آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

طرح و محاسبه لوله کشی آب سرد و گرم

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,818
دبی آب سرد مصرفی - یکی از مهمترین اقلام مورد نیاز برای تعیین قطر لوله های سیستم آبرسانی , دبی احتمالی آب در لوله ها می باشد. دبی آب جریانی در لوله ها, اعم از رایزرها و شاخه های اصلی و غیره, بندرت با حاصل جمع دبی های آب وسایل بهداشتی مصرف کننده برابر خواهد بود. در واقع احتمال آن که وسایل مصرف کننده آب همگی در یک زمان مورد استفاده قرار گیرند آنقدر بعبد است که طراحی سیستم لوله کشی بر مبنای حاصل جمع دبی های وسایل بهداشتی مصرف کننده عاقلانه بنظر نمی رسد. مقدار واقعی مصرف آب در ساختمان را نمی توان دقیقا و بر مبنای یک استاندارد مشخص تعیین نمود. در این راه به دو مسئله اساسی باید مورد توجه قرار گیرند:

1) دبی آب رضایت بخش برای یک وسیله بهداشتی معین
2) تعداد وسایل مصرف کننده ای که احتمالا بطور همزمان مورد استفاده قرار می گیرند.

حداقل آب مورد نیاز انسان که تا حدود زیادی بستگی به برنامه زندگی, احتیاجات حرفه ای, تعداد اعضای خانواده, احتیاجات باغ یا باغچه و نظایر آن دارد, معمولا بین 30 تا 80 گالن در روز برای هر نفر است. تجربه نشان داده است که بزرگی یا کوچکی شهر و موقعیت جغرافیایی و سطح تمدن ساکنین آن نیز در میزان مصرف آب تاثیر دارند.

واحد مصرف (F.U):
بر آورد میزان مصرف آب وسایل بهداشتی مختلف اغلب بر حسب واحد مصرف صورت می گیرد. یک واحد مصرف عبارتست از 5/7 گالن بر دقیقه و این میزان مصرف یک شیره ساده مثل شیر دستشویی است. در جدولی میزان مصرف آب وسایل بهداشتی مختلف را بر حسب واحد مصرف نشان داده شده است.

میزان مصرف واقعی:
همانطور که ذکر شد, استفاده همزمان از تمام وسایل بهداشتی موجود در ساختمان آن قدر نا متحمل است که طراحی سیستم لوله کشی و تعیین قطر لوله ها بر مبنای حاصل جمع واحد های مصرف وسایل بهداشتی مستخرجه از جدول فوق بسیار نامعقول است. میزان مصرف در مدت کوتاهی از شبانه روز حداکثر بوده و در ساعات دیگر حداقل و یا حتی صفر است.
به منظور دست یافتن و به میزان واقعی مصرف آب در یک ساختمان که مبنای محاسبات سیستم لوله کشی قرار خواهد گرفت, باید واحدهای مصرف مستخرجه از جدول ذکر شده را در ضریبی بنام ضریب تقاضا ضرب نمود. میزان مصرف آب رابر حسب گالن بر دقیقه برای واحدهای مصرف مختلف با در نظر گرفتن ضریب تقاضا ارایه نمود.

حداقل تسهیلات بهداشتی:
پیش یبنی حداقل تسهیلات بهداشتی در ساختمان که مستقیما با آسایش و بهداشت ساکنین آن ارتباط خواهد داشت , از اهم مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

افت فشار در لوله ها:
افت فشار در لوله ها بخش مهمی از افت فشار در سیستم لوله کشی را تشکیل می دهد میزان آن بر حسب نوع لوله های مصرفی و چگونگی سطح اخلی آن ها متفاوت است.

مراحل طرح ومحاسبه سیستم لوله کشی آب سرد مصرفی:

1) ترسیم کروکی سیستم لوله کشی شامل کنتور, لوله اصلی, رایزرها و شاخه ها و نشان دادن لوازم بهداشتی مورد استفاده بر روی نقشه ساختمان

2) تعیین واحد های مصرف هر یک از وسایل بهداشتی متصل به سیستم لوله کشی

3) تعیین میزان واقعی تقاضای آب بر حسب گالن

4) مشخص نمودن مرتفع ترین, دورترین و پر فشارترین وسیله بهداشتی موجود در سیستم و تعیین طول مسیر لوله کشی از محل اتصال به لوله اصلی آب خیابان تا آن وسیله بهداشتی با احتساب طول معادل وصاله ها و شیرهای این مسیر. بابت افت فشار در کلیه اتصالات مسیر می توان 50 درصد به طول مسیر لوله کشی اضافه نمود

5) تعیین خداقل فشار آب در لوله اصلی خیابان و همچنین فشار لازم برای بالاترین وسیله بهداشتی

6) محاسبه نرخ تقریبی افت فشار در سیستم با استفاده از فرمول زیر:
P= [ Ps – 0.434h – Pf – Pm ] × 100/ L
P: متوسط نرخ افت فشار در سیستم لوله کشی
Ps: فشار در لوله اصلی خیابان
Pf: حداقل فشار مورد نیاز در بالاترین و دورترین وسیله بهداشتی
Pm: افت فشار در کنتور آب
h: ارتفاع بالاترین وسیله بهداشتی از لوله اصلی خیابان
L: طول کل مسیر لوله کشی مذکور

7) تعیین قطر لوله اصلی با معلوم بودن نرخ افت فاشر و میزان واقعی دبی کل ساختمان مذکور

8) تعیین قطر لوله های فرعی با معلوم بودن نرخ افت فشار و دبی واقعی آب در هر قسمت از سیستم
 
2023-05-21
5
0
qom
انواع سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان شامل:
سیستم های تهویه مطبوع مستقل: این سیستم ها شامل مینی چیلر، داکت اسپلیت، کولر گازی و کولر آبی می‌شوند

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی: این سیستم ها شامل چیلرهای تراکمی و جذبی، فن کوئل، VRF و هواسازها می‌شوند

سیستم های تبریدی: برخی از دستگاه های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی بر پایه سیکل تبرید و یا بر پایه تماس مستقیم هوا با آب (سیستم های تبخیری) کار می‌کنند

کولر آبی: یکی از کارآمدترین سیستم های تهویه مطبوع است که به وسیله آن آب تبخیر می‌شود و هوا خنک نگه داشته می‌شود

 
بالا