آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اويل پمپ قلب موتور

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,670
دنياي*خودروـ محمدحسن اسداللهي: در مطالبقبلي گفتيم كه اصطلاح ياتاقان*زدن در بين مكانيك*ها خيلي رايج است. دليل اين عيبهم نرسيدن روغن به ياتاقان است كه سبب از بين رفتن ياتاقان مي*شود. اما روغن درموتور نقش بسيار مهمي را دارد. مهم*ترين نقش روغن در موتور ايجاد اصطكاك نرم ياهمان روانكاري است. براي بهتر فهميدن اين مطلب مثال ساده*اي مي*زنيم وقتي لولاي دراتاق يا كمد صدا مي*كند به آن روغن مي*زنيم دليل اين كار هم از بين رفتن صداي لولااست، در حقيقت دليل ايجاد صدا كشيده*شدن دو سطح خشك به روي هم است.

وقتي به لولا روغن زده مي**شود مولكول*هاي روغن بين دو سطح را پر كرده و اصطكاكنرمي را ايجاد مي*كنند. اين قضيه با شدت بيشتر در موتور وجود د*ارد تمامي قطعاتموتور به علت حركت در فشار و دور بالا احتياج به يك روانساز دارند. وقتي پيستون درداخل سيلندر حركت مي*كند اصطكاك شديدي بين رينگ*هاي پيستون و سيلندر وجود دارد.اگر روغن بين اين سطوح نباشد مطمئناً اين دو سطح آسيب مي*بينند و قفل مي*شوند. بههمين دليل وقتي خودرويي دچار كمبود روغن مي*شود اصطلاحاً موتور مي*سوزاند اما روغنبراساس مسير معيني به قطعات موتور مي*رسد كه به آن مدار روغنكاري گفته مي*شود.
اگر كمي به مسير روغن نگاه كنيم مي*بينيم كه روغن تقريباً تمام موتور را دور زده وپس از مسير مشخصي و پس از *****شدن دوباره به كارتر روغن بازمي*گردد. عاملي كهروغن را در مدار روغنكاري پمپ مي*كند اويل پمپ است.
اويل پمپ يا همان پمپ روغن وسيله*اي است كه روغن موجود در موتور را به مدارروغنكاري پمپ كرده و جريان روانسازي موتور را ايجاد مي*كند. اين وسيله معمولاً درداخل بلوك سيلندر قرار دارد.
اين وسيله روغن را پس از فرستادن به سمت ***** به مدار روغن*كاري پمپ مي*كند. درواقع اويل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظه*اي وظيفه*اش را انجام ندهد،سيستم وابسته به آن سريع از كار مي*افتد. اويل پمپ نيرويش را از موتور مي*گيردالبته به صورت مستقيم اين عمل صورت نمي*گيرد بلكه با واسطه نيرو مي*گيرد. اينواسطه ممكن است محور دلكو يا دنده ميل*سوپاپ باشد، اين مسئله بستگي به نوع طراحيموتور دارد.
اما اويل پمپ*ها به سه دسته تقسيم مي*شوند. 1- اويل پمپ*هاي دنده*اي 2- اويلپمپ*هاي روتوري 3- اويل پمپ*هاي سوزني. در نوع اول دو چرخ*دنده هم قطر در داخلپوسته اويل پمپ قرار دارد. يكي محرك و ديگري هرزگرد است. روغن به داخل اويل پمپوارد شده و پس از گيرافتادن بين چرخ*دنده*ها و ديواره اويل پمپ به بيرون پمپمي*شود. در نوع دوم كه روتوري است طرز كار درست شبيه به نوع دنده*اي است با اينتفاوت كه در اين مدل به جاي دو چرخ*دنده از يكي استفاده شده و در داخل يك روتورداخلي دوران مي*كند. روتور خارجي با روتور داخلي هم مركز نبوده و در اثر همينمساله روغن بين روتور داخلي و خارجي تحت فشار قرار گرفته و ارسال مي*شود اما درنوع سوم كه بيشتر در موتورسيكلت*ها كاربرد دارد توسط يك پلانجر و فنر روغن ارسالمي*شود. اويل پمپ وسيله*اي است كه درست عمل*كردنش مي*تواند در طول عمر موتور نقشبسيار به سزايي داشته باشد

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: hz_hamed

pc-isar

مدیر تعمیرات خودرو
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-05-16
819
5,326
ايران
با تشكر از كاربر خوبمان hla از پست مفيد ارسالي
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: hz_hamed
بالا