز می شود ولذا مقاومت سری با آن هرچند باقی می ماند ولی تاثیری نخواهد داشت.
hidden content may not be quoted
جناب مستردوست عزیز هویه باعث صدمه دیدن خازن و هیتر باعث ترکیدن خازن و صدمه دیدن تعمیرکار می شود بنابراین از سشوار معمولی استفاده کنید
با تشکر
دوست گرامی میشود طرز استفاده از هویه و هیتر را بطور کامل تشریح کنید هویه چند وات و درجه حرارت چند درجه و هیتر در چه دمایی و درجه باد آن چقدر قرار میدهی فاصله اینها تا خازن چقدر درنظر میگیری آیا هویه را به خازن الکترولیتی می چسبانید مدت زمان حرارت هرکدام چقدر میباشد اگر میشود در صورت امکان با شکل یا عکس یا حتی در صورت امکان فیلم توضیح بفرمایید متشکرم.نوشته اصلی توسط دکتر احسان
با سلام خدمت اقا رضا
به نظرم شما به مطالب علمی علاقه مند هستید لذا مقاله ای براتون درباره ی تاثیر دما روی ESR و C و ESI خازن قرار دادم که میتونید استفاده کنید.
اگه به نمودار ها مراجعه کنید متوجه می شوید که با افزایش دمای خازن ظرفیت آن نیز افزایش می یابد و به همین ترتیب ESR کاهش می یابد و این به دلیل تغیرات ایجاد شده روی دی الکتریک صورت میگیرد.البته فقط برای خازن های الکترولیتی الومینیومی.
بنابراین اگر خازن معیوبی (کم ظرفیت شده)در مدار باشد با افزایش دما کمبود ظرفیت آن تا حدودی برطرف می شود به علاوه کاهش ESR هم بهبود بیشتری حاصل می شود.و این خاصیت خود یک روش برای عیب یابی است.بارها اتفاق افتاده که وسیله ای روشن می شود ولی عملکرد مطلوب را ندارد اما پس از مدتی کارکردن عیبش برطرف می شود و وقتی مجددا برای مدتی خاموش می ماند باز همان آش و همان کاسه!
اما روش گرم کردن اسمش با خودش است .قبل از آن که وسیله خودش گرم شود شما با چند بار آزمایش و خطا تک تک خازن ها را گرم می کنید به محض برطرف شدن عیب خازن معیوب پیدا میشود.
بهترین وسایل برای این کار هویه و هیتر می باشد زیرا به صورت متمرکز خازن مد نظر را گرم می کنند.از سشوار استفاده نکنید چون بقیه ی خازن های اطراف را نیز گرم میکند و موجب دشوار شدن تشخیص می شود.
ضمنا جهت تذکر ، ESR مقاومت سری است و در صورت از بین رفتن دی الکتریک ،خازن مدار باز می شود ولذا مقاومت سری با آن هرچند باقی می ماند ولی تاثیری نخواهد داشت.
با سلام مجددباسلام خدمت دوست عزیز دکتر احسان
دوست گرامی میشود طرز استفاده از هویه و هیتر را بطور کامل تشریح کنید هویه چند وات و درجه حرارت چند درجه و هیتر در چه دمایی و درجه باد آن چقدر قرار میدهی فاصله اینها تا خازن چقدر درنظر میگیری آیا هویه را به خازن الکترولیتی می چسبانید مدت زمان حرارت هرکدام چقدر میباشد اگر میشود در صورت امکان با شکل یا عکس یا حتی در صورت امکان فیلم توضیح بفرمایید متشکرم.